Chinese LEDs

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Chinese LEDs

Bericht door Mentara » 12 dec 2012, 21:30

Enkele dagen terug een pakketje aangehad van Dealextreme. Ik had via de site enkele soorten LEDs gekocht om te testen in mijn kasten. (wedges en bajonets) Voor kopkastverlichting om te beginnen. Ze vallen goed mee vind ik, gezien de prijs.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met Chinese LEDs? Op sites als Dealextreme en Buyincoins gooien ze er je mee dood. Of is het gewoon interessanter om ze Europees te bestellen? Voor de verzendkosten hoef je het niet te laten, want die zijn gratis vanuit china.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Chinese LEDs

Bericht door zwartepanter » 13 dec 2012, 17:55

Hoe lang leven ze, is de vraag denk ik...

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Chinese LEDs

Bericht door Mentara » 13 dec 2012, 18:18

zwartepanter schreef:Hoe lang leven ze, is de vraag denk ik...
Ja, idd. Ze zitten er pas een week in, dus tzal afwachten zijn, :D

edit: wegblijven van deze:
Afbeelding

kopjes breken makkelijk af bij het inbrengen. De wedges doen het dan weer wel heel goed.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Chinese LEDs

Bericht door diesel64 » 13 dec 2012, 21:20

Die zijn bedoeld voor gelijkstroom, neem ik aan? Gaan die niet enorm flikkeren dan?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Chinese LEDs

Bericht door Mentara » 13 dec 2012, 22:10

diesel64 schreef:Die zijn bedoeld voor gelijkstroom, neem ik aan? Gaan die niet enorm flikkeren dan?
Het is trial and error. in mijn system 11 kopkast gaan ze perfect, maar gebruik dezelfde op bepaalde plekken onder het speelveld en ze blijven lichtjes branden, zelfs als ze niet dienen te branden. In de ene richting geleidt de LED en licht hij op, en in de andere richting wordt de stroom gewoon niet doorgelaten. Gewoon opletten dat de spanning in de sperrichting niet te groot is. Geen idee welk effect dat heeft op lange termijn, leds zijn nu eenmaal gevoelig. Daarmee dat ik wou weten wie er nog ervaring had met deze leds.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Jojaco
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:44
Real name: Johan Kamp

Re: Chinese LEDs

Bericht door Jojaco » 24 dec 2012, 20:04

Als er 1 met zo'n afgebroken kopje eens verder uit elkaar haalt, zie dan niet een gelijkrichterbrug (vier diodes) op een IC die gelijkricht zitten?

Zelf heb ik van Superbright LED (America), LED4PIN en van Noflix (Pinballcenter.eu) LEDs in mijn kast gezet.

Sommige kopjes 'breken' af doordat ze niet goed verlijmt zitten, misschien tip om eerst met secondelijm aan de gang (dus tussen aansluiting plastic en huls van bajonet) te gaan, goed laten drogen, voor je ze in de fitting draait.

Enkele heb ik uit elkaar gehaald. Bij Superbright zit er een gelijkrichterbrug in, mooie is dat je ze zonder fitting met dun draadje kunt verbinden en onder een plastic monteren zonder fittinggat te hoeven boren.
Bij Noflix blijkt er een chip voor gelijkrichter te spelen, is daardoor ongeschikt voor montage.

Als de kopjes gebroken zijn, werken de LEDs nog wel, draadjes solderen en aan het einde daarvan een gelijkrichter brug (als die niet meer onder de LED zit) en een weerstand in serie zetten. En Voila, een LED die nog ergens anders ingezet kan worden

Gebruikersavatar
Jojaco
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:44
Real name: Johan Kamp

Re: Chinese LEDs

Bericht door Jojaco » 25 dec 2012, 15:56

Hier een foto van de aangepaste LEDs
Bijlagen
De LEDs ontdaan van de bajonetfitting de serie weerstand zat op de midden aansluiting van de fitting. Nu aan het einde van een draad.
De LEDs ontdaan van de bajonetfitting de serie weerstand zat op de midden aansluiting van de fitting. Nu aan het einde van een draad.
SuperBrightLED_NixFlix_kk.jpg (114.78 KiB) 1843 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Chinese LEDs

Bericht door Mentara » 26 dec 2012, 17:27

Das een nuttige tip in ieder geval! Thanks. Ik heb thuis nog een 2tal van die kopjes liggen. Het proberen waard.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Plaats reactie