TZ: flippers blijven flipperen als bal op minispeelveld is

Vragen en antwoorden over de technische kant van arcadekasten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

TZ: flippers blijven flipperen als bal op minispeelveld is

Bericht door HarrieD » 26 jan 2017, 11:44

Ik ben bezig met een TZ met het volgende probleem:

Als de bal op het mini speelveld aanwezig is moeten de flippers niet meer reageren op de flipperknoppen maar moeten enkel de magneten werken. Ik heb het powerboard al uitgewisseld met eentje van een TZ waar dat wel goed werkt.

Nu verdenk ik het fliptronic board.

<edit>
Nu ik dit aan het typen ben bedenk ik me het volgende: de opto aan de uitgang van het mini speelveld is defect, ik vermoed dat de software de flippers dan preventief niet uitschakeld om geen ongewilde drains te krijgen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: TZ: flippers blijven flipperen als bal op minispeelveld

Bericht door David Pinball Wizz » 26 jan 2017, 14:09

Idd dat of je switch aan de ingang van het mini speelveld die niet werkt (die als hij van de rechterramp komt)
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: TZ: flippers blijven flipperen als bal op minispeelveld

Bericht door fantomas » 26 jan 2017, 14:17

David Pinball Wizz schreef:Idd dat of je switch aan de ingang van het mini speelveld die niet werkt (die als hij van de rechterramp komt)
maar dan gaan de magneten niet...

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TZ: flippers blijven flipperen als bal op minispeelveld

Bericht door HarrieD » 26 jan 2017, 14:28

Staat in de verkeerde groep in ieder geval.

Maar het heeft niets met de inlane switch te maken. De magneten doen het gewoon als de bal op het mini speelveld ligt. Ik vermoed dat bij het aanzetten van de kast de software een test doet op alle opto's en dan constateert dat er een defect is.
Omdat het hier om de opto aan de uitgang van het mini speelveld gaat zou de bal dus niet geregistreerd worden bij het verlaten van dat mini speelveld. Dat kan dus resulteren in een ongewenste ball drain als de flippers niet werken omdat de kast denkt dat de bal nog op het mini speelveld is op dat ogenblik.

Anyway, ik ga de opto repareren en het resultaat terugkoppelen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TZ: flippers blijven flipperen als bal op minispeelveld

Bericht door HarrieD » 05 feb 2017, 20:19

Problem solved. Rom 9.4H detecteert inderdaad een fout met de opto en schakelt de flippers dus niet uit. We hebben het probleem op een werkende TZ gesimuleerd door de opto af te plakken. Met een oudere rom gaat de kast rare dingen doen maar met 9.4H was het probleem reproduceerbaar.
Uiteindelijk zat het probleem niet in de opto's maar op het opto board waar een soldeer bolletje kortsluiting maakte.

Case closed.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie