Grand Lizard restauratie

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door tony » 29 jan 2018, 17:30

echte pioniers uit de far west :spank: hahahahha

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door pinballservice-nl » 29 jan 2018, 17:52

Mooseman schreef:Ondertussen kast leeggemaakt en iets interessant gevonden. Een teller die tussen het coin spul zit. Rechtstreeks afgetapt van de hoofdtransfo zonder zekering... Het waren toch cowboy's in den tijd :hypno:
De brugcel is toch een prima "zekering" :mrgreen:
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 30 jan 2018, 18:52

Alright, even met de knie onder het mes geweest maar back in full force. Tijd om het lampenbord van de kopkast te restaureren. Hiervoor enkele beelden hoe het eruit zag...
AfbeeldingIMG_20180102_140044 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180102_125149 by Marnix Goethals, on Flickr

... en toen ik weer met "full' force de broze kapotte afstandshouders wilde verwijderen... volgende keer beter uitboren... alweer lessons learned :mrgreen:
AfbeeldingIMG_20180102_140051 by Marnix Goethals, on Flickr

Dan maar herstellen zeker, afschuren, en schilderen. voorkant wit en achterkant in technisch grijs. Dankzij de tip van Pascal heeft Tony van de vertinde draad gevonden en dan maar opnieuw bestukken met gepolijste lamphouders.

AfbeeldingIMG_20180128_140901 by Marnix Goethals, on Flickr

Heb ook geen gebruik meer gemaakt van die klote plastiek duw spacers en deze vervangen door zwarte spacers met plastiek schroef en aan de onderkant met inox schroef. Hiermee kan je ook nog correcties aanbrengen en uw display correct positioneren en past beter bij de zwarte nieuwe LED display's die ik heb gekocht ;)

AfbeeldingIMG_20180129_201719 by Marnix Goethals, on Flickr

Hierbij dan het afgewerkte product (zonder de display's). Ben toch nog content.

AfbeeldingIMG_20180129_204459 by Marnix Goethals, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180130_182310 by Marnix Goethals, on Flickr
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door g94 » 30 jan 2018, 19:40

Da's toch veel properder hé om de achterkant van zo'n lampenpaneel in "technisch" grijs te schilderen...
goe bezig geweest :good:

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door tony » 31 jan 2018, 20:36

mooi werk Marnix !!!

en pascal nog eens bedankt voor tip draad , en ook wij hadden eens geluk om geen douane kosten
te moeten betalen :hypno: :rofl:

mariom7
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2016, 17:07
Real name: Mario
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door mariom7 » 01 feb 2018, 11:42

tony schreef:mooi werk Marnix !!!

en pascal nog eens bedankt voor tip draad , en ook wij hadden eens geluk om geen douane kosten
te moeten betalen :hypno: :rofl:
Hier minder geluk.
37,5 euro douane kosten, waarvan 20 voor de administratie! :? ;)

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 10 feb 2018, 14:50

Het backglass is in slechte staat en heb een poging gedaan om dit te redden en beetje te restaureren.
Eerst heb ik het proberen te ontvetten en wat proper te krijgen, helaas zijn hierdoor nog enkele stukjes mee afgekomen.
AfbeeldingIMG_20180120_160342 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180120_160338 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180120_160335 by Marnix Goethals, on Flickr
Eerste wat nu moet gebeuren is het stoppen en bewaren. Helaas heb ik geen "triple tick" gevonden in belgië dus heb ik normale clearcoat gebuikt en triple tick gespoten :madman: AfbeeldingIMG_20180127_142001 by Marnix Goethals, on Flickr
Daarna huihoud folie op gelegd en een gewicht erop en hopen dat het er toch een beetjes aan kleeft.
AfbeeldingIMG_20180127_142040 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180127_142334 by Marnix Goethals, on Flickr
Ik heb dan 2 dagen gewacht maar daar waar gewicht en glasplaat iop zat droogte de clear niet goed. Dan maar naar warmere oorden gebracht naar de Moose Cave en daar een ander gewicht op gezet :twisted:
AfbeeldingIMG_20180128_092319 by Marnix Goethals, on Flickr
Nadat het droog was zag ik nog enkel blaasjes maar niet veel meer is was nu mooi beschermd.
AfbeeldingIMG_20180205_172440 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180205_172434 by Marnix Goethals, on Flickr
En dan terug de picasso skills bovenhalen.. Eerst de zwarte lijnen en daarna inkleuren.
AfbeeldingIMG_20180205_173818 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180207_060333 by Marnix Goethals, on Flickr
Eindresultaat is nog redelijk gelukt en toch veel beter dan een klare doorkijk van haar haar :love:
AfbeeldingIMG_20180207_073555 by Marnix Goethals, on Flickr
Daarna terug een goede laag clear erover gespoten en alle schrepen die erin stonden van van de plastiek folie zijn ook verdwenen. Dus dat werkt wel goed.
Dan kon ik natuurlijk niet wacht wat dit zou geven met leds achter het glas :wait:
AfbeeldingIMG_20180207_193223 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180207_193210 by Marnix Goethals, on Flickr
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door g94 » 10 feb 2018, 14:58

Wow dat is wel goed gelukt.

mariom7
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2016, 17:07
Real name: Mario
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door mariom7 » 10 feb 2018, 20:48

Het resultaat valt idd goed mee. :good:

Ik gebruik deze wel eens voor een kopruit, is niet de triple thick van Krylon, maar is volgens mij wel vergelijkbaar.

https://www.wilmashobby.nl/a-48460978/s ... aze-spray/

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door inkochnito » 11 feb 2018, 08:43

Het label voor de displays aan de voorkant van het lampenpaneel heb ik op mijn website staan.
http://www.pinballrebel.com/pinball/car ... _label.zip
Zo kan je hem weer wat completer maken.
Bijlagen
Williams_STD-657_System-11_Display_label.jpg
Williams_STD-657_System-11_Display_label.jpg (29.63 KiB) 5929 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 11 feb 2018, 11:28

inkochnito schreef:Het label voor de displays aan de voorkant van het lampenpaneel heb ik op mijn website staan.
http://www.pinballrebel.com/pinball/car ... _label.zip
Zo kan je hem weer wat completer maken.
Thx Peter
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door tony » 14 feb 2018, 19:19

mooi resultaat !!!!

Gebruikersavatar
RipleYYY
Berichten: 879
Lid geworden op: 24 apr 2012, 09:09
Real name: mic
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door RipleYYY » 15 feb 2018, 10:29

c'est bien Marnix, beau travail, et de bonnes idées :good:

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 20 feb 2018, 19:20

Hierbij een update: Playfield heeft een eerste laag clear gekregen en geschuurd en klaar voor de Airbrusch en we hebben weer bijgeleerd :mrgreen: Voor dat ik deze heb bewerkt met clear heb ik enkele touchups gedaan met de hand aan de tekening en moet zeggen dat deze goed meevallen.

AfbeeldingIMG_20180208_203123 by Marnix Goethals, on Flickr

De bedoeling is om alle kleuren in 1 keer te krijgen. We starten met het wit... omdat dit makkelijk is. Hier heb ik Createx Opaque voor gebruikt.
AfbeeldingIMG_20180210_111339 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180210_131144 by Marnix Goethals, on Flickr

Daarna heb ik zwart gedaan en ook de Createx Opaque gebruikt en alle cijfers en letters op de insert te doen --> Do not do this!! Deze verf is daarvoor niet geschikt. Toen ik de film eraf trok kwam er veel mee. Dan heb ik Createx Wicker Colors Black gebruikt en deze verf hecht enorm goed en super om te verwerken, voortaan zal ik niks anders meer gebruiken :!: :!:
Dus eerst met de Roland ontwerpsoftware alle insert nagemaakt en correcte lettertype gekozen. Dit was nog het meeste werk en dan afplakken... Dit viel soms ook niet mee maar toch gelukt.

AfbeeldingIMG_20180217_105647 by Marnix Goethals, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180217_105657 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180217_105713 by Marnix Goethals, on Flickr

Daarna zwart gespoten in vrij veel dunnen laagjes na elkaar en getest met een LED lamp eronder totdat het zwart niks meer door geeft. Dat is een goed test. Als je dit niet doet en je denk dat is wel goed kan je bedrogen uitkomen als je uw playfield met LED's uitrust die door de zwarte tekst schijnt :idea: Het resultaat mag er zijn ;-)

AfbeeldingIMG_20180217_121955 by Marnix Goethals, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180217_122009 by Marnix Goethals, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180217_122852 by Marnix Goethals, on Flickr

Daarna was het tijd voor het orange randje te voorzien. Dus eerst terug afplakken

AfbeeldingIMG_20180217_181442 by Marnix Goethals, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180217_181445 by Marnix Goethals, on Flickr

En hierbij het resultaat

AfbeeldingIMG_20180217_185615 by Marnix Goethals, on Flickr

Je kan zien dat de witte Createx Opaque durft los te komen door de film eraf te trekken, dus heb ik dan maar het wit terug opnieuw gespoten :clap: Volgende keer enkel nog wicked color gebruiken dus.

En ik kon het dan natuurlijk niet laten van ergens mijn naam te vereeuwigen, misschien niet zo slim maar ja, ik zal deze kast niet direct verpatsen denk ik :rock:

AfbeeldingIMG_20180217_172337 by Marnix Goethals, on Flickr
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door tony » 20 feb 2018, 20:42

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door spliffsecond » 20 feb 2018, 23:42

Proper werk. Goed bezig.
Grt free

Gebruikersavatar
Den Duze
Berichten: 654
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:28
Real name: Dujardin Didier

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Den Duze » 21 feb 2018, 08:05

Mooseman schreef:Voor dat ik deze heb bewerkt met clear heb ik enkele touchups gedaan met de hand aan de tekening en moet zeggen dat deze goed meevallen.
Wil dat dan zeggen dat je de clearcoat zelf aanbrengt?
Is dat dan zoals bij een carrosserie of is dat met een soort spuitbus? Bestaat voor clearcoat (of gelijken) een oplossing met een spuitbus met goede resultaten?
Reden: ik heb wel enkele oude speelvelden waarop ik ook wil airbruschen maar ik heb geen zin om deze onderaan volledig te demonteren (zoals moet om deze te laten spuiten in een carrosserie).

Wat is de Roland ontwerpsoftware?

Sorry als dit niet in uw topic thuishoort ....

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door zwartepanter » 21 feb 2018, 15:02

Super gedaan!

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 21 feb 2018, 20:42

Den Duze schreef:
Mooseman schreef:Voor dat ik deze heb bewerkt met clear heb ik enkele touchups gedaan met de hand aan de tekening en moet zeggen dat deze goed meevallen.
Wil dat dan zeggen dat je de clearcoat zelf aanbrengt?
Is dat dan zoals bij een carrosserie of is dat met een soort spuitbus? Bestaat voor clearcoat (of gelijken) een oplossing met een spuitbus met goede resultaten?
Reden: ik heb wel enkele oude speelvelden waarop ik ook wil airbruschen maar ik heb geen zin om deze onderaan volledig te demonteren (zoals moet om deze te laten spuiten in een carrosserie).

Wat is de Roland ontwerpsoftware?

Sorry als dit niet in uw topic thuishoort ....
Hallo,

Ik haal het volledige playfield en onderkant (omdat deze ook een technisch grijs laag krijgt) eraf en gebruik geen spuitbus maar Automotive Clearcoat met verharder zoals ze auto's spuiten. Een spuitbus zou ik niet aanraden alhoewel een 2K bestaat. Echter heb ik minder goede ervaringen mee omdat dit soms met acrylverf vecht omwille van de Aerosol in de spuitbus. Dus als je dit probeert doe dit dan eerst om een test plankje ofzo.
De software van Roland is degene die erbij mij Rolans Stika SV15 zit nl Cutstudio.

Cheers, en veel succes met uw restoratie.
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door g94 » 21 feb 2018, 21:07

Mooseman schreef: Daarna heb ik zwart gedaan en ook de Createx Opaque gebruikt en alle cijfers en letters op de insert te doen --> Do not do this!! Deze verf is daarvoor niet geschikt. Toen ik de film eraf trok kwam er veel mee. Dan heb ik Createx Wicker Colors Black gebruikt en deze verf hecht enorm goed en super om te verwerken, voortaan zal ik niks anders meer gebruiken :!: :!:
Vreemd. Ik ben bijzonder tevreden van de Opaque reeks. Ik gebruik die zoveel mogelijk als mengbasis (net omdat ze opaak is en er dus een minder dikke laag verf nodig is voor volledige dekking). Hechting is perfekt, nog nooit vorige lagen gehad die loskomen. :?

P

mariom7
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2016, 17:07
Real name: Mario
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door mariom7 » 21 feb 2018, 22:05

g94 schreef:
Mooseman schreef: Daarna heb ik zwart gedaan en ook de Createx Opaque gebruikt en alle cijfers en letters op de insert te doen --> Do not do this!! Deze verf is daarvoor niet geschikt. Toen ik de film eraf trok kwam er veel mee. Dan heb ik Createx Wicker Colors Black gebruikt en deze verf hecht enorm goed en super om te verwerken, voortaan zal ik niks anders meer gebruiken :!: :!:
Vreemd. Ik ben bijzonder tevreden van de Opaque reeks. Ik gebruik die zoveel mogelijk als mengbasis (net omdat ze opaak is en er dus een minder dikke laag verf nodig is voor volledige dekking). Hechting is perfekt, nog nooit vorige lagen gehad die loskomen. :?

P
Ik heb ook nog geen problemen gehad met die Createx Opaque reeks.
Als ik de maskeerfilm van het speelveld verwijder, probeer ik die steeds van het geverfde deel weg te trekken.
Bij mijn laatste speelveld (Pinbot) heb ik de witte en zwarte delen geairbrushed met Permacryl PU satin van Trimetal. Dit is een watergedragen lakverf op basis van acrylaat-urethaan hars. Het is ook de verf waarmee ik een cabinet/kopkast verf of airbrush.
Ik ga deze zeker opnieuw gebruiken om een volgend speelveld te restaureren, ze is goed om te airbrushen, de hechting is goed en er is geen reactie met de clearcoat die er nadien opkomt.

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 21 feb 2018, 22:06

g94 schreef:
Mooseman schreef: Daarna heb ik zwart gedaan en ook de Createx Opaque gebruikt en alle cijfers en letters op de insert te doen --> Do not do this!! Deze verf is daarvoor niet geschikt. Toen ik de film eraf trok kwam er veel mee. Dan heb ik Createx Wicker Colors Black gebruikt en deze verf hecht enorm goed en super om te verwerken, voortaan zal ik niks anders meer gebruiken :!: :!:
Vreemd. Ik ben bijzonder tevreden van de Opaque reeks. Ik gebruik die zoveel mogelijk als mengbasis (net omdat ze opaak is en er dus een minder dikke laag verf nodig is voor volledige dekking). Hechting is perfekt, nog nooit vorige lagen gehad die loskomen. :?

P
Pascal,

Voor kleine letters werkte en hechte wicked veel beter. Ik heb de wicked niet verdund en spoot zeer goed. De opaque kon ik niet gebruiken zonder verdunnen. Mischien heeft het hier mee te maken? Ik gebruikte de 4011 verdunner. Ofwel te dik gespoten?
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door spliffsecond » 22 feb 2018, 12:36

Ik denk dan te dik of te snel te dik gespoten.
Ook oppassen met vet van je handen tijdens het aanbrengen van de masking.

Grt free

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Avatar » 22 feb 2018, 13:06

Goed bezig Marnix !!!
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Grand Lizard restauratie

Bericht door Mooseman » 22 feb 2018, 17:51

spliffsecond schreef:Ik denk dan te dik of te snel te dik gespoten.
Ook oppassen met vet van je handen tijdens het aanbrengen van de masking.

Grt free
Free, zou ook kunnen verklaren waarom sommige kleuren wel goed kleven van opaque, heb dit ondervonden met mij FH restauratie en waarschijnlijk de boel forceren en zo te snel/nat spuiten. Al doende leert men :good:

Mannen, bedankt voor de tips en rechtzetting in deze!
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Plaats reactie