AFM opknappen.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door spliffsecond » 24 aug 2012, 16:47

Mijn carrosier wil alleen meerdere planken in een keer doen, vandaar dat het bij mij zo traag gaat,
zodoende ligt heel de cabine vol met speelvelden.
Afbeelding
7 planken + een minispeelveldje met twee vette lagen in een dag = 3,5 liter vernis plus verharder en als het kouder is (onder de twintig graden) worden ze ook nog een half uurtje gebakken op 60 graden.
hiervoor geef ik hem 300€, das ongeveer 40€ per plank per keer en ik ga minimum 2 keer met een plank,
maar meestal 3 keer.
Goede autolak is duur.

grtz
free

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door HarrieD » 24 aug 2012, 17:11

Mijn neef is meubelmaker, dus maar eens even met hem contact opnemen. Welke lak moet ik gebruiken? Het veld is met die trimetal gedaan.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 24 aug 2012, 17:57

@Free: wou je zeggen dat je aan zoveel kasten ineens aan het werk bent ?

@Harrie: sommige meubelmakers kunnen overweg met spuitlak, lang niet allemaal. De lak die ze vaak gebruiken om te spuiten is Dupont.

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door spliffsecond » 24 aug 2012, 18:06

@ wza 1979

Yep, heb momenteel nog 12 planken staan en heb er ondertussen al 5 afgeleverd.
Daarom dat ik zo traag werk

grtz
free

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 24 aug 2012, 18:07

Doe je dan buiten het speelveld, ook nog uitbouwen, metaal werk, opbouwen etc etc ?

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door spliffsecond » 24 aug 2012, 18:16

Ja, heb net een addams gedaan met een repro speelveld,
maar ik kan maar 1 flipper in mijn atelier zetten.
Dus ik probeer mij tot speelvelden te beperken.
Kheb ook nog een diner staan waar heel het cabinet herschilderd wordt, maar dat is een meerjaren plan.

grtz
free

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door HarrieD » 24 aug 2012, 19:37

wza1979 schreef:@Free: wou je zeggen dat je aan zoveel kasten ineens aan het werk bent ?

@Harrie: sommige meubelmakers kunnen overweg met spuitlak, lang niet allemaal. De lak die ze vaak gebruiken om te spuiten is Dupont.
Mijn neef wel, is kein problem zei hij. Weet je toevallig welke dupont lak?

Ik heb het sinasappel effect redelijk goed weggekregen, morgen goed schuren, de laatste laag clear erop, daarna erg goed schuren en dan spritzen maar.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 24 aug 2012, 20:41

Nee, het exacte type weet ik niet. Vraag anders eens aan Pascal. Denk dat hij wel vaker bij de spuiter in zijn hokje is geweest of anders misschien Free.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door HarrieD » 24 aug 2012, 20:50

wza1979 schreef:Nee, het exacte type weet ik niet. Vraag anders eens aan Pascal. Denk dat hij wel vaker bij de spuiter in zijn hokje is geweest of anders misschien Free.
Ok, maar Pascal gebruikt jouw methode niet. Ik vraag het morgen even na bij mijn verfmannetje. Hij zal het zeker weten. Ik zal de info nog wel doorgeven aan je.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 24 aug 2012, 20:53

Klopt, maar ik weet dat pascal ook Dupont als lak heeft. Hij laat daar alle lagen mee doen, en ik alleen de toplaag.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 25 aug 2012, 16:04

Vandaag het cabinet geschuurd en gepolijst.

Wel een aantal leer momentjes mee gehad.
Het cabinet is dus voorzien van nieuwe stickers. Nadat de stickers geplakt zijn heb ik ze eerst zelf gelakt. Dat was geen succes. Lees: omdat mijn lak te dun is en iedere laag opgeschuurd moet worden, zat ik er te snel doorheen, om alles goed op te kunnen schuren.
Uiteindelijk door de spuiter opnieuw laten spuiten.

Leer moment:
1 - Ik had een sticker verneukt; toen een andere gekocht. Maar die blijkt anders van kleur te zijn. Valt wel amper op omdat ze niet naast elkaar te zien zijn. Wat ik wel minder vind is dat er drukfouten in zitten.
2 - Ik had verwacht dat na een laag spuitlak erover de oneffenheden wat verbloemd zouden worden. Ik ben niet iemand die in den treure gaat schuren en lakken op het cabinet ( is ontzettend kut werk ). Maar de glans legt er juist accent op. Dat terwijl de laklaag van de spuiter helemaal glad geschuurd is. Dus daar ligt het niet aan.
3 - Gelukkig is de beschadiging door de spuiter na schuren en polijsten wat minder opvallend. Zit er nu zelfs aan te denken om het maar te laten zitten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door rebelish » 25 aug 2012, 16:58

Ik zou al heel tevreden zijn met zo'n kast als resultaat, als je het 100% perfect wilt ben je eeuwig bezig eraan.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

AFM opknappen.

Bericht door Cedric » 25 aug 2012, 17:40

Toch een heel mooi resultaat bereikt. Proficiat :good:

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door spacecake » 26 aug 2012, 15:00

Ja,ik zie ook niks bezonders kwa beschadigingen..ziet er gewoon goed uit toch...!
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 28 aug 2012, 10:34

Ik ben ondertussen aan het spuiten geslagen van diverse cabinet onderdelen.

Lig nu weer in de clinch met Flexa. Ik heb spuitbussen van Flexa gekocht omdat de Motip bij mij in de buurt niet meer leverbaar is. Het eindresultaat van de Flexa is echt goed. Mooi strak.
Maar wat een tering zooi om mee te werken. Echt, kan die gasten ondertussen wel wat aandoen.
Op de bussen staat met grote letters sneldrogend. Maar dat is het dus echt niet. Na 24 uur nog steeds tekenen van niet goed drogen. Gaat nergens over zolang.
Daarbij kan het niet tegen wasbenzine. Ook nog nooit meegemaakt. Zodra je na het schuren, er met wasbenzine overheen gaat om het te ontvetten, veeg je het erg gewoon af, en is ook je lak beschadigd. :evil:
Zit nu nix anders op dan de hele boel weer overnieuw kaal te schuren.

Ben nog aan het twijfelen of ik doorga met de Flexa spuitbus, ik heb namelijk al diverse onderdelen goed in die kleur. Ben bang dat als ik een ander merk haal, dat de kleur afwijkt.

Flexa al een boze mail gestuurd. Reactie: ja, dat klopt, we gaan de tekst aanpassen op de bus .......

Iedere verf/spuitbus/lak overal mankeert wel wat aan. Sta iedere keer weer versteld en wat voor eigen wereldje die verfleveranciers leven.

De ideale verf vloeit goed uit, makkelijk aan te brengen, droogt snel, stofdroog na zoveel seconden, mooi eindresultaat etc.
Echt geen enkele verf komt daar ook maar in de buurt.

Paar weken geleden nog problemen gehad met Sikkens. Dat is in NL het merk om je huis mee schilderen. Maar wat een rommel.
- hoogglans was dof geslagen. Komt door dauw. Deuh dat komt voor ja, hoort buitenverf tegen te kunnen.
- bellen door zon. Ja, dat klopt ja. Onze verf kan niet tegen temperatuurs wisselingen. Dan droogt de onderlaag anders dan de gesloten toplaag. Dus als je een beetje schaduw en schuivende zon hebt, kun je niet schilderen......
- droogtijd van 3 weken. Moet door nieuw milieu eisen. Nog steeds moet ik na 2 weken alles op kier laten staan het plakt nog als de ziekte. Beetje shit met een voordeur. Droogtijd van 3 weken gaat echt nergens over.
etc etc


verf..... :puke:

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door spacecake » 28 aug 2012, 19:01

Daarvoor heb ik een hekel aan schilderen..!
Er gaat altijd wel wat fout..elke keer weer een nieuwe verassing...snap helemaal wat je bedoelt.....! :madman:
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door rebelish » 29 aug 2012, 00:06

ik koop bijna nooit nog spuitbussen.
En als ik er koop is het enkel motip die aan de eisen voldoet.

Voor lak en dergelijken ga ik naar de autohandel en spuit ik het met de pistool.
Ik heb onlangs nog een pot blanke lak gaan halen + verharder, op de potten staat stofvrij na 10 min en uitgehard na 24 en dat is het ook echt wel.

Altijd wel iets met spuitbussen, en ik heb al o zo veel verschillende merken geprobeerd, ik ben nog het meest tevreden met Motip.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6165
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door zwartepanter » 29 aug 2012, 19:50

spacecake schreef:Daarvoor heb ik een hekel aan schilderen..!
Er gaat altijd wel wat fout..elke keer weer een nieuwe verassing...snap helemaal wat je bedoelt.....! :madman:
Tja, een verassing, dan hebde gene flipper meer... :run: :angel: :whisling: .

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 29 aug 2012, 21:01

Nou niet lachen, maar ik had vandaag alles tot op het kale ijzer gescheurd weer ( 2e keer dus al ). Top laag eraf ging niet werken omdat de spuitlak niet tegen zijn eigen onderlaag kan ( zo gauw ik daarover spuit, komen er gelijk lelijke bultjes in ).
Alles netjes gespoten buiten, 3 lagen met een timer exact om de 10 minuten een volgende laag. Geen minuut eerder of later. ;)
Alles strak in de lak; de schuur in. Alleen net ontzettend pissed omdat een of andere motvlinder het nodig vond om midden op het deurtje te moeten nestelen. :evil:
Toen alles naar binnen ( in huis ) gelegd. En wat ziet mijn oog. Allemaal bubbeltjes verschijnen in de lak. Lijkt wel alsof de temperatuur verandering een beetje teveel is geweest. Dat nota bene omdat ik het binnen had gelegd omdat ik bang was dat het vannacht wat te koud in de tuinschuur zou worden en misschien last van ochtend dauw.
Snap je toch niet, 8 uur na het spuiten, toplaag is al lang droog, en toch bubbeltjes.

Dat wordt voor de 3e keer scheuren ...... maar nu laat ik het een paar dagen liggen. En dan toch maar proberen om alleen de toplaag eraf te schuren. Ik blijf niet aan de gang. :madman:

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door spacecake » 29 aug 2012, 21:25

Dat is erg rot voor je..echt balen...

Maar wat ben je nu precies aan 't spuiten dan ?
btw ik denk niet dat dit het probleem is..,maar oude lak/verf kan ook dit soort rare dingen veroorzaken...
Mischien zie je rgens een productie datum op de bus ?
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door fantomas » 30 aug 2012, 06:43

eerst primerlak proberen ?

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door flippers.be » 30 aug 2012, 07:48

Met alle spuitbussen moet je opletten met warmte/vochtigheid enz;. heb ook eens problemen gehad (gelukkig op een test speelveldje) toen ik 't in de winter in een relatief vochtige gameroom wou spuiten, is ook nooit goed gekomen. Was te vochtig of te koud om de clearcoat (was Motip) te laten uitharden.
Speelvelden clearcoaten doe ik zelf niet, maar zelfs gewoon een cabinet redecallen doe ik enkel in de lente/zomer.

Waarom clearcoat je over de cabinet decals heen ?? Extra bescherming ? Extra bling ??
Ik vind dat de meeste cabinet decals uti zichzelf al iets meer blinken dan de originele cabinets en het daarmee opvalt dat het decals zijn en niet origineel, ze nog extra laten blinken is iets dat ik zelf nooit zou overwegen.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 30 aug 2012, 08:50

Ik ben dus nu alleen de metalen onderdelen aan het spuiten. Alles wordt rood. Rood en nog een rood.

Waarom ? Ik vind het zwart saai en wilde een kast die net wat anders is als alle andere kasten.
Eerst wilde ik het groen doen, maar na wat spuitwerk, vond ik de kleur niet mooi bij het geheel passen.
Toen rood geprobeerd en dat past er mooi bij.

Buiten dat wil ik ook een attack die op andere vlakken zich onderscheidt van een standaard attack.
De eigenaar wil geen mods op het speelveld ( dat was ook niet mijn bedoeling ). Mijn mods zijn van technische aard.
Omdat ik nog druk ben met testen en maken, ga ik daar nog niet dieper op in. Maar reken maar dat het cabinet zelf vol gaat zitten met niet standaard attack/flipper spul. ;) Gewoon om te proberen en omdat het kan ( hopelijk ).

@Aeneas. De eigenaar vond juist dat de kasten met aftermarket decals minder glans hadden dan de fabrieksaf decals.
en hij is als de dood, dat zijn nieuwe decals beschadigen. Er komen altijd veel gasten bij hem spelen, en met name de plekken rond de flippers is hij bang voor.
Toen zei ik: ik kan er wel een clearcoat overheen doen. Maar dan doe ik hem niet half glans. Ik had een glanzend cabinet al lang op mijn verlanglijst staan op te proberen. Ik denk zelf dat je ongeveer een kwart glans moet hebben om dat beetje glans van de originele te benaderen.

Zelf hou ik wel wat aparts, ik hou van niet doorsnee, ik hou van glans, en buiten wat wensen van de eigenaar wordt ik vrij gelaten om zelf er wat leuks van te maken. Kan best zijn dat het niet zo mooi uitpakt als totaal, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Kan ook zijn, dat het resultaat mooi wordt. En daar hoop ik op.
Zijn kasten, maar ook de mijne nu, zijn blijvertjes. Rekening houden met doorverkoop ( lees: origineel houden ) ga ik niet doen. Ik moet nog 20 + jaar tegen die kasten aankijken en dat wil ik ook wat leuks zien.

Ik zal eind van de dag nog wat foto's maken van het cabinet. Dan moet, de kopkast, erop zitten ( hopelijk ) ;)

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 30 aug 2012, 17:56

De foto's, niet schoongemaakt of gepoetst nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door spacecake » 30 aug 2012, 19:43

Nou staat niet slecht denk ik...!

Vind zelf het glanzend zwart iets too much,maar vind het leuk dat je iets durft te proberen...
Als ik dat rood ziet ,dan vind ik het nog steeds vreemd dat het spuiten daarvan niet wil lukken hoor...!
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Plaats reactie