Zelfbouw arcadekast

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonk
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 apr 2013, 04:00
Real name: Neirynck Kevin
Locatie: Belgium

Zelfbouw arcadekast

Bericht door Bonk » 17 jan 2017, 21:28

Heb het idee in mn kop gekregen om een zelfbouw arcade kast te maken.

1 groot probleem: heb totaal geen verstand van alles wat met computers te maken heeft...

Kan er iemand mij vertellen wat nu de verschillen zijn en de voor en nadelen van:
Mame
Raspberry pi
Minipac
En evntueel nog andere interessante zaken ?
TOTAN, TOM, STTNG, WH20, TFTC, raspberry arcade

jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door jimmy » 17 jan 2017, 22:30

heb je er geen verstand van koop u gewoon zo een gamebox voor 30-50 euro heb je een box waar je een jamma op aansluit scherm en luidsprekers en je hebt dan pakweg 500 games

Gebruikersavatar
Bonk
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 apr 2013, 04:00
Real name: Neirynck Kevin
Locatie: Belgium

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Bonk » 18 jan 2017, 13:59

Is toch de bedoeling om een full size kast te hebben.
Dit maken lijkt mij hoed te doen.
Er is zeker iemand te vinden die alles kan installeren tegen een prijs.

Ik wil alleen wat meer weten over de veschillende mogelijkheden.

Lijkt mij een leuk projectje om te doen.
TOTAN, TOM, STTNG, WH20, TFTC, raspberry arcade

jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door jimmy » 18 jan 2017, 18:13

die zijn full size voorbeeld van zo een box
http://akihabaraarcade.blogspot.be/2012 ... s-box.html

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Zelfbouw arcadekast

Bericht door Jack » 18 jan 2017, 23:42

Bonk schreef:Heb het idee in mn kop gekregen om een zelfbouw arcade kast te maken.

1 groot probleem: heb totaal geen verstand van alles wat met computers te maken heeft...

Kan er iemand mij vertellen wat nu de verschillen zijn en de voor en nadelen van:
Mame
Raspberry pi
Minipac
En evntueel nog andere interessante zaken ?
Iets nodig?
Ik heb lege kast, MiniPac, Controls,...

Gebruikersavatar
Automark
Berichten: 483
Lid geworden op: 18 aug 2013, 00:06
Real name: Mark
Locatie: Rest of the world

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Automark » 19 jan 2017, 00:50

Koop gewoon een x in 1 jamma bord via aliexpress.
Al die pc software is een pain in the ***

Als je alleen oude klassieke spellen speelt is een 60 in 1 ok om mee te beginnen.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Cenobyte » 19 jan 2017, 10:51

Als je een full size cabinet wil bouwen en geen verstand hebt van computers en/of electronica dan zou ik een PC gebruiken. Zelf heb ik inmiddels al 3 arcadekasten vanaf de grond zelf gebouwd: twee op basis van een PC en 1 op basis van een Raspberry Pi 2.

Het voordeel van een PC in een full size kast is dat je gewoon de hele PC in de kast kunt plaatsen. Aansluiten van monitor, joystick, etc. doe je op dezelfde manier als dat je een gewone PC aansluit: stekkers erin en klaar. Software installeren is ook redelijk goed te doen. De Minipac is een ding waarmee je je joysticks op de PC aansluit.

Als iets moeilijkere variant zou ik dan gaan voor de Jamma borden. Min of meer hetzelfde, alleen je krijgt te maken met een bord wat je ergens netjes in de kast "op moet bergen". Je moet nog wel op zoek naar een "Jamma harness", een stekker waarmee je alles aansluit op je Jamma bord. Je zult er ook een goede voeding bij moeten zoeken, etc.
Hierbij komt dan ook wat meer technische kennis kijken.

Rasberry Pi zou ik in deze situatie als laatst adviseren. Het was leuk om er eens mee te prutsen (ik zou nu de 3 gebruiken) maar het is niet bijster snel. De jongere spellen zullen dan ook niet goed werken, alles tot 1990 draait prima op mijn kast. Je moet echter zelf het een en ander in elkaar knutselen en je moet wat afweten van Linux. Veel uitzoekwerk vond ik het dus in deze situatie niet aan te raden.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Cenobyte » 23 feb 2017, 15:34

Ik ben nu net zelf begonnen met een Raspberry Pi 3 en de MadLittlePixel install, eens kijken of en hoe dat werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=-0GGEbRjFlk
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door jimmy » 23 feb 2017, 19:41

voor de pi zijn genoeg images te vinden zelf tot 128gb gewoon in uw pi steken en werkt direct geen programmeer werk

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Cenobyte » 31 dec 2017, 13:39

Nog even een update na het bouwen van een arcadecabinet op basis van de Raspberry Pi2 en Pi3.

Op basis van de Pi2 had ik een vertical gaming cabinet gebouwd met alleen arcade games erop. Het bouwen was leuk, het uitzoekwerk en instellen van de software wat minder. Het is een heel uitgezoek om alles aan de praat te krijgen als je geen standaard USB controller maar de GPIO stekker voor de joystick gebruikt. Uiteindelijk alles werkend gekregen en erachter gekomen dat er toch wel wat voor- en nadelen kleven aan een arcadekast op basis van de Pi2. Het grootste nadeel is dat je niet zomaar mag uitzetten! Je moet steeds netjes afsluiten en dat wordt nogal eens vergeten. Op die manier heb ik al een keer een arcadekast op basis van Windows volledig opnieuw moeten installeren en ja hoor, dit gebeurde dus ook met mijn Pi2... En het opzetten is best rap gebeurd, maar het opnieuw uitzoeken en maken van alle scriptjes en instellingen is een klotekarwei.

Op basis van de Pi3 en RetroPie had ik een tweede setup gebouwd. Dit keer met een kant en klare 64Gb image die je tegenwoordig zo van internet kunt halen. Je hebt alles snel aan de praat: je download een complete image waarmee je zo een SD-kaart kunt vullen en je hebt meteen vele tientallen game consoles en duizenden spellen. Alles is prachtig voorgeprogrammeerd met mooie geanimeerde menu's. Daarbij had ik nu gebruik gemaakt van een USB-controller en die wordt automatisch gevonden, ook simpel dus. Op deze manier heb je binnen no time een volledig werkend systeem. Geen nadelen dus? Oh jawel. De joystick wordt weliswaar goed herkend in alle emulatoren, maar het afsluiten van een spel werkt niet altijd foutloos. Als je je spel niet kunt stoppen rest er maar één ding: stekker van de Pi3 eruit. En dat heeft weer als risico dat je een corrupte SD kaart krijgt.

Recent ben ik dan ook eens gaan experimenteren met zo'n kant en klare Jamma multigame kaart. Dit is een complete computer met daarop meteen ook een partij games en alles is plug en play. Ik had een relatief goedkope 60-in-1 vertical games kaart voor €35,- en je hebt de wat duurdere Pandora 960 games kaarten al voor €60-€80. Voordeel is dat je binnen een half uur alles prima hebt draaien, nadeel is dat je alleen arcade games hebt, geen console games. Deze kaarten zijn de laatste jaren erg betaalbaar geworden en ook voorzien van mooie software, zodat je vanuit je keuze menu mooie geanimeerde weergaves ziet van je spellen. De bekendste jamma multikaarten zijn die van Pandora: de 4 en de 5 zijn nu (eind 2017) de meest recente.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Mentara » 31 dec 2017, 14:18

Ik heb hier zelf ook de Pandora’s box 4 staan. Heel handig dingetje inderdaad, quasi plug and play. En een leuke selectie aan games. Maar ik had wel iets meer in depth aanpassingen willen kunnen doen per game. En highscores slaat die ook niet op.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Automark
Berichten: 483
Lid geworden op: 18 aug 2013, 00:06
Real name: Mark
Locatie: Rest of the world

Re: Zelfbouw arcadekast

Bericht door Automark » 01 jan 2018, 01:45

@ Cenobyte
wat ik al zei dus :D
mame, pc's. raspberries zijn leuk voor de computer expert. Maar voor normale mensen moet je gewoon een jamma boardje kopen. Een jamma harnass is niet lastiger dan een gewone pc met een ipac, ook daar heb je kabels voor nodig.

Ik heb verschillende kasten gebouwd, en als die dan bij iemand staan zonder it kennis is dat waardeloos. Met een jamma bord heb je eigenlijk nooit problemen, en mocht het bordje kapot gaan -wat ik nog nooit heb meegamaakt- dan heb je voor minder dan 40 euro een nieuw.

Plaats reactie