Don't touch the door - TZ op de schop.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door g94 » 23 nov 2017, 13:18

Wow, dat kabinet is mooi strak! :respect:

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 23 nov 2017, 13:38

g94 schreef:Wow, dat kabinet is mooi strak! :respect:
Thanks, credits gaan echt naar Jeroen in dit geval. En de foto's doen eigenlijk niet eens recht aan het live resultaat.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door flippers.be » 23 nov 2017, 14:00

wat voor software gebruik je dan op die zelfbouw dmd extender ?

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 23 nov 2017, 14:40

Smart DMD. De extender is niets anders dan een buffer tussen de PI en de display controller. Er worden 3 lijnen gebufferd met een standaard CMOS 4050.
Wat mij betreft geen noodzaak om daar in eerste instantie een 72 pond aan uit te geven.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door Gottlieb collector » 23 nov 2017, 20:38

Idd een prachtig cabinet geworden :love:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door g94 » 23 nov 2017, 21:47

Gottlieb collector schreef:Idd een prachtig cabinet geworden
't enige dat we moeten doen is zorgen dat we diene Jeroen zijn adres kunnen bemachtigen, en dan kunnen we daar voortaan onze kabinetten ook naartoe sturen :whisling: :angel: ;)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 24 nov 2017, 15:12

HarrieD schreef:Smart DMD. De extender is niets anders dan een buffer tussen de PI en de display controller. Er worden 3 lijnen gebufferd met een standaard CMOS 4050.
Wat mij betreft geen noodzaak om daar in eerste instantie een 72 pond aan uit te geven.
Ik heb de extender aan de praat maar deze heeft wat last van jitter (of overspraak, of hoe heet het). Dit resulteert in een onrustig beeld. Als dit niet weg te krijgen is zal ik helaas toch een DMD extender moeten bestellen.

Boodschappenlijstje:

- LCD display (ALI) €50
- LCD controller (ALI) €20
- SmartDMD licentie €20
- Raspberry PI €30
- Diverse nick-nags €15

Totaal: 135 euro

Moet ik de DMD extender nog aanschaffen dan komt er nog ong 80 euro bij. En dat vind ik best een hoop geld voor een printje waar eigenlijk helemaal niets op zit.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door flippers.be » 24 nov 2017, 15:36

HarrieD schreef:Moet ik de DMD extender nog aanschaffen dan komt er nog ong 80 euro bij. En dat vind ik best een hoop geld voor een printje waar eigenlijk helemaal niets op zit.
Ik weet eigenlijk niet of DrPinball die nog maakt want een tijd geleden op pinside (en/of andere fora) gelezen dat hij amper nog op mails reageerde. Misschien dat het ondertussen beter gaat.
Maar als ik het goed voor heb dan zit de RPI daar ineens bij en zijn eigen software (die gekoppeld is aan de RPI dus niet te copieren naar een andere rpi) - dus de 20eu van smartdmd licentie en 30eu voor je RPI zitten daar inbegrepen ?
Dan is 't nog maar 30 euro verschil en het werk van de software/rpi installeren is door hem ook al gedaan.

Ik dacht wel op pinside gelezen te hebben dat er anderen ondertussen al gelijkaardige printjes verkopen om met smartdmd te gebruiken, zoek daar eens naar..

Ik heb zelf een Baywatch waar zo'n systeem in zit en het werkt goed. Maar het is wat het is (gewoon 4 kleuren vervangen), terwijl die smartdmd wel verder ontwikkeld wordt (upscaling enzo).

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 27 nov 2017, 11:01

Ik had die Baywatch al gelezen op jouw site inderdaad.

Thanks voor de aanvullende info, eigenlijk is dat smartdmd een heel mooi project, jammer dat het zo onoverzichtelijke brij aan het worden is. En zeer zeer jammer dat de DMD niet lekker werkt met Bally/Williams/DE kasten en dat je net zoals met pin2dmd de scenes niet kunt inkleuren.
Met Stern is het natuurlijk een heel ander verhaal en kun je daar de volledige potentie eruit halen die er in zit.

Wat ik overigens las over die "jitter" is dat het aan de RPI kan liggen, ik gebruik (uit mijn hoofd) v1.1 en die zou niet compatible zijn. Gelukkig liggen er thuis een aantal andere pi's. To be continued.

Back ontopic dan: voor de gumball verlichting heb ik deze een tijd geleden bij een vriend getest en hierbij geconstateerd dat de leds -geheel in lijn der verwachtingen- nogal flikkeren. Daartoe zijn er dus 2 bruggelijkrichters en 2 condensatoren besteld die voor de leds geplaatst gaan worden. Ik zal er nog een foto van plaatsen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 28 nov 2017, 20:30

SmartDMD update:

Ik heb het voor elkaar hoor, voor een euro of 5 is mijn DMD extender board klaar. Dat pakket van Dr Pinball bevat geen RPI Aeneas, en dan kan er ook geen licentie bij zitten. Dan vind ik die DMD extender echt heel duur betaald.

Die jitter is opgelost door het nemen van de juiste RPI. Dit is de versie A+ die voor een 28 euro te koop is bij SOS solutions in NL:

Afbeelding

Dit is mijn bordje, versie 1.2:

Afbeelding
Afbeelding

Hierop zie je een aantal dingen, waar ik rekening mee heb gehouden is de stroomvoorziening in de vorm van een USB poort, en 2 molex headers. De molex headers kunnen beide gebruikt worden als input en output (1 moet input zijn) en zijn zo gemaakt dat het J106 van het powerboard van een Bally/Williams pinout heeft, dus van links naar rechts: +5, massa, +12 en key.
Deze sluit ik dan aan op het displayboard in plaats van de voeding naar de originele DMD, de zekeringen heb ik verwijderd van dit displayboard zodat de hoogspanning niet meer gegenereerd wordt.
De USB poort gebruik ik verder om de PI te voorzien van +5 volt.

Afbeelding

Afbeelding

En als ik dan alles in test aansluit ziet het er als volgt uit op het scherm:

Afbeelding

Verder dan dit kom ik even niet omdat de kast nog in opbouw fase verkeert.

Mocht je meer info willen dan mag je me altijd PM-en.

DISCLAIMER: alles op eigen risico, als je iets kapot maakt heb JIJ het kapot gemaakt.
Verder is de grote beperking bij SmartDMD dat voor DE/Bally/Williams de inkleuring maar met 4 kleuren kan over het HELE spectrum. Scenes kleuren lukt helaas niet. Voor mij geen probleem omdat ik de TZ in zwart/wit ga "kleuren" maar ben hier goed bewust van!!!!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

speak easy
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 jan 2013, 18:44
Real name: edwin
Locatie: Germany

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door speak easy » 07 jul 2018, 08:32

je bent weer lekker bezig harold mooi man

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 09 jul 2018, 13:17

Dankjewel Ed,

Kast is inmiddels klaar en wordt volop bespeeld. Ik moet zeggen dat hij echt wel supermooi is geworden en gewoon super speelt. Veel mods zitten er in:

- Trough verlichting
- Verlichte flipperknoppen
- Leds door de hele kast (er moeten nog andere in want deze ghosten nogal
- Leds in het speakerpaneel om "Twilight Zone" op te lichten
- Knoopcel batterij op het CPU board
- Slotmachine op de linker ramp
- Magneet op de diverter van de rechterramp
- 3e magneet (en deze is echt mooi geworden)
- Pijl verlichting bij het bovenste speelveld
- Televisie mod
- Lamp mod bij het bovenste speelveld
- Verlichting in de gumball, wit als GI en een rode led als de gumball geladen kan worden
- Color DMD (deze heb ik in zwart/wit mode gezet, enerzijds door technische beperkingen en anderzijds door het feit dat de originele serie ook zwart/wit was.
- Verbeterde speakerset
- Twilight Zone decal op de muntdeur
- Chome siderails en poten
- Gumball flashers onder the door

Verder heb ik siliconen rubbers gebruikt en siliconen gekleurde sleeves.

Foto's:

Afbeelding


Rectifier board, ik heb voor de verlichting van de gumball machine een bruggelijkrichter en een kleine elko gemaakt (2 stuks voor 2 circuits op 1 bordje) en een connectortje om de zaken makkelijk te kunnen monteren:
Afbeelding

Mijn moeder zei vroeger altijd: "een vliegende kraai vangt nog wel eens wat". Nu was ik bezig met een repair van een Haunted House (en echt, dat ding is echt zo fokking haunted :oops: :oops: :evil: ). Kwam de eigenaar van die HH op een gegeven moment met het volgende aan: (en daar word ik dan weer super gelukkig van!!!)
Afbeelding

Afbeelding

Derde magneet. Daar heb ik dus een hele tijd mee lopen kutten. Achteraf bleken de geleverde opto's gewoon gaar te zijn en dus werkt hij nu als een zonnetje. Ik moet zeggen dat ik niet veel voordeel zie van die 3e magneet, maar uniek is het wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Color"DMD (ja, smartDMD eigenlijk). Voor nog geen 120 euro zit zo'n setje er in maar in een Bally/Williams zit je met de beperking van slechts 4 kleuren over het hele spectrum. Dus, kiezen voor zwart/wit met smartdmd of 300 euro meer uitgeven voor een full color. Vooralsnog is het de el cheapo versie geworden en die bevalt me prima.
Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door HarrieD » 09 jul 2018, 13:34

Next in line:

- Outrun cabaret, ik heb alle spullen bij elkaar dus die krijgt prio.
- Bride of pinbot, hiervan heb ik de meeste spullen (zoek nog een helmet!!) en een nieuw repro playfield is een paar maanden geleden ontvangen.

Beide projecten zullen een beetje parallel gaan lopen. Verder liggen er nog speelvelden te wachten van Cyclone, Fire en Party Zone die alledrie bijna klaar zijn.
Ik zal me niet vervelen denk ik want daarna wachten Whirlwind, MsPacman en Track&Field nog.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Cyberdome25
Berichten: 135
Lid geworden op: 05 okt 2013, 22:27
Real name: Jeroen
Locatie: The Netherlands

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

Bericht door Cyberdome25 » 14 jul 2018, 09:54

Super mooi geworden Harold! :good:
In play: DialedIn LE, Hobbit LE, No Fear, LOTR, POTC, Iron Maiden, Deadpool, Stranger Things, Junkyard, Sopranos, Comet, Medusa

Plaats reactie