Dilemma e.m. kasten

Wat is de waarde van een kast op dit moment?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Dilemma e.m. kasten

Bericht door wizardblom » 22 jul 2018, 11:18

Ik repareer al jaren als hobby e.m. flipperkasten en als ik ze beu ben verkoop ik ze weer.

Prijzen worden meestal bepaald door:

Aanschaf kast
brandstofkosten voor het ophalen
onderdelen
diverse materialen zoals schoonmaakmiddelen, soldeer- en hulpmiddelen
een schappelijke vergoeding voor de klamp werk door ondergetekende

Dilemma nu:
De aanschaf van een niet werkende kast is van ongeveer € 100 tot € 200 naar als snel € 250 gegaan, waardoor het bij verkoop al snel richting € 350 tot ruim € 500 gaat.
Ik vind dat dat redelijk hoog wordt, ook qua aanschaf, vraag me dan ook terecht af of er een markt is waar je straks € 500+ moet gaan vragen.

Bijkomend nadeel is dat de kasten die je tegenwoordig "as is" koopt soms al snel richting "basket cases" gaat waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat je een kapitaal er bij moet gaan rekenen voor een repro backglass of speelveld/buitenkast restauratie.

Reden van de hobby is altijd geweest aan de onderkant van de prijzen te zitten om beginnende liefhebbers een eerste kast aan te kunnen bieden waarna het virus zich vanzelf gaat verspreiden....
Ben bang dat dat in de toekomst niet zo gemakkelijk meer zal gaan.

Of...moet ik de gok wagen en duurder aanschaffen?

Weet niet of iemand een idee hierover heeft?
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door Baron Shadow » 22 jul 2018, 14:02

Hoi Ronald,

Viel mij ook al op dat inderdaad ook de em kasten aardig in prijs gestegen zijn.
Maar goed denk zelf dat je als je het nog steeds leuk vind inderdaad gewoon mee moet gaan met de prijzen.
Dus als jou aanschaf hoger is zal de prijs voor een door jou in orde gemaakte flipperkast inderdaad ook hoger zijn.
Daar zou ik me verder niet druk over maken dat is de markt ik heb alleen geen idee hoe de verloop nu is.
Dus weet niet of er ook echt veel vraag is naar duurdere em kasten en ze al dan niet snel te verkopen zijn.
Ik zie prijzen voor em kasten en trouwens ook andere die een aantal jaar geleden niet te verkopen waren en nu redelijk hoog geprijsd te koop staan.
Laatst gewijzigd door Baron Shadow op 22 jul 2018, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door Richard Baan » 22 jul 2018, 14:07

Je kunt er voor kiezen om alleen kasten te renoveren die de potentie hebben weer eerste klas te worden door alleen werk.
Dus als een kopruit niet aanwezig of erbarmelijk is, dan laten staan. Nu heb je de mogelijkheid voor repro, maar geeft een behoorlijke investering. Dat op die manier beoordelen met alle onderdelen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Emilvdp
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2017, 02:57
Real name: Emil van de Par

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door Emilvdp » 23 jul 2018, 13:30

Kort vraagje, aangezien ik nieuw ben in deze hobby ben ik nog miet zo thuis met de afkortingen! Zijn EM flipperkasten eigelijk de flipperkasten voor de elektronische flipperkasten met meerdere speellagen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door Richard Baan » 23 jul 2018, 14:38

Electro Mechanisch. De kasten waarbij relaistechniek wordt gebruikt en de score zijn cijfers op rollen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door g94 » 23 jul 2018, 19:50

Die oude bakken met andere woorden :lol:

Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door wizardblom » 24 jul 2018, 07:19

Om met Ziggy Marley te spreken: "tomorrow people where is your past?" :lol:
Zijn inderdaad de eerste generatie flipperkasten, beetje ondergeschoven kind in de scene.

Het zijn kasten die eenvoudig lijken qua techniek en spel, maar een behoorlijke uitdaging kunnen zijn.
En na meer dan 40 jaar kasten in huis van vrijwel alle gezindten te hebben gehad ben ook bij deze kasten gebleven.

Zie het als een oude oude auto of motor, in het begin ben je blij dat ie werkt, daarna komt het afstellen en finetunen.

Voor veel beginnende thuisbezitters is de meestal de opgang naar of "nooit meer" of naar een groter huis voor meer kasten.
Dat zijn dan meestal de modernere versies of een combinatie van diverse systemen.

De grootste vergissing is vaak dat men denkt dat deze versie van techniek eenvoudiger is dan de tegenwoordige techniek maar dan komt men soms bedrogen uit: het is op het oog logischer te volgen, maar de reparaties en onderhoud vragen een andere aanpak en het stopt vaak niet met repareren alleen.
Afstellen is de grootste kunst bij dit soort kasten.

Vandaar dat het voor mij een uitdaging is en blijft (repareer nu een jaar of 30), alleen is het dat de aanschaf steeds lastiger (lees duurder) wordt en de vraag is of het verschil tussen aanschaf en verkoop nog wel voldoende zal zijn om het op deze manier te blijven doen....
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door flippers.be » 24 jul 2018, 07:45

Is uiteindelijk een beslissing die je zelf moet maken en hangt ook van jouw omstandigheden af.

Er worden wel hogere prijzen betaald maar het duurt dan ook wat langer om te verkopen.
EM's gereviseerd voor 500 a 750 verkopen (als ze echt mooi zijn) is niet onmogelijk.

Heb je thuis plaats voor enkele kasten te zetten en stoort het niet als een kast nog 6 maanden blijft staan ?
Of heb je maar plaats voor 1 en wil je zodra die opgeknapt is er zo snel mogelijk van af om aan de volgende te kunnen beginnen ?

Je kan idd ook kieskeuriger zijn bij aankoop. Het is niet omdat men een hogere prijs vraagt dat je die moet geven. Gewoon laten staan als er teveel werk aan is.

Vind je echt geen goedkope kastjes meer, dan kan je je kennis anders benutten.

Ik weet niet of je het ziet zitten om reparaties op verplaatsing (bij mensen thuis) te gaan doen. Daar is wel nog vraag naar.

Je kan je ook concentreren op een hoger marktsegment. Ipv de Bally's uit de jaren 70 waarvan er 10000'en gemaakt zijn, de oudere, zeldzamere kasten zoeken en die (eventueel in opdracht voor iemand) perfect restaureren.
Dan verkoop je niet 1 kast voor 400 maar voor 4000 misschien. Is een totaal ander publiek, veel kleiner, maar het bestaat.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door vanlierde51 » 02 aug 2018, 20:41

En het ergste is de antiquaire die je kast voor 500 komt ophalen en ze 12u later voor 1250 verkoopt.....aaaaarghh :evil:
Je hebt gezweten, gezocht, besteld, gesoldeerd...maar uiteindelijk plezier gehad om het te maken. Opkopers verdienen driedubbel met....transport en verkoop. Tja.... passie noemen ze dat
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door Baron Shadow » 02 aug 2018, 22:08

Ach ja de markt bepaald een groot deel he.
Tien jaar geleden haalde ik ook nog gratis of voor weinig EM Kasten op omdat ze in de weg stonden.
Nu zie je inderdaad prijzen die worden geboden op em’ers die je toen niet wilde omdat het spel niks was of de kast niet gewild was.
Maar ja dat is vraag en aanbod en prijs blijft wat een gek ervoor geeft he :madman:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door wizardblom » 03 aug 2018, 08:39

Ik denk de "gok" uiteindelijk dan toch maar te wagen.

Meer betalen voor aankoop en dan maar hopen op een acceptabel bedrag bij verkoop.

Zo niet bouw ik mijn eigen verzameling vanzelf weer op, op het ogenblik alleen een Hot Tip en dat is dan nog de eerste s.s. van Williams!
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Dilemma e.m. kasten

Bericht door Baron Shadow » 03 aug 2018, 10:34

Ach je weet het nooit he, dat em’ers nog zover in prijs omhoog zouden gaan verwacht je niet.
Maar koop gewoon kasten die je leuk vind dan maakt het ook niet uit als je ze wat langer moet laten staan.
En mocht je ruimte tekort hebben ik heb nog ruimte voor 2 logeer kasten hoor :lol:
De Fishtales logee is inmiddels na jaren weg en had nog een lege plek.
Is ook een rijd geleden dat ik nog ruimte had voor kasten erbij.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Plaats reactie