Optimus ramp TF

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 13 okt 2016, 14:39

Even een vraagje, bij mijn TF gaat de ramp regelmatig niet omhoog.
Lastig omdat dan soms bv optimus prime multiball niet kan worden gestart.
Gekke is dat er geen regelmaat in zit, dat in de test de ramp en beide switchen het prima doen, en als ik de bal kwijtraak terwijl de ramp niet omhoog wil, deze dan wel omhoog/omlaag gaat als een soort reset (?).
Dan doet hij het de volgende bal wel weer.

Iemand een idee? Ligt het toch aan de switches? Softwarebug? Anders?

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 16 okt 2016, 22:08

Kennelijk lastig of onbekend probleem,,,,niemand een suggestie?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Optimus ramp TF

Bericht door Richard Baan » 18 okt 2016, 13:05

Ik ken TF niet, maar als je het met de hand doet: hoe gemakkelijk gaat het mechanisme met de hand om hem omhoog te doen?

Zit het assembly mooi goed vast overal, en is alles mooi goed schoon?
Bijv plungers die in een spoelbus schuiven moet gemakkelijk gaan, en mooi schoon (vetvrij) zijn.
Ook voor de ramp zelf: komt die ergens tegenaan, bijv een draadje wat hem lichtjes tegenhoudt, of een rubbertje ofzo?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Optimus ramp TF

Bericht door David Pinball Wizz » 18 okt 2016, 13:17

Richard transformers heeft een motor voor de ramp te sturen.

Ik zou beginnen het volgende te controleren:
Connectie motor (slecht contact op connector?)
Afstelling switches van de motor

Op het moment dat hij fout gaat, vlug even in switch test gaan en kijken wat de status is van de switches (zonder de motor te laten bewegen). Als hij vb al up of down toont (of beide) kan de kast idd in de war geraken.

In het slechtste geval is de motor/gear box binnen in aan het verslijten en grijpt hij soms niet goed meer. Beweegt hij anders vlot?
IFPA Country Director Belgium

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 19 okt 2016, 20:12

Test: alles werkt naar behoren, kan motor iedere keer in beweging krijgen, switchen registreren beiden
, heb ze allebei maar iets bijgebogen om nog zekerder een registratie te krijgen. Optisch niets met alle draden mis.

Spelen: kies autobot side, 4x center loop, ramp gaat niet omhoog. Test: switch 43 (down) staat aan, kast moet dus weten dat ramp omlaag staat. Kan vervolgens ramp gewoon testen, na test en hervatten spel gaat ramp omhoog!

Nieuw potje opnieuw autobot, 4x center loop, ramp haat niet omhoog? Begrijp er niets van....Speel vervolgens tijdens hetzelfde potje eerst de megatron multiball, ramp gaat hierna wel omhoog! Sterker nog, bij de start van megatron multiball gaat ramp even omhoog en omlaag, soort reset?

Nieuw potje, speel als decepticon....4x center loop, en jawel ramp gaat omhoog! Iedere keer als ik genoeg center loop schiet gaat ramp omhoog, ook bv als superjackpot bij megatron multiball....

Nieuw potje, autobot, ramp gaat omhoog!

Nieuw potje, autobot, ramp blijft omlaag....megatron multiball spelen, ramp gaat aan begin omhoog en omlaag, daarna doet hij t wel weer.

Nogmaals test, motor doet het altijd, kan het in de test niet nabootsen.....

Heb ook nog factor reset gedaan voor zekerheid, helpt niets. Versie is 1.8 heb ik niet zelf geïnstalleerd maar dat zal toch wel kloppen?

Ik begrijp er niets van, of toch David een nieuwe motor erin?

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Optimus ramp TF

Bericht door zwartepanter » 19 okt 2016, 20:48

Aan uw motor zal het niet liggen. Altijd de slechte spelen dan hé... :lol: .

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 19 okt 2016, 21:16

Ja inderdaad! Haha. Dacht daarom even aan de software....

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 19 okt 2016, 21:17

Maar later nog potje begonnen als decepticon, ook toen ging het mis, ramp ging pas omhoog na spelen van megatron multiball...

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Optimus ramp TF

Bericht door David Pinball Wizz » 19 okt 2016, 22:49

Loopt die motorsturing langs een relay? Maw hoor je een klik in test als hij moet bewegen?

Reden waarom test misschien wel werkt vs spel is dat de motor net niet genoeg stroom krijgt in spel tov test. Dat hij dus anders aangestuurd wordt.

Heb je veel weerstand op het mechanisme? Hoor je de motor draaien als de ramp niet omhoog komt?
IFPA Country Director Belgium

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 21 okt 2016, 10:45

heb zonder geluid gespeeld, als de ramp niet omhoog gaat loopt de motor niet.
heb software update verricht (1.8 stond er al op maar toch voor zekerheid), geen verschil.
er is ook geen regelmaat te ontdekken. soms doet ie t wel en soms niet.

in software is de mogelijkheid om de motor uit te zetten maar helaas, weet niet waarom maar voor t spel maakt het niet uit. als je bv optimus prime multiball wilt starten en je schiet center lane gebeurt er niets (beide switchen van centerlane doen het wel). dus waarom je dit als optie kunt kiezen terwijl het niet uitmaakt begrijp ik ook niet....

zo ziet de onderkant eruit, op moment dat ramp niet omhoog ging. linker switch is actief, kast moet weten dat ramp omlaag staat. maar is dus niet geactiveerd. testen gaat zonder problemen, doet het iedere keer.
weet iemand de functie van het lampje bij dat blauwe schijfje? een draad is wel door dus lampje kan niet branden.

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 21 okt 2016, 10:51

zie foto
Bijlagen
ramp TF.jpg

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 21 okt 2016, 11:07

En David, ik hoor geen klik bij het aansturen. Denk dus niet dat er een relay tussenzit?

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Optimus ramp TF

Bericht door David Pinball Wizz » 21 okt 2016, 11:19

Trek eens een foto van de 'draad' die door is?
IFPA Country Director Belgium

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 21 okt 2016, 12:20

Gaat me pas zondag lukken...
Maar 1 van de draadjes aan de basis van het lampje is door, lampje brandt niet meer.
Bij eerder testen ging het lampje kort knipperen iedere keer als een van de switchen van de motor werd geactiveerd.
Nu bij test ook alles hetzelfde, op scherm is te zien dat switchen worden geactiveerd.
Voordat draadje door was was gedrag ramp hetzelfde.....

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Optimus ramp TF

Bericht door David Pinball Wizz » 21 okt 2016, 13:08

Misschien gaf het voor het helemaal door was al slecht contact.. ik zou het toch terugzetten al is het om dat uit te sluiten!
Lampje en capacitor zal er zitten om stroompieken op te vangen.

Verder zou ik zoeken naar relay/weerstanden en daarin slechte verbindingen die in de bekabeling zitten richting motor.



Het enigste dat ik kan denken is dat de test ander motorpuls stuurt dan tijdens het spel. Die vb kleiner is waardoor de motor niet in gang schiet.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Optimus ramp TF

Bericht door Richard Baan » 23 okt 2016, 16:09

Draadjes die half door zijn laten soms ook minder stroom door, dat kan best verklaren waarom "de ene keer wel en de andere keer niet". Dan zorgt een motor ook voor trillingen, en helemaal tijdens een spel.

Gewoon als eerste dit goed maken. Alles goed contact laten maken, ook bij veel trillingen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 23 okt 2016, 19:40

dank voor alle suggesties david en richard!

hier de foto van de connector met het lampje.
een draadje is dus door, aan de basis van het lampje.
is dit nog te solderen?

heb gezien dat alle motoren van stern een connector hebben met een dergelijk lampje.
misschien dat dat t toch is.

vandaag uur kunnen spelen, ramp bleef een keer omlaag.
was wel om optimus prime multiball te beginnen.
toen eerst vier ballen gelocked, megatron multiball wordt gestart en dan gaat de ramp op en neer.
aan het einde van multiball voor superjackpot ging ramp omhoog, en rest van potje ook....

blijf t vreemd vinden dat op die manier er dus een puls naar de ramp gaat....
Bijlagen
lampje connector 800x600.jpg

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 26 apr 2017, 21:12

Inmiddels een tijd verder maar probleem nog niet opgelost.
Kast volledig gereviseerd, schoongemaakt, en switch 44 van de ramp motorvervangen omdat die in de test nog wel eens uit bleek te staan als de ramp niet omhoog was gegaan, en ik tijdens dit spel de test opende.

Echter geen verschil, het opvallende blijft dat de ramp vaak weigert als ik via de centerlane een aantal schoten maak, dan ip Optimus prim zou moeten starten maar dan weigert de ramp.
Als ik dan megatron multiball start tijdens dezelfde bal gaat ramp omhoog en omlaag
Tijdens alle momenten dat de ramp moet bewegen (bv als decepticon Optimus prime multiball spelen, dan gaat de ramp na ieder gemaakt shot omhoog voor jackpot) weigert deze niet

De motor, switchen en relay werken altijd gedurende de test.
Als ik zonder geluid speel, en de ramp weigert hoor je de relay NIET!

Het is net alsof de kast niet weet dat de ramp op dat moment omhoog moet.
Software ook al eerde voor zekerheid opnieuw geïnstalleerd.

Zelfs stern weet t niet zo, komen alleen met suggestie van toch defecte relay of mogelijk iets met motor.

Enige wat ik nog kan bedenken is de relay zelf vervangen.

Iemand nog een andere suggestie?

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Optimus ramp TF

Bericht door HarrieD » 27 apr 2017, 07:05

Heb je dat lampje wel vervangen?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 27 apr 2017, 15:38

Aan stern gevraagd, is geen probleem,
En wat ik al zei, de relais doet het niet als de ramp weigert, zit dus niet in de motor of de connector.

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 12 jun 2018, 20:08

Inmiddels een jaar(!) verder en nog steeds niet opgelost...
dan maar weer eens hier ene bericht over de vorderingen!

Peter van Tartwijk (flipperpeter.nl) is vandaag lang geweest.
we hebben een lampje aan de relais van de motor gesoldeerd, waardoor nu goed te testen was dat als de ramp weigert, de relais ook geen impuls krijgt. kortom, probleem ligt op een van beide borden.
testen van powerboard, inclusief connector J7 en J8 geen storing, transistor Q30 getest: motor doet t altijd, transistor niet defect. flatcable tussen beide borden reseated, geen effect.

conclusie Peter: moet fout cpu bord zijn.
voor duidelijkheid, heb software ook al twee keer opnieuw geinstalleerd, geen effect. spelen met de fabriekssoftware...fout ook aanwezig.

volgende stap: testen met een ander bord of nieuw CPU bord plaatsen.....maar die liggen niet voor t oprapen.

wie o wie kan me helpen, of met een werkend bord uit andere kast of nieuw bord ergens vandaan te halen?

zal stern ook mail sturen.

borden in mijn TF zijn:
powerboard 520-5249-00 rev A
cpu bord 520-5246-02 rev B

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Optimus ramp TF

Bericht door HarrieD » 14 jun 2018, 11:43

Even out of the box denken, want ik vermoed dat het een switch probleem is. Zitten de 2 rolswitches wel op de juiste plek? Dus vanaf jouw foto, moet de linkse switch niet rechts zitten of andersom?
Zitten de switches wel juist gemonteerd? Dus wellicht even omdraaien zodat het switch moment net wat later of vroeger is.
Zit die plaat die de switches aanstuurt wel goed gemonteerd?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 14 jun 2018, 19:26

Dank voor t meedenken!
Switches doen t goed, nooit gefaald in de test, en we hebben in het begin ook gedacht dat dit t zou kunnen zijn, maar heb ze voor zekerheid beide al lang geleden vervangen....

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 14 jun 2018, 21:19

En ze zijn gemonteerd cf de handleiding, als je ze om zou draaien zullen de switches geactiveerd worden als de ramp niet maximaal omhoog en omlaag staat. Denk niet dat dat de bedoeling is.

tbf002
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:13
Real name: Freek van Hout

Re: Optimus ramp TF

Bericht door tbf002 » 20 jun 2018, 19:08

is er iemand die een TF heeft en bereid is om mijn borden in zijn kast te testen?
zo kan ik er achter komen of het het cpu bord of powerbord betreft die de storing veroorzaakt.
wie o wie?

Plaats reactie