waar ballen kopen?

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
BigBangJoe
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 sep 2012, 23:40
Real name: Janick Pauwels

waar ballen kopen?

Bericht door BigBangJoe » 21 mar 2024, 17:31

Hoi hoi,

Ik wou eens te weten komen waar jullie je flipperballen kopen? Dat mogen mooie blinkende premium ballen zijn, en dat mag wat meer kosten (als ze daarmee ook echt beter zijn). Zelf een tumbler kopen en daarmee prutsen, zie ik niet zitten (te duur, geen kennis, geen goesting,...)

Ik heb er nu zelf bij pinballshop gekocht van Pinsound, en die zijn werkelijk schitterend, maar die zijn wat minder geschikt voor magneten. De meeste van mijn kasten hebben magneten, dus de ballen moeten "low magnetic" zijn.

Ik zie bij verschillende shops de "betere" ballen passeren, voor gelijkaardige prijzen, maar daar staat geen merk of fabrikant bij, dus geen idee of dat allemaal krak dezelfde ballen zijn, of dat daar (grote?) verschillen tussen zitten. Heeft iemand al eens een vergelijkend onderzoek gedaan?

Of heb je al vaak ballen bij dezelfde winkel gekocht en waren die altijd in orde? Dan hoor ik dat ook graag. :)

Thanks!
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: waar ballen kopen?

Bericht door Richard Baan » 21 mar 2024, 17:50

Ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Ervaring van de wipperflinkel leert dat deze best te mijden is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 741
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: waar ballen kopen?

Bericht door inkochnito » 21 mar 2024, 19:57

Ik ben ook benieuwd.

Ik denk dat Gerard van het Dutch Pinball Museum een grootverbruiker is van ballen.
Misschien dat hij een goed onderbouwd antwoord kan geven.

Dutch Pinball Museum
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2016, 18:27
Real name: Gerard van de Sanden

Re: waar ballen kopen?

Bericht door Dutch Pinball Museum » 21 mar 2024, 22:18

Good, no cheap

Cheap, no good.

Wij kopen ze in bulk. Maar je kan bij elke webshop ballen bestellen. Ze komen waarschijnlijk allemaal van de groothandel uit Duitsland (Geiger)
Immers staal verplaatsen vanuit USA is kostbaar.
En dat er dan kwaliteitsverschil in zit in niet te ontkennen.
Wij gebruiken voor onze kasten zonder magneten standaard ballen, voor de kasten met magneten erin zoals Metallica of Johnny Mnemonic de ballen die minder vatbaar zijn voor magnetisme.

Maar wij wisselen heel snel, wij verkopen gebruikte ballen als souvenir. En dat loopt storm dat ipv poetsen het net zo makkelijk is om ze om te ruilen.

Het zijn ook de kosten niet.
Maar voor prive gebruik?
Gooi er gewoon paar mooie shiny ballen in.
Als 15 euro aan nieuwe ballen je te duur is ..... (vrij in te vullen)

BigBangJoe
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 sep 2012, 23:40
Real name: Janick Pauwels

Re: waar ballen kopen?

Bericht door BigBangJoe » 22 mar 2024, 01:14

Eens bij die Geiger gekeken, maar dat is enkel voor handelaars. Ze verkopen daar de ballen per 360 stuks :D

Zij zijn wel de eerste waar ik lees dat low magnetic ballen merkbaar minder goed zijn, en je die dus ook enkel hoort te gebruiken in kasten met magneten. In kasten zonder magneten zijn "normale" ballen beter geschikt, want beter van kwaliteit. Dat wist ik niet. Ik kocht vroeger altijd dezelfde low magnetic ballen voor alle kasten. Je moet daarvoor al 25 jaar flipperkasten hebben om dat nu pas te weten te komen. :oops:
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

BigBangJoe
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 sep 2012, 23:40
Real name: Janick Pauwels

Re: waar ballen kopen?

Bericht door BigBangJoe » 22 mar 2024, 01:34

Okee, ik merk nu dat meerdere webshops enkel de low magnetic ballen aanbieden. Zo raar was dat dus niet van dat niet te weten.
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

Plaats reactie