whitewater slam tilt probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2361
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

whitewater slam tilt probleem

Bericht door glenn pellis » 07 apr 2019, 10:20

op whitewater, na lang zoeken de oorzaak gevonden van een slam tilt probleem tijdens het spel

alle switchen werken correct in de switch matrix
cpu is in orde.

tijdens het spel, bij het indrukken van de 2 lock tragets dan geeft de kast een slam tilt aan

volgens mij zaten de diodes omgedraaid tov alle andere targets en switchen, die heb ik veranderd (grijze band van de diode op een los beentje van een van de contactpunten)

probleem in bekabeling?
ik weet nu niet hoe op te lossen...
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door Gunske » 07 apr 2019, 10:48

glenn pellis schreef: ik weet nu niet hoe op te lossen...
Dat was dan ook de reden dat hij ze zo goedkoop weg deed :whisling: :mrgreen:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2361
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door glenn pellis » 07 apr 2019, 10:54

overige problemen wel reeds opgelost...
en oorzaak gevonden...
nu alleen niet duidelijk hoe op te lossen.
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

STAF
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:40
Real name: stefaan
Locatie: Belgium

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door STAF » 07 apr 2019, 12:33

heb ik eens gehad met een tom toen ik er nieuwe standup targets in monteerde , draden verwisseld en toen ik beide targets activeerde , slam tilt . misschien zelfde probleem ?
TAF - TZ - IJ wms - BSD - AFM - MM - CFTBL - MB - SS

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6167
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door zwartepanter » 07 apr 2019, 12:34

En die omgekeerde diodes zijn nu ok?
Ik had een slam tilt op mijn SS. Alle chips aangeduwd inclusief de Asic en het probleem was weg.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door Richard Baan » 07 apr 2019, 17:02

glenn pellis schreef:op whitewater, na lang zoeken de oorzaak gevonden van een slam tilt probleem tijdens het spel

alle switchen werken correct in de switch matrix
cpu is in orde.

tijdens het spel, bij het indrukken van de 2 lock tragets dan geeft de kast een slam tilt aan

volgens mij zaten de diodes omgedraaid tov alle andere targets en switchen, die heb ik veranderd (grijze band van de diode op een los beentje van een van de contactpunten)

probleem in bekabeling?
ik weet nu niet hoe op te lossen...
Als je nu zeker weet dat die beide lock targets de diode goed heeft zitten, dan denk ik dat de diode van de coin door closed de boosdoener is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door HarrieD » 08 apr 2019, 11:38

glenn pellis schreef:op whitewater, na lang zoeken de oorzaak gevonden van een slam tilt probleem tijdens het spel

alle switchen werken correct in de switch matrix
cpu is in orde.

tijdens het spel, bij het indrukken van de 2 lock tragets dan geeft de kast een slam tilt aan

volgens mij zaten de diodes omgedraaid tov alle andere targets en switchen, die heb ik veranderd (grijze band van de diode op een los beentje van een van de contactpunten)

probleem in bekabeling?
ik weet nu niet hoe op te lossen...
Alle switches werken goed in de test. Het gaat hier om een combinatie van switches.
Ik heb het overigens ook eens aan de hand gehad met een pinbot. Hier hing een van de draden van de slamswitch los en maakte contact met de muntdeur. Trek de kabel van de hele muntdeur eens los en zie wat er dat gebeurt.

Ik zie trouwens dat er een verband zit in light left lock, light right lock, slam tilt en coin door closed. Kijk ook eens naar die coin door closed switch. En druk die ook eens in tijdens de switch test.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door HarrieD » 08 apr 2019, 11:39

Hahahah, ik zie net dat Richard dat ook al gezegd had. :good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2361
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door glenn pellis » 08 apr 2019, 15:01

die coin door closed is toch een microswitch, ik zie hier geen diode opzitten zenne....


er hangen geen kabels los, alles is aangesloten
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door HarrieD » 08 apr 2019, 15:06

Bij elke switch in de matrix zit een diode. Deze zal op het bordje zitten naast de tilt switch in het cabinet.
Trek het muntdeurtje nou eens los.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2361
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door glenn pellis » 08 apr 2019, 15:40

HarrieD schreef:Bij elke switch in de matrix zit een diode. Deze zal op het bordje zitten naast de tilt switch in het cabinet.
Trek het muntdeurtje nou eens los.
jep op dat coindoor interface bordje

als ik die switch indruk appart werkt die perfect

als ik die switch indruk met 2 locktargets dan geeft die de slam tilt switch ook weer..... dus daar zit het exacte probleem
dank!

hoe meet ik door of er een diode op die print kapot is?

ik zie op het printje dat D6 al eens gesoldeerd is geweest in het verleden...
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Gebruikersavatar
Pitchie
Berichten: 551
Lid geworden op: 05 sep 2011, 08:13
Real name: Stefan Calle
Locatie: Belgium

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door Pitchie » 08 apr 2019, 16:01

Ben benieuwd om hier verder te lezen.... ;)

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door David Pinball Wizz » 08 apr 2019, 22:35

Meet die dioden dan eens uit? En dubbel dubbel check de aansluiting van uw draden, vraag desnoods es een foto van een andere whitewater aan de lock targets. Lijkt me simpel
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: whitewater slam tilt probleem

Bericht door HarrieD » 09 apr 2019, 05:57

Diode doormeten:

Een diode heeft 2 kanten, meestal zit in een switch matrix een 1N400x diode, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt wat er bij x is ingevuld. Af fabriek is dat een 1N4001 maar tegenwoordig krijg je een 1N4007 geleverd.

Pak je multimeter, zet deze op diode test. (Hoe dit voor jouw meter moet is voor elke meter anders).
Meet nu een diode waarvan je weet dat hij werkt, of meet er gewoon een aantal om er gewoon mee te worden. Een diode heeft 2 kanten, 1 ervan heeft een witte band op het uiteinde. Zet de zwarte pen op het pootje waar deze witte band zit en de rode pen aan de andere kant van de diode. Je meet nu 0.4 tot 0.8 op je multimeter. Dit is de juiste waarde. Draai de pennen eens om en je moet O.L. meten (afhankelijk van je meter). De waarde is hezelfde als wanneer je de pennen los laat in ieder geval.

Dat is de theorie. Je moet eigenlijk alles zo'n beetje loshalen om een juiste meting te kunnen doen, als een aantal switches in een matrix actief zijn (balltrough, droptargets etc) kan het best zijn dat je andere waardes meet.

Afgaande op jouw verhaal verwacht ik dat er ergens op dat bordje een soldeerblobje zit die een kortsluiting maakt. Het zal slordig werkt zijn.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie