Upright 3033 games 26"

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
daydreamer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2015, 21:32
Real name: Marco

Upright 3033 games 26"

Bericht door daydreamer » 09 mar 2015, 12:44

Ik wil graag een flipperkast voor in de living maar een arcadekast lijkt me ook wel leuk!
Zit eigenlijk wat met een dilemma: Ik kom uit de tijd dat arcadekasten en flipperkasten in elk cafe te vinden waren, ben er mee opgegroeid.
Nu gaat mijn voorkeur uit naar een flipperkast maar deze kosten meer (voor een hele mooie, meer dan 2000 euro) en hebben meer onderhoud nodig en ik ben helaas geen techneut...
Een nieuwe arcadekast zoals op deze website http://arcadetreasures.be/pages/cabinet ... mes-26.php
kosten nieuw rond de 1200 - 1300 euro, hetgeen nog net binnen mijn mogelijke budget is.
Nu wilde ik even weten wat echte arcadekenners aanbevelen:
Deze nieuwe kast met emulatie van alle oude games en nieuwe lcd monitor of een authentieke oude dedicated kast met maar 1 game?
Ik heb al heel wat gelezen over haperingen van oude games bij emulaties, enz...
Help :)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door HarrieD » 09 mar 2015, 13:20

Dit is een vraag met een lastig antwoord. Mijn antwoord is mijn eigen persoonlijke mening, dus doe ermee wat je wil:

Zelf heb ik de voorkeur om een groot deel aan flipper en arcadekasten in mijn mancave te plaatsen. Aangezien mijn cave (nog) te beperkt is qua ruimte heb ik slechts 3 flippers en 2 arcades kunnen plaatsen. Daar zit een van de variabelen.
Een van mijn arcadekasten is een Neo Geo cabinet met een 25" CRT met daarin een 60 in 1 bord. Het 60 in 1 bord heeft als voordeel dat het altijd gewoon werkt, redelijk snel opstart en je geen extra handelingen hoeft te doen. Nadelen: niet uitbreidbaar, geluid is niet altijd goed.

Voordat het 60 in 1 kaartje erin zat had ik een mame computer met 6000+ roms.
Voordelen:
- uitbreidbaar
- flexibel
- configureerbaar
Nadelen
- vind maar eens een goede frontend
- roms vaak gaar
- extra handelingen
- booten van een pc
- geluid is soms niet goed.
De flexibiliteit vind ik een groot voordeel, maar je moet wel veel sleutelen om de zaken goed te krijgen.
Verder: als je een CRT gebruikt moet je de refresh rate naar beneden gooien om je monitor niet te slopen.

CRT vs. LCD
Ik vind een CRT altijd beter, maar ik ben dan ook een nostalgische ezel. Kom me niet aan met een LCD display in een arcadekast. Waar mame al een concessie is vind ik een LCD een no-go. Een LCD heeft wat mij betreft nog een groter nadeel: waar je een 25" CRT kunt vinden in een arcadekast, zie ik je nog geen net zo grote LCD plaatsen die een 4:3 verhouding heeft. Die zijn er simpelweg niet en dan ben je eigenlijk al gebonden aan max 19".

Deticated vs. Emulatie
Zoals gemeld kun je als je plek genoeg hebt gewoon lekker kastjes bijplaatsen. De voorkeur heeft dan natuurlijk dedicated, alhoewel daar verschillende "nadelen" aan kleven:
- Kosten
- Ruimte
- Als je een dedicated kast kunt vinden heeft mijn voorkeur dat dit een originele kast is, en geen conversion.

Verder heeft emulatie de volgende nadelen:
- het gevoel
- layout van de input. Voorbeeld: qbert heeft een 45 graden gedraaide joystick, track & field heeft geen joystick, enkel een paar knoppen die een bepaalde afstand van elkaar af staan. Dan heb je natuurlijk nog een trackbal, maar die kun je wel toevoegen, maar bijvoorbeeld outrun heeft een stuur en een High/Low handle die je in mame alleen maar kunt emuleren.
- het gevoel (of had ik dat al gezegd :) )

Kortom, nogal wat variabelen die je op je persoonlijke voorkeur moet gaan afstemmen. Ik zou je adviseren om het youtube kanaal van John's Arcade eens te bekijken. Wellicht helpt dat je in je zoektocht.

Happy hunting in ieder geval! Het blijft een leuke hobby.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

daydreamer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2015, 21:32
Real name: Marco

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door daydreamer » 09 mar 2015, 13:57

Hey,

Fel bedankt voor je uitgebreide en boeiende reactie!
Ik denk dat ik ook even een en ander moet toelichten:
1: Ik heb geen afzonderlijke ruimte om een zogeheten man-cave in te richten. Wel heb ik een vrij grote living waar plaats is voor een mooie flipper of arcadekast, mogelijk op termijn 1 flipper en 1 arcadekast. De bedoeling is dat ik er met de kids op kan spelen, hen een beetje het arcadegevoel kan doorgeven (want de jeugd kent dit niet meer...).
Tevens vind ik dat het ook gewoon een eye-catcher is/kan zijn in een living!
Omdat ik dus maximum 1 arcadekast kan plaatsen lijkt het me aangewezen om er eentje te kiezen waarop meerdere games te spelen zijn...
2: Het gaat me dus ook om een arcadekast met 2 van die joysticks zoals ik vroeger streetfighter en mortal kombat speelde op de kermis. Geen "autokasten" met stoel en dergelijke, geen vliegtuigdingen zoals burnout,... Gewoon een simpele kast waarop je met 2 spelletjes kan spelen zoals mortal kombat, streetfighter, maar ook pakman, tetris, bubble bobble, enz... (speelt mijn vrouw wel eens graag)

Wel vind ik het belangrijk om het gevoel van vroeger wat terug te hebben. Ik heb er geen idee van hoe die nieuwe kasten met emulators spelen... Vandaar mijn twijfel...

Heeft iemand ervaringen met die nieuwe kasten?

daydreamer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2015, 21:32
Real name: Marco

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door daydreamer » 09 mar 2015, 13:59

Geluid zou natuurlijk ook wel behoorlijk moeten zijn, dat levert immers zijn bijdrage in het creëren van het "gevoel"
;)

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door BONLEV » 11 mar 2015, 18:10

ik had hier ook naar gekeken maar zoals hierboven werd geschreven is deze kast niet uitbreidbaar.
Ik zou dan de nes and snes games missen... Zal verder moeten zoeken vrees ik

Flay
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 dec 2012, 12:14
Real name: Wim

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door Flay » 26 mar 2015, 22:47

Als ik het zo lees denk ik dat je het best af zal zijn met een kast van Arcade Treasures. Werkt direct "out of the box" en bij problemen kan je altijd terecht bij de verkoper.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door flippers.be » 27 mar 2015, 09:02

Check ook eens bij www.rastermania.be
Peter zit hier op t forum en kan dingen naar jouw wens maken..

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: Upright 3033 games 26"

Bericht door BONLEV » 18 apr 2015, 18:55

ik heb gisteren mijn arcade kast ontvangen via de koerier. Zal eens snel wat foto's posten.

Plaats reactie