Daytona USA Japanse twin restauratie
Daytona USA Japanse twin restauratie
Vroeger, toen ik jong was ( ) was het bij mij een en al arcade, en geen flippers.
Met name Sega is altijd mijn zwakke plek geweest, zowel console technisch als arcade technisch. De afgelopen 10 jaar heb ik af en aan altijd wel een Sega racer gehad in mijn gameroom. Steeds koop ik er een, speel ik m grijs, en ben dan weer toe aan wat nieuws. Om uiteindelijk te eindigen met spijt en weer een Sega racer terug te kopen, om het spelletje weer van voor af aan te doen (een ezel...).
Wat altijd terugkomt, is Daytona USA. Dat is echt mijn ding, altijd al geweest, zal ook altijd blijven. Wat sommigen hier hebben met Killer Instinct, of Mortal Kombat, heb ik met Daytona.
Ik ben op een gegeven moment overgestapt naar flippers, een tijd terug een hoop flippers verkocht, deels omdat ik wat investering terug wilde ivm een verbouwing, anderzijds omdat ik ook weer wat ruimte wilde maken voor meer arcade. Ik ben voornemens mijn lievelings racers in twin variant te kopen en te restauraren (Daytona, Daytona 2, srally 2, Scud Race), zie gezocht topic
Afijn, toen ik dus pas, de Holy grail voor mijzelf, een Japanse Daytona USA (volgens traditie in een k*tstaat) kon kopen bedacht ik mij geen 2 keer en heb ik hem blind gekocht, zo vaak komt deze namelijk niet voorbij. Verreweg de meesten zijn de houten varianten, heel af en toe een variant met plastic zijkappen, maar zelden een echte Japanse versie. Het slaat verder nergens op, buiten dat ik de plastic zijkappen veel mooier vind dan de houten, het is verder exact dezelfde game. Iedereen heeft zo z'n tik zullen we maar zeggen...
Letterlijk blind gekocht, transporteur gebeld, ongezien geld overgemaakt (veel te veel maargoed), op laten halen en af laten leveren.
Uiteraard voorzien van alle bekende euvels, overall doorgeroest, slechte dashboards, beiden met 3d Errors, 1 defect CPU board, niet werkende controls, defecte I/O boards en hier en daar nog meer defecte printen en euveltjes. Het ging me echter om de rest, maar iets meer wat werkend was had mooi meegenomen geweest. Gelukkig heb ik een zolder vol aan Daytona onderdelen en printen opgebouwd in de jaren, echter heb je natuurlijk altijd net niet liggen wat je nodig hebt.
Warempel wel degelijke monitors, mooi meegenomen voor de verandering.
Dus, tijd voor het zomerproject, de Daytona restauratie. Ik heb besloten te beginnen met alle zich in het zicht bevindende delen. Om na de zomer het metalen chassis e.d. naar de spuiter te brengen, en de binnenkant helemaal aan te pakken maargoed, dat komt nog wel.
Ik ben ook begonnen met de linker kant van de twin (technisch heb ik beiden al 100%) voor de restauratie, zodat ik aan de rechterkant nog gewoon kan knallen
Het heeft me inmiddels bloed zweet en tranen gekost om dat ding weer 100% technisch tip/top te krijgen, een shitload aan vervangen pcb's en bekabeling, voeding etc, maar hij rijdt inmiddels als een droom. Had geen GPU boards meer liggen, dus daar ben ik gelukkig financieel ook, weer, op leeggelopen. Benieuwd hoe lang deze het vol gaan houden
Foto's voor:
Het moment dat ik nog hoop had dat alles in een keer zou werken. Helaas ^^
Dashboards in slechte staat, alhoewel ik veel erger heb gezien. Het eerste wat ik standard altijd doe is vervangen door een splinternieuwe, ben daar inmiddels erg handig in geworden en kan alle art overzetten. Een splinternieuw dashboard is toch een stuk fijner aangezicht dan die uitgeleefde troep van jaren oud.
Miste overigens vanalles, geen shift cover, het meeste zat overall vast met duct-tape, en natuurlijk werkt de shifter niet, potmeters van het stuur waren versleten etc. Wat hobbyen mensen toch aan
http://i.minus.com/ibv26S9f3xtpwm.JPG
http://i.minus.com/ifxEMun2S9OIQ.JPG
http://i.minus.com/i6N5YXEmcIEvo.JPG
http://i.minus.com/ibnQ7GSTNFZB5M.JPG
http://i.minus.com/igQpdyNOVCRTD.JPG
http://i.minus.com/iqyzhe0n0TzDs.JPG
Over het algemeen, roest, veel slijtage, troep, vuil, stof, meer roest, misssende onderdleen, meer roest, missende schroeven, niet originele schroeven, afgesleten lak, nog meer roest, verroeste schroeven etcetcetc.
en volgens mij heb ik een volle kliko zooi uit de gaspedaal unit gehaald
Na wat weken werk en bij elkaar gezoek van onderdelen, inmiddels al best een eind.
Alles is technisch nagelopen, grootste deel van alle bekabeling is opnieuw getrokken, pcb's vervangen, elk schroefje waar ik aan geweest ben is vervangen voor een nieuwe (ook als het niet in het zich zit), stuur unit gereviseerd, shifter gereviseerd etc. Zoveel mogelijk alles in originele staat teruggebracht, ook wat betreft gebruikte schroeven, boutjes, moertjes etc.
Nieuw dashboard:
Stuur-shaft vergeten naar de spuiter te brengen, kan heel dat ding weer uit elkaar
Linker Art (japans uiteraard) bij de buttons moet ik nog plakken
Het gaat om de details
Voetstuk gerestaureerd:
Moge duidelijk zijn dat ik nog niet aan het deel met de pedalen ben begonnen
Natuurlijk ook alles wat je niet ziet is aangepakt, gewoon omdat ik me er anders aan ga storen omdat ik weet dat ik iets 'niet' gedaan heb.
Ignition!
Met name Sega is altijd mijn zwakke plek geweest, zowel console technisch als arcade technisch. De afgelopen 10 jaar heb ik af en aan altijd wel een Sega racer gehad in mijn gameroom. Steeds koop ik er een, speel ik m grijs, en ben dan weer toe aan wat nieuws. Om uiteindelijk te eindigen met spijt en weer een Sega racer terug te kopen, om het spelletje weer van voor af aan te doen (een ezel...).
Wat altijd terugkomt, is Daytona USA. Dat is echt mijn ding, altijd al geweest, zal ook altijd blijven. Wat sommigen hier hebben met Killer Instinct, of Mortal Kombat, heb ik met Daytona.
Ik ben op een gegeven moment overgestapt naar flippers, een tijd terug een hoop flippers verkocht, deels omdat ik wat investering terug wilde ivm een verbouwing, anderzijds omdat ik ook weer wat ruimte wilde maken voor meer arcade. Ik ben voornemens mijn lievelings racers in twin variant te kopen en te restauraren (Daytona, Daytona 2, srally 2, Scud Race), zie gezocht topic
Afijn, toen ik dus pas, de Holy grail voor mijzelf, een Japanse Daytona USA (volgens traditie in een k*tstaat) kon kopen bedacht ik mij geen 2 keer en heb ik hem blind gekocht, zo vaak komt deze namelijk niet voorbij. Verreweg de meesten zijn de houten varianten, heel af en toe een variant met plastic zijkappen, maar zelden een echte Japanse versie. Het slaat verder nergens op, buiten dat ik de plastic zijkappen veel mooier vind dan de houten, het is verder exact dezelfde game. Iedereen heeft zo z'n tik zullen we maar zeggen...
Letterlijk blind gekocht, transporteur gebeld, ongezien geld overgemaakt (veel te veel maargoed), op laten halen en af laten leveren.
Uiteraard voorzien van alle bekende euvels, overall doorgeroest, slechte dashboards, beiden met 3d Errors, 1 defect CPU board, niet werkende controls, defecte I/O boards en hier en daar nog meer defecte printen en euveltjes. Het ging me echter om de rest, maar iets meer wat werkend was had mooi meegenomen geweest. Gelukkig heb ik een zolder vol aan Daytona onderdelen en printen opgebouwd in de jaren, echter heb je natuurlijk altijd net niet liggen wat je nodig hebt.
Warempel wel degelijke monitors, mooi meegenomen voor de verandering.
Dus, tijd voor het zomerproject, de Daytona restauratie. Ik heb besloten te beginnen met alle zich in het zicht bevindende delen. Om na de zomer het metalen chassis e.d. naar de spuiter te brengen, en de binnenkant helemaal aan te pakken maargoed, dat komt nog wel.
Ik ben ook begonnen met de linker kant van de twin (technisch heb ik beiden al 100%) voor de restauratie, zodat ik aan de rechterkant nog gewoon kan knallen
Het heeft me inmiddels bloed zweet en tranen gekost om dat ding weer 100% technisch tip/top te krijgen, een shitload aan vervangen pcb's en bekabeling, voeding etc, maar hij rijdt inmiddels als een droom. Had geen GPU boards meer liggen, dus daar ben ik gelukkig financieel ook, weer, op leeggelopen. Benieuwd hoe lang deze het vol gaan houden
Foto's voor:
Het moment dat ik nog hoop had dat alles in een keer zou werken. Helaas ^^
Dashboards in slechte staat, alhoewel ik veel erger heb gezien. Het eerste wat ik standard altijd doe is vervangen door een splinternieuwe, ben daar inmiddels erg handig in geworden en kan alle art overzetten. Een splinternieuw dashboard is toch een stuk fijner aangezicht dan die uitgeleefde troep van jaren oud.
Miste overigens vanalles, geen shift cover, het meeste zat overall vast met duct-tape, en natuurlijk werkt de shifter niet, potmeters van het stuur waren versleten etc. Wat hobbyen mensen toch aan
http://i.minus.com/ibv26S9f3xtpwm.JPG
http://i.minus.com/ifxEMun2S9OIQ.JPG
http://i.minus.com/i6N5YXEmcIEvo.JPG
http://i.minus.com/ibnQ7GSTNFZB5M.JPG
http://i.minus.com/igQpdyNOVCRTD.JPG
http://i.minus.com/iqyzhe0n0TzDs.JPG
Over het algemeen, roest, veel slijtage, troep, vuil, stof, meer roest, misssende onderdleen, meer roest, missende schroeven, niet originele schroeven, afgesleten lak, nog meer roest, verroeste schroeven etcetcetc.
en volgens mij heb ik een volle kliko zooi uit de gaspedaal unit gehaald
Na wat weken werk en bij elkaar gezoek van onderdelen, inmiddels al best een eind.
Alles is technisch nagelopen, grootste deel van alle bekabeling is opnieuw getrokken, pcb's vervangen, elk schroefje waar ik aan geweest ben is vervangen voor een nieuwe (ook als het niet in het zich zit), stuur unit gereviseerd, shifter gereviseerd etc. Zoveel mogelijk alles in originele staat teruggebracht, ook wat betreft gebruikte schroeven, boutjes, moertjes etc.
Nieuw dashboard:
Stuur-shaft vergeten naar de spuiter te brengen, kan heel dat ding weer uit elkaar
Linker Art (japans uiteraard) bij de buttons moet ik nog plakken
Het gaat om de details
Voetstuk gerestaureerd:
Moge duidelijk zijn dat ik nog niet aan het deel met de pedalen ben begonnen
Natuurlijk ook alles wat je niet ziet is aangepakt, gewoon omdat ik me er anders aan ga storen omdat ik weet dat ik iets 'niet' gedaan heb.
Ignition!
- David Pinball Wizz
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
- Real name: David Deturck
- Locatie: Belgium
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Heel mooi! Tof verslag! Daytona is idd een klassieker.
Prachtig dat je al dat werk erin steekt.
Ik heb het ook, dat je toch blijft uitkijken naar de kasten waar je de grootste band mee hebt.
Prachtig dat je al dat werk erin steekt.
Ik heb het ook, dat je toch blijft uitkijken naar de kasten waar je de grootste band mee hebt.
IFPA Country Director Belgium
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Heel mooi werk
Ik ben ook zot van SEGA, mijn eerste console was een master system en ik heb er nog altijd een zwak voor Zo erg dat ik vorig jaar op E3 nog op de foto gegaan ben met Sonic en dat voor een mens van 30 jaar
Ik ben ook zot van SEGA, mijn eerste console was een master system en ik heb er nog altijd een zwak voor Zo erg dat ik vorig jaar op E3 nog op de foto gegaan ben met Sonic en dat voor een mens van 30 jaar
Eigenaar: Whirlwind
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Heel mooi project! Het is mooi om te zien dat een klassieker terug in zijn eer wordt hersteld. Hopelijk kan ik op een dag hetzelfde doen
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Respect hoor man, zo'n machines beschouw ik als erfgoed en ben heel blij te zien dat er mensen zijn die de extra mile gaan om die machines een nieuw leven te geven!
Eigenaar: Whirlwind
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Daytona USA is bij mij heilig, dit is denk ik al wel de 10e twin die ik aan het aanpakken ben ^^geertvdp schreef:Respect hoor man, zo'n machines beschouw ik als erfgoed en ben heel blij te zien dat er mensen zijn die de extra mile gaan om die machines een nieuw leven te geven!
Soort roeping :p
Moet wel opschieten, binnenkort een Afterburner Climax erbij
- David Pinball Wizz
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
- Real name: David Deturck
- Locatie: Belgium
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Nog zo'n vette kast. Heel mooie graphics op afterburner climax.
IFPA Country Director Belgium
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Pedalen ook aangepakt inmiddels, wordt wel wat zo langzaamaan ^^
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Zo, was vandaag weer even Daytona tijd
Dit is het 2e dashboard wat ik nieuw wil hebben, ik kan chronisch niet tegen dingen met krassen, roest, peukgaten, vol met stof, brandplekken etc. Dit voldoet daar allemaal aan ^^
Helaas hapje uit t stuur, moet ik nog ergens een nieuwe voor vandaan halen, heb er geen meer liggen voor daytona (wel die van Sega Rally, maar die heeft wat meer bling bling rubber rond het stuur ipv dit matterige, dus dat gaat niet)
Stuur assy los van het dashboard, dit is eigenlijk vrij simpel, als je de 4 schroeven van de view buttons eruit haalt, de 3 schroeven bij de teller units, en de shfiter eruit haalt til je zo het dash van de Stuur assy af.
Dit is m dan, de voorkant en de achterkant. Ziet er allemaal nog aardig uit, maak de tandwieltjes hierna nog wat schoon, potjes nakijken en alles netjes invetten en dan is het best.
Je kan hier goed zien op wat voor meest vreemde plekken stof zit, de tweeters (ja er horen 2 tweeters in het dash normaliter) die vaak missen zitten als ze er nog inzitten vaak helemaal dicht met stof, daar ga je echt geen hoge tonen uit horen.
Na wat werk aan de View assembly en de tellerplaat en stuurplaat:
Lastige hier is dat polijsten niet gaat (althans, het gaat wel, maar ik wil het niet aangezien het origineel gebrushed is en zo wil ik het ook weer terug).Alles is gebrushed (brushed aluminium) en om dit weer snaar strak netjes te krijgen is best een kutwerk, polijsten was op zich makkelijker geweest maargoed.
Dash weer op het schone stuur assembly geplaatst en alvast op de cab gehangen:
Dan even de shifter, gelijk een mooi chromen exemplaar uit de kast gepakt ipv die lelijke afgesleten zwarte meuk, bij Daytona horen gewoon chromen shifters
Wat truuks om zo'n shifter weer lekker te laten schakelen, ipv het losse/stroeve wat de meesten hebben:
Zo zien de rubbers er meestal uit, vaak erger, hoe versletener deze zijn, hoe 'losser' en minder prettig de shifter schakelt:
Makkelijk truukje wanneer de rubbers niet te ver zijn afgesleten (je krigjt deze rubbers never nooit versleten bij thuisgebruik), is ze gewoon omdraaien:
Shift plaatje schoonmaken om het stroeve en schuurderige geluid weg te krijgen:
En last but not least, de onderkant van de shifter is een verzamelbak van stof en zooi, en dat gaat overal tussen zitten. Uit elkaar halen, schoonmaken en invetten:
Alles even in elkaar knallen:
En het eindresultaat (m.u.v. de art bij de View Buttons, die moet ik nog plakken):
Dit is het 2e dashboard wat ik nieuw wil hebben, ik kan chronisch niet tegen dingen met krassen, roest, peukgaten, vol met stof, brandplekken etc. Dit voldoet daar allemaal aan ^^
Helaas hapje uit t stuur, moet ik nog ergens een nieuwe voor vandaan halen, heb er geen meer liggen voor daytona (wel die van Sega Rally, maar die heeft wat meer bling bling rubber rond het stuur ipv dit matterige, dus dat gaat niet)
Stuur assy los van het dashboard, dit is eigenlijk vrij simpel, als je de 4 schroeven van de view buttons eruit haalt, de 3 schroeven bij de teller units, en de shfiter eruit haalt til je zo het dash van de Stuur assy af.
Dit is m dan, de voorkant en de achterkant. Ziet er allemaal nog aardig uit, maak de tandwieltjes hierna nog wat schoon, potjes nakijken en alles netjes invetten en dan is het best.
Je kan hier goed zien op wat voor meest vreemde plekken stof zit, de tweeters (ja er horen 2 tweeters in het dash normaliter) die vaak missen zitten als ze er nog inzitten vaak helemaal dicht met stof, daar ga je echt geen hoge tonen uit horen.
Na wat werk aan de View assembly en de tellerplaat en stuurplaat:
Lastige hier is dat polijsten niet gaat (althans, het gaat wel, maar ik wil het niet aangezien het origineel gebrushed is en zo wil ik het ook weer terug).Alles is gebrushed (brushed aluminium) en om dit weer snaar strak netjes te krijgen is best een kutwerk, polijsten was op zich makkelijker geweest maargoed.
Dash weer op het schone stuur assembly geplaatst en alvast op de cab gehangen:
Dan even de shifter, gelijk een mooi chromen exemplaar uit de kast gepakt ipv die lelijke afgesleten zwarte meuk, bij Daytona horen gewoon chromen shifters
Wat truuks om zo'n shifter weer lekker te laten schakelen, ipv het losse/stroeve wat de meesten hebben:
Zo zien de rubbers er meestal uit, vaak erger, hoe versletener deze zijn, hoe 'losser' en minder prettig de shifter schakelt:
Makkelijk truukje wanneer de rubbers niet te ver zijn afgesleten (je krigjt deze rubbers never nooit versleten bij thuisgebruik), is ze gewoon omdraaien:
Shift plaatje schoonmaken om het stroeve en schuurderige geluid weg te krijgen:
En last but not least, de onderkant van de shifter is een verzamelbak van stof en zooi, en dat gaat overal tussen zitten. Uit elkaar halen, schoonmaken en invetten:
Alles even in elkaar knallen:
En het eindresultaat (m.u.v. de art bij de View Buttons, die moet ik nog plakken):
- Baron Shadow
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
- Real name: Ruud Kooij
- Locatie: The Netherlands
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Wow netjes zeg, ik heb hier een sega outrunners twin staan en krijg bijna zin om die ook eens te gaan doen.
Eigenlijk nog nooit arcade gedaan maar alleen flippers maar door dit soort topics krijgje er wel zin in.
Ziet er echt schitterend uit hoor
Eigenlijk nog nooit arcade gedaan maar alleen flippers maar door dit soort topics krijgje er wel zin in.
Ziet er echt schitterend uit hoor
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Schitterend werk! Ben namelijk ook op zoek naar een twin racer cabinet.
- pinballraw
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 02 aug 2012, 07:44
- Real name: Robert Folkers
- Locatie: Rest of the world
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Hi Jiggy!
Ziet er erg mooi uit! Goed gelukt
Kan je mij vertellen hoe je dat traanplaat zo netjes weer krijgt? Heb jij daar een trucje voor?
Ziet er erg mooi uit! Goed gelukt
Kan je mij vertellen hoe je dat traanplaat zo netjes weer krijgt? Heb jij daar een trucje voor?
-pinballraw-
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Ja, vervangenpinballraw schreef: Kan je mij vertellen hoe je dat traanplaat zo netjes weer krijgt? Heb jij daar een trucje voor?
low budget oplossing: traanplaat folie van de bouwmarkt, kost geen drol, en ziet er eerlijk gezegd super uit.
Iets duurdere oplossing is gewoon nieuw traanplaat op maat laten snijden
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 18:28
- Real name: Daniel Fortesque
- Locatie: Rest of the world
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Hoi ,
Hier bij ons te koop , een after burner .
http://www.leboncoin.fr/consoles_jeux_v ... htm?ca=3_s
Grttzz
DF
Hier bij ons te koop , een after burner .
http://www.leboncoin.fr/consoles_jeux_v ... htm?ca=3_s
Grttzz
DF
You don't need eyes to see , you need vision ....
Gameroom : Got Le
Searching for : ...................
Volgende aankoop : ......................
Gone but not forgotten : Totan - Medieval Madness - Scared Stiff
Gameroom : Got Le
Searching for : ...................
Volgende aankoop : ......................
Gone but not forgotten : Totan - Medieval Madness - Scared Stiff
- pinballraw
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 02 aug 2012, 07:44
- Real name: Robert Folkers
- Locatie: Rest of the world
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Bedankt Jiggy, daar was zelf idd ook op te komen
Maar goed, kon wezen dat je daar een truc voor had het echt weer mooi te krijgen.
Bedankt!
Maar goed, kon wezen dat je daar een truc voor had het echt weer mooi te krijgen.
Bedankt!
-pinballraw-
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Mooi werk!!! Ik heb ook een Daytona Twin staan, ook een beetje opgeknapt.
Maar zoals jij het hebt gedaan, begint het mij te jeuken om het nogmaals te doen en dan net zo grondig als bij jou
Maar zoals jij het hebt gedaan, begint het mij te jeuken om het nogmaals te doen en dan net zo grondig als bij jou
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
is voor een goed bod ook wel te koop hoor
Re: Daytona USA Japanse twin restauratie
Zeer mooie