lampenradio hulp gevraagd

Voor alles wat niets met de games te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

lampenradio hulp gevraagd

Bericht door markske » 29 dec 2015, 15:27

iemand ervaring met die dingen ?
heb hier een blaupunkt sultan type 2620 met een probleem, weerstand 750 op het schema wordt aardig warm, elco 779 krijgt 35V ipv 12v :shock: tussen pin 9 van de EL84 (buis er uit) en de plus van de elco krijg ik sterk wissende ohm waardes, tweeters losgekoppeld geeft geen verschil.
iemand die me kan helpen in jip en janneke taal of waar ik eens kan langskomen met de radio ?

mvg Mark

*Mods:indien ongepast op dit forum gooi je em er maar af*
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door Vic » 29 dec 2015, 22:44

Ik heb geen ervaring met lampen feestjes, van voor mijn tijd ;)

Echter.... even helpen kan wel :idea:

Weerstand 750, pist normaal rond de 0,4watt weg, die wordt dus altijd een beetje warm

Weerstand 750 hoort tussen de 7 en 8v over te staan. is dat meer dan vrees ik dat EL84 KAKA is :madman:

Elco 779 staat parallel aan R750, dus ook hier hoort 7 a 8 Volt over te staan, is dat meer dan (EL84 kaduuk) + veel kans dat Elco 779 ook kaka is.


Dus elco 779 vervangen (dat mag een moderne 47uF elco zijn van 16v tot 100v, allemaal goed).
Weerstand 750 controleren als C779 er uit is.
EL84 vervangen.

Suc6 ;)

Oh en tussen pin 9 en de + van elco779 kan je geen Ohm meting doen met een DMM, je meet namelijk over verschillende elco's in serie via GND.
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door markske » 29 dec 2015, 22:55

W750 ziet ondertussen zwart van het testen , is meer heet worden, dampend heet :run:
maar je lijkt me vrij zeker van EL84, das nog niet te kostelijk en makkelijk te vinden, ik had meer schrik dat de trafo in sluiting lag (nog met de pek tussen de wikkelingen) en als ik eerlijk moet zijn geen benul hoe die te meten :oops: laat staan waar die nog te vinden na 55 jaar
ik zal me wel een EL 84 halen en een elco! W750 is een 160ohm als ik juist ben mag dat een gewone weerstand zijn?
meet ingebouwd nog wel goed maar ziet echt al goed zwart !

edit: pin 9 van EL84 geeft een 260v, pin 7 een 270v, uiteraard met de lamp er uit, iets hoger dan aangegeven maar das wss met gebrek aan belasting en het feit dat die dingen toen niet zo nauwkeurig waren als nu.
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door Vic » 29 dec 2015, 23:57

Beetje hogere spanning aan de lamp komt door onze netspanning, die is meestal wat hoger dan 220 Vac.

R750, als daar 35V over komt te staan, tja dan praten we hier over zo'n 7watt, dat zal wel heet en zwart worden :D

Ja gewone weerstand (minstens 1 Watt), 160R is weer zo'n eigenaardige waarde, 2keer 330R parallel lijkt handig of 100R en 56R in serie of zoiets.

Om transfo's (spoelen) te meten heb je wat anders nodig dan een DMM, met een handheld LCR meter kom je al een heel eind + wat bijbehorende theorie zodat je goed begrijpt hoe/wat je meet.
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door markske » 30 dec 2015, 20:37

EL84 vernieuwd incl elco en weerstand, spanning zit nu mooi op een 7v, zitten helaas nog wel wat meer problemen in die ik moet oplossen alvorens ik verder kan ( potmeters ed stuk) zijn besteld in Duitsland maar zal nog wel even duren voor die hier zijn :wait: :cry:

alvast bedankt voor de input Vic
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door Vic » 30 dec 2015, 20:43

:cheers: feestelijk welkom :cheers:
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door tony » 03 jan 2016, 19:56

typisch voor deze oude toestellen is dat je best alle condensatoren vervangt, die dingen zijn
compleet gaga , en zorgen gegarandeerd voor miserie

hier lees je ook alvast wat meer

http://www.bouwinfo.be/forum/off-topic/ ... uizenradio

grtz
v

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door markske » 03 jan 2016, 20:02

Dat wil ik net niet, als je die allemaal zomaar vervangt kan je je frequentie opnieuw gaan regelen.
Eerste probleem dat kan ik niet en probleem 2 die regelaars zijn zo broos door ouderdom en niet meer te vinden dat ik daar liever afblijf !
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: lampenradio hulp gevraagd

Bericht door tony » 03 jan 2016, 22:34

ja dat klopt marc, heel veel zaken kunnen vervangen worden door
alternatieven , als er een oude selenium gelijkrichter in zit kan je die gerust vervangen die dingen zijn meer dan 60 jaar oud en sterven gegarandeerd binnen de kortste keren en daar de beveiliging in deze circuits niet van het beste is heb je het risico dat er andere zaken ook stuk gaan als je er meer van wil weten moet je eens naar forums van oude radioverzamelaars en restaurateurs gaan
het is natuurlijk allemaal hoever je wenst te gaan in restoratie, en in welke toestand het omhulsel is :D

Plaats reactie