molex geluid

Vragen en antwoorden over de technische kant van arcadekasten
Gesloten
BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

molex geluid

Bericht door BONLEV » 20 apr 2015, 20:47

in mijn arcade kast wordt het geluid en licht via molex kabels voorzien.
Nu het licht werkt prima.

Maar het geluid hapert en valt meer weg dan het goed is.

Is de oorzaak bij die connectie te zoeken?

De kast is gloednieuw. op die kabels in pc staat hdd/dvd.
Daar moest ik ze aansluiten.

Veel weet ik hier ook niet van. :?

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 21 apr 2015, 07:24

kan dit ook mame gerelateerd zijn het probleem van stotterend en wegvallend geluid?
iets met een instelling?

Kan ik bv als test vanuit windows een liedje afspelen en als dit vloeiend afspeelt concluderen dat het probleem idd bij mame zit?

Het geluid komt dus uit de boxen van de mame kast. Deze zijn via molex aansluiting verbonden aan de molex (hdd/dvd) in de pc.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: molex geluid

Bericht door flippers.be » 21 apr 2015, 07:40

Is moeilijk om te zeggen aangezien zo'n kast speciaal gemaakt is.. zonder meer info of fotos kan niemand hier mee helpen.
Aangezien ze nieuw is - heb je ze zelf gemaakt of gekocht ? Vraag dan na bij de verkoper.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 21 apr 2015, 20:36

pc terug beneden aangesloten om geluid te testen. Het geluid hapert gewoon al. Drivers geupdated maar geen verschil.
Met aan de koptelefoon te komen van de aansluiting is er dan wel goed geluid, dan geen, dan even. zal stuk zijn vermoed ik.

de molex aansluitingen werken prima. Heb licht en geluid eens omgewisseld om te testen dus beide aansluitingen werken.

Ander probleem is ook: de verkoper had een aparte knop en kabel gemaakt om van daaruit de pc op te starten. Maar waar sluit ik deze aan? Ik geraak er niet uit wijs als ik de pc open doe. is iets op moederbord met power SW?

in bijlage wat foto's
Bijlagen
SAM_5450.jpg
SAM_5450.jpg (50.73 KiB) 5161 keer bekeken
SAM_5432 (2).jpg
SAM_5432 (2).jpg (95.46 KiB) 5161 keer bekeken
SAM_5428.jpg
SAM_5428.jpg (77.51 KiB) 5161 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: molex geluid

Bericht door Cenobyte » 21 apr 2015, 21:04

Normaal is dat gewoon een N.O. knop (Normally Open), met andere woorden: een knop net een deurbel drukker, die normaal open is en bij indrukken de twee draden "kortsluit". Dit is namelijk op een PC kast ook het geval. Deze knop zet je PC aan en als de computer aan staat, geeft ze een "sluit af" signaal naar het operating system.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 21 apr 2015, 21:12

Cenobyte schreef:Normaal is dat gewoon een N.O. knop (Normally Open), met andere woorden: een knop net een deurbel drukker, die normaal open is en bij indrukken de twee draden "kortsluit". Dit is namelijk op een PC kast ook het geval. Deze knop zet je PC aan en als de computer aan staat, geeft ze een "sluit af" signaal naar het operating system.
ja, dat versta ik. maar ik moet het wel vinden in mijn pc ;)

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: molex geluid

Bericht door Cenobyte » 21 apr 2015, 21:19

Ah nu snap ik je pas.

Maar dat is ook niet zo moeilijk. Als je een PC gevonden hebt dan zoek je het tweelingsnoertje dat naar de aan/uit knop op de PC-kast gaat. Dat tweelingsnoertje sluit je aan op de draad die hij heeft voorzien, of nog handiger: volg het draadje van de knop van de kast naar het moederboard en sluit daar de draad van de mame kast op aan (dat is normaal gesproken namelijk een stekker).

Mocht je een kaal moederbord hebben zonder pc kast dan zit er op het moederboard wel ergens een header (stekker) met enkele pennen waarbij "power" of "on/off" staat.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 23 apr 2015, 20:52

geluid in mijn pc kunnen switchen naar voorkant. deze uitgang werk perfect zonder haperingen.
Terug getest aangsloten op de arcade cabinet en het geluid is niet goed. Het is totaal verstoord.

instellingen via het realtek audio hd maakt weinig uit.

Ik heb 2 geluidsopnames gemaakt en samengevoegd tot 1 bestand.

https://www.youtube.com/watch?v=NuHE_rz8zLc

1ste deel is van "1942" arcade shooter via mame zelf. 2de deel is geluidsopanme van mij en via windows en mediaplayer afgespeeld.

Volgens mij werkt enkel de rechter speaker.

Als iemand me hiermee kan helpen dan hoor ik het graag.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 24 apr 2015, 08:13

update: mijn collega wist me te vertellen dat ik verkeerde output op mijn pc gebruik om die boxen aan te sturen.
Ik had nu de microfoonuitgang genomen aan de voorkant van mijn pc.

Nu moet ik een uitgang nemen nemen die speciaal voor boxen is bestemd. Daarom zou het geluid overstuurd zijn.
Ik heb achteraan van realtek audio HD in pc: groen, blauw, roos, zwart,...

Groen was ook koptelefoon en was idem probleem (wist ik toen tip van collega nog niet)
Maar ik had ook gisteren in de andere kleuren gestoken en daar had ik niks van geluid.

Maar ik zou moeten aangeven dat groen naar andere kleur moet. Ik hoop dat ik zelf vind.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 24 apr 2015, 16:05

zonet verder getest. luidsprekers als output en analoog gekozen. En via realtek hd audio configuratie de luidsprekers getest. Deze moet wel op frontspeakers staan. Een hoor een vervormd en vrij stil testsignaal.

Enkel de rechterspeaker hoor ik, de linkerspeaker doet niks bij de test.

Ik heb versie 6.0.1.7487
direct x 11.0
HD audio audiobesturing
audiocodec ALC889

Ik kon niet aan de kabels aan van geluid. Het ingebouwde scherm zit in de weg en mijn kennis van een zelfgebouwde arcade is er niet.

Als jullie denken dat het probleem wss toch aan een losse of slechte aansluiting van de speakers zelf ligt hoop ik dat iemand hier me uit nood kan helpen. Ik durf er zelf niet beginnen aan knoeien.

Ik woon in Dendermonde (oost-vlaanderen)

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: molex geluid

Bericht door Kuroto » 11 jun 2015, 10:00

Je moet sowieso de groene jack gebruiken aangezien uw MAME cabinet gewoon stereo is. Als je meer dan 3 aansluitingen vanachter op de PC hebt, dient dat voor eventueel een surroundset op aan te sluiten.

Heb je al geprobeerd met andere speakers? Kan zijn dat er een slecht contact op de speakers zit.
Ik kan momenteel niet kijken naar het filmpje, maar als het haperend/stotterend geluid is, kan het ook zijn dat je PC gewoon MAME niet aankan. Een Core2 Duo is al het minimum voor MAME vind ik persoonlijk, zeker als je zwaardere games gaat spelen. Voor 1942 is een superzware pc niet nodig natuurlijk.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: molex geluid

Bericht door BONLEV » 19 jun 2015, 11:08

Kuroto schreef:Je moet sowieso de groene jack gebruiken aangezien uw MAME cabinet gewoon stereo is. Als je meer dan 3 aansluitingen vanachter op de PC hebt, dient dat voor eventueel een surroundset op aan te sluiten.

Heb je al geprobeerd met andere speakers? Kan zijn dat er een slecht contact op de speakers zit.
Ik kan momenteel niet kijken naar het filmpje, maar als het haperend/stotterend geluid is, kan het ook zijn dat je PC gewoon MAME niet aankan. Een Core2 Duo is al het minimum voor MAME vind ik persoonlijk, zeker als je zwaardere games gaat spelen. Voor 1942 is een superzware pc niet nodig natuurlijk.
Probleem is al een tijdje opgelost hoor. Of het een slecht contact was weet ik niet. Ik ben nieuwe boxen gaan halen via usb (kosten slechts 12 euro of zo) en zo getest via de pc in de kast en dit werkte perfect. Marquee erna terug dicht en oude boxen eruit. Ben blij dat het op deze manier kon.

De pc is intel i7 2600k dat is hee snel en krachtig 8-)

Bedankt alvast nog voor je reactie

Gesloten