Switch matrix problems

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 29 dec 2013, 16:00

Ik heb op een pas gekochte MB een aantal switchen die niet registreren.
2x een opto en de switchen aan de rechter slingshots.
Verder nog een paar switchen Laar dit is afstellen.

Optos heb ik al gepoetst en alle transmitters werken.
Opto stuurboard is al aan gewerkt maar de verbindingen kloppen.
Weerstanden zijn ok en diodes ook, de verbindingen zijn ook ok.
Dus rest er volgens mij enkel nog de receiver led of de IC1 op het stuurboard.
Morgen een paar receivers kopen.

Maar waarom de switchen aan slingshots niet registreren is voor mij nu een vraagteken.
Waar begin ik best om dit probleem op te lossen?
TAF

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door Richard Baan » 29 dec 2013, 16:21

Los draadje? Op deze switch, of een andere waar deze draad vandaan komt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door fantomas » 29 dec 2013, 16:27

aquasat schreef:Maar waarom de switchen aan slingshots niet registreren is voor mij nu een vraagteken.
Waar begin ik best om dit probleem op te lossen?
Eerst nagaan of het probleem op het CPU bord zit of onder het speelveld.
Connectoren voor row en column uittrekken en in switchtest met behulp van een diode kijken of die switch werkt.

Switch Column Testing: Using a diode and a test lead,
the test lead is attached to pin 1 of J209, and is stationary. The
other clip holds the non-banded side of the diode. Then the banded
side of the diode is touched to each pin of connector J207. The
"switch levels" test should indicate switches 11 to 81 (by ten)
when activated.


Switch Row Testing: Using a diode and a test lead,
the test lead is attached to pin 1 of J207, and is stationary. The
other clip holds the banded side of the diode. Then the non-banded
side of the diode is touched to each pin of connector J209. The
"switch levels" test should indicate switches 11 to 18 when activated.



indien die switch werkt, weet je dat het probleem onder het speelveld zit (draad die af is,...)

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 29 dec 2013, 16:37

Thx Tom,

Ik zal dit eerst doen, dan weet ik ten minste zeker dat het niet aan de CPU ligt.
Nu eerst nog een diode zoeken.
TAF

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 29 dec 2013, 20:19

Pfff,
Heb de asic een beetje aangedrukt en de kast boot niet meer.
Na de zijkanten van de houder terug aan te drukken werkte hij terug maar nog steeds dezelfde switch problemen.

Zal wss een combinatie van problemen zijn.
TAF

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 29 dec 2013, 20:31

Is het een goed idee om de CPU van mijn TOM eens in de MB te steken?
Kan dit zonder de gameroms te versteken?
TAF

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2361
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door glenn pellis » 29 dec 2013, 20:38

aquasat schreef:Is het een goed idee om de CPU van mijn TOM eens in de MB te steken?
Kan dit zonder de gameroms te versteken?
een MB is wpc 95
TOM is nog geen WPC 95
zal dus niet gaan vrees ik
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4876
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door Bingovit » 30 dec 2013, 00:44

IPV zo lukraak te zoeken, zou je er niet gewoon eens even de switch matrix bijnemen en kijken welke andere switchen zich in dezelfde row/column bevinden en zien of deze ook wel/niet werken? ;)
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 08:19

Een aantal switchen die niets registreren ga je niet helpen met het aandrukken van de asic (CPU). Welke switches registreren niet? Vrijwel altijd is het een draad die loshangt onder het speelveld.

Ga zeker niet wild lopen aandrukken o.i.d.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 08:52

Bingovit schreef:IPV zo lukraak te zoeken, zou je er niet gewoon eens even de switch matrix bijnemen en kijken welke andere switchen zich in dezelfde row/column bevinden en zien of deze ook wel/niet werken? ;)
Dit is natuurlijk het eerste wat ik gedaan heb.
Probleem is dat het niet een deel van een rij of kolom is die ontbreekt.
Verder merk ik ook dat bv. de roll over switchen bovenaan verkeerd gemonteerd staan,de linkse zit rechts en vice versa.
TAF

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 08:57

Ok, welke switches werken er niet? En welke opto's? Welke zijn verwisseld?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 09:43

fantomas schreef: Eerst nagaan of het probleem op het CPU bord zit of onder het speelveld.
Connectoren voor row en column uittrekken en in switchtest met behulp van een diode kijken of die switch werkt.

Switch Column Testing: Using a diode and a test lead,
the test lead is attached to pin 1 of J209, and is stationary. The
other clip holds the non-banded side of the diode. Then the banded
side of the diode is touched to each pin of connector J207. The
"switch levels" test should indicate switches 11 to 81 (by ten)
when activated.


Switch Row Testing: Using a diode and a test lead,
the test lead is attached to pin 1 of J207, and is stationary. The
other clip holds the banded side of the diode. Then the non-banded
side of the diode is touched to each pin of connector J209. The
"switch levels" test should indicate switches 11 to 18 when activated.



indien die switch werkt, weet je dat het probleem onder het speelveld zit (draad die af is,...)
Dit is wss voor WPC ipv WPC95. De MB gebruikt J207 niet.
Als ik dit volg activeren de switchen 1 per 1 en niet rij per rij.
TAF

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4876
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door Bingovit » 30 dec 2013, 09:54

aquasat schreef:Dit is wss voor WPC ipv WPC95. De MB gebruikt J207 niet.
Als ik dit volg activeren de switchen 1 per 1 en niet rij per rij.
Neen hoor, hier dient die diode voor, anders ga je wel rijen en kolommen activeren als je gewoon een draadje zonder diode gebruikt maar dat is niet aan te raden ;)

Het "verwisselen" dat je zegt van die switches kan de oorzaak van je probleem zijn btw dat ze daar ergens een draad of dergelijke verkeerd aangesloten hebben.

Wat is er dan weg, een rij of kolom die volledig niet werkt?
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 10:07

32,42 en 52 werken niet.
32 en 52 zijn opto's waarvan de zender zeker werkt, receiver? kan ook het IC1 zijn op opto board.
Passieve componenten op opto board zijn ok.
Vanavond eens de kleur van de draadjes checken bij de switchen die verkeerd registreren.
TAF

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 10:12

Kijk eens aan, ik ga het schema er eens bijpakken.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door Richard Baan » 30 dec 2013, 10:14

En aangezien er overal een 2 in zit zal er ergens een draad los zijn in rij 2.
Deze switches worden onder het speelveld doorgelust, en ik vermoed dan dat zo'n doorlussing losgeschoten is.
Check alle switches van rij 2 op losse draden.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 10:16

In de repair guide lees ik het volgende :
"There are also LM339 chips used on the under-the-playfield optic board (if the game has one). If any one of these LM339 chips fail (common), the switch matrix will be confused. When there is a switch problem that can not be diagnosed, replace all the LM339 chips on the under-the-playfield optic board, and use sockets. "
Zou dit de oplossing kunnen zijn?
TAF

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 10:19

Gegarandeerd dat je switches 12 en 22 ook niet werken (Dracula standup top en coindoor closed). Je oranje-rood kabel is los na switch 62 (left loop high). Controleer die maar eens.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 10:22

Dracula standup top is toch de switch in het drac popje, deze werkt perfect.
TAF

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 10:26

Harrie,

Je kan idd gelijk hebben. ik dacht dat de drac switch in het poppetje zat maar blijkaar is het de onderste standup.
Dit zal mijn redeneringsfout zijn.
Als het dit maar is.
TAF

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 10:27

Je ne sais pas. Je hebt ook een dracula standup bottom. Dus 2 switches om te detecteren waar je dracula zit.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door Richard Baan » 30 dec 2013, 10:27

HarrieD schreef:Gegarandeerd dat je switches 12 en 22 ook niet werken (Dracula standup top en coindoor closed). Je oranje-rood kabel is los na switch 62 (left loop high). Controleer die maar eens.
Waarom is dat gegarandeerd? Coindoor closed zit in het cabinet, en wordt niet doorgelust onder het speelveld.
Ik denk eerder dat het aannemelijk is dat de bedrading vanaf achter het speelveld wordt doorgelust naar voren.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 10:29

Richard Baan schreef:
Waarom is dat gegarandeerd? Coindoor closed zit in het cabinet, en wordt niet doorgelust onder het speelveld.
Ik denk eerder dat het aannemelijk is dat de bedrading vanaf achter het speelveld wordt doorgelust naar voren.
Is niet gegarandeerd natuurlijk, beetje grootspraak mijnerzijds, haantjesgedrag, testosteron overschot. :D
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Switch matrix problems

Bericht door aquasat » 30 dec 2013, 10:32

Deze middag cross ik naar huis en zal ik jullie laten weten of het effectief deze kabel is.
TAF

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Switch matrix problems

Bericht door HarrieD » 30 dec 2013, 10:34

aquasat schreef:Harrie,

Je kan idd gelijk hebben. ik dacht dat de drac switch in het poppetje zat maar blijkaar is het de onderste standup.
Dit zal mijn redeneringsfout zijn.
Als het dit maar is.
Dat was inderdaad mijn gok. Switch matrix issues is vaak een losgekomen kabel. Jij zei: 32, 42 en 52. Die 2 switches lijken mij 2 waarvan je ze gauw over het hoofd ziet. De switches op het playfield zijn makkelijk te testen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie