Vraagen over inserts vervangen

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Vraagen over inserts vervangen

Bericht door aamjanssen » 28 dec 2012, 21:12

Hallo Mensen,

Ik ga toch maar eens een begin maken aan mijn no good gofers speelveld. Ik zie er regelijk tegen op omdat ik over vanalle dingen te lang na denk en er niet gewoon aan begin.

Nu zat ik nog met een paar dingen en wellicht dat jullie antwoorden / tips mij verder zullen helpen. Hieronder dus een paar dingen waar ik nu mee zit:

- Insert decals verkrijgen
Uiteraard kom ik na het starten erachter dat er volgens mij geen insert decals te krijgen voor een NGG. Is dit correct of weet er iemand in een donker hoekje er een paar te vinden? Dit mag digitaal of geprint zijn.

- Transparantie van de inserts
Orginele inserts zijn "dof" of "mat" of geen idee, geeft het beestje een naam :D Nu heb ik ook vooraf ik dit ging posten wat dingen doorgelezen. Zo heb ik in de post van g94 gelezen dat hij er een laagje quasi transparant overheen spuit. Nu vroeg ik me af welke kleuren er dan gemengd moeten worden en in welke verhoudingen?

- Dikte verschil
Na het verwijderen van de oude inserts waar een bak aan lucht onder zat is er een behoorlijk hoogte verschil ontstaan. De folie die ik gebruik is een stuk dunner dan de orginele insert en nu is mijn vraag wat ik hier het beste mee kan doen. Kan ik dit het beste op vullen met blanke lak, daarna het beruchte quasi transparant, dan de insert, blanke lak en dan nog eventueel airbrushen?

- Decal papier
Zoals eerder gezegd is de folie die ik gebruik vrij dun. Deze moet ik in lauw water leggen waarna deze los laat en daarna kan ik deze op de insert leggen en uitlijnen. Na een paar uur is deze droog en zit deze vast. Als ik deze dan wil verwijderen moet in deze eraf krabben. Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van deze folie. Is deze daar geschikt voor of hebben jullie betere folie? Zo ja, welke is dat en waar kan ik deze krijgen (liefst in NL)

Hopelijk dat jullie mij wat antwoorden / tips kunnen geven.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vraagen over inserts vervangen

Bericht door g94 » 29 dec 2012, 00:26

aamjanssen schreef:- Transparantie van de inserts
Orginele inserts zijn "dof" of "mat" of geen idee, geeft het beestje een naam :D Nu heb ik ook vooraf ik dit ging posten wat dingen doorgelezen. Zo heb ik in de post van g94 gelezen dat hij er een laagje quasi transparant overheen spuit. Nu vroeg ik me af welke kleuren er dan gemengd moeten worden en in welke verhoudingen?
Met airbrush kan je niet meteen volledig dekkend spuiten, je hebt daarvoor vele laagjes nodig. Dus op zich zal 1 laagje al behoorlijk 'transparant' zijn omdat je weinig verf aanbrengt per laag. Maar soms is zelfs dat ene laagje nog teveel, en wil je nóg minder verf spuiten. Dan kan je ofwel de verf aanlengen met water (als je met watergedragen verf airbrusht tenminste), of je kan er verdunner onder mengen. Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde: dat elk laagje minder verf bevat dan mocht je met zuivere verf airbrushen. En dus is het transparanter.

Wat dat 'doffe' of 'matte' van inserts betreft: dat effect wordt eigenlijk veroorzaakt door de originele vernis die op het speelveld is aangebracht nadat het is bedrukt. Bij recente Stern speelvelden wordt blijkbaar een hele transparante vernis gebruikt, maar de vernis die vroeger gebruikt werd bij B/W speelvelden bijvoorbeeld is iets 'melkachtiger' (het verschil is echt heel goed te zien).

Als er een insert bedrukking weg is dan kan je dat enkel herstellen door er een decal op te kleven. Alleen: die decals zijn veel transparanter dan de originele melkachtige vernis. En dus zie je enorm het verschil tussen de herstelde en de originele inserts (het is alsof er een aantal stern inserts tussenzitten): in dit voorbeeld is de M heel verschillend van de A en de R. Ook 'light lock' is veel transparanter dan de 'capture' waarvan je bovenaan nog een stukje ziet. Dat zijn dus herstelde inserts.
inserts_verschil.jpg
Sommigen zullen zich dat verschil niet aantrekken en al blij zijn dat er opnieuw bedrukking is op de insert. Prima. Maar als je niet wil dat dit verschil te zien is, dan kan je dat melkachtige van die originele vernis 'nabootsen' door daar een heel dun laagje wit te airbrushen. Quasi transparant dus ;)

Het heeft allemaal te maken met hoe perfect je een restauratie wil.

P

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4377
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Vraagen over inserts vervangen

Bericht door David Pinball Wizz » 29 dec 2012, 00:30

En nu besef ik wat er 'anders' is aan mn broer zn addams zn repro speelveld. Telkens als ik er naar keek kon ik het niet precies omvatten.

tx pascal :)
IFPA Country Director Belgium

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Vraagen over inserts vervangen

Bericht door aamjanssen » 29 dec 2012, 08:40

Hey pascal,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Tot zo ver volg ik het wel en bij mij moet ik alle inserts nog doen, maar ik vind dat de tekst velemalen duidelijker is als de achtergrond iets melkachtig is.

Maar jij gebruikt gewoon wit met veel verdunner? Of doe je er nog andere kleuren bij? En dan nog dat oracle papier van je, waar vind ik dat precies op A4? Ik heb zelfs al eens bij een importeur gevraagd en die wist van niets :?

Bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vraagen over inserts vervangen

Bericht door g94 » 29 dec 2012, 10:23

Ikzelf gebruik eigenlijk meestal water ipv verdunner. Maar dat is gewoon een kwestie van voorkeur, ik heb de indruk dat dat sneller droogt.

Die oracal is enkel op rol te koop maar kan je zelf op A4 nasnijden. Wie de verdeler is weet ik niet eigenlijk (ik heb het via via gekocht) maar misschien weet Google dat wel ;).

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Vraagen over inserts vervangen

Bericht door aamjanssen » 29 dec 2012, 17:10

Zo een vermoeden had ik al dat het op rol kwam. Opzicht is het snijden ook geen probleem, maar het verkrijgen van :D

Plaats reactie