De arcadekast van Jack

Vragen en antwoorden over de technische kant van arcadekasten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

De arcadekast van Jack

Bericht door Jack » 29 mar 2012, 18:19

Ik heb precies altijd pech...
Ben nu al een weekje bezig met mijn arcadekast in orde te zetten. Frontend met games instellen, knoppen configureren,...
Gisterenavond had ik dan quasi alles in orde. Nu start ik 'm op...scherm gaat niet meer aan.
Het enige dure dat kapot kan gaan...

Het is een hantarex monitor. Er komt een tikkend geluid uit het ijzeren bakje onder 't scherm zelf.
Het kan in principe niks zijn met de bedrading want werkte gisteren bij uitzetten nog.

Kan iemand me het verlossend nieuws geven dat er slecht iets kleins aan de hand is? Die schermen zijn even duur als de kast vrees ik...

Hier foto's. Uit dat ijzeren bakje komt 't getik dus.AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Mame Tutorial

Bericht door zwartepanter » 29 mar 2012, 18:20

Is dat uw voeding niet?

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: Mame Tutorial

Bericht door Jack » 29 mar 2012, 18:49

zwartepanter schreef:Is dat uw voeding niet?
Lijkt me voeding ja. Geeft dat een klikkend/tikkend geluid als daar iets kapot is? Iemand met technische kennis die weet of en hoe zoiets te herstellen?

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: Mame Tutorial

Bericht door Jack » 29 mar 2012, 19:04

Ik zit trouwens in een foute topic. Onder arcade was beter aangezien 't hier niet over mame specifiek gaat.
Op bijgevoegde foto zie je een witte connector onder 't hantarex stickertje. Als ik die uittrek stopt 't getik. Dat zal de stroomtoevoer van de voeding zijn dus. Wat kan ik doen?Afbeelding

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Mame Tutorial

Bericht door zwartepanter » 29 mar 2012, 19:43

En als je die terug insteekt, doet die dan nog hetzelfde?

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: Mame Tutorial

Bericht door Jack » 29 mar 2012, 21:18

Ik denk echt dat 't uit dat bakje komt. Zal nog eens gaan luisteren.

Ghoh, een tv-scherm...
1. toch altijd leuker een origineel ding erin te hebben
2. dat moet je ook nog erin geplaatst krijgen...Ik zie op 't eerste zicht niet eens hoe ik dat scherm daaruit zou kunnen krijgen.

Niemand in de buurt van Aarschot die eens een kijkje kan komen nemen zodat ik ten minste weet waar ik aan toe ben. Kapot, te herstellen, draadje los,...

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Mame Tutorial

Bericht door diesel64 » 29 mar 2012, 21:29

Zie je een oranje gloed in de nek als hij aan staat of niet?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: Mame Tutorial

Bericht door Jack » 29 mar 2012, 21:32

diesel64 schreef:Zie je een oranje gloed in de nek als hij aan staat of niet?
Denk 't niet. Waar moet ik die zien? Welke nek met andere woorden? Dat 'kanon' naar dat blaadje aan de achterkant toe? Wat wil dat zeggen als er geen gloed is?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Mame Tutorial

Bericht door diesel64 » 29 mar 2012, 21:41

Als er geen gloed is, zit er ergens geen stroom op de neck ofzo. Of slecht contact.

Ik heb even ge-YouTubed naar een filmpje waar dat getoond werd. Vooral het stuk van 1:30 tot 2:45



Met andere woorden: check eens of het PCB goed vast zit aan de nek. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door g94 » 29 mar 2012, 22:16

Jack schreef:Ik zit trouwens in een foute topic. Onder arcade was beter aangezien 't hier niet over mame specifiek gaat.
Topic is verzet :good:

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: Mame Tutorial

Bericht door Jack » 29 mar 2012, 22:21

diesel64 schreef:Als er geen gloed is, zit er ergens geen stroom op de neck ofzo. Of slecht contact.

Ik heb even ge-YouTubed naar een filmpje waar dat getoond werd. Vooral het stuk van 1:30 tot 2:45

Met andere woorden: check eens of het PCB goed vast zit aan de nek. :)
Geen gloed. Ben in volledig donkere kamer gaan kijken.
Ook flink wat met 't plaatje gewrongen en doet helaas niks. Dat zou te gemakkelijk geweest zijn. :-)

't Zal dan toch wat in die voeding zijn, zeker gezien dat tikkend geluid dat eruit komt...
Dit vond ik online: http://forums.techarena.in/monitor-vide ... 459078.htm
Nu nog een hersteller aan huis vinden!
g94 schreef: Topic is verzet :good:
Merci!

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door zwartepanter » 30 mar 2012, 08:50

Wow, gevaarlijke plek! :run:

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door Jack » 30 mar 2012, 09:56

zwartepanter schreef:Wow, gevaarlijke plek! :run:
Wat bedoel je?

Gebruikersavatar
taito6581
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 aug 2011, 19:24
Real name: Peter Smets
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door taito6581 » 30 mar 2012, 10:05

Die Hantarex-all-in-one dingen zijn vrij oud en nasty.

Dit lijkt me eerder de algemene voeding van de kast dan de voeding van het scherm daar ik het scherm-chassis in de achtergrond zie liggen met een stoffige flyback (hint -> is proper blazen, gaat dat ook alweer een paar jaar langer mee). Start de game nog op ? ttz komt er nog geluid uit de speakers wanneer je een game start / coin instopt etc. Maar ik denk dat de kabel die je uittrekt de main-in is (die dus naar het stopcontact gaat) - er zal dus niet veel meer uitkomen.

Je kan deze in principe vervangen door een nieuwe arcade voeding voor de pcb ( heb ik liggen, mail me :mrgreen: ) en dan is het kijken of de CRT een "isolation transformer" nodig heeft.

Schema voor tv-met-scart bestaat, success varieert - hangt vooral af van de tv.

Scherm uit de kast halen is niet zo moeilijk. Meetstal glasplaat eruit liften en dan een 4tal stevige bouten losschroeven. Wel eerst uw buis ontladen of je gaat het geweten hebben :angel:

En Westerlo is niet zover van Aarschot (Duracel -> 20 minutes)
http://www.consolekabels.be/
+ : RBC / F14 / MIL / BK2K / WW / XN / FP / P*B
- : HS / CLN / WWFRR / TGHS2 / FT / FG / TX / SWEP1 / WD / J*B / HUR / ST25 / BDK / RFM / FH / TFTC / DE-SW / SST

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door Jack » 30 mar 2012, 10:39

De algemene voeding is 't niet hoor. Want heb de pc daar ook op aangesloten en die start gewoon op, evenals het geluid.
Het is daar binnenin alleszins een wirwar van kabels en systemen. Er zit een ultracade USBlinx in die omgevormd is om pc aan te kunnen sluiten.

Doe jij herstellingen terplaatse? Westerlo is inderdaad super kortbij...

Ps Oei, zo gevaarlijk daar in de buurt, heb overal gewoon wat aan zitten trekken. :-) Volgende keer toch maar voorzichtig...

Gebruikersavatar
taito6581
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 aug 2011, 19:24
Real name: Peter Smets
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door taito6581 » 30 mar 2012, 11:48

Die pc gaat op een andere voeding zitten denk ik - bon dat moet ik bekijken.

Onsite nakijken kan (repair bekijken we later), als't niet dringend is - lees: voor Pasen gaat het niet meer lukken, pm is voor af te spreken.

En idd oppassen, op sommige pietluttige onderdelen kan een paar duizend volt staan ;) Niet dat je dervan dood gaat maar t'is wel een spontange spiersamentrekking om "u" tegen te zeggen :rock:
http://www.consolekabels.be/
+ : RBC / F14 / MIL / BK2K / WW / XN / FP / P*B
- : HS / CLN / WWFRR / TGHS2 / FT / FG / TX / SWEP1 / WD / J*B / HUR / ST25 / BDK / RFM / FH / TFTC / DE-SW / SST

Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 okt 2011, 12:19
Real name: Pieter Vrijens

Re: De arcadekast van Jack

Bericht door Jack » 25 apr 2012, 19:02

Ondertussen zit ik ondanks de komst van Taito nog steeds met een halfslachtige kast.
Moet, zonder na te willen trappen en zonder ruzie te zoeken, toch even kwijt dat ik niet echt tevreden ben van de service. Ik had hier al duidelijk de diagnose gesteld, namelijk zeer waarschijnlijk de voeding van 't scherm, ZEKER niet de voeding van de gehele kast (zie post boven). Bij aankomst meet hij de algemene voeding uit, die blijkt 't niet te zijn (wist ik al wel)...
Dan zegt hij dat 't dan iets aan 't scherm moet zijn maar dat hij daar niets van kent.
Verder had ik dan bij afspraak gevraagd of hij nog 6 knoppen kon bijmaken in mijn panel. Daarvoor had hij een boortje op elektriciteit mee dat geen kracht had en na 1 half gat dat 30min duurde quasi leeg was.
Dan maar afgerond met dus 1 half gat en nog steeds een defect scherm. 60 euro! Patat, dat kwam aan, zeker omdat de verplaatsing Westerlo-Aarschot nu ook niet de grote kost kan zijn...

Sorry als ik Taito nu een beetje tegen de schenen schop, maar voor niks in ruil voor 60 euro mag dat wel. :-)

Plaats reactie