Stern Hot Hand (1979) troubles

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 26 mei 2015, 21:08

Hallo

Dag iedereen, mijn naam is Kristof en ik kom uit Brugge. Ik heb sinds enkele jaren een Stern Hot Hand (1979) staan. Ik heb de kast op de kop kunnen tikken in een redelijk verwaarloosde staat, als project heb ik hem helemaal opgepoetst en via internetfora en handleidingen allerhande weer proberen aan de praat te krijgen. Vond ik een heel leuk karwei. Maar het aan de praat krijgen is me helaas alleen niet gelukt is. Gelukkig ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij wijlen Leon Borré die mijn kast na een vlugge inspectie terug gereanimeerd kreeg. Ongelooflijk! Klein probleempje aan de voeding. Weet niet meer juist wat. De flipper werkte sindsdien prima (al heel veel plezier aan gehad )tot een tijdje terug. Eerst was er het geluid dat stilaan wegviel. In het begin werkte dit nog af en toe. (viel weg en sprong dan weer aan, soms tijdens eenzelfde spel) Na een tijdje werkt het helemaal niet meer. Al de rest werkte nog perfect dus bleef ik verder flipperen zonder geluid weliswaar, met in het achterhoofd hier eens naar te kijken als ik tijd had…
Enkele weken terug wil ik mijn flipper opnieuw opstarten en gebeurt er niets meer. Enkel de lichten in de kast springen aan. That’s it. Fuck, probleem! What could it be? Na enig opzoekwerk kan ik het probleem identificeren. Want als ik de kast open en kijk op het MPU zie ik bij opstart een korte flash, waarna het rode lichtje nog 2x pinkt. Daarna niets meer.
Dit zou dus moeten aangeven dat de 5101 chip defect is. Ik lees dat de meest voorkomende reden batterijcorrosie is. Wanneer ik mijn MPU bekijk zie ik hier echter geen aanwijzingen van, ook de batterij lijkt nog perfect. Omdat hij wss vroeg of laat toch gaat lekken, of hij dit misschien onzichtbaar al aan het doen is heb ik hem er toch eraf geknipt, mijn bord met azijn en alcohol behandeld en een nieuwe 5101 NV Ram adapter besteld bij pinballwizard. Deze zal normaal één dezer dagen aankomen… Hiermee zou mijn batterij dan vervangen zijn en heb ik meteen een nieuwe 5101.
De bedoeling is om hem zelf te vervangen, al heb ik niet echt een grote technische achtergrond maar ik ben er wel zeer geïnteresseerd in. (in het verleden heb ik de J3 en J1 van mijn voeding nog vervangen) Ik bezie het wat als hobby en hoop zo ook iets bij te leren. Omdat ik wel een idee heb hoe dit juist te doen, maar het niet helemaal zeker weet heb ik deze post ook op het forum geplaatst. Met de bedoeling als ik een vraag heb of ergens niet zeker over ben dit hier te kunnen stellen. Hopend dat er hier ook mensen zijn die mij hier kunnen en willen mee helpen. 
In afwachting van mijn levering heb ik vandaag ook nog eens alle testpoints gecontroleerd op mijn printplaten. Alles klopte behalve één. De TP1 op mijn voedingplaat. Deze zou normaal +6.5 VDC moeten hebben maar ik krijg -0.03 Dit vind ik wel vreemd. Heeft iemand een idee wat hiervan de reden kan zijn?
Daarnaast zit ik ook nog met het probleem van mijn geluid die weggevallen is. Wat hiervan de aanleiding of reden van kan zijn heb ik nog geen flauw benul. Volgens mij is het ergens een slecht contact? Iemand hieromtrent tips kan geven over zaken die ik eens kan controleren?
Alle hulp en tips zijn zeker welkom!

Alvast bedankt!

Kristof

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 27 mei 2015, 18:45

update! vandaag de nieuwe 5101 NV Ram adapter ontvangen. Net de oude eraf genomen en ik kon zo de adapter met een bijgeleverd koppelstukje op het voetje van de oude chip plaatsen. Helemaal geen soldeerwerk aan te pas gekomen dus megahandig.

MPU terug in Flipper, stekker in stopcontact pluggen, kruisttekentje maken en even omhoog kijken, de on knop aan.

korte bliep, één flits, twee flitsen, 3 FLITSEN, 4 5 6 7! yesss alles werkt weer, zelf het geluid doet het!
praise the lord, ik ben gelukkig.

na één spelletje MET geluid valt me opeens op dat de lichtjes onder het speelveld niet werken.
helemaal geen erg natuurlijk, ik ben nog altijd superblij :-) maar toch nog een klein probleempje dus.

Kan dit te maken hebben met het TP1 op de voedingsplaat die een verkeerde waarde geeft? Deze zou normaal +6.5 VDC moeten hebben maar ik krijg -0.03. Aangezien er bij de testpoint een sticker met feature lamps hangt zal dit wel daar iets mee te maken hebben zeker. iemand een idee hoe dit verhelpen of wat het probleem juist kan zijn?

Thx!

Groetjes

Kristof

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 28 mei 2015, 08:20

Ja, die dient daar voor.
Mogelijk iets simpels als een zekering of slechte connector.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 09 sep 2024, 18:31

PXL_20240907_133629408.jpg
Vraagje, er lijkt een weerstand op mijn solenoid driver aangebrand, mijn kast werkt momenteel helemaal niet, is zoiets dergelijks zelf te herstellen of kan ik dit board ergens opsturen voor revisie? Ik woon in Brugge... Mijn powerboard heeft ook problemen, hij is al een keertje herstelt geweest maar nu lijkt hij helemaal om zeep, mijn idee was om een nieuwe te kopen om gewoon te vervangen en in te pluggen, tegenwoordig is dit te koop voor zo'n 60 tal euro, valt wel nog mee van prijs vind ik.
Bijlagen
PXL_20240907_133428724.jpg

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 09 sep 2024, 18:34

Betere foto
PXL_20240907_133422709_exported_33_1725903208816.jpg

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 09 sep 2024, 18:41

Dat soort dingen zijn gemakkelijk zelf te doen als je een beetje kan solderen.

Als de kast helemaal niet werkt zou ik eens beginnen met de spanningen te meten. Ook eens kijken hoe vaak de led op de mpu knippert.

Zo kun je stap voor stap verder komen.

Gezien je vraag zal dat misschien niet zo zijn. Dan eens een kennis vragen of inderdaad nieuwe borden kopen.

Succes iig
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 09 sep 2024, 18:54

Ja, ik wil het wel zelf proberen maar ga wel wat hulp nodig hebben vrees ik, de mpu werkt volgens mij perfect, hij knippert zoals hét hoort in elk geval, solderen heb ik nog nooit gedaan maar ben wel van nature handig én nieuwsgierig.de komende winter zal ik wel wat tijd hebben.

Als je me wat advies kan geven hoe de juiste probleemanalyse te stellen zou het mooi meegenomen zijn, momenteel springt de J4 op de powerboard steeds als ik hem opstart, ook de coil naast de powerboard op de foto bleef hangen en rook verbrand...

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 09 sep 2024, 19:00

Eerst die verbrande spoel los halen

Als f4 van het power bord springt klinkt logisch. Dat is de 43v voor de Spoelen

Als die door is zal de kast daarna niet opstarten. Er wordt een 43v aangeboden op de mpu en als die er niet is start de kast niet door.

Kan zijn dat de kast gewoon opstart als je de spoel hebt afgekoppeld en de zekering vervangen

Anders:

Dan spanningen meten op het powerbord
De waarden vergelijken met het schema

Ik zag dat de grote weerstanden op het power bord er niet goed meer uitzien. Een heeft corrosie en de ander een hoek er af. Die beide zou ik vervangen.

Kun je meteen leren solderen. De grote weerstanden zijn gemakkelijk te vervangen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 10 sep 2024, 12:08

lijkt me idd een goede idee om deze te vervangen :-)
verder, ik heb de eerste spoel losgekoppeld, deze naast het powerboard.
de F4 fuse blijft nu wel intact maar meteen daarna springt de fuse onder het speelveld.
1 coil word aangetrokken en dan boem.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 10 sep 2024, 12:27

Die spoel ook los halen
Zekering vervangen

Start hij dan goed op?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 10 sep 2024, 18:49

Deze spoel ook losgekoppeld,
Nu start hij verder op maar alle andere spoelen starten tegelijkertijd op. Eerst gingen ze contant aan en af, na een paar keer aan en uit te zetten blijven ze allemaal hangen/aangespannen bij de opstart.

De F4 fuse is eenmaal gesprongen in het begin maar nadien nog verschillende keren aan en uit gedaan en nu blijft zowel de F4 fuse als deze onder het speelveld intact.

Weer een stapje verder maar weet niet precies of ik er veel wijzer van wordt

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 10 sep 2024, 20:35

Gaat het om echt "alle" Spoelen?
Of is het een groep van 8 ofzo?

Dit is een raar fenomeen.

Controleer precies welke Spoelen het precies om gaat. Dan gaan we eens kijken in het schema of daar een logica uit te halen valt.

Klinkt interessant iig.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 11 sep 2024, 08:23

Ja, echt alle spoelen.

Deze morgen nog eens paar keer aan en uit gedaan.
Zekering springen niet maar hij doet vreemd,
soms gaan alle spoelen aan en af
soms gaan alle spoelen aan en blijven ze gespannen
soms gebeurt er niets.

eens de zekering vanonder het speelbord genomen en proberen een spelletje te starten.
Dit lijkt op zich te lukken, want de flippers werken nadat ik een muntje heb ingestopt en op de startknop duw.

MPU lijkt me dus goed te werken.

Verder eens de testpunten spanning gemeten.
De eerste drie komen grotendeels overeen met wat het zou moeten zijn.
bij de vierde meet ik niets, wat enigszins vreemd is aangezien de spoelen toch aantrekken.

Dus het probleem zit dus wss daar ergens.
vraag is nu waar het vandaan komt, power board of solenoid driver.
op de solenoid zijn wel enkele transistors verbrand zoals je kan zien op de foto, mss dat het daardoor komt?
enig idee hoe verder de probleemstelling te verfijnen :-)

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6194
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door zwartepanter » 11 sep 2024, 12:06

Sowieso moeten de spanningen goed zijn en ik zou ook alle verbrande (pré)transistors vervangen.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 11 sep 2024, 18:00

Het 4e test punt is AC en als je de multimeter op DC hebt staan zal je niets meten. Is dus goed.

Ik vermoed het volgende

Op de solenoid driver is een signaal voor de solenoid/sound select. Als die low is is hij selected. Dat is pin 7 van j4.

De data die de mpu naar de solenoid driver stuurt gaat zowel naar de Spoelen als naar het geluid.

Afhankelijk van die solenoid sound select wordt de data voor het geluid of Spoelen gebruikt.

Als dat signaal niet goed aangesloten zit op de solenoid driver gaan de Spoelen met de tonen van het geluid mee.

Controleer dat signaal eens op de mpu j4 pin 10
En ook op de solenoid driver j4 pin 7

En wat Stefan zegt inderdaad alle verbrande Spoelen en transistors enzo vervangen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

krsys
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2015, 14:17
Real name: kristof

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door krsys » 11 sep 2024, 19:29

merci voor de tips, ik ga er mee verder, als ik tijd heb. :-)
Net nog eens de spanning op T4 en T5 gemeten.
T5 is in orde 43
Wanneer ik T4 test, op de juiste stand, AC op mijn multimeter, geeft hij bij de eerst aanraking een vonkje en slaan de spoelen meteen aan.

ps, ik ben ook eens je bundel over techniek aan het doornemen, zeer interessant :-)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stern Hot Hand (1979) troubles

Bericht door Richard Baan » 11 sep 2024, 20:44

AC op de volt stand?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie