Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Wat is de waarde van een kast op dit moment?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door flippers.be » 20 mar 2015, 11:48

legowelt schreef: + Op verzamelstaat kan je sowieso moeilijk een prijs plakken
Ja ik vind dat 'gerestaureerd / verzamelstaat' de prijzen wat scheef trekt de laatste tijd..

Een 'perfecte' waar iemand veel geld en tijd heeft in gestoken om alles te vervangen en nieuw te maken/kopen, die wil men niet met verlies wegdoen en de prijs daarvan ligt meestal een pak hoger dan bv een originele die nog in heel mooie staat is.. gewoon omdat al die nieuwe onderdelen in verhouding veel geld kosten.. en er is een kleine groep mensen die daar ook een hoge meerprijs voor over hebben.

Terwijl iemand met een mooie originele vind dat die niet in de categorie 'mooie staat' maar ook in 'verzamelstaat' hoort zelfs al is daar geen fortuin aan nieuwe onderdelen in gestoken omdat de kast het niet nodig had.. want die ziet die extra hoge prijzen en vind dat de zijne minstens even mooi (of meer want hij is nog origineel) is..

En ja prijzen stijgen maar pricecheck is nog altijd gemiddelde prijs en de paar uitzonderingen mogen niet alles extra omhoog trekken..

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TZ- Twilight Zone (Bally)

Bericht door Richard Baan » 20 mar 2015, 13:05

Goed punt. Dan is dus de vraag of allerlei moficaties dus voor een hogere prijs zorgen.
Enerzijds echte mods zoals ledvelichting, anderszijds mods voor preventief ondehoud, bijv protectors. Of delen vervangen omdat ze kapot waren.

Zelf vind ik de uitgaven voor dit soort zaken niets extra's waard. Het resultaat is een kast die 100% is, ongeacht de kosten. Dus als de kast het niet nodig heeft gehad is dat m.i. evenveel (of zelfs meer) waard als met reparatie/vervanging.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Management
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2011, 10:39
Real name: Management
Locatie: Rest of the world

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat / origin

Bericht door Management » 20 mar 2015, 13:18

't is een bedenking die ik hier regelmatig zie terugkomen...
Ik heb het topic opgesplitst zodat dit apart kan besproken worden :good:

:eating:

legowelt
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 jul 2013, 12:01
Real name: Steven De Roover
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door legowelt » 20 mar 2015, 13:38

Als voorbeeld: ben reeds een tijdje onderdelen aan het verzamelen voor mijn cftbl

Nieuw aangekocht : 3 ramps, hologram, glas voor hologram, cliffy protectors, bowl, plasticset, cabinet decals, apron decals, kleine prullen: metal en starposts, rubbers,...
Tel het op en je zit zo aan + € 1500
Tel daar de aankoop van de kast bij en je weet dat ik bij verkoop verlies moet doen
( niet dat ik de intentie heb om hem weg te doen, anders zou ik er nooit zoveel geld inpompen)

Als dat alles op en in mijn kast zit, mag ik wel hopen dat de waarde hoger ligt dan een kast die gewoon de tand des tijds goed heeft doorstaan, maar waar alles nog origineel is

Opnieuw de cftbl: bij eentje in verzamelstaat verwacht je dat het hologram groen en scherp is.
Mijn nieuw hologram moet normaal binnen 20 jaar nog groen zijn.

Elke jaren 80/90 kast heeft ooit in exploitatie gestaan; schadevrij zonder restauratie is - denk ik - een utopie

Er is wel een verschil tussen mods en zaken vervangen door nieuw, vind ik
Mods geven inderdaad zelden meerwaarde

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door David Pinball Wizz » 20 mar 2015, 14:33

Ik wil hier zeker aan toeven:

Aftermarket decals tov in perfecte conditie origineel cabinet (ja die bestaan zeker nog) is voor mij zeker een minwaarde.
Nieuwe apron decals (stickers dus) tov origineel screening = minwaarde!
Nieuwe rampen, plastics, starposts, cliffy etc.. idd meerwaarde

Creature hologram zal idd misschien langer meegaan, maar er is nog geen enkele repro naar mijn weten die het exacte origineel is
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door Gunske » 20 mar 2015, 14:38

Nieuw (repro)hologram binnen 20 jaar nog scherp? Zoek even op pinside naar "horror hologram" ofziets...
Dat je voor 1500€ aan onderdelen koopt omdat ze stuk/versleten zijn om je kast terug in basic condition te krijgen, had je beter ene gekocht die al wel in (zéér)goede staat was voor een paar honderd euro meer, zoals ik :yahoo: Of ge moet 500€ ofzo betaald hebben, want wie gaat nu 3000flappen of meer betalen voor ne cftbl die gewoon in orde is zoals ene van 18-19 honderd euro? :whisling:

Anyway; back on topic.
Zolang het geen HEP/NIB of ala pascal kast is, is het in mijn ogen geen verzamelstaat waar je ongelimiteerd de prijs de hoogte in kan jagen, maar een kast die gewoon moet zijn zoals ze moet zijn; "nen ele schone".
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door Richard Baan » 20 mar 2015, 14:54

Als ik een oude versleten TMNT netjes moet maken en daar 500 euro aan spendeer (oa nieuwe display en allerlei achterstallig onderhoud) betekent dat niet dat de kast opeens 1000 waard is als je hem voor 500 kunt kopen.

Dan is de kast eigenlijk afgeschreven en kan hij "total loss" verklaard worden. Als ik dan toch beslis dat geld er in te steken is dat mijn keuze, maar dan ook mijn verliespost bij verkoop.

Ik denk niet dat je de aanschafprijs van onderdelen / mods zomaar bij de aanschafprijs kunt optellen en zeggen dat dat de waarde dan is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

legowelt
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 jul 2013, 12:01
Real name: Steven De Roover
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door legowelt » 20 mar 2015, 16:04

Gunske schreef:Dat je voor 1500€ aan onderdelen koopt omdat ze stuk/versleten zijn om je kast terug in basic condition te krijgen, had je beter ene gekocht die al wel in (zéér)goede staat was voor een paar honderd euro meer, zoals ik :yahoo: Of ge moet 500€ ofzo betaald hebben, want wie gaat nu 3000flappen of meer betalen voor ne cftbl die gewoon in orde is zoals ene van 18-19 honderd euro? :whisling:
Ik doe dit enkel voor mezelf, de kast had dit niet nodig
Verder ga ik uw gewauwel negeren


@ David: ik kan je wel volgen mbt de decals.
Maar in perfecte conditie originele cabinetten zijn dun bezaaid
Volgens mij is dit ook kastafhankelijk: een onverkleurde FS of WMS IJ ben ik zelf nog niet tegen gekomen.
Voor mij persoonlijk moet een degelijke aftermarket niet onderdoen
Ik spreek me niet uit over hoe zich dat in waarde vertaalt, hangt vermoedelijk af van de koper.

Ik ga mij hier voor de rest uit de discussie houden :mrgreen:

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door David Pinball Wizz » 20 mar 2015, 17:30

Ik heb hier vb een onverkleurde IJ staan, en een onverkleurde TZ. :)
IFPA Country Director Belgium

DanielFortesque
Berichten: 637
Lid geworden op: 27 mei 2014, 18:28
Real name: Daniel Fortesque
Locatie: Rest of the world

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door DanielFortesque » 20 mar 2015, 17:34

Beauty is in the eye of the beholder !!
Het hangt grotendeels af van wat de aanschaffer eigenlijk zelf wil , en wat hij er dan wil voor geven . De verkoper kan vragen wat hij wil , of ten andere , het is de zot die vraagt , en de gek die geeft ....
Ik heb twee heel mooie kasten gekocht , beiden voor een heel dikke som , maar ik ben er tevreden over , en ik speel er ook weldegelijk heel dikwijls op . Een echte verzamelaar koopt en stelt hem dan in een hoekje ten toon , want telkens je speelt , gaat de waarde dus een beetje naar beneden ....
Mijn MM bijv heb ik dik meer betaald dan de remake , omdat ik een MM van Williams wou en niet van Stern , mijn beslissing , en ik ben er tevreden mee .
Zelf ben ik nu bijv op zoek naar een heel mooie , bijne perfecte SS , en als ik die vind , dan zal ik daar zien of de gevraagde prijs mij dan bevalt , en zo ja , dan koop ik die , ongeacht dat de prijs bijv veel hoger ligt dan hier aangegeven . Of de decals nog origineel zijn , of vervangen door nieuwe decals , ze moeten perfect en mooi zijn , dat is wat voor mij belangrijker is .
Maar , ik denk dat je hier in een héél grijze zone terecht komt , waar eigenlijk ieder voor zich zijn uitgezette lijnen volgt , en bepaald wat enkel voor hem belangrijk is .
Maar inderdaad , een STTNG bijv , die eerst met muizen en spinnen te zien was , en daarna perfect gerestaureerd is geworden , wel , daar neem ik gerust van aan dat deze het dubbele zou kosten van wat een normale mooie STTNG zou kosten . Maar dan heb je wel een perfecte STTNG ... en die is dat volgens mij dan , weer dik waard .
Grttzz
DF
You don't need eyes to see , you need vision ....

Gameroom : Got Le
Searching for : ...................
Volgende aankoop : ......................
Gone but not forgotten : Totan - Medieval Madness - Scared Stiff

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door Cenobyte » 20 mar 2015, 18:24

Een mooi voorbeeld in deze discussie vind ik een Funhouse op Pinside die in nieuwstaat is terug gebracht en nu te koop komt voor $4000. Het is en blijft een Funhouse met relatief weinig diepgang. Een erg leuke kast voor 1000 euro maar wie gaat er nou in hemelsnaam 4000 spenderen aan een in nieuwstaat verkerende FH waar ie vervolgens niet op durft te spelen omdat hij bang is om de waarde te doen kelderen. En toch zijn die mensen er.

Voor bijna iedere op het eerste gezicht gekke transactie is wel iemand te vinden. ;)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door Gunske » 20 mar 2015, 18:46

Cenobyte schreef:Een mooi voorbeeld in deze discussie vind ik een Funhouse op Pinside die in nieuwstaat is terug gebracht en nu te koop komt voor $4000. Het is en blijft een Funhouse met relatief weinig diepgang. Een erg leuke kast voor 1000 euro maar wie gaat er nou in hemelsnaam 4000 spenderen aan een in nieuwstaat verkerende FH waar ie vervolgens niet op durft te spelen omdat hij bang is om de waarde te doen kelderen. En toch zijn die mensen er.

Voor bijna iedere op het eerste gezicht gekke transactie is wel iemand te vinden. ;)
:!: Een HEP is ook geen gewone staat meer hé :bef: :!: De originele factuur is bijna een certificaat van echtheid :respect:

:>
Anyway,
Als dan een gemiddelde FH ginder, 1000€ gaat, is het zot om een wrak van 800€ te kopen, daar dan pakweg 1200€ kosten aan doen om ze in gemiddelde staat te krijgen en dan te verwachten dat iedereen 2000 flappen gaat neertellen ipv. 1000 voor één in dezelfde staat.
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
Scaryflippers
Berichten: 425
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:28
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door Scaryflippers » 23 mar 2015, 14:52

sommige kastjes verdienen het wel om totaal gereviseerd te worden, de kosten zijn dan aan de restaurateur te bepalen in hoe ver hij hier in gaat en hoe perfect hij ze wil hebben iedereen trekt die lijn anders, ik vind dat een mooie originele flipper met originele mooie decals zijn waarde zeker behoud, terwijl met nieuwe decals (next gen) met die prulle lijm erop er nog niet bewezen is hoe lang die mooi blijven de kleur mogelijk wel maar de lijm heb ik twijfels over.

Gebruikersavatar
MvK
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jul 2016, 12:03
Real name: Michel van Kuijk
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door MvK » 18 apr 2017, 10:31

Maar........ als niemand meer de moeite zou nemen om een berg geld in een afgetrapte kast te steken en hem dus maar bij het grof vuil te laten belanden (want dat zal het uiteindelijke resultaat zijn) dan krijgen al de onderdelen shops het moeilijk. Een 2de gevolg is dat een type kast een keer uit zal sterven..... weet niet of dat nou is wat men wil.

Daarom een (goed) opgeknapte kast mag wat meer kosten in mijn ogen.....
Waar een wil is, is een weg
GameRoomDesign.nl
Bezoek mijn site !!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Waarde volgens gerestaureerd / verzamelstaat /origineel

Bericht door Richard Baan » 18 apr 2017, 17:39

Ik denk dat je de afgetrapte kast zelf moet restaureren.
Je kunt een oude kast voor weinig kopen en bepaalt zelf wat er wel en wat niet vervangen wordt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie