Tommy auto ball shooter

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 28 aug 2023, 14:07

Er zijn zekerheden !! er gaat vroeg of laat altijd wel iets fout met flipperkasten.

Nu is mn Tommy aan de beurt. 2 problemen.

1) Auto ball shooter werkt niet. Q44 geeft short in diode test mode maar wou zeker zijn voor ik de tip zou vervangen en deed een test die ik op youtube vond. GND cable naar transistors en dan wordt de transistor geactiveerd. Werkte perfect met degene die ik testte voor ik Q44 aanraakte met die kabel. Toen ik die aanraakte begon R15 te roken op de PPB kaart.... :( In de handleiding niet terug te vinden...

Nog een spel gespeeld en alles deed het perfect behalve dus auto ball shooter. Geen idee wat die R15 is...

OK, dus swap van die TIP102 (Q44) door nieuwe.

Kast terug aan en nu begon deze Q44 te roken !!! Hier stopt m'n autodidactisce kennis....

2) linker flipper reageert niet in video mode en ook niet bij selectie van een letter (naam) in highscore. Veronderstel geen verband met vorig probleem..?

Bedankt voor tips ideeën...
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 28 aug 2023, 18:20

Ondertussen ppb board van mn jurassic park genomen (wel REV A en Tommy Rev B maar zou ok zijn)

Opnieuw Q44 veranderd en Diode op coil gemeten :

Diode geeft 0.613V en coil zelf geeft 4,1 ohm

Bij start game wordt er geen ball geladen in de shooter lane

Test coil autoshooter werkt niet en het begint te stinken (geen idee waar de geur exact vandaan komt) en Q44/45/46 worden bloedheet...

Diode mode test op transistors geeft geen beep als ik zwart op gnd aansluit en transistors aantik met rode kabel.

alle zekeringen ok

afgezet in afwachting van tips...
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 754
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door inkochnito » 28 aug 2023, 18:28

Een defecte Q44 op de mpu geeft als resultaat een aantal flashers die blijven branden.
In dit geval 2 lampen in de kopkast (R3) achter het glas en 2 lampen bij de linker scoop (R3 lampen).

De spoel van de autolaunch verwacht ik dat hij in orde is.
Aangezien hij 50V krijgt en transistor Q5 op de PPB niet in geleiding komt, gaat de volle 50V over weerstand R15.
Dit is erg veel voor deze weerstand en dus verbrand hij.

Hierbij verwacht ik ook dat Q5 defect (open) is en vervangen moet worden omdat deze niet in geleiding komt.
Als de Q5 defect (gesloten) is, is de transistor altijd in geleiding en verbrand dus de auto launch spoel, want nu dus niet het geval is.

De autolaunch is gezekerd via F8 op de PPB.
Wees er zeker van dat deze zekering een 4A traag is.

In dit geval zou ik dus Q44 (TIP102) op de mpu vervangen.
Ook zou ik Q5 (TIP36C) en ook R15 (220 ohm) vervangen.
Na het wisselen van deze onderdelen zou de boel weer correct moeten werken.

Controleer ook de diode op de spoel van de auto launch.
Als deze gebroken of defect is kan het dit resultaat geven.
De diode (1N4007) is maar 5 cent en dus zeker de moeite waard om te vervangen.
Het is echt bijna ongelofelijk dat één onderdeel dit probleem tot gevolg heeft.

Veel succes,
Peter

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 754
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door inkochnito » 28 aug 2023, 18:35

De linker flipper.

Daar zou je het bordje uit het cabinet (linker zijkant) voor moeten nakijken.
Vaak zitten daar slechte zekering clips op.
Ook heeft het bord last van losrakende pennen waar de stekkers op gaan.
Even de solderingen nakijken en opnieuw laten vloeien zou dit wel eens op kunnen lossen.

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 28 aug 2023, 21:46

Bedankt Peter !

Heb dus ppb boad uit mn jurassic park genomen dus R15 en Q5 zouden ok moeten zijn.
Op het andere board ga ik ze nog vervangen voor de kaart die terug in de jp komt want R15 is doorgebrand.

Q44 heb ondertussen al 2x vervangen

autoshooter Coil geeft 4.1 ohm en de diode op de coil 0.613V

De Q's (44/45/46) worden heel warm. Als ik echter connector CN11 eraf haal worden ze niet warm.
DIt zijn grijze en kleurtje kabels. Tot nu toe zag ik idd dat flipper ook grijs/xxx zijn.

Andere moet ik nog verder volgen.

Ga al eens beginnen met dat flipperboardje te bekijken.

keep you posted
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 29 aug 2023, 08:58

Deze morgen nog eea gedaan :

Flipperboard check, was zekering gesprongen, vervangen.
2 connectors gereflowed

geen effect, Q wordt warm

Bij aanzetten kast met connector CN11 gekoppeld worden Q44/(45/46) bloedheet :evil: .

photo van connector in bijlage.

Grey/wh : flipboard
Grey/or : blinder (ontkoppeld op blinder board, geen effect)
Grey/BK : blinder (ontkoppeld op blinder board geen effect)
Grey/Vio :linkse flipper en flipboard
Grey/Red : blinder (ontkoppeld op blinder board geen effect)
Grey/Blue : shaker (ontkoppeld op sjhaker board gene effect)
Grey/green : Flip board and shaker
Grey/brown : ongebruikt, losse connector
Grey/yellow : flipper board

Mn beide PPB boards hebben geen Fuse F7 en F8 :madman: ? Zowel niet op degene die in tommy zat (Rev B) als die uit JP (Rev A) zitten normaal links naast F6 (foto). Blijkbaar heeft enkel de 520-5021-05 drie extra zekeringen. de 520-5021-00 (A of B) hebben die niet... In manual niet te vinden of Tommy std een 05 heeft
Bijlagen
IMG_2636.jpg
IMG_2636.jpg (90.31 KiB) 631 keer bekeken
IMG_2635.jpg
IMG_2635.jpg (93.12 KiB) 631 keer bekeken
Laatst gewijzigd door untamed67 op 29 aug 2023, 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 29 aug 2023, 10:33

Peter, op je schitterende pinballcards vond ik dit nog, ga grey/orange al eens loskoppelen... op CN11-4
Bijlagen
IMG_2642.jpg
IMG_2642.jpg (88.76 KiB) 626 keer bekeken
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 29 aug 2023, 14:18

next ...

Connector CN11
Grey orange los gemaakt (auto ball shooter) , geen effect, Q's lopen nog warm
Grey rood losgemaakt (ball release), geen effect loopt nog warm
Grey brown losgemaakt, heating gestopt !

Dit is de "6 ball assembly lock" wat dat ook moge wezen....

Dan eens game gestart... start op en display geeft 00 score maar er gebeurt niks behalve GI and inserts die opbranden...
als ik op targets duw of flipper buttons of pop bumpers : niks....
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 754
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door inkochnito » 29 aug 2023, 19:02

De 6-ball assembly lock zit onder de apron.
Waar de ballen dus bewaard worden totdat ze nodig zijn.

Dat het spel niets doet klopt.
Hij wacht tot er een ball in de shooterlane ligt.
Dat kan hij niet omdat je de 6-ball assembly lock heb losgemaakt.

In de manual pagina 42 (46 van de pdf) staat deze afbeelding.
Daar staat dus ook duidelijk 520-5021-05
Het schema op pagina 64 (72 in de pdf) staat ook duidelijk dat er F7 en F8 in moeten zitten.
Je hebt dus duidelijk een verkeerd bordje er in zitten.
Tommy_1.jpg
Op pagina 47 (51 van de pdf) staat ook de ball lock en degelijke.

Peter
www.inkochnito.nl

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 30 aug 2023, 13:34

rommelen verder.

520-5021-05 is idd wat manual zegt maar 00 zat er in en speelde al 6 maand ok.(blijkbaar moet het aantal TIP36C gelijk zijn, en dat is 5)

Toch terug even naar originele ppb (REV B) ipv die van mn JP (Rev A), heb er gewoon weerstand van gepikt die was doorgebrand ; R15.

Aangezet met in connector CN11 geen grey/red en grey/bown (Q heating issue). :evil:

F5 RIP in a second... F5 = Flippers en alle 50V coils :twisted:

alle coils gecheckt op kabels, goed vast, geen kortsluiting of contact met iets anders...

Alle diodes (machine af en niet in stopcontact) geven in test mode diode een beep :?: (zwart op banded side). dacht dat die een waarde moesten geven..?

de ball release kabels losgemaakt en die kabel blijft permanent 37V aanduiden..??? :o

bedankt voor verdere suggesties..
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 754
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door inkochnito » 30 aug 2023, 18:43

untamed67 schreef:
30 aug 2023, 13:34
rommelen verder.

520-5021-05 is idd wat manual zegt maar 00 zat er in en speelde al 6 maand ok.(blijkbaar moet het aantal TIP36C gelijk zijn, en dat is 5)

Klopt, beide borden hebben 5x TIP 36C. Het verschil zit hem in de zekeringen die er op zitten F7 en F8. Maar er hoort dus een 520-5021-05 in de kast te zitten.

Toch terug even naar originele ppb (REV B) ipv die van mn JP (Rev A), heb er gewoon weerstand van gepikt die was doorgebrand ; R15.

Aangezet met in connector CN11 geen grey/red en grey/bown (Q heating issue). :evil:

F5 RIP in a second... F5 = Flippers en alle 50V coils :twisted:

alle coils gecheckt op kabels, goed vast, geen kortsluiting of contact met iets anders...

Alle diodes (machine af en niet in stopcontact) geven in test mode diode een beep :?: (zwart op banded side). dacht dat die een waarde moesten geven..?

Heb je geprobeerd de diodes op de spoelen te meten? Zo ja, dan moet je één kant van de diode losmaken. Anders meet je door de spoel heen. De meter op ohm zetten en dan zou je op elke gebruikelijke spoel een waarde moeten meten tussen de 3 en 10 ohm. Er zijn bijzondere spoelen met andere waarden, zoals flipperspoelen.

de ball release kabels losgemaakt en die kabel blijft permanent 37V aanduiden..??? :o
Welke kleur heeft die kabel? Geel-paars (50V-70V yel-vio) of bruin (34V brn) is de spanningvoerende draad.

bedankt voor verdere suggesties..
Als je problemen hebt met de spoelen dan zou ik de stekkers van de spoelen losmaken. CN11 en CN12, en voor de special solenoids CN19. De kast opstarten zonder de spoelen. Terwijl de kast aanstaat, de stekkers er één voor één op zetten. En dan op zo'n manier dat er maar één pen tegelijk contact gaat maken. Een beetje schuin dus van rechts naar links. Bij de probleem spoel zal er een vonk te zien zijn en hoor je als het goed is welke spoel het veroorzaakt. Traceren en controleren dan.

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Tommy auto ball shooter

Bericht door untamed67 » 07 sep 2023, 09:28

CPU board van mn JP genomen en alles werkt terug.
Bij controle blijkt Q45 transistor en pre driver transistor continuiteit te geven.

Ga deze vervangen en hopelijk werkt mn JP dan ook nog :)
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein - Jaws

Plaats reactie