Eight Ball Deluxe

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door jimmy » 16 okt 2017, 17:11

jup die platte was ik ook al tegengekomen kunt er zelf desoldeerlint voor gebruiken :)

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Cyanide » 21 okt 2017, 13:40

Super mooi werk. Je ziet heel duidelijk dat daar erg veel werkuren in gekropen zijn. :respect:

Mag ik vragen welke frisket film je gebruikt bij het airbrushen? Ik gebruik momenteel eentje van "hansa - low tack", maar die laat wel erg veel plakkend residu op het speelveld achter; waardoor ik steeds met wasbenzine aan de slag moet.
Mocht je betere alternatieven hebben , ben ik altijd geïnteresseerd :-)

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door spliffsecond » 21 okt 2017, 15:05

Ik gebruik Alsan een duits merk.
Ben het typenummer even kwijt.
Deze laat absoluut geen residu achter en is makkelijk te snijden.
Is wel redelijk duur.
Uw rol wel in een frisse donkere ruimte bewaren.
Als de lijm te warm is geworden laten ze allemaal residu achter.
Grt free

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Eight Ball Deluxe

Bericht door Cyanide » 21 okt 2017, 22:24

Ik bewaar mijn rol in een koele donkere kelder, maar toch plakt hij. Misschien te lang in de winkel gelegen. Die aslan film klinkt mooi en wil ik zeker eens proberen. Heb je toevallig een link naar een internetshop?

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door spliffsecond » 22 okt 2017, 07:36


Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Cyanide » 22 okt 2017, 18:36

Thanks Free, ik ga dit eens proberen.

Groeten

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Eric » 23 okt 2017, 06:20

:love: :hypno:
Ik blijf gewoon zonder woorden

Gebruikersavatar
78suited
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 jul 2017, 14:11
Real name: Arie
Locatie: The Netherlands

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door 78suited » 24 okt 2017, 16:59

Speechless.... :respect:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door g94 » 25 okt 2017, 23:07

Thx guys!

Intussen is de kopkast klaar: de borden zitten erin, nieuwe instructiekaarten, backglass lock, ..., enkel nog de kabelboom aansluiten, maar dat doe ik pas als de kopkast weer op het kabinet zit.

Afbeelding

Over het kabinet gesproken...

Afbeelding
Afbeelding

Ook voor het kabinet heb ik dezelfde kleurcode toegepast: de bodem is "technisch", dus grijs. Dat zal dan perfect aansluiten bij de onderkant van het speelveld.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb trouwens besloten om mijn power supply wat te vereenvoudigen. Er zat een interlock switch aan de coindoor - niet alle EBD's hebben die blijkbaar, dus die heb ik er van tussen gehaald. En ook het Amerikaanse stopcontact op het tilt paneel heb ik laten vallen: onze stekkers passen er toch niet in. En zo wordt mijn kabelboom plots veel logischer en properder :)

Afbeelding

De apron dan: eerst gezandstraald. Dan primer erop en drie lagen basiskleur (dezelfde cremekleur als het kabinet). Er bestaan decals met het artwork, maar ik wilde toch proberen om het te airbrushen. Intussen had ik het artwork opnieuw gemaakt in Illustrator en maskeerfilms uitgesneden. Eerste kleur: zwart.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tweede kleur: geel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukt, op een paar details na (die intussen al gecorrigeerd zijn). Ik heb de kost van een decal (+ transport vanuit de VS) uitgespaard, maar al bij al ben ik niet overtuigd dat het wel de moeite waard is. Het is echt bijzonder moeilijk om de maskeerfilm precies aan te brengen: de tekening zit tot op de rand van de apron, en bovendien is een apron niet vlak, waardoor een lichte vervorming van de maskeerfilm kan ontstaan bij het verwijderen van de applicatiefilm...

Maar bon, 't is gelukt, en geef toe: de kleuren passen mooi bij het speelveld :love:

Afbeelding

Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Turalyon » 26 okt 2017, 21:34

Prachtig!
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door g94 » 30 okt 2017, 18:53

Thx!

Eind vorige week kon ik me niet langer bedwingen en heb ik het speelveld opgeschuurd en gepolierd. Ik ga niet voor hoogglans (ik hou daar niet zo van bij die oudere kasten), eerder een satijnglans, slechts iets blinkender dan de originele lak.

Afbeelding
Afbeelding

T-nuts en playfield siderails eerst.

Afbeelding
Afbeelding

En dan kan het speelveld opnieuw in de tipper en is de heropbouw officiëel begonnen. Eerst de GI.

Afbeelding

Ik vervang de originele Bally 555 sockets door nieuwe 47 bajonet lampenhouders. Ik moet dus bij momenten wat creatief zijn bij het plaatsen van de tweede draad, zodat hij niet in een volgende fase plots in de weg zit. Dichtbij de geniete draad zal wel de beste aanpak zijn denk ik dan.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens alle controlled lamps.

Afbeelding

Oud en nieuw naast mekaar... :geek:

Afbeelding

Ik vraag me trouwens af of ik hier de enige ben die al die maagdelijke lampenhouders op een rij sexy vindt :lol:

Afbeelding

Remember mijn plastic protectors. Om de beschikbare oppervlakte van zo'n plexi plaat zo efficiënt mogelijk te benutten (en dus de prijs te drukken) moest ik nog twee extra plastics sets toevoegen. Ik heb dan maar meteen twee sets voor volgende restauraties getekend. Ik word hier wel beter in: op twee uur tijd scan ik een volledige plastic set in, voeg ik de delen samen in Photoshop en teken ik alle plastic protectors in Illustrator... :ugeek:

Afbeelding

Ze hebben me beloofd dat de plastics tegen het eind van de week zullen uitgesneden zijn met de laser.
Intussen ben ik begonnen met playfield assembly's te kuisen en te hermonteren...

Afbeelding

Wordt vervolgd...
P

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Gottlieb collector » 30 okt 2017, 19:34

High end pin ??? :mrgreen:

Stanley
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:58
Real name: Christoph
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Stanley » 01 nov 2017, 15:58

g94 schreef: Ze hebben me beloofd dat de plastics tegen het eind van de week zullen uitgesneden zijn met de laser.
Intussen ben ik begonnen met playfield assembly's te kuisen en te hermonteren...

Afbeelding

Wordt vervolgd...
P

Ongelooflijk hoe je die assemblies zo splinternieuw krijgt. Heb je in dit topic of een vroegere restauratie al beschreven hoe je dit doet?

Gebruikersavatar
dennis the menace
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 aug 2011, 01:08
Real name: dennis verleyen
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door dennis the menace » 01 nov 2017, 18:32

:love:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door g94 » 01 nov 2017, 21:28

Stanley schreef:Ongelooflijk hoe je die assemblies zo splinternieuw krijgt. Heb je in dit topic of een vroegere restauratie al beschreven hoe je dit doet?
Ja, er staat in de loop van deze thread wel één en ander...

Ze gaan sowieso helemaal uit mekaar.

Spoelen worden gepoetst met oranje Cillit Bang en werkplaatsontvetter (en alcohol voor die flux smurrie aan de soldeerpunten). Daarna gaan ze nog een 5-tal minuten in de ultrasoon. De wikkel gaat eraf, ik heb nieuwe gemaakt met een of andere eco-tape die ik in de Brico heb gevonden en enorm lijkt op het originele wikkelpapier.

Alle grotere metalen onderdelen worden gezandstraald, zo nodig opgeschuurd, en daarna opnieuw verzinkt.

Alle kleinere onderdelen (vijsjes bv) worden gepoetst, eveneens met Cillit Bang en werkplaatsontvetter, soms gepolierd met schuurpapier en een boor, andere (veren bv) worden daarna nog behandeld met koperpoets. En ook deze gaan allemaal in de ultrasoon.

En sommige onderdelen (spoelbussen, ...) worden simpelweg vervangen, dat is het minste werk... ;)

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door tony » 15 nov 2017, 10:27

waow gij hebt ook niet stil gezeten , is een tijdje geleden dat ik kon komen kijken
prachtig maar ja zijn we gewoon van u hé :clap: :clap: :clap: :respect: :respect: :respect:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door g94 » 15 nov 2017, 18:16

Haha, thx. Ik zal proberen om u niet teleur te stellen ;)

Vorige week heb ik mijn clear plastics teruggekregen van de lasercutter. In totaal dus 3 volledige sets, ook de achterste plastics die normaal niet in zo'n set zitten, plus nog wat technische plastics (high voltage protections, coin door plastics) en dat allemaal samen voor 55€. Dat is een mooie prijs :)

Afbeelding

Coindoor plastics zijn moeilijk te vinden. Of tenminste: ik weet er amper te koop en ze vragen er bijzonder veel geld voor. En dus dacht ik ze zelf te maken. Eerst geprobeerd met airbrush, maar dat gaf niet het verhoopte resultaat.

Tweede poging dan met zelfklevend vinyl dat ik met mijn snijplotter heb uitgesneden.

Afbeelding
Afbeelding

En hier ben ik dan toch wel tevreden mee. Zwart is goed dekkend, de lichte kleuren mooi translucent. Ik ben er nog niet aan uit of ik voor het logo de versie met outline of de versie met enkel geel ga gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding

Intussen ben ik begonnen met de assembly's weer onder het speelveld te monteren. En wat heb ik intussen geleerd? Dat ik in het vervolg eerst alle assembly's ga ineensteken voordat ik de aardingsdraad op het speelveld niet. Na 5 assembly's heb ik 2 keer de aardingsdraad moeten verleggen en 1 lamp.

Afbeelding

Maar bon, dat gezegd zijnde ben ik wel heel tevreden over mijn custom lettertype op de drop targets.

Afbeelding

En intussen is ook het 7-koppige monster terug!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En terug op zijn plaats..

Afbeelding
Afbeelding

Het einde komt langzaam maar zeker in zicht. Next: de flipperunits en de playfield switches. De kabelboom is intussen opgekuist, dan kan ik ook die opnieuw monteren en alles solderen.

Afbeelding

Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Mooseman » 15 nov 2017, 20:54

Prachtig werk Pascal! Respect dat je die oude kasten beter maakt dan nieuwe! :respect:
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Gottlieb collector » 15 nov 2017, 21:21

Heb jij je popbumper rings gepolished, die blinken namelijk zo mooi :clap:
By the way uw speelveld ziet er ook top uit :love:

Gebruikersavatar
78suited
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 jul 2017, 14:11
Real name: Arie
Locatie: The Netherlands

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door 78suited » 16 nov 2017, 13:33

g94 schreef:En hier ben ik dan toch wel tevreden mee. Zwart is goed dekkend, de lichte kleuren mooi translucent. Ik ben er nog niet aan uit of ik voor het logo de versie met outline of de versie met enkel geel ga gebruiken.
Ik vind persoonlijk de versie met alleen geel mooier.

Zoals al eerder aangegeven, respect voor je werk en de updates, ik word er blij van! :respect:

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Mooseman » 16 nov 2017, 20:56

Pascal, galvaniseer jij die metalen onderdelen zelf of laat je dit ergens doen?
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door g94 » 16 nov 2017, 21:54

Gottlieb collector schreef:Heb jij je popbumper rings gepolished, die blinken namelijk zo mooi
Haha, inderdaad, betrapt ;)

Afbeelding
Mooseman schreef:Pascal, galvaniseer jij die metalen onderdelen zelf of laat je dit ergens doen?
Ik heb zo'n set gekocht om die metalen onderdelen zelf te kunnen verzinken maar 't is toch nogal omslachtig en tijdrovend (ze moeten vooraf allemaal gezandstraald worden ook), en 't lukt niet altijd van de eerste keer. Volgende keer ga ik toch eens checken wat het zou kosten om die ergens professioneel te laten verzinken.


Intussen zijn alle metalen onderdelen klaar en opnieuw op het speelveld gemonteerd. Ook alle switches zijn opnieuw opgebouwd, voorzien van nieuwe diodes en condensatoren, en zitten opnieuw op hun plaats. Het speelveld is klaar. Behalve de kabelboom dan :lol:

Afbeelding
Afbeelding

jamiro
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 apr 2017, 10:32
Real name: Danny Wauters

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door jamiro » 21 nov 2017, 18:26

Ik zit hier met open mond de foto's te bekijken. Ongelooflijk knap.
Pinball: Mandalorian
Arcade: Operation Wolf3
Slot: JVH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door g94 » 22 nov 2017, 21:22

Thx! ;)

Van chaos...

Afbeelding

... naar orde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nu al content dat ik besloten heb om connectoren te steken tussen de kabelboom en de grootste assembly's. Zo kon ik snel de 7-bank uit te weg halen om al die lampjes te solderen. Het zou niet evident geweest zijn met dat grote monster half boven de lampen :madman:

Afbeelding
Afbeelding

Zo'n 16 uur later: klaar! Ik mag de onderkant van het speelveld officiëel afvinken :yahoo:

Afbeelding

Terug naar de bovenkant. Maar da's voor morgen... wordt dus vervolgd ;)

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Eight Ball Deluxe

Bericht door Gottlieb collector » 22 nov 2017, 22:22

Een echt monnikenwerk.
Dat gaat nog spannend worden wanneer ge voor het eerst alles onder spanning gaat zetten :o

Plaats reactie