Whirlwind

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Whirlwind

Bericht door Mentara » 07 nov 2012, 15:14

Paar weken geleden heb ik de Whirlwind van Jo (Rebelish) overgekocht. Hele leuke flipper uit de alfanumerieke display periode. Mechanisch werkte alles, en met enkele lampjes te vervangen werkte alles naar behoren.

Kort na de aankoop ben ik de mylar gaan verwijderen. Die bestaat uit 4 stukken. De 2 grootste zijn nu verwijderd zodat enkel nog de 2 mylar stukken tussen de pop bumpers aanwezig is. De verf is behoorlijk intact gebleven, maar de inserts waren uiteraard wel naar de kl*ten. Via Ebay een nieuwe windroos besteld en een verzameling inserts.

VOOR:
Afbeelding

NA:
Afbeelding

Ik heb ook nog de topper gedemonteerd, uitgekuist, afgeschuurd en opnieuw wit gespoten.

Deze hoort dus wit te zijn:
Afbeelding

Dit soort wit dus:
Afbeelding

Ook de motor had een grondige kuisbeurt nodig:
Afbeelding

Spijtig dat ik hier geen "voor" foto genomen had, deze was dus ook echt ferm vergeeld, deze foto is van na zijn badje:
Afbeelding

Ik zal later nog eens foto's nemen van de topper wanneer hij terug op zijn plaats staat. Tot zover de Whirlwind. Nu even mijn Last Action Hero onder handen nemen...
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door zwartepanter » 07 nov 2012, 16:35

Let op dat de insertdecals vaak beschermd moeten worden met mylar, anders is de print na verloop van tijd weggesleten.

Gebruikersavatar
pinballbart
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 sep 2011, 16:32
Real name: Bart Vyvey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door pinballbart » 07 nov 2012, 17:26

Ziet er heel mooi gedaan uit! Ikzelf weet niks over restaureren van speelvelden maar de rest zal je hier en daar wel bijsturen waarschijnlijk.
En kzie nu dat je die LAH gekocht hebt :D ! Verslavend he, eens je begint :lol:
Flippers: IJ (WMS), Avengers IQ prem, Elvira HOH prem, JP pro, GOTG LE, Future Spa, Sinbad, Wizard, Space Mission, Little Chief, Super Soccer.
http://www.pinballowners.com/pinballbart

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door Mentara » 08 nov 2012, 09:24

pinballbart schreef:En kzie nu dat je die LAH gekocht hebt :D ! Verslavend he, eens je begint :lol:
Hell yeah! :D

zwartepanter schreef:Let op dat de insertdecals vaak beschermd moeten worden met mylar, anders is de print na verloop van tijd weggesleten.
Inderdaad. Ik moet nog eens navragen bij de verkoper in welke mate deze decals slijtvast zijn. Voorlopig moet ik het stellen met een regelmatige waxbeurt. Dat moet de levensduur ook wel verlengen denk ik.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door g94 » 08 nov 2012, 10:03

Mentara schreef:Inderdaad. Ik moet nog eens navragen bij de verkoper in welke mate deze decals slijtvast zijn. Voorlopig moet ik het stellen met een regelmatige waxbeurt. Dat moet de levensduur ook wel verlengen denk ik.
Die decals zijn niet slijtvast, dat zijn gewoon prints, geen zeefdruk. Die zijn dus binnen de korste keren beschadigd, je moet ze echt beschermen met clearcoat of mylar of ander sterk transparant zelfklevend vinyl. Wax is niet voldoende.

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door rebelish » 08 nov 2012, 13:41

knap hoor.
Ik ben blij dat hij in goede handen gekomen is. tis een leuke flipper, maar het was tijd voor iets anders.

Idd echte insert schade was er niet, maar ze kwamen wel wat omhoog op de windroos waardoor je dus ook luchtbellen onder de mylar kreeg. en verschil van hoogte op de windroos.
bij snelle ballen merkte je er niets van, bij trage durfde hij echter wel eens veranderen van richting.

maar nu zal ik je wat vragen hoor: zat er een putje in de rode insert van de windroos ?
zo voelde het toch aan als hij nog hier stond.
Maar ik ben der nooit aan toe gekomen om die mylar enzo te verwijderen.

als je echter het niet ziet zitten voor mylar of een clearcoat erop te doen.
Kun je mss opteren voor die playfield protector van the best of pinball.
Ik heb al redelijk wat goeie reacties gelezen over die protector.

Ik blijf deze volgen.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door Mentara » 09 nov 2012, 08:45

Die playfield protector lijkt mij toch wel een goeie oplossing Jo. Ik wist niet dat zoiets bestond. Net wat foto's bekeken van een T2 die ermee uitgerust is en het heeft idd veel weg van een clearcoat laag. Uitgezonderd de randen uiteraard, die zijn nog steeds zichtbaar. Maar toch, het ziet er beter uit dan Mylar, en het zou duurzamer moeten zijn, zeker het overwegen waard. Goeie tip.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door diesel64 » 09 nov 2012, 09:39

Dat bestaat ook nog maar een maandje ofzo. :)

Maar eerlijk gezegd lijkt mij dit in jouw geval ook een zéér goede oplossing!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door Cenobyte » 09 nov 2012, 10:30

Mentara schreef:Die playfield protector lijkt mij toch wel een goeie oplossing Jo. Ik wist niet dat zoiets bestond. Net wat foto's bekeken van een T2 die ermee uitgerust is en het heeft idd veel weg van een clearcoat laag. Uitgezonderd de randen uiteraard, die zijn nog steeds zichtbaar. Maar toch, het ziet er beter uit dan Mylar, en het zou duurzamer moeten zijn, zeker het overwegen waard. Goeie tip.
Goed idee inderdaad. Ik ga mijn Funhouse ook eens opknappen zo :D

Ik denk wel dat je in ieder geval de bovenkant van het speelveld leeg moet maken om dat spul aan te brengen, da's wel wat werk ;)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door diesel64 » 09 nov 2012, 10:49

Er moet redelijk wat van het speelveld af, maar zeker niet alles.

http://www.bestofpinball.de/catalog/_EI ... glisch.pdf

En trouwens, dat doe je toch sowieso wanneer je kuist...
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door Cenobyte » 09 nov 2012, 11:16

diesel64 schreef:Er moet redelijk wat van het speelveld af, maar zeker niet alles.

http://www.bestofpinball.de/catalog/_EI ... glisch.pdf

En trouwens, dat doe je toch sowieso wanneer je kuist...
Oh dat valt inderdaad nogal mee. Alleen ramps en grote speelveldopbouwen moeten eraf. Da's goed te doen, zeker op een (alfa)numerieke kast waar niet al teveel ramps aanwezig zijn.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door Mentara » 09 nov 2012, 12:40

Cenobyte schreef: Oh dat valt inderdaad nogal mee. Alleen ramps en grote speelveldopbouwen moeten eraf. Da's goed te doen, zeker op een (alfa)numerieke kast waar niet al teveel ramps aanwezig zijn.
Ja, dat vond ik ook een enorm pluspunt. Er moet redelijk wat af, maar zeker niet alles. Bestellen zal pas voor volgende maand zijn, want ik zit al lichtjes over mijn pinball uitgaven voor deze maand. :-) Maar ik post zeker de vorderingen en een review van die playfield protector hier.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door rebelish » 09 nov 2012, 13:24

ja die ramps bij een Whirlwind zijn nog redelijk simpel en dan kan je echt al aan alles aan de achterkant.

Ja als je deze koopt graag een reviewke, kan mss later ook van pas komen voor mijn TAF.
Als je wat duits kan of een vertaler gebruiken staat er een topic van op pinballforum.de
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door HarrieD » 09 nov 2012, 13:48

Cenobyte schreef:
Oh dat valt inderdaad nogal mee. Alleen ramps en grote speelveldopbouwen moeten eraf. Da's goed te doen, zeker op een (alfa)numerieke kast waar niet al teveel ramps aanwezig zijn.
Toch zou ik ervoor kiezen alles eraf te gooien en schoon te maken. Gooi al het ijzerwerk in de tumbler en maak ook onder het speelveld schoon. Je wil niet weten wat je allemaal tegen komt en hoe gauw het anders weer vies zal worden.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door diesel64 » 09 nov 2012, 13:53

HarrieD schreef: Toch zou ik ervoor kiezen alles eraf te gooien en schoon te maken. Gooi al het ijzerwerk in de tumbler en maak ook onder het speelveld schoon. Je wil niet weten wat je allemaal tegen komt en hoe gauw het anders weer vies zal worden.
Praktisch gezien is dat totaal niet nodig. Tumblen enzo is enkel voor het oog. Als je overal kuist waar de bal passeert (op en onder het speelveld en in assemblies), dan zal de kast niet vlugger vuil maken dan wanneer je ze volledig uit mekaar zwiert en het laatste schroefje in de tumbler gooit.

Je moet nu ook niet overdrijven, hé. Een degelijke shopbeurt is al meer dan genoeg om een kast te onderhouden. Niet alles moet gerestaureerd worden.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door HarrieD » 09 nov 2012, 14:01

Als je dan echt alles aanpakt heb je gelijk. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn funhouse, alles schoongemaakt, alle ramps gekuist, alle rubbers vervangen, alle zaken onder het speelveld waar de bal komt schoongemaakt, nieuwe flippers etc etc. Resultaat: na 3 maanden weer smerig.

Ik snap je punt, maar voor mij is een volledige shopbeurt een soort stok achter de deur om het helemaal naar mijn zin te krijgen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door diesel64 » 09 nov 2012, 14:09

Die "na 3 maanden" is een zeer vage definitie. Alles hangt af van hoe veel je speelt, hoe veel en hoe grote multiballs de kast heeft, hoeveel ijzer op ijzer contact er is op de kast, welk soort rubbers je er op steekt, ...

En ik persoonlijk vind hier en daar een zwart lijntje of wat zwarte spikkels niet hetzelfde als "smerig zijn". Dat veeg je er gewoon weer af in een paar minuten.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door HarrieD » 09 nov 2012, 14:19

Witte rubbers, en toch wel een aantal potjes. Het speelveld is echt weer smerig.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dankzij de luchtbellen onder het mylar deze kast op de nominatie staat om geshopped te worden. De schoonmaakactie was niet 100% uitgebreid.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
denBlackie
Berichten: 488
Lid geworden op: 05 nov 2011, 17:03
Real name: Van Langenhove Pieter-Jan
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door denBlackie » 28 nov 2012, 20:53

Hoe staat het met de playfield protector ? Ben wel benieuwd hoe je dat ervaart en of het aan te raden is.
  • Pinball : CFTBL
    Arcade : Terminator 2, MK II (+ UMK3 board), Mario Bros. nintendo (MAME) , Taito cocktail arcade.
    retro Video Game collection.
    LEFT: Taito Stratovox, Dirty Harry (Williams), Whirlwind
http://pinballsandpixels.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door Mentara » 28 nov 2012, 23:16

denBlackie schreef:Hoe staat het met de playfield protector ? Ben wel benieuwd hoe je dat ervaart en of het aan te raden is.
Is nog niet besteld. Ik denk ergens binnen een weekje te kunnen bestellen, komt van Duitsland, dus zal dan nog wel enkele dagen onderweg zijn ook. Nog voor het eindejaar wil ik hem er op. Het Is de bedoeling dat ik dan wat foto's neem van voor, tijdens en na. Ik ben ook eens benieuwd.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door rebelish » 30 nov 2012, 12:02

Ok dan zal ik dat hier in het oog houden.
Ze komen toch van de best of pinball hé ? dan gaat de bestelling wel redelijk vlug.
Vorige keer de maandag besteld, de donderdag stond mijn pakje hier al.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door Mentara » 30 nov 2012, 15:44

rebelish schreef:Ok dan zal ik dat hier in het oog houden.
Ze komen toch van de best of pinball hé ? dan gaat de bestelling wel redelijk vlug.
Vorige keer de maandag besteld, de donderdag stond mijn pakje hier al.
Yep, from Zermany.

(Edit: ze zijn pas sinds gisteren weer open trouwens door een verhuis naar een groter warehouse)
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door rebelish » 01 dec 2012, 15:52

Oja idd, die zijn dacht ik bijna een maand gesloten geweest.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
denBlackie
Berichten: 488
Lid geworden op: 05 nov 2011, 17:03
Real name: Van Langenhove Pieter-Jan
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Whirlwind

Bericht door denBlackie » 01 dec 2012, 18:04

rebelish schreef:Oja idd, die zijn dacht ik bijna een maand gesloten geweest.
Inderdaad, ik was ook ah wachten :D
  • Pinball : CFTBL
    Arcade : Terminator 2, MK II (+ UMK3 board), Mario Bros. nintendo (MAME) , Taito cocktail arcade.
    retro Video Game collection.
    LEFT: Taito Stratovox, Dirty Harry (Williams), Whirlwind
http://pinballsandpixels.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind

Bericht door Mentara » 08 dec 2012, 11:09

BestofPinball heeft de sluitingstijd nog verlengd naar 9 december. 'k Denk da'k er ga mogen achter fluiten om die playfield protector nog voor nieuwjaar er op te hebben. Anyway, patience's a virtue, right?
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Plaats reactie