Time Fantasy (Williams 1983)

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
mariom7
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2016, 17:07
Real name: Mario
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door mariom7 » 23 mar 2018, 09:33

Weer knap werk Pascal! :good:
Ben is benieuwd hoe je die plastic gaat aanpakken...

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door zwartepanter » 23 mar 2018, 11:18

Nice. Altijd leuk om volgen en kennis op te doen.

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 23 mar 2018, 12:34

dit sympathieke kereltje is bij deze klaar voor zijn finale laag clearcoat. Al is hij wellicht te stoned om het te beseffen... ;)
Das niet waar,
ik ben nog nooit te stoned geweest om te beseffen dat ik klaar was voor mijn finale clearcoat :D

:run:

Verder super knap en ben ook wel benieuwd naar je plastic oplossing.

Grtz free

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Mooseman » 23 mar 2018, 13:08

Weer schitterend werk geleverd en je nu wil ik natuurlijk de onderkant van mijn GL ook aanpakken ;-)
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 22 apr 2018, 17:49

Wow, ik merk dat de vorige update een maand geleden is... :oops:
Het speelveld is intussen al een tijdje terug. Blinkender dan ooit!

Afbeelding

Maar daarmee is er eigenlijk alles over gezegd. Ik heb me namelijk vooral met kabinet en de kopkast beziggehouden. Het lampenbord is klaar en terug op zijn plaats.

Afbeelding
Afbeelding

Het speakerpanel is hersteld. Nieuwe luidspreker: 8Ω 15W. Benieuwd hoe hij zal klinken.

Afbeelding

Origineel zaten dat rooster en die cover samen vastgenageld op het panel. Bijgevolg zaten beiden wat losjes en trokken ze krom.

Afbeelding

Ik heb dat rooster zo vlak mogelijk gemaakt, herverfd en strak vastgeniet. Beter zo.

Afbeelding

Bovendien waren die nagels die ze gebruikt hadden veel te lang en staken ze er langs de achterkant uit (links). Ik had gehoopt om siderail nagels te gebruiken (rechts), maar ook die zijn op het randje kwa lengte. Ik wil absoluut vermijden dat ze er opnieuw uitsteken nu ik de achterkant hersteld heb.

Afbeelding

Dergelijke nagels met een blinkende afgeronde kop, maar dan korter, zijn niet te vinden. En eerlijk gezegd stond ik er ook niet voor te springen om te staan hameren op mijn nieuwe blinkende plastic cover. En dus probeerde ik iets anders: rivetten! De kop ziet er hetzelfde uit. Ik heb eerst gaten geboord, net iets smaller dan de diameter van de rivetten. Daarna de rivetten op hun plaats geperst met mijn rivettenpers. Perfect!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 22 apr 2018, 18:01

Een flipperkast werkt niet zonder bedrading. Zodoende zodus.

Nieuwe power distributie met een bordje van Peter Koch. Die zijn super en zitten al in verschillende van mijn Williams kasten. Zonder die oude grote condensator en aparte bruggelijkrichters is de onderkant van de kopkast veel properder. De GI is van het bord gehaald en over 4 aparte 5A zekeringen afgeleid.

Afbeelding

En dan ben ik vele, vele uren bezig geweest met het vervangen van alle connectoren, zowel aan de kabelbomen als op de borden. Niet echt spectaculair werk, en ook niet het plezantste onderdeel van een restauratie, maar bij die oude kasten is toch al gebleken dat daarmee veel toekomstige miserie en zoekwerk kan vermeden worden.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 22 apr 2018, 18:16

En daarmee is de kopkast klaar. Ik wil nu dringend eens testen of mijn bijeenverzamelde bordenconfiguratie effectief zal werken (of ontploffen, kan ook, maar toch liever het eerste... :madman: ).

Maar vermits de transfo in het kabinet zit moest ook daar eerst de aarding en bekabeling afgewerkt worden. Ik heb geopteerd om af te wijken van de traditionele plaatsing van de bedrading omdat die bij de Williams kasten van die generatie maar slordig en onlogisch in mekaar zit vind ik. De aardingsdraad heb ik langs rechts gelust ipv links onder het tilt paneel. Dat is dan meteen ook een steun om de kabel van de power switch proper vast te hechten.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna via de coindoor naar links.

Afbeelding

Maar dus moest ik eerst de coindoor onder handen nemen: volledig demonteren, de diverse onderdelen reinigen/polieren/verven/herstellen/vervangen naargelang nodig en dan alles weer samenvijzen. Idem voor het tilt panel.

Afbeelding
Afbeelding

Ik haat die dunne kabelboompjes met slechts enkele draden die maar niet op hun plaats willen blijven zitten. Zoals bijvoorbeeld de twee draadjes van de rechter flipperswitch die dwars over het kabinet lopen. En toen een truuk bedacht: ik heb de spanriempjes vastgeniet en daarna pas bijgesneden. Werkt perfect! :ugeek:

Afbeelding

En daarmee is ook de bekabeling van het kabinet omzeggens achter de rug. Nog hier en daar terug vastsolderen en dan kan ik eindelijk de kast voor een eerste keer opstarten. Uiteraard zonder speelveld voorlopig :)

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door zwartepanter » 25 apr 2018, 16:04

Leuk dit leesvoer... :good:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 03 mei 2018, 19:37

Fastforward-knop ingedrukt. De Time Fantasy begint er eindelijk weer uit te zien als een flipperkast...

Afbeelding

Altijd een spannend moment om voor de eerste keer opnieuw de power switch om te schakelen. Deze keer is het nog nét iets spannender vermits ik begonnen was met een kast zonder borden en een gehackte power supply. Maar neen: geen ontploffingen, en ja: de GI werkt.

Afbeelding

Dat is dan voorlopig wel alles :(

Afbeelding

Na uren en uren zoeken uiteindelijk gevonden waarom de CPU niet werkte. En het was mijn eigen domme fout. Ik ben erin geslaagd om een 12V grijs-witte draad met een 5V volledig grijze draad te verwisselen op de J6 connector van het power supply board. Met als gevolg dat er 12V door de 5V circuits is gegaan van de CPU en het driver board :?

Het goede nieuws is dat de schade uiteindelijk beperkt was en intussen verholpen. Het slechte nieuws is dat ik ook mijn nieuwe Rottendog MPU327 bord om zeep heb geholpen terwijl ik bezig was om uit te vissen wat er verkeerd ging. Nu ja: dit is een fout die ik geen tweede keer zal maken. Wel een dure les...

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Mooseman » 03 mei 2018, 19:47

Nice, ne mens is soms zo enthousiast dat dergelijke foutjes soms dure gevolgen hebben. Begint er alvast goed uit te zien!
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 03 mei 2018, 19:52

Da's absoluut waar. Die gasten van Williams hadden natuurlijk een iets meer verschillende draad kunnen gebruiken voor de 12V. Het verschil is echt amper te zien, en al zeker niet bij draden van 35 jaar oud :madman:

Wat meer plezier dan: mijn plastics. Vermits er geen repro sets beschikbaar zijn is het kwestie om ze zo mooi mogelijk te krijgen. Ze zijn kromgetrokken en bekrast. En de Time Tube plastic is gebroken. Zoals ze dat allemaal zijn blijkbaar.

Afbeelding

Eerst gereinigd, daarna in de oven gestoken à 100 graden om ze recht te trekken. Na een 15-tal minuten waren ze week genoeg en begon de zwaartekracht zijn werk te doen. Om ze helemaal recht te krijgen heb ik ze tussen twee speelveldvensters laten afkoelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ten slotte heb ik ze gepolierd en heb ik de kleine krasjes geretoucheerd. Gemakkelijk: het zijn dezelfde kleuren als het speelveld, ik had die dus al allemaal :)

Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard blijven het plastics van 35 jaar oud, en zullen ze er nooit als nieuw uitzien, maar het is toch een enorme verbetering en ik ga ervan uit dat de resterende schade nog amper zal opvallen eens ze weer in de kast zitten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 03 mei 2018, 20:11

En dan de Time Tube plastic. Zoals ik al zegde ontbreekt er een hoek linksonder en is hij gebarsten aan dat opstaande transparante stuk in het midden. Een vorige eigenaar heeft het proberen fixen met wat lijm en zwarte tape. Ik had liever gehad dat hij er was afgebleven :roll:

Afbeelding

Dit is mijn plan: ik heb die hoek laten laseren uit PETG. De idee is om mijn bestaande plastic recht af te zagen en dan die twee stukken te verlijmen. Daarna moet dat nieuwe transparante stuk uiteraard gekleurd worden: zwart en paars, gemakkelijk. Ik ga dat gescheurde transparante deel eveneens loszagen en die "TIME TUBE"-tekst reproduceren op mijn clear plastic. Hopelijk is mijn uitleg wat begrijpelijk...

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb toen eens diep ingeademd. En mijn Dremel gepakt.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de verzaagde stukken bijgeschuurd.

Afbeelding

Ik heb online dit produkt gevonden. Het is eigenlijk geen lijm maar een soort solvent dat het plastic versmelt en op die manier verbindt. Nachtje laten drogen.

Afbeelding

De volgende dag heb ik dan het artwork opnieuw geairbrushed. Eerst paars, dan zwart.

Afbeelding

En voila! De "TIME TUBE"-tekst staat nu op mijn protector - het transparante stuk van mijn originele plastic is weg. (En terwijl ik toch bezig was: van de "MUSHROOM JUMP"-tekst ontbrak ook een stuk, dat is bij deze ook gefixt).

Afbeelding

Maar ik ben vooral heel content met mijn herstelling aan de linker benedenhoek. Uiteraard is die verbinding zichtbaar, da's ook niet te vermijden, maar het valt echt niet op, al zeker niet vanuit het standpunt van de speler.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 03 mei 2018, 20:21

En daarmee is het dan dringend tijd voor mijn speelveld. Deze morgen heb ik het finaal vlakgeschuurd en gepolierd.

Afbeelding

Ik vind het gemakkelijker om T-nuts, die vijzen voor de bumpers, de playfield guides en de metalen guides eerst te monteren, en daarna pas kan het speelveld in de tipper. Da's voor morgen.

Afbeelding

Om af te sluiten een voor-en-na: da's altijd goed voor mijn moraal :)

Afbeelding
Afbeelding

En voila: wie tot hier heeft gelezen, die is weer helemaal mee!
Wordt vervolgd ;)

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Turalyon » 04 mei 2018, 00:40

Prachtig werk! :love:
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Gottlieb collector » 04 mei 2018, 19:19

Chique dinges :ugeek:

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door David Pinball Wizz » 05 mei 2018, 13:46

Ziet er goed uit. Die voor en na foto is echt absurd wat het verschil is.
IFPA Country Director Belgium

Stanley
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:58
Real name: Christoph
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Stanley » 05 mei 2018, 15:06

:clap: ongelofelijk knap! :clap:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door zwartepanter » 05 mei 2018, 20:35

...

f2neill
Berichten: 542
Lid geworden op: 17 feb 2013, 12:30
Real name: Olivier & Mathias Leurs
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door f2neill » 09 mei 2018, 15:16

:love: wow pfffff

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 13 mei 2018, 04:50

Beginnen met goed nieuws: de borden zijn gefixt en werken 100%. Oef, we are back in business!

Afbeelding

Voor wie details wil weten: op het CPU board waren de 3 address drivers naast de CPU chip om zeep: IC3, IC4 & IC8. Ook de flipper roms waren stuk (maar dat was misschien al voordien het geval) en het reset circuit is herbouwd. Op het driver board waren IC2 en IC14 kapot. En ook IC8. En dat ocharme ochgod gewoon door wat 12V door de 5V circuits te jagen. Misschien nog een geluk dat ik de 5V draad niet met een +-100V draad heb verwisseld :madman:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 13 mei 2018, 05:03

En dus kan ik me nu volledig op het speelveld concentreren. Te beginnen met alles te kuisen :whip: .

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sommige standup targets waren beschadigd. Ik heb besloten om ze te demonteren en enkel het target blade te vervangen ipv volledige nieuwe targets te kopen. Het neemt flink wat tijd in beslag, maar bon: tijd genoeg :eating:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals ik vroeger al zegde wil ik bij deze restauratie zo dicht mogelijk bij de originele look blijven gezien het zo'n zeldzame kast is. Maar voor de bumpers heb ik toch gezwicht en de witte bodies en skirts door gele vervangen (die bestonden nog niet in die tijd). Zo'n volledige gele bumpers sluiten toch beter aan bij al die gele paddestoelen die op het speelveld geschilderd staan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 13 mei 2018, 05:09

Ook de onderkant is intussen flink opgeschoten. De GI is omzeggens klaar, en ook alle andere lampen, switchen en assembly's zijn gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding

Alles staat klaar om de diverse kabelbomen terug te solderen. Nog efkes doorduwen dus, maar het einde komt schoorvoetend in zicht. Om af te sluiten nog een voor- en na. De "MUSHROOM JUMP"-loop:

Afbeelding
Afbeelding

Wordt (dus wellicht nog 1X) vervolgd!
P

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Gottlieb collector » 13 mei 2018, 07:45

Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen dat hij tijd genoeg heeft ;)
maar deze gaat dan ook mooier worden dan de dag dat hij van de assemblage band is gerold :good:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 24 mei 2018, 23:17

Een laatste update...

Eigenlijk is gaat het finale opbouwen vrij snel. Hier zijn twee van de drie kabelbomen (switches en spoelen) terug op hun plaats.

Afbeelding

En hier is ook de meest lastige: lamps, terug volledig volledig sesoldeerd. Intussen, sinds het begin van de heropbouw, ongeveer 20u verder...

Afbeelding

En stom: zoals ik in het begin vertelde was een van de flipper units weggehaald door een vorige eigenaar. Ik had volledig nieuwe flipper assembly's besteld, maar domweg vergeten om ook nieuwe spoelen te bestellen. En dus zat ik vast...

Ik kon het in afwachting niet laten om toch al even het speelveld aan de borden te koppelen. Voorlopig enkel GI en de controlled lamps... Een beetje zenuwachtig, maar: YES!

Afbeelding

Ik ben eigenlijk wel wat onder de indruk van de attract animatie. Vrij gecompliceerd toch voor zo'n oude flipper. Een video:


Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 24 mei 2018, 23:39

En eindelijk werd begin deze week dan mijn pakket met nieuwe spoelen geleverd...
Klaar!

Afbeelding
Afbeelding

En toen kon het speelveld opnieuw in het kabinet.

Een eerste test spel gespeeld - voor de Time Fantasy misschien wel het eerste spel in 35 jaar - en alles werkte meteen zoals verhoopt! Alle lampjes werken, alle switches en spoelen eveneens. Het Time Tube shot is niet te moeilijk, daar ben ik blij om. De bumpers en slings zijn snappy. Zo ook mijn nieuwe flippers. Goed. Ik ben nog altijd aan het wachten op mijn nieuwe repro backglass, mijn originele ziet er niet uit, en ik mag niet vergeten om de beschermende film te verwijderen van mijn side rails en speaker grill.

Maar: It's alive!

Afbeelding

Plaats reactie