Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 26 jul 2016, 06:45

Gisteren een speelveld opgehaald waar ik bij toeval tegenaan liep. De cyclone die ik van een forumlid had gekocht ziet er perfect uit alleen het speelveld is gewoon slecht. Zo slecht zelfs dat ik een hele tijd heb staan twijfelen of ik de kast überhaupt zou meenemen. Echter was de prijs dusdanig interessant en de rest van de kast zo goed in orde dat ik hem niet kon laten staan, en gelukkig ook maar. Wat een leuke kast is dit. Na een paar reparaties werkt de kast ook weer als een zonnetje. Kostte me 1 nieuw display, wat leg levellers, een siliconen ring voor de ferris wheel (alhoewel deze nog niet helemaal naar mijn zin werkt). Met dat display heb ik nog mazzel gehad overigens, voor 150 euro heb ik 4 stuks NOS displays gevonden.

Nu was ik vandeweek bij een collega flipperkast reparatie service (ja ja mensen, in Limburg kun je met je conculega’s gewoon praten en ervaringen uitwisselen, sterker nog: www.flipperverhuur.nl is de naam van zijn site) en hij vertelde me dat hij nog een Cyclone speelveld op zolder had staan. Toeval bestaat toch dus. Na wat heen en weer mailen en een prijs afgesproken te hebben heb ik gisteren het bord opgehaald en ik moet zeggen dat het zeker een goede kandidaat is om mijn slechte speelveld te vervangen. Er moet wel nog een hoop werk verzet worden om het bordje “flippergast proof” te maken maar dat is dan weer het leuke werk.

Foto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Gaandeweg zal ik de stappen hier gaan posten. Ik zal het speelveld zeker gaan clearcoaten en airbrushen. Eerst het mylar er vanaf halen. Veel delen komen al los, zo te zien zonder schade aan het speelveld. Voor zover te zien is er sowieso erg weinig schade aan het speelveld, alleen rond de popbumpers zit wat schade en ik ben me nog aan het beraden wat ik daarmee ga doen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 28 jul 2016, 06:45

27-07: Speelveld leeg, wat foto’s van de schade:

Afbeelding
(klik voor high res foto)

Afbeelding

Hier zie je dat het mylar is losgekomen van het speelveld en dat het vuil zich daar onder heeft genesteld.

Afbeelding
Afbeelding

Mylar is reeds weggespeeld en delen van de bedrukking zijn daarom verdwenen.

Afbeelding
Afbeelding

Vuil en vies. Smerig ook nog eens.

Afbeelding
Afbeelding

Skillshot lane, die kan mooi terug op kleur gebracht worden.

Afbeelding
Afbeelding

Same old shit, hier komt de bal erg vaak dus veel slijt plekken. Ook is te zien dat het speelveld erg veel vuil heeft kunnen vangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog eens 3 keer schade. Ook dit is weer mooi te airbrushen dus komt wel goed.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door MeesterPieter » 28 jul 2016, 14:15

je kunt weer lekker aan de gang, lijkt me prima te doen voor jou 8-)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
pinballraw
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2012, 07:44
Real name: Robert Folkers
Locatie: Rest of the world

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door pinballraw » 28 jul 2016, 14:19

:popcorn: succes!
-pinballraw-

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 29 jul 2016, 15:23

Op een dagje verlof kun je van dingen doen zoals het verwijderen van het mylar. Helaas is mijn freeze spray op dus moet ik wachten op nieuwe. De helft van het mylar is inmiddels weg zonder schade aan het speelveld. Een groot probleem van het cyclone speelveld is dat dit nogal verkleurt op de plekken waar geen mylar ligt en dat je dit bijna niet kunt airbrushen omdat er zoveel van die kleine mannetjes over het speelveld rennen. Nu pak ik daarvoor dus steevast mijn magic sponge (magic eraser) en dasty en begin ik te cleaneren. Dit keer met een ongelooflijk mooi resultaat. De foto's geven helaas niet helemaal weer hoe de kleur is terug gekomen.

Afbeelding
klik hier voor een grote afbeelding

Afbeelding
klik hier voor een grote afbeelding

Boven: nog niets mee gedaan, onder: reeds schoongemaakt. Dit zal nogmaals gebeuren om het nog schoner te maken.

Afbeelding
klik hier voor een grote afbeelding

Afbeelding
klik hier voor een grote afbeelding

En hier kan ik dan helemaal blij van worden. Het kleurverschil tussen het grijs dat onder het mylar heeft gelegen en dat niet door het mylar is beschermd was gruwelijk. Na een minuut of 2 tot 3 schoonmaken is dat verschil nagenoeg verdwenen en ook de ballswirls zijn een heel stuk minder zichtbaar.

Afbeelding
klik hier voor een grote afbeelding

En hier zie je het resultaat als er een klein laagje wasbenzine op ligt. Ik doe dit om het resultaat te zien als er een laag clearcoat overheen ligt. Helemaal geweldig!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door zwartepanter » 29 jul 2016, 15:33

Super! En idd tof kastje... ik wil deze ooit zeker terug in de collectie...

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door tony » 29 jul 2016, 16:06

heel mooie kast , al heb ik ze nog nooit bespeeld , maar lees hier dat het een leuke kast is
zal het eens moeten overwegen ;)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 31 jul 2016, 16:08

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me af of dit speelveld een prototype speelveld is met die nummers aan de bovenkant. Ik kan het op internet niet goed vinden eerlijk gezegd, heeft iemand daar ervaring mee?

Datum op het speelveld is 21 september 1987.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 09 aug 2016, 11:17

Update 09-08-2016:

Zo, het speelveld is bijna klaar voor zijn eerste clearcoat sessie. Veel insert bedrukking heb ik moeten weghalen omdat deze beschadigd was. Deze beslissing heb ik gemaakt nadat ik een vel met nieuwe insert decals heb kunnen vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Oei denk je dan, wat een schade. Maar op zich valt het wel mee. Er zal veel geairbrushed moeten worden, dat wel, maar het airbrush werk is dan enkel solide kleuren en relatief grote vlakken. Voordeel is dat de kleuren niet 100% hoeft te matchen en dat alles wat je airbrusht meteen weer lekker opknapt.

Afbeelding

Vooral de grote witte vlakken en die blauwe skillshot lane rechtsboven zullen het speelveld na de airbrush sessie al een heel andere uitstraling geven. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten tot die kleuren erop liggen. Dan heb ik daar toch al een heel ander bord liggen. En geduld is echt niet mijn sterkste punt helaas.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door g94 » 09 aug 2016, 12:20

HarrieD schreef:...En geduld is echt niet mijn sterkste punt helaas.
Hehe, dat ga je nochtans wel nodig hebben. Ik zou sowieso de volledige grijze achtergrond airbrushen, dat gaat het meeste verschil geven. Maar dat betekent wel dat je al die kereltjes moet uitsnijden. Vandaar: geduld... ;)

:good:

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 09 aug 2016, 12:30

g94 schreef:
HarrieD schreef:...En geduld is echt niet mijn sterkste punt helaas.
Hehe, dat ga je nochtans wel nodig hebben. Ik zou sowieso de volledige grijze achtergrond airbrushen, dat gaat het meeste verschil geven. Maar dat betekent wel dat je al die kereltjes moet uitsnijden. Vandaar: geduld... ;)

:good:
Nope, ik heb voor alsnog ervoor gekozen om dat niet te doen. Reden hiervan is dat ik de kleurverschillen nog redelijk heb kunnen wegkrijgen met de magic eraser en dat ik niet te gek wil gaan doen met dit speelveld. Al met al is het al gek genoeg, mijn gutt feeling zegt dat ik hier een mancave versiering van moet maken en een repro speelveld moet kopen maar is de kast niet waard in mijn ogen. De reden waarom ik dit speelveld heb aangekocht is dat het grijs er nog mooi op ligt, en dat heb ik hier op het forum wel eens anders gezien.

Dus: niet te gek, dit speelveld zal er echt een pak beter uit gaan zien.



.
.
.
.
.
je brengt me overigens wel aan het twijfelen.... Wellicht na een volgende clearcoat sessie eens een hele goede poging wagen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 27 okt 2016, 12:04

Inmiddels heb ik al veel aan kunnen pakken aan dit speelveld maar heb weinig zin gehad het met jullie te delen. Dit komt door extreme luiheid mijnerzijds ;)

Wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 27 okt 2016, 12:05

Chips, ik zal toch moeten gaan croppen ben ik bang.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 26 sep 2017, 11:05

Oei, 27 oktober 2016 toen de laatste update is geplaatst. :oops:

Veel te veel projecten liggen er, mijn Twilight Zone is er eigenlijk een beetje tussendoor gedrongen, inmiddels heeft een Ms Pacman de familie verblijdt met haar aanwezigheid, is een een Bride of Pinbot bij gekomen en is mijn Fire ook nog geduldig aan het wachten.

Anyway, het Cyclone bordje heeft inmiddels een aantal lagen clearcoat en een grote hoeveelheid retouches. Ik zal ze niet allemaal benoemen maar de grote aandachtspunten laten zijn. Al met al denk ik dat er nu 1/3 deel van het bordje geairbrushed is en als ik straks ook nog het grijs ga doen zal meer dan 60% een nieuwe laag verf hebben.

Upper area, voor en na de magic eraser actie:
Afbeelding
Afbeelding

Voor, en tijdens. Deze is inmiddels helemaal klaar maar van het resultaat is nog geen goede foto en het bordje ligt nu bij de spuiter. Het ziet er echt meer dan prima uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lichtlekkage. Alle inserts hebben deze behandeling gekregen en eigenlijk is dit gewoon een standaard handeling. Zwart is zo'n kleur dat een enorme impact heeft op het bordje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overzicht, na het schuren en schoonmaken.
Afbeelding

En dan de ferris wheel area. Ik heb besloten een goede poging te wagen het grijs van het speelveld airbrushen en heb deze plek gekozen om te zien hoeveel werk het zal zijn en om het resultaat te beoordelen. Het zal een gruwelijke hoeveelheid werk zijn maar het resultaat is erg mooi. Nu eerst een laag clearcoat die me in staat zal stellen het werk er weer af te kunnen schuren mocht het resultaat toch nog tegen vallen.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En dit zijn de frutsels die na het spuiten van het speelveld afgehaald worden.
Afbeelding

:cheers:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hey you with the face: Cyclone speelveld renovatie.

Bericht door HarrieD » 05 dec 2018, 07:32

Change of plans, cyclone left the building. Het ruilspeelveld is nog niet helemaal af maar zal ik zal mijn werk in de toekomst wel nog afronden. Het speelveld zal dan te koop aangeboden worden en anders gaat het als decoratie in mijn gameroom.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie