Enkele tips bij deze rubriek.

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door flippers.be » 15 mei 2013, 12:10

geertvdp schreef:Nog een hint dat je van die Whirlwind echt niet de mylar zou verwijderen ;)
Hehe.. was niet persoonlijk op jou bedoeld, enkel dit vermeld omdat het een recent voorbeeld is dat nog in mijn geheugen zit.

Maar ja, je moet beseffen dat omdat iets _kan_, je dat niet _moet_ doen.
Gewoon je nieuwe flipper een beetje poetsen en er vooral veeeeeel op spelen en er zo plezier van hebben is voor de meeste mensen genoeg. Meer gedetailleerd poetsen, restaureren, reparaties, dat komt later wel.
Als je de vaardigheden en tijd hebt en dat er allemaal in wil investeren, dan kan je er iets mooi van maken.

Maar iedereen moet goed beseffen dat als je die vaardigheden niet hebt, je de kast serieus om zeep kan helpen.
Als je dan iemand moet betalen om de boel voor jou te gaan opknappen dan kan je soms duurder uitkomen dan dat de kast waard is..

Weet trouwens niet of deze discussie moet verder gaan in deze sticky of verhuisd mag worden naar een afzonderlijke topic ?

Gebruikersavatar
coinoperator
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:38
Real name: Hans Balk

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door coinoperator » 15 mei 2013, 12:57

flippers.be schreef:Moet wel toegeven dat Hans een punt heeft..

Online beschrijvingen en uitleg laten het soms een pak eenvoudiger lijken dan het is. Niet iedereen heeft dezelfde kennis en vaardigheden. Niet alleen bij reparaties maar bv ook bij de restauraties. Bv, niet van elke kast moet je de mylar verwijderen en voor een totale restauratie gaan, soms kan je best de kast gewoon poetsen en verder zo laten.
Iedereen moet voor zichzelf afwegen hoe handig hij is, wat het risico is, en of het dat waard is.

Onervaren aan iets beginnen kan een dure kost worden, dat beseft men niet altijd.
Maar als je er interesse voor hebt, zeker geen schrik hebben en (voorzichtig) veel lezen, info vragen en leren repareren/poetsen/..
het komt niet vaak voor maar we zijn het dit keer zowaar eens eens.. :mrgreen:

er moet gewoon ergens met koeien van letters bovenaan staan dat je niet zomaar overal aan moet gaan zitten pulken.
Lees eerst,
vraag eerst
laat een ander het eerst eens voordoen
laat je een uitleggen hoe je moet solderen, iedereen kan het als er iemand de moeite neemt om het uit te leggen.
ga bij een ander langs (welkom, duizenden zijn je hier al voor geweest, DAAROM hebben we als winkel ook een gameroom met alle merken, soorten en types kasten)

net weer een whitestar (x-files) binnengekregen
driverbord totaal verhufterd door iemand die dacht dat ie solderen kon...dus niet...
#$#$@$%^&^#% die borden zijn al zo zeldzaam....en reproborden zijn 100% baggerzooi.

@meneer managenemt : LAFAARD

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door HarrieD » 15 mei 2013, 20:05

Allen,

In mijn ogen kan en moet dit alles beschaafder. We snappen een ieders emotie op bepaalde vlakken, maar om te vervallen in barbaars taalgebruik is onnodig in een beschaafde wereld. Ik persoonlijk erger me groen en geel aan het feit dat op een bepaald ogenblik de stemming op een forum omslaat. Dat moment kun je vaak zien aankomen en is op zich wel te verklaren. Groepsdynamiek noemt men zoiets geloof ik.
Laten we niet vergeten: we zijn hier voor een ding: elkaar te helpen. Laten we dat ook doen, elkaar helpen. Ikzelf heb veel geleerd van dit forum, erg veel. Laten we dat vooral in leven houden.

Peace to us all. :cheers:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Q » 16 mei 2013, 08:16

Al eens aan gedacht dat er misschien mensen die lijden aan het syndroom van Tourette op dit forum zitten ? :mrgreen:
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door HarrieD » 16 mei 2013, 08:21

Q schreef:Al eens aan gedacht dat er misschien mensen die lijden aan het syndroom van Tourette op dit forum zitten ? :mrgreen:
Kut ja....
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Baron Shadow » 16 mei 2013, 11:47

Tja lezen en vragen stellen lijkt mij ook zeer belangrijk en daarmee kun je al een eind komen.
Blijft natuurlijk een feit dat je toch als je dat wilt ergens moet beginnen want ervaring kun je niet kopen.
Slimste is dan natuurlijk dit op een oude print ofzo te doen maar dat zal ook niet iedereen doen kan ik me voorstellen.
Goed je neemt een risico en kan duurder uitpakken maar dat is dan een risico wat je al dan niet bewust neemt.
Ik laat ook liefst zaken mbt printen door andere doen maar die zijn ook niet altijd beschikbaar en zelfs de wipperflinkel en andere zaken hebben niet altijd tijd om dit voor jou op te knappen. ;)
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door g94 » 16 mei 2013, 14:05

Ik denk dat borden/prints in een kopkast van een hele andere orde zijn dan laat ons zeggen een haperend switchke of een los draadje aan een spoel onder je speelveld.

Uiteraard blijf je best van borden af als je niet weet hoe een soldeerbout werkt of niks van electronica kent... :roll:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Cenobyte » 16 mei 2013, 16:47

HarrieD schreef:Allen,

In mijn ogen kan en moet dit alles beschaafder. We snappen een ieders emotie op bepaalde vlakken, maar om te vervallen in barbaars taalgebruik is onnodig in een beschaafde wereld. Ik persoonlijk erger me groen en geel aan het feit dat op een bepaald ogenblik de stemming op een forum omslaat. Dat moment kun je vaak zien aankomen en is op zich wel te verklaren. Groepsdynamiek noemt men zoiets geloof ik.
Ben ik wel met je eens. Een aantal personen zou eerst eens een cursus "posten op een forum" moeten volgen voordat ze berichten het digitale universum inslingeren :mrgreen: ;)

Maar even serieus: ik ben wel van mening dat je je post nog even moet nalezen voordat je iets op een forum post. Probeer een beetje met leuke zinnen te werken, bijv. "het zou handig zijn als je X doet" in plaats van "je moet X doen". Misschien mieregeneuk, maar sommige postings (o.a. die van Hans) komen hierdoor harder en ruwer over dan ze door de poster zijn bedoeld en dat is jammer, want dan draait zo'n goede bedoeling vaak meteen om door alle negatieve commentaren. Smijt er ook een paar smilies doorheen, dan wordt het nog leuker :clap: :lol:

Maar ik snap Hans zijn standpunt wel: ik heb een Corvette waar ook iemand aan een bord onder het speelveld heeft gefucked en dat is er echt compleet door verziekt. En laat dat nou net een bordje zijn wat uniek voor de Corvette is. :(
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Richard Baan » 16 mei 2013, 17:34

Tja, blijft moeilijk allemaal. Er gaat iets stuk, een essentieel deel van de kast doet het niet meer, wat doe je?

Vragen op een forum, en dan zelf proberen. Kan, maar als je weinig ervaring hebt kun je er maar beter niet aan beginnen, is het advies. Of moet je het toch proberen, want je hebt een kast die toch kapot is, en als je niets doet doet hij het ook niet. Kapot is hij toch al, gewoon doen. De print kan altijd nog vervangen worden. Laten doen is misschien te duur, of duurt te lang, of wat dan ook.

Het resultaat kan een reparatie zijn die slecht is, een gebakken print, maar wel werkt. Heb je toch weer een werkende kast, en ervaring er bij om zelf reparaties te doen. Want het is ook zo: al doende leert men, en als je het nooit probeert zul je het nooit kunnen, en ben je altijd overgeleverd aan derden.

Ik heb ook wel eens (toen ik net begon met flipperen, in mijn tienerjaren) een print vernaggeld. De reparatie werkte prima, echter de printbaantjes moest ik herstellen. Nu zou ik dat beter kunnen, maar toen niet. En ik had geen keus vond ik. Toen had ik het idee dat als ik het door een ander liet doen ik toch de portemonnee moest trekken waar weer een maand zakgeld uit gepeuterd werd. Vond ik bijzonder ergerlijk.

Op dat moment vond ik (en dat vind ik nog steeds) dat het mijn beslissing was over mijn kast. En als ik er niets van bakte was het mijn eigen schuld, en ik moest dan op de blaren zitten. Toch?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Q » 16 mei 2013, 19:23

@ Management : zouden we deze sticky die ondertussen een thread geworden is, niet beter even blokkeren, opkuisen en er desnoods een aparte thread van maken ? Kwestie dat de sticky zijn originele waarde kan behouden... :ugeek:
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door zwartepanter » 21 mei 2013, 18:47

Goh, net allemaal gelezen en slik... en lach... eigenlijk.

Volgens mij wordt de post van Hans verkeerd begrepen punt! Ik weet nog goed dat ik indertijd op gameroom met mijn HH bleef zitten. Na tientallen mails naar dhr. Balk kreeg ik steeds netjes antwoord terug, hoewel hij had kunnen zeggen: "Verrukte mongol, laat mij gerust en ga elders!".

Enkele jaren terug wilde ik ook eens iets proberen voor de eerste keer met een soldeerapparaat enne -jawel!- één van de "moderators" heeft mij dat toen VOLLEDIG afgeraden om zelf te doen. Mijn idee was van: "Oei, da's dan te moeilijk voor mij", "jij gaat dat niet kunnen", werd verteld enz. enzoverder blablabla... Als je niet probeert zal je het NOOIT kunnen, dat leer ik aan de kinderen van mijn klas ook. Wie niet waagt, niet wint. Als je iets niet probeert, zal je ook nooit weten of je het kan. Uiteraard zijn die printplaten van een andere orde, hoewel, als ik sommige posts hier zo zie en alle nuttige informatie met bijhorende foto's lees, krijg je toch gewoon zin om zo'n ic eraf te halen, neen? En als je het toch niet aandurft ga je naar één van de vriendelijke mensen hier die het voor je kunnen repareren.

Afin, voordat ik hier ook een opmerking krijg met al mijn nutteloze posts (tiens, nu sta ik al top 3 van posts in beide fora :bef: ) , ben ik blij dat ik dit alles mag lezen en van IEDEREEN iets bijleer, hoe de post ook mag opgesteld zijn en wat er ook mag verteld worden in een post.

En sorry hoor Q, ik kan er ook niet aan doen dat ik alles wil verbeteren op de fora, da's mijn "tic", maar dan moet ik eerst "een palletteke rode biccen" bestellen :lol: ...

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door zwartepanter » 18 nov 2015, 15:39

Meestal worden technische problemen opgelost. Meestal wordt de oplossing en de denkwijze gepost of kan je deze laatste volgen. Meestal zijn er andere mensen die hiermee ook geholpen worden. Wordt het dan niet stilletjesaan tijd om te verplichten de oplossing ALTIJD in de laatste post te vermelden? Is netjes en beleefd, niet?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Richard Baan » 18 nov 2015, 15:59

Goed idee, absoluut.
Maar heb ik iets gemist? Zijn er recentelijk problemen opgelost zonder daarvan de oorzaak te vermelden?

Edit: ik zie het... Misschien een idee om geen technische topics af te sluiten. Dat geeft als extra mogelijkheid dat iemand in de toekomst er op verder kan borduren met hetzelfde probleem.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie