Mijn reparatielog is een speciaaltje deze keer.
Ik durf wedden dat niemand hier verwacht had dat mijn volgende restauratie er één ging zijn van een Speak Easy 4. Een eerlijk gezegd: ik ook niet. Maar het zij nu zo, het lot heeft deze bijna 30 jaar oude Bally in mijn richting geblazen.
0. Inleiding
0.1 Speak Easy 4: Korte bespreking
Eerst even een korte inleiding over de kast zelf omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen hier volledig vertrouwd is met het ontwerp. Speak Easy 4 is een kast uitgebracht door Bally in 1982. Het is de 4-player versie van Speak Easy, wat een 2-player flipperkast is. Van de 2-player versie werden 3000 exemplaren gemaakt, terwijl er van de Speak Easy 4 slechts 1000 (!) geproduceerd werden. De SE4 was zo goed als exclusief bedoeld voor export, voornamelijk naar Europa. Een Europese distributeur was immers niet geïnteresseerd in kasten voor 2 spelers, en daarom pastte Bally zijn ontwerp aan naar een 4-speler variant. Het gevolg is dus dat je hier in Europa makkelijker een 4-speler versie zal vinden dan een 2-speler versie, hoewel de SE4 algemeen toch beduidend zeldzamer is.
Het thema is simpel: een speakeasy, eigenlijk een illegaal café waar alcohol geschoken werd en volop gegokt werd tijdens de Amerikaanse drooglegging in de jaren 20. Leuke achtergrondinformatie op Wikipedia.
De Speak Easy (4) is op vele vlakken een speciale kast. Een opsomming:
- Het is een flipper volgens het add-a-ball principe, een aanpak die vaak gebruikt werd bij EM-kasten, maar bij de opkomst van de SS stilaan verdwenen is. SE was de allerlaatste commercieel geproduceerde add-a-ball. (Voor de mensen die niet vertrouwd zijn met add-a-ball, een korte uitleg vind je hier op ipdb .)
- Het doel van het spel is speelkaarten verzamelen. Niet zo uniek, zou je denken, maar wacht! Als je alle kaarten in de correcte volgorde verzamelt, krijg je 2 extra ballen. OK, ik geef toe, nog steeds niet echt spectaculair, maar het is nog niet gedaan! Aan de linkerkant van de kast zit een knop waarmee je aan het begin van een nieuwe bal alle kaarten die je "out of sequence" verzameld hebt kan opofferen. Voor iedere kaart die opgeofferd wordt, gaan er 25000 punten van je score af. Nu, da's toch wel een redelijk unieke feature, niet? Bovendien kan je ook ballen winnen of verliezen met de roulette in het speelveld.
- De knocker wordt op een aparte manier gebruikt: hij slaat elke keer je een extra bal verdient en drie keer bij een replay.
- De kast heeft "fold-up targets" in plaats van gewone drop-down targets. Misschien had Bally door dat hun drop-down targets meestal gewoon alles deden behalve droppen.
- SE heeft een speelveld dat lijkt alsof het gemaakt is uit hout, maar dat is het niet. Het is een soort kunststof (qua structuur vind ik dat het wat weg heeft van bakeliet). Het gevolg is dat de verf op een SE zeer goed stand houdt. De speelvelden zijn vaak nog echt wel mooi. Volgens mij was dit dus wel een geslaagd experiment en ik snap niet meteen waarom men toch het kunststof-idee heeft laten vallen. Misschien omwille van de kostprijs?
- De kopkast van een SE is beduidend smaller dan de kopkast van een gemiddelde SS flipper en is amper breder dan de body. OK, ik geef toe dat het misschien op het eerste zicht er wat raar uit ziet (waarschijnlijk omdat we brede kopkasten gewend zijn), maar het heeft wel een positief effect op het manouvreren en verhuizen ermee. En als hij opgesteld staat, neemt hij ook heel wat minder plaats in. Mijns inziens ook een geslaagd experiment...
0.2 Mijn Speak Easy 4: Begintoestand
Als je de kast zo ziet staan in zijn huidige toestand, zou je op het eerste zicht zeggen dat het een wrak is. Maar als je beter kijkt, zie je dat het eigenlijk nog goed meevalt. De flipper heeft zeker potentieel!
- Het cabinet ziet er nog redelijk goed uit. Hier en daar wel een krasje en de randen van de kopkast zijn wat beschadigd. Maar zeg nu zelf: welke kast van 30 jaar oud heeft dat niet?
- Het speelveld is nog in zeer mooie staat. Ook de hoeveelheid vuil is beperkt. Hier en daar is er wel een klein plekje verfschade, maar niets onoverkomelijks. En zelfs enkel in effen stukken verf. Moet te doen zijn. Er is wel één insert losgekomen, dus die moet ook gefixed worden.
- De kopruit is nog in perfecte staat! Echt een enorme wow-factor. Niet afgebladderd of gebubbeld, zefs geen klein tikje verf beschadigt ergens op de kopruit. Prachtig!
- Elektronisch: de kast start af en toe op (wanneer ze zin heeft). En als ze dan opstart, werken niet alle switches, sommige lampjes doen random dingen, de slingshots werken niet, saucers en de through werken soms, de displays tonen random scores, de flippers scoren punten, er is geen geluid, ... Kortom: een rommeltje dus. Maar... niets is onhelstelbaar! We zien wel waar het schip strandt, maar ik heb er goede hoop in.
En dan nu... hetgene waar al iedereen al op gewacht had: de foto's. Aan degenen die al het bovenstaande gelezen hebben: proficiat. Aan al degenen die het bovenstaande overgeslagen hebben om de foto's te zien: welkom!
(Alle foto's zijn klikbaar voor een lekker groot, 1600 pixels breed formaat. Oh yeah baby!)
Overzicht van de volledige kast vlak nadat ze thuis arriveerde.
Kopruit in prachtstaat! (Linksboven is geen beschadiging, da's een reflectie. En je ziet mij ook in de kopruit als je goed kijkt! )
Overzicht van het speelveld.
Close-up van het speelveld met de belangrijkste gimmick van de kast: de roulette. Het speelveld is nog zeer mooi, alleen insert 60 zit los. De krassen die je ziet zijn krassen op het glas, niet op het speelveld.
Vlugge foto in het cabinet zelf. Zeer veel stof en vuil. Lots of work to do! Het muntbakje is nog aanwezig, maar staat niet op deze foto.
Whoah. Vuil. Dertig jaar stof en nicotine. Feestje!
Vuil. Vuiler. Vuilst. En dan toont het op de foto nog wat beter dan in 't echt. De beste indicatie hier is de bodem van de kopkast. Dat moet normaal gezien blinkend metaal zijn. Ugh...
De binnenkant van het display panel. Hetzelfde verhaal hier.
0.4 Doel
Wat is nu mijn bedoeling van dit project? Wel eigenlijk is het simpel: de flipper opnieuw spelend krijgen zoals ze 29 jaar geleden speelde en ze zo dus eigenlijk ook van de schroothoop redden. Mijn nadruk gaat vooral liggen op de technische kant van de herstelling, maar ik ga toch proberen ze ook zo mooi mogelijk te krijgen als ik zelf kan. Verwacht wel geen mirakels van mij op dat vlak. Toch hoop ik dat het voor sommigen op het forum hier de mooiste Speak Easy zal worden die ze ooit gezien hebben. Ik ga alleszins daarvoor mijn best doen! Volgend jaar wordt de kast 30 jaar en 't zou toch mooi zijn als ze voor die verjaardag opnieuw helemaal piekfijn in orde stond.
Ziezo, dat was het voorlopig. Mijn eerste stap is het fixen van de CPU. Daar ben ik al een beetje aan begonnen en de volgende update zal dus hoogstwaarschijnlijk volledig daar aan gewijd zijn. Wanneer die er komt, kan ik nog niet voorspellen, dat zal van de Chinese Ebay-verkopers af hangen.
Ik hoop dat jullie even veel aan deze topic hebben als ik ookal oogt ie waarschijnlijk bijlange niet zo spectaculair als andere restauratietopics hier. 't Is gewoon een goeie bron van motivatie.
Groeten,