Time Fantasy (Williams 1983)

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 20 jan 2018, 18:54

Bedankt allemaal voor de reacties! Zolang die gelezen worden zal ik blijven updates posten ;)

Ik moet trouwens mijn update beginnen met een reactie die ik heb gekregen van een zekere Theonlylilo, een Italiaan uit de buurt van Milaan:
Glad to see that my Time Fantasy has arrived to you!!! Yes, I'm the italian guy who sold few years ago this beautiful pinball to a belgian pinhead.

For what I see the pinball remained the same "hand by hand".

Just for your info, it was july 2015 when I saw an ads that shown this machine very close to me, approx 15 minutes by car A few hours after, I was negotiating with a Croatian old man that bought it in the '90s from an arcade room located in Jesolo (Venice).

At first sight it was terrible because the pin was located on a terrace on the fourth floor of its big house, completely exposed to the bad weather (here's way the cabinet is not good and the backglass is flaking). The boards were already missing because he told me that he had given them to a man for fixing.
So, once the price has been agreed, I brought it down alone from the terrace to my car :shock: terrible under the sun and the 30 degrees Celsius.

My project was simply similar to your... give a second chance to this Holy Grail. But honestly it would have requested so much time and money to be brought to life... no boards, no display. And it also remembered too much my ex-girlfriend! So i decided to sold it to the belgian collector which then gave it to you (I'm courious about the price :P ).

Afbeelding

This is the last time that I saw the happy snails!!! Ready for the trip... but now I'm happy to see them in very good hands! Nice job man... you gave back life not only to the pinball machine, but also to a piece of me!!!
Ik vond dat wel sjiek dat hij reageerde. Daarmee kan ik ook al wat meer de geschiedenis van deze kast reconstrueren: Williams fabriek >> een verdeler ergens in Frankrijk >> .?. >> Arcade Room Jesolo - Italië >> een oude Kroaat >> Theonlylilo uit Milaan >> de vorige eigenaar uit Nederland (naam vergeten...) >> ten slotte bij mij in Gent :yahoo:

Indrukwekkend reisje toch voor zo'n oude kast ;)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 20 jan 2018, 19:13

Het verwijderen van de Mylar lijmresten is normaal een lastig jobke maar deze keer viel dat best mee. Een combinatie van Innotec Seal & Bond Remover, HG Decal Remover en bloem bleek het best te werken.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik het speelveld lichtjes opgeschuurd. Machinaal deze keer, maar geen zorg: heel rap en met een fijne korrel, enkel in de bestaande vernislaag, gewoon om het oppervlak wat ruw te zetten.

Afbeelding

Ik heb de voorbije jaren al dikwijls Time Fantasy speelvelden gezien met veel schade, soms zelfs met grote stukken blank hout waar alle tekening weg is. Ik ben dus super content dat het mijne zo goed is, het overtreft mijn stoutste dromen.

Afbeelding

Hier en daar zijn er wel wat kleine stukjes verf weggesprongen, vooral waar de Mylar gescheurd was.

Afbeelding

Normaal gezien laat ik mijn speelveld altijd eerst voor een eerste keer clearcoaten met een dikke laag vernis, zodat het volledig vlak is vooraleer ik met herstellingen begin. Maar elke laag clearcoat, hoe fijn ook, kan zorgen voor minuskule kleine schaduwen van de herstelde verflaag. Daarom dacht ik om die plekjes in die blauw gerasterde zone eerst te herstellen vooraleer te lakken.

Afbeelding

De juiste kleur mengen was echt goed gelukt, check de test linksonder.

Afbeelding
Afbeelding

Maar zelfs met een omzeggens perfecte kleur, en rekening houdend met het feit dat ik de lichtblauwe raster nog niet bijgeschilderd had, was het resultaat toch niet zoals ik had gehoopt. Zelfs als ik probeerde het niveauverschil op te vullen met verf bleven de retouches té zichtbaar naar mijn goesting.

Afbeelding

Bon, 't was het proberen waard. Ik heb het speelveld dan maar zo binnengestoken voor de eerste laag clearcoat.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 20 jan 2018, 19:36

Intussen ben ik aan het kabinet begonnen. Mijn speaker paneel heeft bijvoorbeeld zeker betere tijden gekend. Dat front (lijkt metaal maar is een blinkend soort plastic) is serieus bekrast en gebogen, de blauwe verf op het rooster is omzeggens weg, er zitten kappen in het hout.

Afbeelding

Maar eigenlijk is het ook maar rap-rap in mekaar geflanst destijds. In het midden zitten er twee stukken rooster boven mekaar, ze hebben dat HB logo (die fronten waren een restant van de HyperBall productie) er rapjes uitgesneden maar je kan nog goed de randen zien...

Afbeelding
Afbeelding

Damn, en mijn box is kapot. Dat wordt een nieuwe, hij is al onderweg.

Afbeelding

Ik heb gecheckt met de mannen die mijn clear plastics lasersnijden, en yes: zij hebben dergelijk blinkend plastic materiaal liggen! En dus heb ik het er afgehaald (nog niet zo simpel), ingescand en overgetekend en zal ik dus een mooi nieuw kunnen laten lasersnijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De plank heb ik opgeschuurd en alle gaten opgevuld met Isopon.

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog verder opschuren en dan kan die geprimerd en gelakt worden.

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 20 jan 2018, 19:49

Als ge zo voort doet gaat die gast van HEP zijn pinballs naar u beginnen shippen.
Want deze kwaliteit kan hij alleen maar van dromen.
Go sensei go.
Grt free

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 21 jan 2018, 11:09

Haha, stel je voor ;)

Nog meer kabinet werk...

Er bestaan uiteraard geen stencils voor Time Fantasy. Dus ben ik begonnen om die opnieuw zelf te maken (was bij de Eight Ball Deluxe eigenlijk heel goed gelukt, alleen veel werk...).

Eerst paskruisen geprint op A4-tjes kalkpapier, die dan op de kopkast geplaatst en de tekening overgetekend.

Afbeelding

Daarna die A4-tjes ingescand (gaat gemakkelijk want ze passen in de document feeder) en dankzij de paskruisen kon ik daarna de verschillende stukken samen monteren in Photoshop. Dit diende dan als basis om het artwork vectoriëel na te tekenen in Illustrator.

Afbeelding

Maar hier dan toch even een dilemma...

Mijn EBD heb ik niet 100% zoals origineel gerestaureerd. Ik heb de vrijheid genomen om hier en daar het artwork van het kabinet lichtjes aan te passen naar mijn smaak. Zo heb ik de tekening op de kopkast wel gespiegeld, terwijl dat origneel niet het geval is, heb ik het kabinet donkerbruin ipv zwart geverfd, zijn de cijfers op de targets in een ander (beter passend) lettertype, etc... de wijzigingen zijn beperkt, maar toch.

Vermits dit een veel zeldzamere kast is, wil ik bij deze restauratie zo dicht mogelijk bij origineel blijven.

Ik merk echter hier en daar wat inconsequenties in het artwork: sommige lijnen die lichtjes scheef staan, of iets dikker/dunner zijn dan de andere, uitsparingen die niet helemaal juist gespiegeld zijn... en dus zat ik met een dilemma of ik bij het overtekenen die inconsequenties zou nabootsen, dan wel corrigeren.

Nachtje over geslapen en uiteindelijk heb ik besloten om ze te corrigeren: ik ga er van uit dat de ontwerpers destijds die inconsequenties niet expres hebben getekend, maar dat die eerder het gevolg zijn van de beperkte middelen die ze toen hadden. Zij hadden geen Illustrator, ze hadden zelfs geen computer...

Bovendien lijkt het artwork op het eerste gezicht eenvoudig, maar eigenlijk is dat niet zo. Zelfs met de geavanceerde tools in Illustrator was het een tijdrovend en ingewikkeld jobke. Maar bon: stencils van de kopkast: check! Nu nog het kabinet zelf.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 21 jan 2018, 11:17

En dan kreeg ik vrijdag plots een fantastisch sms'ke: "uw speelveld is al vernist, ge moogt er omkomen". :yahoo:

Afbeelding
Afbeelding

De vernis ligt goed dik. Ik moet die nu nog wel een tijdje laten uitharden vooraleer ik het speelveld kan vlakschuren en met het airbrushen van de schade kan beginnen. Maar ik ben super content: dit is een perfecte basis, zoals al gezegd veel beter dan ik ooit had durven dromen...

Afbeelding

En achteraf beschouwd had ik beter toch verder gedaan met mijn herstellingen in die blauwe gerasterde zone. Eens vernist zie je dat niveauverschil nog amper.

Afbeelding

Voila. Jullie zijn weer helemaal mee. Wordt vervolgd ;)

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 21 jan 2018, 12:47

En achteraf beschouwd had ik beter toch verder gedaan met mijn herstellingen in die blauwe gerasterde zone. Eens vernist zie je dat niveauverschil nog amper.
Dit verrast me van u, je hebt nog nooit half werk gedaan.
Eenmaal je hier je rasters gaat gebruiken zal je zien dat het veel netter is.
Je kan dit echt niet instippelen, jij gaat dat altijd zien.
Uit het dreadful diner topic
Afbeelding

Just my 2 cents
Grtz free

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 21 jan 2018, 13:21

Mja Free, maar twee bedenkingen daarbij:

- Als ik dergelijke waterslide decals zou printen met mijn laserprinter zal de kleur nooit helemaal goed zitten. Dus ofwel moet ik al het blauw op die manier herdoen (wat zot zou zijn want die afgesprongen stukjes zijn echt miniem), ofwel doe ik het plaatselijk maar zal ik het verschil zien met de originele blauwe kleur ernaast. Daarom vind ik dergelijke decals, hoe sjiek het resultaat in sommige omstandigheden zeker is, hier geen optie.

- Er is een firma in de VS die nog beter doet: die kunnen afwrijfdecals maken in eender welke kleur op basis van een file die je hen bezorgt. Een beetje zoals destijds die letraset afwrijfvellen, maar dus eigen artwork en kleur. Echt zot. Maar duur... dus ook niet echt te overwegen voor zo'n klein beetje schade.

En daarom is het retoucheren met een super fijn penseeltje de beste optie die ik heb. Het kan inderdaad zijn dat je dit nog wat gaat zien, maar toch enkel maar als je er echt op let. Overigens is het originele rasterverloop ook niet helemaal zuiver en uniform. Dat kon wellicht ook niet met de middelen die ze destijds maar hadden. Niet vergeten dat die zeefdrukfilms allemaal met de hand gemonteerd en belicht zijn geweest destijds, ze hadden nog geen computer hé ;)

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 21 jan 2018, 13:41

Inderdaad als het te duur wordt en minimaal als de schade is, is het het niet waard.

Voor kleuren goed te krijgen heb ik nu ergens gelezen dat het makkelijkste werkt met pantone systeem voor zeefdrukken. Hiermee kom je heel dicht tegen de echte kleuren (afbleken en vergelen buiten beschouwing gelaten).
Je kan deze inkten zelfs airbrushen, je moet dan wel tegen de alcohol dampen kunnen..........
Dat kon wellicht ook niet met de middelen die ze destijds maar hadden. Niet vergeten dat die zeefdrukfilms allemaal met de hand gemonteerd en belicht zijn geweest destijds, ze hadden nog geen computer hé
Weet ik maar al te goed, mijn eerst jobke in een drukkerij was het maken van degradees met een soort lettraset rasterblaadje en een gradenboog erbij om geen moiré te krijgen bij het uitfilmen en drukken.
Good memories

grt
free

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 02 feb 2018, 20:55

Een update...

Ik heb de kopkast volledig uit mekaar gehaald. Zoals gezegd is de MDF achterkant gezwollen door vocht en wordt die op zijn plaats gehouden met nagels :wtf:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vreemd dat enkel de rug zo erg beschadigd is. De rest is vrij goed en zit stevig vast.

Afbeelding

Achterkant is eraf en zal moeten vervangen worden.
Gelukkig ken ik toevallig iemand met een grote zagerij die bovendien iets van flippers kent, wur! :whisling:

Afbeelding

Helaas is ook die metalen plaat niet te redden. Nog eens goed nadenken hoe ik die ga namaken...

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb sowieso al de instructiekaarten gescand en nagetekend. Het blijft wat vreemd om die kleine designfouten na te bootsen: foute uitlijning, inconsistente interlinie, dubbele spaties,... ik zal ze op cremekleurig papier printen, kwestie van de originele zo goed mogelijk te benaderen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 02 feb 2018, 21:01

De eerste laag clearcoat heeft ondertussen 14 dagen kunnen uitharden. Er zijn verwonderlijk weinig oneffenheden voor deze fase. Die carrossier van mij kan toch echt wel ongelooflijk goed lakken :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Speelveld opgeschuurd. Eerst #400, daarna #600.

Afbeelding

Er blijven slechts minuscule spleetjes rond sommige inserts. Dit komt goed, ik kan beginnen airbrushen. Eindelijk :)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 02 feb 2018, 21:22

De TIME lane is beschadigd in alle kleuren, en zal ik volledig herspuiten met maskers die ik met de cutter plot. Eerst beide blauwen. De volgorde maakt niet uit, ze raken mekaar niet, maar vermits ik donkerblauw al gemengd had zal ik daarmee beginnen. Daarna paars en ten slotte zwart.

Afbeelding

Ik heb de zone volledig hertekend in Illustrator, ervoor zorgend dat er voldoende overlapping is om de bovenliggende kleuren te spuiten zonder zorg voor spleten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rest snij ik oldskool-gewijs rechtstreeks uit met Frisk. Die donkere lijn in de regenboog tussen blauw en rood is niet zwart gedrukt, maar eigenlijk een beperking tijdens het productieproces: ze hebben eerst het blauw gedrukt, en daarna rood, met wat overlapping om spleten te vermijden. Maar die rode zeefdrukverf was niet helemaal dekkend, en dus zie je het blauw eronder, wat dus die donkere streep geeft. Vermits mijn airbrushverfjes wel volledig dekkend zijn kan ik dit dus gemakkelijk corrigeren ;)

Afbeelding
Afbeelding

En dan ten slotte het experiment met de blauwe rasterpunten...

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog niet klaar (ik ga proberen die donkerste puntjes nog wat af te zwakken), maar ik ben toch wel content met het resultaat, een serieuze verbetering toch.

Afbeelding
Afbeelding

Er is nu ook nog een licht kleurverschil omdat het speelveld matgeschuurd is. Maar ik hoop dat de kleuren veel meer in mekaar zullen overgaan eens het opnieuw gelakt is, waardoor die herstellingen niet meer zullen opvallen. Tenzij iemand er met zijn neus gaat opzitten en weet waar te zoeken natuurlijk :madman: Maar wellicht niet vanaf het standpunt van de speler...

Afbeelding

Wordt vervolgd... ;)

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 03 feb 2018, 02:53

Ok, gij kunt dat dus wel inpunten zonder dat het opvalt.
Damn, you are good.
Ik ga mij vanachter zetten en mijn mond houden,
Jos heb je soms een Twix voor mij.

Grtz free

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Avatar » 03 feb 2018, 22:13

spliffsecond schreef:Jos heb je soms een Twix voor mij.
PM't eens je adres ...
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 04 feb 2018, 01:03

haha grapjassen...

trouwens Free: ik herinner me nog altijd die dag, heel lang geleden intussen, dat jij :geek: bij mij :madman: dat plekje komen herstellen bent net boven de flippers van mijn No Fear. Dat was ook een blauw vlak met rasterpunt... Ik had begot op dat moment nog nooit een airbrushpistool van dichtbij gezien :wtf:

Dus ja, eet maar die Twix op maar laat ons kritisch blijven voor mekaar, dat houdt ons scherp :cheers:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 11 feb 2018, 15:38

Een update. Enkel hardware deze week.
Het kabinet is gestript.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben toch wel verrast hoe goed het metaal bewaard is. Eigenlijk is er amper corrosie of roest. En ik heb ook nog nooit zo'n mooi bewaarde transformer gezien: behalve wat stof lijkt die echt geen 35 jaar oud...

Afbeelding
Afbeelding

Twee uurtjes later.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 11 feb 2018, 15:43

David Pinball Wizz schreef:Zeker op die backbox zou ik al afhaken en niet weten hoe eraan te beginnen.
Same here: ik heb niks van houtbewerkingsmateriaal. Maar zoals gezegd ken ik gelukkig iemand met een grote zagerij... en was diene mens vriendelijk genoeg om mij te helpen, wur! :rose:

Afbeelding
Afbeelding

Ow yeah 8-)

Afbeelding

En ook dat ontbrekende stuk nek is intussen opgelost!

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 11 feb 2018, 15:49

Tijd om ook die afbrokkelende rug van het kabinet aan te pakken. Tja: vezelplaat, wat een idee :roll:

Afbeelding

Ik heb een soort "dam" gefabrikeerd en dan in die rug "wood hardener" gegoten, een soort 2K epoxyprimer.

Afbeelding

De volgende dag dan 2K gietepoxy, versterkt met glasvezel partikels. Die is nu aan het drogen. Dat zou sterk genoeg moeten zijn...

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 11 feb 2018, 15:52

Intussen de zijkanten van de kopkast gelijkgeschuurd met de nieuwe rug, de zijkanten ook even ruwweg opgeschuurd en een eerste ruwe laag epoxyfiller aangebracht.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 11 feb 2018, 16:00

Ik was, net als bij de kopkast, begonnen met opnieuw kalkjes met paskruisen aan te plakken, toen ik bedacht dat dit eigenlijk beter kon door rechtstreeks het kabinet te scannen (in plaats van eerst over te tekenen op die kalkjes). Ik heb per slot van rekening zo'n doorzichtscanner dus waarom niet proberen...

Eerst wat lijnen getekend om het rechtzetten en samenvoegen van de verschillende scans te vergemakkelijken.

Afbeelding
Afbeelding

Voila, de verschillende stukken zijn weer samengevoegd in Photoshop.

Afbeelding
Afbeelding

En tenslotte is een paar uur later alles vectorieel overgetekend in Illustrator. Klaar om stencils te laten plotten.

Afbeelding

Ik moet dus dringend voortwerken aan mijn kabinet zelf :madman:
Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4872
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Bingovit » 11 feb 2018, 18:56

Blijft knap om te volgen hé zeg! :)

Ge gaat toch ook dat (R) en TM stickertje terugplakken op de kopkast? :P :mrgreen:
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door HarrieD » 12 feb 2018, 09:07

Welk spul gebruik jij eigenlijk om te filleren? Op de US youtube kanalen gebruiken ze "bondo" maar dat kan ik hier (NL) niet vinden. Ik gebruik dat spul van de action, maar dat vertrouw ik toch niet helemaal. Dat bondo is toch wat smeerbaarder en rozer van kleur.

Ben benieuwd wat jij gebruikt.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door David Pinball Wizz » 12 feb 2018, 09:55

Knap! Ik heb dringend ook wat meer tijd nodig.. met die kleine gasten kom ik amper aan shoppen toe.
Toegegeven 'rap' een spelleke voor ik iets gepland heb is ook vaak de spelbreker :)
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 12 feb 2018, 10:25

HarrieD schreef:Ben benieuwd wat jij gebruikt.

Voor grote overbruggingen en vooral voor hoeken gebruik ik altijd ISOPON P40. Mijn all time favorite voor het initiële ruwe werk waar het echt sterk moet zijn. Het is een twee-componenten plamuur uit de auto-industrie die versterkt is met glasvezel. Eigenlijk lijkt het meer op een soort "lijm" met glasvezel erin. Handig om mee te werken en wordt dus super sterk. In België is het bij mijn weten niet meer te koop, dit is de goedkoopste leverancier die ik gevonden heb.

Ik heb over Bondo niet altijd even lovende kritieken gelezen. Zo zou het nogal moeilijk te schuren zijn, waarbij het schuurpapier zeer snel vol zou zitten. Ik heb het nog niet gebruikt maar ben het dus ook niet van plan.

Voor de grote initiële herstellingen (spleten, gaten) gebruik ik EVERCOAT RAGE ULTRA, eveneens twee-componenten maar ongelooflijk gemakkelijk te verwerken en er blijft gewoon niks hangen in het schuurpapier. Deze video heeft me destijds overtuigd, en inderdaad, het is een fantastisch produkt. Hier gekocht.

Enige nadeel is dat dit soort producten zeer snel harden, dus je moet verdomd snel zijn met het verwerken. En dus is het vooral geschikt voor het grove werk en minder voor het afwerken of voor kleinere gaten en oneffenheden.

Toch is het belangrijk om ook voor het fijnere werk achteraf een goed hechtende filler te gebruiken. Gewone 1K houtplamuren in tubes (bv Polyfilla) uit de Brico verwerken wel handig maar hechten niet voldoende in mijn ervaring. Die riskeren om weer los te komen als je bv met stencils bezig bent. Maar voor plaatsen waar geen stencils of decals aan te pas komen is dit handig, ik gebruik soms hun vette houtplamuur voor de binnenkant, simpelweg omdat zo'n tube handig is.

Maar dit soort producten zijn dus in mijn ervaring niet geschikt voor plaatsen waar super goede hechting nodig is, zoals buitenkant kabinet, of waar met decals of stencils gewerkt zal worden. Ik heb voor dat soort fijne afwerkingswerk zonet een nieuwe 2 componenten fijne polyesterplamuur gekocht, die iets langere verwerkingstijden zou hebben dan die Evercoat en die ook beter hecht dan 1K plamuren uit tubes. Maar nog geen ervaring mee dus. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Mooseman » 12 feb 2018, 12:47

Amai, mooi werk en alweer niet veel stilgezeten ;-). Waar hebben ze nog van de scanners te koop? Ik vraag mij af of er geen APP bestaat voor een tablet om dat in te scanner?
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Plaats reactie