Welke soldeerbout/station

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
arjenbron
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2012, 12:04
Real name: arjen

Welke soldeerbout/station

Bericht door arjenbron » 20 mar 2014, 10:43

Hallo! Het is zo ver.. een flipperspoel is op.
welk soldeer station kan ik het beste kopen? ik wil graag gelijk een goede kopen waar ik zowel printplaten en spoelen en dergelijke mee kan solderen.
Budget.. rond de 100 a 150 euro.
wil voor dat bedrag ook soldeertin en dergelijke hebben.
Wat heb ik allemaal nodig?

Mvg.
Arjen bron

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Cenobyte » 20 mar 2014, 16:23

Ik heb deze inmiddels een dik jaar en die bevalt goed:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5887 ... -tot-450-C

De TOOLCRAFT ST-80A is een analoog soldeerstation met temperatuur instelling. Dat laatste is erg belangrijk: dat je een temperatuur kunt instellen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

arjenbron
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2012, 12:04
Real name: arjen

Bericht door arjenbron » 20 mar 2014, 16:28

Dankjewel! Heb ik hier verder nog accessoires bij nodig? Zoals andere punten enzo?
En wat heb ik verder allemaal nodig? Er is heel veel verkrijgbaar. Maar wat is er nodig voor een goed hechtende soldeerklus.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Vic » 20 mar 2014, 20:00

Die ronde punt die erbij is kan je alvast in de vuilbak gooien :?

Je hebt een Beitel vormige punt nodig van 1.2mm tot 1.6mm voor het fijne werk op pcb's etc

Je hebt een grotere nodig voor dingen te solderen met een grote "termal mass" draden etc van bv 3.2mm, ook beitelvormig.

Solder niet met loodvrij soldeerdraad (veel moeilijker), neemb ouderwetse 40/60, 0.5 a 0.7mm dikte

Suc6 ;)
I knew I should have brought another t-shirt

arjenbron
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2012, 12:04
Real name: arjen

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door arjenbron » 21 mar 2014, 09:35

Als ik dit bestel:

Soldeerstation Analoog 80 W TOOLCRAFT ST-80A +150 tot +450 °C »
Bestnr.: 588777-89

TOOLCRAFT T-3,2D Soldeerpunten Beitelvorm Grootte soldeerpunt 3.2 mm Lengte soldeerpunt 17 mm »
Bestnr.: 588228-89

TOOLCRAFT T-1,2D Soldeerpunten Beitelvorm Grootte soldeerpunt 1.2 mm Lengte soldeerpunt 17 mm »
Bestnr.: 588203-89

Soldeertin loodhoudend Spoel Stannol LOETDRAHT HF32 0.8MM 100GR. Sn60Pb39Cu1 100 g 0.8 mm »
Bestnr.: 830003-89

FL112-Fluxi-vloeimiddelfles-F-SW-34 »
Bestnr.: 588753-89

Bij conrad is dat.

ben ik dan klaar om een spoel te verwisselen?
En wat weerstandjes en dergelijke te vervangen..

Graag op of aanmerkingen;)

Dankjewel!
Arjen Bron

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3015
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Q » 21 mar 2014, 09:42

arjenbron schreef: ben ik dan klaar om een spoel te verwisselen?
Het is niet omdat je een Eddy Merckx fiets van 10k koopt, dat je plots de ronde van Vlaanderen uitrijdt he... :mrgreen:

Heb je ervaring met solderen ? Zo niet best eerst wat tutorials op YT bekijken en wat oefenen op ongevaarlijk spul.
*** Q is good for you !! ***

arjenbron
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2012, 12:04
Real name: arjen

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door arjenbron » 21 mar 2014, 09:47

haha ;)
Jaa ik ga eerst oefenen op oude(kapotte) printplaten.
Ik heb eerder wel gesoldeerd op school met elektrotechniek en dergelijke! Maar moet inderdaad weer even inkomen.
Ik heb hier nog wat printplaten liggen uit opslagmachines(Ik ben verkoper van opslag materialen zoals palletstellingen en dergelijke, ook doen wij opslagmachines)

Maar inderdaad! Youtube filmpjes en veel oefenen baart kunst;)
Even het gevoel weer krijgen. en die spoel zit er zo weer in!

Toch dankjewel voor de waarschuwing! ik weet hoe gevoelig electronica is.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Cenobyte » 21 mar 2014, 10:13

arjenbron schreef:Als ik dit bestel:

Soldeerstation Analoog 80 W TOOLCRAFT ST-80A +150 tot +450 °C »
Bestnr.: 588777-89

TOOLCRAFT T-3,2D Soldeerpunten Beitelvorm Grootte soldeerpunt 3.2 mm Lengte soldeerpunt 17 mm »
Bestnr.: 588228-89

TOOLCRAFT T-1,2D Soldeerpunten Beitelvorm Grootte soldeerpunt 1.2 mm Lengte soldeerpunt 17 mm »
Bestnr.: 588203-89

Soldeertin loodhoudend Spoel Stannol LOETDRAHT HF32 0.8MM 100GR. Sn60Pb39Cu1 100 g 0.8 mm »
Bestnr.: 830003-89

FL112-Fluxi-vloeimiddelfles-F-SW-34 »
Bestnr.: 588753-89

Bij conrad is dat.

ben ik dan klaar om een spoel te verwisselen?
En wat weerstandjes en dergelijke te vervangen..
Die Fluxi-vloeimiddel ken ik niet? Waar is dat precies voor?

Wat ik aan je lijstje nog zou toevoegen is een goede tinzuiger (desoldeerpomp) om overtollig/oud tin weg te zuigen. Dat kan handig zijn als je defecte componenten van een bord moet halen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html? ... oldeerpomp

En wat mij als soldeerleek destijds wel hielp zijn de vele handleidingen die je op internet kunt vinden. Google eens op "leren solderen" of iets dergelijks en lees de basisbeginselen nog even door. Niks ingewikkelds, maar er staan wel essentiële tips in :good:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door sake » 21 mar 2014, 10:33

Mocht je ooit willen desolderen dan is het wellicht handig om een combi te kopen. Ik heb onlangs deze gekocht:
https://www.pinearts.nl/index.php/solde ... ation.html
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door nlcortana » 22 mar 2014, 06:32

Cenobyte schreef:Dat laatste is erg belangrijk: dat je een temperatuur kunt instellen.
Vertel... Ik soldeer al jaren op dezelfe temperatuur. Meestal stook je die regelbare bouten veel te heet op met schade op de print tot gevolg. Ik houd er niet van.
Ik heb een magnastat van weller.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Cenobyte » 22 mar 2014, 08:23

nlcortana schreef:Vertel... Ik soldeer al jaren op dezelfe temperatuur. Meestal stook je die regelbare bouten veel te heet op met schade op de print tot gevolg. Ik houd er niet van.
Ik heb een magnastat van weller.
Ik bedoel eigenlijk dat het van belang is dat je een soldeerbout gebruikt die temperatuur gecontroleerd is, dus die een constante temperatuur aanhoudt in plaats van een constant wattage. Normaal gesproken kom je dan bij die regelbare soldeerstations uit. De temperatuurinstelling gebruik je inderdaad niet vaak, alhoewel ik juist bij het solderen van draden op spoelen het ding vaak op 400 zet en juist bij gebruik op printen de bout een stuk terug draai.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Hairy Otter » 22 mar 2014, 08:33

nlcortana schreef: Vertel... Ik soldeer al jaren op dezelfe temperatuur. Meestal stook je die regelbare bouten veel te heet op met schade op de print tot gevolg. Ik houd er niet van.
Ik heb een magnastat van weller.
Normaal is een vaste temperatuur ook goed zoals je zegt, maar als je met gezond verstand werkt kan je wel wat regeling gebruiken.
Eerst: een niet regelbare bout heeft meestal geen temperatuur sensor (de magnastat van weller heeft dit wel) en is daardoor niet betrouwbaar.
Twee: als je op een lage temp begint en langzaam omhoog gaat kan je schade voorkomen. Ik zoek meestal de ideale temperatuur op de print zelf. Probeer de tin van een weerstand te smelten met een zo laag mogelijke temperatuur, als je met printen werkt uit verschillende era's zal, door de verandering van legering die gebruikt werd, de temperatuur ook veranderen.
Drie: Om grote componenten los te solderen kan je de temperatuur ook wat opdrijven om alzo de tin sneller te laten. Ik heb gemerkt dat snel smelten met een hogere temperatuur minder schade oplevert dan te lang te koud prutsen en wringen waardoor de printbanen toch los komen.

en zo zullen er vast nog wel voordelen zijn.
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door J.Verheggen » 22 mar 2014, 09:58

ik soldeer spoelen en dergelijke al jaaaaaren in de werkplaats met een grote zware oude soldeerbout, ook een soldeerpistool, en op locatie een weller pyropen..... soldeerstations gebruik ik wel voor printwerk.
weller is een hele andere categorie als toolcraft ed, ik zou gewoon gaan voor die regelbare stationnetjes van 50 euro, dingen werken perfect, en zijn voor dat geld gewoon perfect. als je nu zegt, ik vind dit solderen leuk! Ga dan eens uit voor een iets serieuzer gevalletje ;-)
magnastat is gewoon perfect, enorm mooi systeem waarmee je nooit fout kan zitten! Zelf zet ik de temperatuur nooit omhoog bij solderen, er staan hier 4 bouten, verschillende wattages/groottes, als ik de brugcel niet los ga krijgen met de 'normale' printbout, dan pak ik de grotere bout met meer vermogen, soldeer je nog steeds op 360, maar geeft het directer af op het component, zoals brucellen en connectors. De grootste fout die ik keer op keer blijf zien als ik voedingen moet reviseren, is dat mensen met veeeeel te veel warmte hebben gesoldeerd, en dat er dan een enorme berg soldeer ontstaat, zowel op de printsporen, als onder de connectors, met de nodige storingen ;)

veel succes met je zoektocht! En veel plezier met solderen! :good:
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

arjenbron
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2012, 12:04
Real name: arjen

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door arjenbron » 22 mar 2014, 14:42

Dank jullie wel allemaal! Ik heb dat soldeerstation en dergelijke besteld.
Groeten!

Arjen Bron

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

theove
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 feb 2013, 21:35
Real name: Theo
Locatie: The Netherlands

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door theove » 05 apr 2014, 09:26

Ik soldeer al jaren met een weller ws81. Onverslijtbaar.
M'n vader heeft een weller die zeker al 30 jaar oud is en nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Stan
Berichten: 301
Lid geworden op: 07 okt 2011, 14:23
Real name: Stan Wydooghe
Locatie: Belgium

Re: Welke soldeerbout/station

Bericht door Stan » 15 apr 2014, 09:33

Ik gebruik al jaren een Weller WSD 81 en ben er altijd heel tevreden van geweest.

Soldeertemperatuur is sterk afhankelijk van je soldeertin. Met/zonder lood. Fluxkern etc..

Ik geloof dat het beter is om 2 seconden 380 graden toe te dienen aan je driverbord dan 10 seconden 350 graden.
Vandaar dat ik meestal ook een instelling kies zodat het solderen "vlot" gaat.

Een ic-voet insolderen duurt slechts 2 seconden / pinnetje.
Mijn eerste stappen heb ik hierin gezet met de oude pinfix guides van Clay.

Groeten,

Stan
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)

Plaats reactie