Wie kan mij helpen

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
OB1
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2015, 18:08
Real name: ob1
Locatie: The Netherlands

Wie kan mij helpen

Bericht door OB1 » 11 apr 2016, 09:24

Wie O wie kan mij helpen met de onderhoud/reparaties van mijn flipperkast.

Ik wil de flipperkast een etage hoger plaatsen op mijn gameroom, maar weet niet hoe moeilijk t is om t speelveld te demonteren uit de flipperkast, kopkast wil ik ook demonteren zodat t cabinet zo licht mogelijk is om m te tillen.

Ik kom zelf uit Nederland Limburg Roermond.
TZ

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door ivang » 11 apr 2016, 11:55


Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door RonnyH » 11 apr 2016, 14:34

Het is op zich te doen, ik heb mijn flipperkasten ook naar de zolder verhuisd en in de onderstaande video zie je hoe je een speelveld kan verwijderen.
https://www.youtube.com/watch?v=wVcgCc2J9l4

In voorbereiding alle connectoren labellen in de kopkast en dan één voor één demonteren, gek genoeg ook wel een leuk werkje omdat je dan ook meer van je kast te weten komt en componenten in het vervolg ook makkelijker kan vinden.

Hierna de kopkast voorzichtig demonteren en apart van de onderkast verhuizen, bij deze laatste zou je wel hulp kunnen gebruiken vanwege het formaat. (zonder speelveld en glasplaat zal je merken dat dit aanzienlijk lichter is)

Succes
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Akuma2000
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2015, 16:21
Real name: Freddy

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door Akuma2000 » 11 apr 2016, 14:43

Ik heb gisteren toevallig mijn CFTBL naar mijn zolder gesjouwd, twee trappen omhoog.
Ik was best een tijd (ruim een uur) bezig met alles lostrekken in de kopkast en labelen en foto's maken.
Daarna in drie grote delen naar de zolder: 1) kopkast 2) speelveld 3) cabinet.
(en daarna glas, lockbar, poten etc.)
Met tweeën gedaan, in je eentje is zo goed als onmogelijk.
Alleen de kopkast terugplaatsen op de cabinet is al best zwaar en uitkijken dat je de decals niet beschadigd etc.
Daarna nog een ruim een uur bezig geweest met alle stekkers terug plaatsen, foto's helpen heel veel :)

Maar prima te doen allemaal, ook voor een leek, je hebt alleen hulp nodig met sjouwen.

JWV
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 nov 2014, 11:51
Real name: Jan-Willem
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door JWV » 11 apr 2016, 14:54

Toch is het niet zonder risico. Ook al label je alles goed en zijn de meeste kabels in theorie maar op een manier aan te sluiten, het kan mis gaan.
Bijv. een flat cable per ongeluk een rij ernaast drukken (gaat makkelijk dan je denkt), of een stekker verkeerd om aansluiten, of een gare verbinding die het in- en uitpluggen niet overleeft.

Nadat je alles aangesloten hebt alles nog een keer nalopen.
Daarna pas spanning erop en hand bij de knop houden. Als je gekke dingen hoort of ziet gebeuren, dan onmiddellijk de stroom er weer af en alles nogmaals nalopen..

Ik was zelf blij dat er 2 ervaren flipperaars bij waren toen bij mij een kast voor het eerst een verdieping hoger ging :)
Nu heb ik nog wel steeds iemand nodig om te helpen, maar durf ik het in- en uitpluggen zelf wel aan.
On a visit: TOM
Good friends: BSD

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door David Pinball Wizz » 11 apr 2016, 15:05

Bij WPC kasten:

- niets labelen
- Connectoren speelveld loshalen
- speelveld eruit
- de rest van de kabels die naar de kopkast gaat losmaken in het cabinet zelf. 90% is connector dacht ik
- kopkast eraf
-verhuizen
- in omgekeerde volgorde samenzetten.

Ik gebruik voor het terugplaatsen van de speelveldconnectoren de manual waar alles achteraan duidelijk staat.


Op deze manier heb je dus maar de helft van de connectoren te doen ;)
IFPA Country Director Belgium

JWV
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 nov 2014, 11:51
Real name: Jan-Willem
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door JWV » 11 apr 2016, 15:23

Ah, das een goede tip David!
Hoewel labelen absoluut geen kwaad kan ;)
On a visit: TOM
Good friends: BSD

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door kletmarjet » 11 apr 2016, 15:44

En altijd opletten dat je de kabels met rode draad op dezelfde manier teruggeplaatst.
Rood naar boven of beneden moeten 100 % op dezelfde plaats zitten.
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door Richard Baan » 11 apr 2016, 16:14

En toch kan het mis gaan. Goed mis.... Ook met WPC. :whisling:
Labelen is zeker een goed idee, en kost niets.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

OB1
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2015, 18:08
Real name: ob1
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door OB1 » 11 apr 2016, 16:56

Dank jullie wel voor alle info.

Daarom mijn vraag naar een monteur, durf t zelf niet aan, ben tebang dat ik iets verkeerd doe of iets vergeet.
TZ

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door ivang » 11 apr 2016, 18:25

Je moet je nu ook weer niet teveel laten afschrikken door de 'en toch kan er wel iets misgaan' - reacties hoor.

Ik herken het wel, toen ik pas met flipperen begon leek die kopkast me ook een ingewikkelde, onoverzichtelijke warboel van kabels en stekkers ,en toen dacht ik ook van daar begin ik niet aan hoor .

Zoveel jaren later is het demonteren van een kopkast een klusje waar ik - een allesbehalve technisch onderlegd iemand - mijn hand niet meer voor omdraai.

Al bij al is het een redelijk eenvoudige klus, elke connector heeft een uniek nummer op het bord staan, als je dat nummer op de stekker noteert dan weet je voor altijd waar die stekker thuishoort. Je kan ook een labeltje aan de kabels bevestigen, maar zorg er dan wel voor dat dat niet los kan komen, anders wordt het puzzelwerk achteraf iets spannender.

Als het labelen op zich je nog niet het gevoel geeft van 'dit krijg ik wel terug in mekaar gepuzzeld',dan zou je er een schriftje kunnen bijnemen, en notities maken van alles wat je doet, bv.

- Stekker J901 losgemaakt
- Stekker J902 losgemaakt
- Flatcable ( of platte kabel, je kan de woorden kiezen die je wil want het is toch voor jezelf :-) ) tussen stekker x en stekker y losgemaakt, de rode rand van de kabel naar links/rechts
...

Als je op die manier alles noteert,dan heb je zodra alles losgemaakt is meteen een stappenplan voor de latere montage, je hoeft dan gewoon de acties in de omgekeerde volgore te herhalen . (Doe je het in dezelfde volgorde, dan zal je jezelf regelmatig betrappen op een 'oh, dat is al gebeurd'-reactie. Op zich geen probleem, alleen geraken de stekkers zo niet opnieuw op hun plaats ... :madman: :P )

Voor de rest geldt enkel dat je een beetje voorzichtig moet zijn, als iets niet goed past dan zit het waarschijnlijk verkeerd, en dan maak je het beter even los en begin je opnieuw.
Als je een stekker terugsteekt dan zorg je er gewoon voor dat het meest linkse pinnetje van de connector past in het meest linkse gaatje van de stekker, hetzelfde geldt ook voor de rechter kant. Doe dit een beetje voorzichtig, en ook hier kan weinig misgaan.

En neem een paar foto's vooraf (beter 20 teveel dan 1 te weinig), zodat je bij twijfel kan zien hoe het was.

De eerste keer zal het wel iets langzamer gaan, zullen bepaalde dingen moeilijk lijken, en zal je wel eens een kabel op een andere manier naar zijn plaats moeten leiden omdat de stekker anders net niet vlot over de pinnetjes geraakt, maar dan nog denk ik niet dat dit iets is waar je echt bang voor hoeft te zijn hoor.

Heb je echter nog steeds een heilige schrik om eraan te beginnen, of ben je iemand die zo onhandig is dat zelfs het strikken van een veter lastig is of het eten met mes en vork een hachelijke onderneming, dan begin je er beter niet aan. Voorkomen is ook in de flipperhobby nog steeds beter dan genezen.

Valt het qua klunzigheid en dergelijke nog wel mee, en heb je een minimum aan gezond verstand, dan luidt mijn advies : gewoon doen !

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door Pascal » 11 apr 2016, 19:38

OB1 schreef:Wie O wie kan mij helpen .
use the force OB1 !!!

OB1
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2015, 18:08
Real name: ob1
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door OB1 » 20 apr 2016, 15:09

Dank jullie wel voor alle info.

dankzij een medeforumlid is de verhuizing vanmijn TZ gelukt, ten eerste wil ik je nogmaals bedanken voor alles wat je gedaan hebt ,DANKJEWEL, kopkast is eraf geweest, glas en t speelveld eruit, poten onderuit en toen begon t tilwerk, t kabinet was ff puzzelen hoe we m t beste naar boven konde dragen de rest ging makkelijk naar boven.

Niks gelabeld of genummerd ook heeft deze forumlid geen foto's gemaakt :hypno: is begonnen met alles los tekoppelen en toen we boven alles weer gingen opbouwen wist die er een paar teplaatsen ende rest via de handleiding :respect:
Middagje werk en de TZ staat op zijn plek :pin:
TZ

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door Turalyon » 20 apr 2016, 20:12

:good: volgende keer gewoon zelf doen!
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Plaats reactie