Digitale Multimeters

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Digitale Multimeters

Bericht door Vic » 13 apr 2016, 12:27

Maar al te vaak zie ik mensen aan flippers werken met onbetrouwbare en ronduit gevaarlijke multimeters.

Ik heb meerdere DMM en onlang ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbare en veilige meter voor mn gameroom zodat een meter nooit ver af is.

Fluke is natuurlijk goed maar ook duur.


Na heel wat onderzoek en vergelijken op kwaliteit, veiligheid en prijs ben ik op de volgende meter geland als meest geschikt om aan flippers te werken.

Brymen BM257s

Hier verkrijgbaar: http://www.tme.eu/en/details/bm257/port ... en/bm257s/#

Dit wilde ik even delen ;)
I knew I should have brought another t-shirt

JWV
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 nov 2014, 11:51
Real name: Jan-Willem
Locatie: The Netherlands

Re: Digitale Multimeters

Bericht door JWV » 13 apr 2016, 12:39

Wat is een 'ronduit gevaarlijke' multimeter?

Heb een simpele unit en werk daar al jaren mee.
On a visit: TOM
Good friends: BSD

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Digitale Multimeters

Bericht door Vic » 13 apr 2016, 14:34

DMM hebben een veiligheids rating CATII CATIII of CAT IV

Een Cat III meter tot minstens 300V is aan te raden voor flippers.

Het zit onderandere in de input protection en de zekeringen.

DMM horen HRC fuses te hebben. zit daar een foute zekering in dan kan je meter ontploffen in je handen als het goed fout gaat.

Goedkope chineese DMM hebben geen of valse CAT rating, bijna altijd foute zekeringen en geen of weinig input protectie.

Verder is het vanzelfsprekend dat fout meten niet alleen je kan misleiden in je zoektocht naar fouten maar ook nog eens voor een nare schok kan zorgen.

Ik heb ook nog wat oude simpele meters liggen, die gebruik ik enkel nog bij toestellen die enkel laagspanning en low power zijn. Niet in flippers.
I knew I should have brought another t-shirt

DanielFortesque
Berichten: 637
Lid geworden op: 27 mei 2014, 18:28
Real name: Daniel Fortesque
Locatie: Rest of the world

Re: Digitale Multimeters

Bericht door DanielFortesque » 13 apr 2016, 17:16

Ik gebruik zelf een Fluke T5-1000 en ben daar zeer tevreden over . Hey voordeel van deze multimeter is dat je zelf niks moet instellen , je meet , en hij zegt zelf of het wissel of gelijkspanning is . Ook het voltage , of amperage , niks instellen van bereik , gewoon meten . Ook heb ik een Fluke Voltalert pen , ook zeer tevreden van . Zijn inderdaad duurder , maar is wel goede kwaliteit .
Grttzz
DF
You don't need eyes to see , you need vision ....

Gameroom : Got Le
Searching for : ...................
Volgende aankoop : ......................
Gone but not forgotten : Totan - Medieval Madness - Scared Stiff

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Digitale Multimeters

Bericht door Richard Baan » 14 apr 2016, 07:17

T5 is niet geschikt voor flippers.
Als je daarmee spanning wilt meten en je hebt er niets op tegen dat hij soms bij 1V begint (ipv 0), en het is niet zo belangrijk of er een voltje meer of minder gemeten wordt is dit een prima meter.
Prima om spanning op spoelen te meten bijv. (70V of niets, en 71V is ook wel goed)
Of de 230 uit het stopcontact doet hij ook perfect.

Maar 4,85V of 4,9V zal hij niet meten.
En juist dat verschil wil ik wel graag weten in een flipper.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

akatar
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 aug 2011, 11:26
Real name: jan

Re: Digitale Multimeters

Bericht door akatar » 14 apr 2016, 08:14

volgens mij rond hij ook af
4,5 wordt 5 volt, maar 5,4 wordt ook 5 volt
geeft geen waardes achter de komma, dacht ik

DanielFortesque
Berichten: 637
Lid geworden op: 27 mei 2014, 18:28
Real name: Daniel Fortesque
Locatie: Rest of the world

Re: Digitale Multimeters

Bericht door DanielFortesque » 14 apr 2016, 09:03

Hmmm , dan hebben jullie een andere voor , denk ik . De mijne werkt wel achter de komma , heb het zo toch reeds gezien . Maar , voor wat ik hem gebruik , ben ik er heel tevreden over .
En .... zoals jullie al gezien hebben , op gebied van flippers echt herstellen , ben ik echt wel een leek , en moet ik spijtig genoeg steeds beroep doen op een professional ..... ( zoals Jacques , of Loosje , of Jean-Luc )
Grttzz
DF
You don't need eyes to see , you need vision ....

Gameroom : Got Le
Searching for : ...................
Volgende aankoop : ......................
Gone but not forgotten : Totan - Medieval Madness - Scared Stiff

akatar
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 aug 2011, 11:26
Real name: jan

Re: Digitale Multimeters

Bericht door akatar » 14 apr 2016, 09:20

ik heb er zelf ook 1,
en ook de mijne doet niets achter de komma (aleen met ampere meten)
https://www.youtube.com/watch?v=UsDdQaI ... A0568o0ugQ
hier zie je het ook, bij het meten van de batterijen heeft hij exact 8 volt (ofzo iets, niet onthouden)

DanielFortesque
Berichten: 637
Lid geworden op: 27 mei 2014, 18:28
Real name: Daniel Fortesque
Locatie: Rest of the world

Re: Digitale Multimeters

Bericht door DanielFortesque » 14 apr 2016, 10:17

Heb ook nog een oude multimeter van philips hier , een PM 2517 X , die werkt ook , maar die gebruik ik eigenlijk niet meer , want daar moet je dus steeds op gelijkspanning of wisselspanning zetten .
Heb dit toestel cadeau gekregen van mijn broer indertijd toen . Nog steeds in perfecte staat , werkt nog steeds perfect , dat wel .
Grttzz
DF
You don't need eyes to see , you need vision ....

Gameroom : Got Le
Searching for : ...................
Volgende aankoop : ......................
Gone but not forgotten : Totan - Medieval Madness - Scared Stiff

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Digitale Multimeters

Bericht door flippers.be » 14 apr 2016, 12:06

Ik stel me er altijd vragen bij als iemand af komt met 'de beste' of 'meest geschikt' als of er maar 1 goede is..
(zelfde als wanneer beginners vragen wat 'de beste' is als hun eerste flipper, daar is ook niet op te antwoorden)

Enfin ik vind het wel goed dat je ons er aan herinnert van voorzichtig te zijn en dat goedkope meters niet altijd even betrouwbaar zijn, maar doen alsof dat de enige echte bruikbare is lijkt me dan ook weer overdreven en komt wat elitair / betuttelend over. Er zijn voldoende andere meters die ook goed zijn.

Ik heb ook al met multimetertjes van 5 of 10 euro gewerkt en zijn ook bruikbaar.
Belangrijkste dat ik daarbij heb gemerkt is van altijd te controleren dat de batterij nog goed is.
Rare metingen had ik soms omdat de batterij bijna leeg was.. maar niet omdat de meter op zich niet bruikbaar of zo onbetrouwbaar is.

Kennis van wat je meet en met je materiaal kunnen omgaan is belangrijker dan bv een dure dmm te kopen en geen idee te hebben wat je doet.

Je dmm altijd goed instellen: weten of je AC of DC gaat meten. Een idee hebben van de spanning die je gaat meten en je meter altijd hoger zetten en de range naar beneden zakken.
En altijd extra voorzichtig zijn als je bv aan het soundboard of dmd driver board werkt ivm de hoogspanning en de condensatoren erop (en bv lang genoeg wachten tot die ontladen zijn).

Ik denk dat beginners meer aan zo'n tips hebben dan gewoon aan 'koop deze dmm en stop de meetpennen waar je wil want het kan geen kwaad' :D

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: Digitale Multimeters

Bericht door ivang » 14 apr 2016, 14:01

flippers.be schreef:koop deze dmm en stop de meetpennen waar je wil want het kan geen kwaad
Ook geen ongevaarlijk advies, want dan krijg je weer van die vragen van "wat doe ik verkeerd, want het spant serieus maar toch meet ik geen spanning" , "hoe zet je die DMM op trilstand", ... :tongue:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Digitale Multimeters

Bericht door Richard Baan » 14 apr 2016, 15:48

Ik zou mensen eerder willen aanraden om voorzichtig te zijn met schroevendraaiers onder het speelveld als de kast aan staat. Maak je een sluiting tussen de 70V en de switchmatrix gaat schade geven op de CPU.

Of de connectoren te labelen als je de kop los trekt voor vervoer. Als de connector verkeerd wordt aangesloten is dat ook nogal een probleem soms. Ook hier vanwege de schade aan IC's.

Enige wat je wel kan zeggen is dat een meetsnoer goed geïsoleerd is en alleen het laatste puntje is blank. Dan schiet je niet uit op een pinnetje van een IC. Overigens heb ik ook daar nooit problemen mee gehad. Maar zou in theorie wel kunnen.


Ik heb echter niet de indruk dat de spanningen in een flipperkast nu zo gevaarlijk zijn voor aanraking. Dan zou je ook alles moeten gaan isoleren, want elke flipperkast heeft gewoon bedrading gesoldeerd op een spoel. Dus die 70V kun je gewoon aanraken. Is trouwens ook niet onveilig. De Nederlandse norm NEN1010 spreekt over een gelijkspanning van 110VDC als zijnde veilige lage spanning. Bij wisselspanning is dat 50VAC.

Sommige spanningen komen in de flipperkast wel wat hoger uit, maar niet veel. Alleen primair aan de trafo is gevaarlijk, en daar doe je nooit wat aan. Ik vind eigenlijk het verwisselen van een lamp (een peertje van 230V) nog gevaarlijker.


Dus om nu een speciale veilige DMM met Cat IV aan te schaffen is zeker aan te raden als je ook eens wat anders meet dan de flipperkast. Voor gebruik in de flipperkast schiet het een beetje zijn doel voorbij.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Digitale Multimeters

Bericht door Vic » 14 apr 2016, 21:29

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om overdreven, elitair of betuttelend over te komen.

Het was de bedoeling om mijn eigen bevindingen te delen en een bijdrage te leveren aan het forum.

Voor de duidelijkheid, het kan me niets schelen wat voor gereedschap je gebruikt. Voor mijn part duw je uw tong in je flipper.

Als je aan de PSU PCB van flippers werkt die vandaag de dag van de band rollen dan zal het met je vingers ook wel gaan. Een groot deel van die pcb staat namelijk onder 330V DC


Ik ga in ieder geval geen topics meer beginnen of een poging doen om een bijdrage te leveren aan dit forum. :spank:
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Digitale Multimeters

Bericht door flippers.be » 15 apr 2016, 09:46

't is vriendelijk dat je hier wil helpen en jouw bevindingen delen
misschien dat het wat verkeerd overkwam

als iemand op zoek is naar een goede dmm dan is het goed dat je weet waar je allemaal moet op letten en wat wel en niet belangrijk is

voor mij leek het gewoon een non-issue, ik heb nog niet gehoord van ontploffende dmm's of problemen omdat iemand een goedkope dmm heeft (alhoewel het theoretisch allemaal wel kan)

in de praktijk zijn er gewoon meer problemen omdat iemand een dmm niet kan gebruiken of verkeerd instelt en als je dan een dure of heel goedkope dmm hebt dan maakt dat maar weinig verschil uit, en 'de juiste' dmm kopen zal het ook niet magisch oplossen allemaal

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Digitale Multimeters

Bericht door Richard Baan » 15 apr 2016, 10:21

Meters kunnen inderdaad ontploffen.

Als voorbeeld: tijdens het inschakelen van een 1600kVA trafo (20kV op 400V) had iemand het lumineuze idee om de (in dat geval draaiveld) meter alvast aan te sluiten. Was veiliger om dat spanningsloos te doen en vervolgens in te schakelen dacht diegene.
Toen waren er wat spanningspieken op het moment van inschakelen. Die zorgden voor intern een kortsluiting. En vervolgens staat daar een kortsluitstroom van 35000A. En was iedereen blij dat er niemand voor stond.
Toen de rook uit de ruimte was opgetrokken lag die draaiveldmeter verkoold aan de andere kant van de ruimte (over een kast van 2,3m heen gestuiterd).

Maar in een huisinstallatie, en dan ook nog ergens in een flipperkast zie ik dat niet zo gauw gebeuren. Maar zeg nooit nooit. Het is altijd beter om veilig gereedschap te hebben dan niet. Als iemand het heeft over veiligheidscategorieën bij een DMM en een electrical tester T5 denk ik toch eerder aan industriële toepassingen of op zijn minst de 230V uit het stopcontact. En natuurlijk voor de 330VDC in de flipperkast die nu van de band rolt is hij ook prima. Dat wist ik niet, weer wat geleerd.

Ik denk nog steeds dat de meeste schade die in een flipperkast veroorzaakt wordt eerder komt door kortsluitinkjes waarbij IC's geroosterd worden.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Anna Larsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2017, 07:45
Real name: Anna Larsen
Locatie: Rest of the world
Contacteer:

Re: Digitale Multimeters

Bericht door Anna Larsen » 11 apr 2017, 13:21

Ja, ik ben het met u is het verstandig om een betrouwbare multimeter te gebruiken in plaats van een ronduit gevaarlijk multimeters. Bedankt voor het delen alternatief.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: Digitale Multimeters

Bericht door pinballservice-nl » 11 apr 2017, 21:07

DanielFortesque schreef:Ik gebruik zelf een Fluke T5-1000 en ben daar zeer tevreden over . Hey voordeel van deze multimeter is dat je zelf niks moet instellen , je meet , en hij zegt zelf of het wissel of gelijkspanning is . Ook het voltage , of amperage , niks instellen van bereik , gewoon meten .
Grttzz
DF
Nadeel van dit soort meters is dat je niet alles kan meten omdat de meter een eigen wil heeft :!:
Voorbeeld; je wil een over een buffer Elco meten wat de slijtage in wisselspanning is, dan schakelt jouw meter automatisch naar gelijkspanning.
Om de gedragingen van weerstanden te meten onder spanning, omdat het karakteristiek veranderd onder invloed van warmte, NTC, PTC bijvoorbeeld.
Een mosfet doorpiepen onder spanning?
Ze zijn in ons bedrijf "verboden" :mrgreen:
Niet geschikt voor elektronica, meer voor de huisinstallateur.

En wat betreft de verkoop van rommel, in Nederland bij Aldi, Lidl, action enz.verkopen ze hele veilige meters voor weinig.
Bijvoorbeeld op https://www.circuitsonline.net/ wordt melding gemaakt als er weer een verkoop is van goede nauwkeurige meters.

succes.
Coniunctione Crescitur

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Digitale Multimeters

Bericht door aamjanssen » 20 mei 2017, 09:18

Goed verhaal allemaal over DMM, veiligheid ervan en wat ze kunnen. Maar het begint bij bewust wording van de gevaren en dat ligt bij de persoon zelf. Weet waar je mee bezig bent, zorg dat je de gevaren inziet en probeer risico's uit te sluiten. Niet alleen voor de hogere spanningen welke je kunnen verwonden oid, maar ook spanningen welke je elektronica kunnen beschadigen.

Waarmee je uiteindelijk meet is aan jezelf, Vic geeft aan dat hij tevreden is over een product wat hij gebruikt en wilt dit graag delen. De formulering hiervan had misschien beter gekund, maar de boodschap is naar mijn idee duidelijk. Gebruik goed materiaal en veilig materiaal Geïsoleerde meet pennen waarbij enkel de punt vrij is, meetsnoeren waarbij er geen beschadiging aan de isolatie (De betere merken hebben een gekleurde buitenkant en witte binnenkant. Zie je wit dan schrijven ze voor deze niet meer te gebruiken) geïsoleerd gereedschap is ook geen slechte keuze en draagt allemaal bij aan de veiligheid van jou en de apparatuur.

De spanning van 325VDC (230V×(wortel van 2)) komt enkel voor in de trafo. Dit is de gelijkgerichte AC spanning van 230 volt. Deze wordt hierna gewoon terug gebracht naar de lage spanningen welke de flipper nodig heeft. Uit een eventuele step-up converter voor plasma DMD komen de welbekende hogere spanningen.

Plaats reactie