Plastics opnieuw vlak maken

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door g94 » 29 mei 2017, 14:34

Belofte maakt schuld: hier is een mini-tutorial met mijn bevindingen rond het terug recht maken van gebogen plastics. Het is een gekend fenomeen dat plastics na verloop van jaren krom trekken, voornamelijk door de hitte van de GI lampjes. Het oogt lelijk, en vooral als je een kast restaureert, of zelfs maar gewoon opkuist, wil je ook die plastics zo mooi mogelijk krijgen. Vermits er, vooral bij oudere kasten, dikwijls geen repro plastics beschikbaar zijn, is het dus kwestie van die oude gebogen plastics op een veilige manier terug recht te maken.

Online vind je verschillende methodes, allemaal volgens hetzelfde principe: de plastics verwarmen tot ze soepel worden. Maar de manier waarop durft nogal eens te verschillen en ze lijken me ook niet allemaal even veilig.

Sommigen verwarmen de plastic met een haardroger tot hij buigt. Het duurt soms wel een tijdje, en het lijkt me wat onhandig omdat het plastic niet gelijkmatig opwarmt. Je hebt ook niet echt controle over de temperatuur.
Anderen gebruiken een verfstripper, want dat gaat rapper... :wtf:
Ik vond ook iemand die zijn plastics een volledige dag tussen twee stukken glas in de zon legt :eating:

Of ten slotte iemand op Pinside die zijn plastics een uur of 2 in de oven stak op 50°. Dit leek mij de beste basis om wat mee te experimenteren. Dit kon beter, twee uur vond ik immers veel te lang. De temperatuur zou zeker hoger kunnen zonder dat de plastics zouden smelten of verbranden, of dat de verf eraf zou springen...

En dus heb ik een aantal testen gedaan met wat oude gebroken plastics op verschillende temperaturen en verschillende tijden. Ik ga die niet allemaal beschrijven maar meteen overschakelen naar wat uiteindelijk mijn beproefde g94-recept (pun intended) is geworden van 'plastics in de oven'.


Stap voor stap:
Eerst heb ik mijn plastics gereinigd, hier en daar wat krasjes weggepolierd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik ze op een vel keukenpapier gelegd op een bakplaat (het keukenpapier is niet noodzakelijk maar gewoon handig, zie verder) en dan in een voorverwarmde heteluchtoven van 95° gelegd.

Afbeelding
Afbeelding

Na een klein kwartiertje worden de plastics plots buigzaam en soms zakken de omhoog staande delen zelfs al plat (door de zwaartekracht). Op dat moment mogen ze uit de oven. Dank zijn het bakpapier kunnen ze makkelijk op een (propere!) speelveldruit geschoven worden. Daar gaat dan een tweede (eveneens propere!) speelveldruit erbovenop. Extra gewichten zijn niet nodig, een speelveldruit is zwaar genoeg.

Afbeelding
Afbeelding

Laten afkoelen en klaar :good:

Afbeelding

Er zijn wellicht nog wel methodes die werken, maar deze is simple and safe. Succes ermee!
P

gsa
Berichten: 300
Lid geworden op: 29 jun 2013, 21:50
Real name: christoph
Locatie: Belgium

Re: Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door gsa » 29 mei 2017, 17:33

Komt zeker van pas !! Top
Gameroom ; GB pro , Got prem, IJ (williams),TZ , Orbit , flash Gordon
Arcade; MK3
Out; circus,space time,TX,space station ,bop ,FH ,lah, ww, FT, NF,
TOM,Cftbl, Lotr , avatar, SM, tssp,twd , pinball magic, ST pro

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door MeesterPieter » 30 mei 2017, 14:24

goed idee :)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door Vic » 30 mei 2017, 22:22

Dank :good: :good: :good: :good:
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door zwartepanter » 31 mei 2017, 17:05

Top! Maar je bedoelt met keukenpapier bakpapier vermoed ik... ;)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door g94 » 31 mei 2017, 18:29

Inderdaad ;)

Gebruikersavatar
thanklessmoss
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jun 2017, 23:28
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Plastics opnieuw vlak maken

Bericht door thanklessmoss » 19 jun 2017, 19:53

Heb het net geprobeerd, mijn oven eerst op 50 graden (alléén hete lucht) en ongeveer een kwartiertje erin laten zitten. Helaas was het niet warm genoeg.

Ronde 2 heb ik de oven op 100 graden gezet (weer alléén hete lucht) en weer een kwartiertje gewacht, wel constant erbij blijven en controleren. Ze waren zacht genoeg geworden zodat ik ze recht kon buigen. Heb ze vervolgens tussen een stapel boeken gelegd. Eind resultaat was geweldig, had zelfs het idee dat de kleuren er beter van werden. Bedankt!! :clap:
Pinball: Strange Science (1986) // Swords of Fury (1988) // Xenon (1980)
Arcade: Mortal Kombat II (1993)

Plaats reactie