SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Wat is de waarde van een arcadekast op dit moment?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door Jiggy » 20 mei 2013, 11:57

Varianten:
- Daytona USA twin (hout, met 26" of 29" schermen)
Afbeelding
- Daytona USA twin (plastic)
Afbeelding
- Daytona USA Deluxe (is meen ik niet voorzien van Motion, overigens)
Afbeelding
- Daytona USA SP Limited Edition (hout)
Afbeelding

Er zijn nog wat andere varianten zoals een upright, en een Special Edition, maar die komen niet zo vaak voorbij :)

Aandachtspunten:
- Vaak optisch helemaal uitgeleefd. Cigaretten brandplekken op het dashboard en andere plastic onderdelen, schade of ontbreken artwork, afgesleten versnellingspook, uitgeleefde sturen etc.
- 3D Grafische errors. In meer of mindere mate. Kost een vermogen ter reparatie, nieuwe (lees: 2e handse die nog goed werken) Video PCB's zijn moeilijk te krijgen en heel duur. Ik meen dat dit te maken heeft met het RAM geheugen wat van slechte kwaliteit is, en de 3D chip die vaak gereballed moet worden (ik ben geen PCB expert, er zijn vast mensen hier die het wat exacter kunnen specificeren). Er zijn niet veel mensen die dit kunnen repareren, Peter van Arcadia is er in ieder geval eentje die dit vaak wel nog kan repareren, verder weet ik alleen irepairsega.com en dat was het eigenlijk wel.
Een hele enkele keer kunnen de grafische errors ook komen door te weinig spanning op de Video PCB. Dit kun je meten op het Filterboard, na het filterboard zou er nog zeker zo'n +5v spanning op de pcb's moeten staan, als dit lager is kun je allerlei vreemde verschijnselen krijgen.
- Andere pcb problemen. Vaak op het oog kleine dingen, zoals beeld wat op zijn kop gaat bij het indrukken van de View buttons. Is echter vaak schade aan een van de pcb's, dus duur voor vervanging/reparatie.
- Force feedback ontbreekt vaak of is heel zwak. Vaak een spanningsprobleem, maar kan ook de FFB pcb zijn of Force feedback motor.
Vaak is de Force Feedback ook niet in lijn met de stuurinrichting, wat resulteert in op verkeerde momenten weerstand van de Force Feedback op het stuur. Makkelijk verhelpbaar via de potmeter of vervanging van de potmeter (kwestie van paar euro).
- Algemeen achterstallig onderhoud, zoals slecht schakelende pook etc. Makkelijk verhelpbaar.
- alignment stuur/gas/rem, prima verhelpbaar als je weet hoe (doorgaans afstellen potmeters of vervanging potmeters. Als je niet weet hoe, kan het lastig zijn.
- Zoals bij elke kast met een CRT scherm, vaak slechte monitors, met burn of chassis/remote board afstel issues.
- resets midden in gameplay of na een tijd gamen. Vaak problem met +5v van de voeding, afstellen of vervangen voeding(en).
- Verstelmechanisme van de stoel ontbreekt vaak of werkt niet. Erg vervelend :)
- De Deluxe variant maakt gebruik van een projectie scherm. Vaak voorzien van heel veel burn, vaak niet meer scherp, en niet helder en/of missende kleuren. Onderdelen voor reparatie zijn lastin te vinden.

FAQ
V: Kan Sega Rally in een Daytona USA cabinet?
A: Ja, echter zeker geen plug & play. De wiring is compleet anders, echt een flinke klus dus.
V: Kan ik een twin splitsen in 2 losse units?
A: Ja, geen probleem. Je kan in de bios aangeven dat het 2 losse units zijn. Je mist dan wel een topper, en je zal iets moeten verzinnen voor de kast die de Coin Tower niet heeft (waar ook een control bordje in zit), en je zal aan de 2e kast een stekker moeten maken.
V: Kan ik modernere games zoals Scud Race, Daytona 2 etc plaatsen in een Daytona 1 kast
A: Nee dit kan niet, tenzij je alle pcb's vervangt, het stuur mechanism vervangt, de voeding, complete wiring, etc en eigenlijk heel de kast opnieuw bouwt.
V: Kan ik NOG modernere games (Crazy Taxi, Outrun 2, Initial D etc) plaatsen in een Daytona 1 kast?
A: Nee dit kan niet, tenzij je alle pcb's vervangt, het stuur mechanism vervangt, de voiding, complete wiring, etc en eigenlijk heel de kast opnieuw bouwt. Daarbij komt nog dat je ook de monitor zult moeten vervangen of spannende dingen met conversie van het beeldsignaal moet gaan doen. Eigenlijk kan je alleen de body gebruiken :)

Prijs is lastig, ik heb een zwak voor Daytona en betaal dus altijd teveel. Ik denk dat onderstaande zou moeten kloppen enigszins:
- Houten variant twin in redelijk tot goede en werkende staat: 500-1000 euro
- Plastic variant twin in redelijk tot goede en werkende staat: 1000+ euro
- Deluxe model in redelijk tot goede en werkende staat: ? euro

Humanfly
Berichten: 236
Lid geworden op: 31 aug 2012, 11:57
Real name: Edwin

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door Humanfly » 03 jun 2013, 21:40

heel mooie en interessante samenvatting

elke keer ik Daytona zie staan in lunapark dan kan ik het niet laten om eurostuk in te steken :mrgreen:

Drivers, start your engines! :respect:

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door David Pinball Wizz » 03 jun 2013, 22:11

Humanfly schreef:Drivers, start your engines! :respect:
Gentlemen, :whisling: start your engines
IFPA Country Director Belgium

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door geertvdp » 04 jun 2013, 11:30

Kan het zijn dat die Daytona USA deluxe ook bij ons in de lunaparken stond? Ben er vrij zeker van dat er op de kermissen in Ninove een lunapark was dat deze versie staan had...
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door David Pinball Wizz » 04 jun 2013, 11:52

Tuurlijk, daytona usa stond bijna overal.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door Jiggy » 04 jun 2013, 12:29

:mrgreen:


geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door geertvdp » 04 jun 2013, 12:36

David Pinball Wizz schreef:Tuurlijk, daytona usa stond bijna overal.
Oeps, major burn :oops: Dacht dat hij een versie van Daytona voor USA markt bedoelde, had nog niet door dat Daytona USA de naam van het spel is :run:
Eigenaar: Whirlwind

Humanfly
Berichten: 236
Lid geworden op: 31 aug 2012, 11:57
Real name: Edwin

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door Humanfly » 05 jun 2013, 11:25

David Pinball Wizz schreef:
Gentlemen, :whisling: start your engines
damn! ik heb teveel Destruction Derby gespeeld :lol:

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door Jiggy » 05 jun 2013, 16:04

Beste game ever. period :##: :mrgreen: :rock: :respect: :good: :whisling:

Gebruikersavatar
Arcadia Amusements
Berichten: 135
Lid geworden op: 24 aug 2011, 22:45
Real name: Peter Smets

Re: SEGA Daytona USA (twin/deluxe)

Bericht door Arcadia Amusements » 21 jun 2013, 17:24

Ferm mooie uitleg!

Enneh, als iemand een kapotte printset moest hebben, ik kan ze herstellen... :whisling:

Plaats reactie