Gezocht: mamekast

Arcadekasten of onderdelen te koop, te ruil of gezocht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Gezocht: mamekast

Bericht door p_treintje » 03 apr 2012, 10:34

Ik ben op zoek naar een mooie mamekast liefst een mortal kombat of killer instinct.
Andere zijn ook welkom natuurlijk.
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door p_treintje » 05 apr 2012, 20:37

Niemand die een lege kast heeft staan? Liefst een killer instinct of mortal kombat maar iets anders mag ook want wil een multigames kast maken.
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Pascal » 05 apr 2012, 20:43

dus je zoekt een leeg kabinet?
ik dacht een kast die reeds helemaal klaar was (dus met pc en software...)

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door p_treintje » 05 apr 2012, 21:06

Pascal schreef:dus je zoekt een leeg kabinet?
ik dacht een kast die reeds helemaal klaar was (dus met pc en software...)
Ja eerst wel maar heb nog eens goed nagekeken en van enkele mensen info erover gekregen en heb besloten om een multigamebox te nemen ipv een mame pc.

Er is iemand die dat wel wil maken voor mij of helpen als ik het zelf ga proberen, maar dan moet ik wel een goede kast hebben om mee te beginnen.
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
Den Duze
Berichten: 654
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:28
Real name: Dujardin Didier

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Den Duze » 06 apr 2012, 07:42

Hey Joeri, een mamekast staat ook al een hele tijd op mijn planning maar wat is het verschil met die MultiGameKast?
Als je eraan begint wil je een topic bijhouden van hoe en wat je dit juist doet? (handig als ik er ooit mee kan starten)

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door p_treintje » 06 apr 2012, 10:03

Den Duze schreef:Hey Joeri, een mamekast staat ook al een hele tijd op mijn planning maar wat is het verschil met die MultiGameKast?
Als je eraan begint wil je een topic bijhouden van hoe en wat je dit juist doet? (handig als ik er ooit mee kan starten)
Een mamekast is met een pc waar je zelf alle games voor zoekt en in orde zet en een multibox is eigenlijk een hele grote pcb met vele games op.
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door zwartepanter » 06 apr 2012, 10:06

Met een crt-monitor dan?

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door p_treintje » 06 apr 2012, 10:45

Ik weet dat maarten van gameroom deze bouwt en die ging me helpen en in zijn kasten zitten lcd geloof ik.
Maar heb een volledig werkende kast gevonden, dus zal ik niet meer zelf moeten bouwen.
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Cenobyte » 06 apr 2012, 10:54

p_treintje schreef:Een mamekast is met een pc waar je zelf alle games voor zoekt en in orde zet en een multibox is eigenlijk een hele grote pcb met vele games op.
Beide systemen hebben trouwens voor- en nadelen:

Mame
Voordeel: je kunt praktisch ALLE games op zo'n systeem installeren, zodat een gemiddelde Mame kast vaak vele duizenden games kan bevatten.
Nadeel: niet alle games werken goed of werken op correcte snelheid/manier, omdat alle games worden geëmuleerd (overigens wel met de originele broncode van de game). De codeerfreaks van Mame proberen natuurlijk alles zo natuurgetrouw mogelijk na te maken, maar bij niet alle games lukt dit. Robotron is bijvoorbeeld zo'n spel waarvan de fans vaak zeggen dat er in Mame "iets niet klopt" (wat ik overigens niet merk haha)

multi-PCB
Voordeel: de games die op het systeem staan, werken EXACT zoals de originele kasten destijds. Dit omdat praktisch dezelfde hardware wordt gebruikt.
Nadeel: je hebt veel minder games op je kast staan, omdat de meeste multi PCB's maar enkele tientallen games bevatten. Er zijn wel 1000 game PCB's die uit de kanten van China komen, maar die staan bekend om de vele technische problemen en zijn niet aan te raden (de verkoop daarvan is volgens mij inmiddels ook gestaakt).
zwartepanter schreef:Met een crt-monitor dan?
De echte arcade freaks zweren inderdaad bij een CRT. Persoonlijk vind ik het onzin, zeker als je Mame gaat gebruiken. Op een Mame kast met LCD kun je net zo lekker gamen en als je echt van de CRT's bent moet je ook maar een originele kast gebruiken in plaats van een emulatie ;)

Overigs kun je bij Mame ook met filters werken waardoor het er op een LCD monitor uitziet alsof je op een CRT scherm aan het gamen bent.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door diesel64 » 06 apr 2012, 10:57

Cenobyte schreef: Voordeel: de games die op het systeem staan, werken EXACT zoals de originele kasten destijds. Dit omdat dezelfde hardware wordt gebruikt.
Da's echt niet waar hoor. Die games worden op die PCB's ook maar geëmuleerd. Er zijn gevallen genoeg bekend van fouten bij de emulatie. Laat staan dat dezelfde hardware zou worden gebruikt... Bijna alle echt oude arcadegames hadden verschillende hardware.

Trouwens, veel van die horizontale x-in-1 PCB's draaien gewoon MAME.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Cenobyte » 06 apr 2012, 11:00

diesel64 schreef:Da's echt niet waar hoor. Die games worden op die PCB's ook maar geëmuleerd. Er zijn gevallen genoeg bekend van fouten bij de emulatie. Laat staan dat dezelfde hardware zou worden gebruikt... Bijna alle echt oude arcadegames hadden verschillende hardware.

Trouwens, veel van die horizontale x-in-1 PCB's draaien gewoon MAME.
Ah kijk, dat wist ik weer niet. :good:

Nou, dan zou het voor mij in ieder geval simpel zijn: go with Mame! :lol:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door diesel64 » 06 apr 2012, 11:05

Cenobyte schreef:Nou, dan zou het voor mij in ieder geval simpel zijn: go with Mame! :lol:
Hangt er een beetje van af wat je wilt hé.

Voor een kast met verticaal gemonteerde monitor zou ik gaan voor zo'n 60-in-1 PCB. Die zijn weliswaar ook geëmuleerd maar aangezien het zo'n simpele games zijn, is die emulatie over het algemeen toch zeer goed.

Voor horizontaal zou ik zelf iets MAME in mekaar knutselen.
Cenobyte schreef: De echte arcade freaks zweren inderdaad bij een CRT. Persoonlijk vind ik het onzin, zeker als je Mame gaat gebruiken. Op een Mame kast met LCD kun je net zo lekker gamen en als je echt van de CRT's bent moet je ook maar een originele kast gebruiken in plaats van een emulatie ;)

Overigs kun je bij Mame ook met filters werken waardoor het er op een LCD monitor uitziet alsof je op een CRT scherm aan het gamen bent.
Ook ik zweer bij CRT. Of liever nog: een televisietoestel.

Hoe je het ook draait of keert: als je een LCD gebruikt, zal het scherm nooit de native resolutie hebben van het originele spel. Er zal dus moeten ge-upscaled worden, waardoor het er toch wat anders gaat uitzien als origineel.

Maar... als dat geen probleem voor je is, kun je je inderdaad ook even goed amuseren met een LCD scherm.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Q » 06 apr 2012, 12:24

diesel64 schreef: Voor een kast met verticaal gemonteerde monitor zou ik gaan voor zo'n 60-in-1 PCB. Die zijn weliswaar ook geëmuleerd maar aangezien het zo'n simpele games zijn, is die emulatie over het algemeen toch zeer goed.
Helaas zit er in alle 60-in-1 boardjes die ik al gezien heb een gigantische bug in Xevious. De sprites van bepaalde tuigjes ontbreekt, waardoor je ze niet ziet aankomen, maar helaas schieten ze wel. En dat vond ik zwaar k*t :handjob: aangezien dat één van de leukste spellen is die daar opstaan, voor mij althans.
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door diesel64 » 06 apr 2012, 12:27

StevenQuintijn schreef:Helaas zit er in alle 60-in-1 boardjes die ik al gezien heb een gigantische bug in Xevious. De sprites van bepaalde tuigjes ontbreekt, waardoor je ze niet ziet aankomen, maar helaas schieten ze wel. En dat vond ik zwaar k*t :handjob: aangezien dat één van de leukste spellen is die daar opstaan, voor mij althans.
Yup, da's wat ik bedoelde met die fouten in emulatie, maar ik wist de naam van dat spel niet meer. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
denBlackie
Berichten: 488
Lid geworden op: 05 nov 2011, 17:03
Real name: Van Langenhove Pieter-Jan
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door denBlackie » 06 apr 2012, 15:52

Ik zou ook voor MAME gaan. Als je er een ArcadeVGA-kaart bij betrekt kan je alle games zelfs in de originele resoluties op je CRT toveren :love: Deze videokaart is een aangepaste ATI kaart van ultimarc.com die alle nodige presets bevat qua resoluties,... je hebt hier ook tools voor enzovoorts.

Stel dat je pacman,donkey kong,... wil spelen in MAME, dan zie je dat vooral deze spelen niet mooi worden weergegeven omdat je PC standaard niet werkt op die lage resoluties. Je kan wel gaan prutsen in Advanced MAME, ... maar een arcadeVGA is plug and play (geloof me, je kan er ook best last mee hebben hoor :D )

De enige vraag bij een kast zou mogen zijn :
-> koop ik een JAMMA kast en bouw ik er een MAME-pc in via een J-PAC. In dit geval kan je de pc en ArcadeVGA kaart aansluiten op je kast zonder problemen en zonder al te veel aanpassingen.

-> ofwel bouw je zelf een kast of vertrek je van een lege kast met een goede CRT en aansluiting voor PC met arcadeVGA mogelijk.

Hiervoor bestaan ook alternatieve producten maar heb zelf steeds materiaal gekocht van ultimarc en zéér tevreden over. Die mens helpt je ook echt met alle vragen.

Als je dus gaat voor een dergelijke set-up kom je naar mijn mening het dichtste bij een originele speelervaring. Als die goedkope multi-game print stukgaat moet je hem laten repareren, .... terwijl je aan een iets verouderde pc die je niet meer gebruikt en goedkoper is al genoeg hebt.

Ik heb zo'n setup op mijn Mario Bros MAME-kast en van laagste tot hoogste resolutie wordt zeer mooi weergegeven. IK kan games toevoegen, ordenen in lijsten, thema's van frontend en attract-muziek veranderen, ... oneindig veel mogelijkheden ;)
  • Pinball : CFTBL
    Arcade : Terminator 2, MK II (+ UMK3 board), Mario Bros. nintendo (MAME) , Taito cocktail arcade.
    retro Video Game collection.
    LEFT: Taito Stratovox, Dirty Harry (Williams), Whirlwind
http://pinballsandpixels.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Dr_Who?
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jan 2012, 20:21
Real name: Tim Baekeland

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Dr_Who? » 06 apr 2012, 16:31

Gewoon uitkijken dat je een vga kaart koopt die je kan hacken. Naar zijn specs is het een flink duur kaartje. 90dollar voor iets wat in oorsprong een 25 dollar kaartje is met een bios flash. :wtf:
avga bios in een ati 9200 kaartje laden, werkt prima...

Met een xx in 1 kaart heb je geen zorgen, inpluggen , power on en spelen. met alle gebreken inclu.
Een goede mame uitbouwen is niet zonder zorgen. Maar eens op punt heb je volgens mij beter beeld, beter geluid, en snellere gameplay.

Heb zelf een blue elf2 maar start tegenwoordig enkel nog de mame op...
What i write is my opinion. Opinions are just like a%&holes. Everyone has one.....

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door p_treintje » 06 apr 2012, 16:37

Kan je eigenlijk geen pc en een multibox tesamen aansluiten?
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door diesel64 » 06 apr 2012, 16:43

Ja, dat kan wel hoor (beetje zelf bricoleren, er zijn meerdere oplossingen voor), maar daar zie ik niet echt het nut van in.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Den Duze
Berichten: 654
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:28
Real name: Dujardin Didier

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Den Duze » 06 apr 2012, 19:58

Ok, thanks voor deze uitleg.
Het is duidelijk ik zal, als het er ooit van komt, gaan voor Mame ipv Multigame.

Gebruikersavatar
denBlackie
Berichten: 488
Lid geworden op: 05 nov 2011, 17:03
Real name: Van Langenhove Pieter-Jan
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door denBlackie » 07 apr 2012, 10:50

En als je een laptop hebt met s-video out en je deze gewoon zo aansluit op een goede oude sony trinitron bijvoorbeeld (beestige TV's) heb je ook al mooi resultaat met weinig kosten ;)

recent voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=LPVBo4BF ... AAAAHgACAA
  • Pinball : CFTBL
    Arcade : Terminator 2, MK II (+ UMK3 board), Mario Bros. nintendo (MAME) , Taito cocktail arcade.
    retro Video Game collection.
    LEFT: Taito Stratovox, Dirty Harry (Williams), Whirlwind
http://pinballsandpixels.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: Gezocht: mamekast

Bericht door Jack » 07 apr 2012, 13:13

Ik heb hier alleszins nog een trinitron 22`` staan die ik gekocht had voor zelf een arcade te gaan bouwen.
Uiteindelijk een arcade gekocht waar al een scherm in zat. De tv staat hier dus maar.
Nu is wel net mijn scherm gesneuveld in de arcade, moet effe laten kijken of ´t nog hersteld kan worden (denk ´t wel).
Indien niet heb ik ´t scherm nodig, indien niet nodig mag ´t weg voor 30 euro ofzo (of wat kost zoiets nog tegenwoordig)...

Heb ook nog een XArcade panel liggen, dus als je zelf wil gaan knutselen...

Plaats reactie