Voorstellen

Nieuw op dit forum? Het is fijn voor iedereen dat je jezelf eerst even voorstelt.
Plaats reactie
kostunrix
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2016, 11:51
Real name: Marc Dierikx

Voorstellen

Bericht door kostunrix » 29 feb 2016, 00:50

Hallo allemaal,

ik ben Marc uit Zaandam. In mijn jeugd in Zeeuws Vlaanderen ooit anderhalve flipperkast uit de boedel van een oudijzerhandel gered (niet te geloven: een heel grasveld vol gesloopte kasten; een stuk of vijf waren gespaard gebleven).
Daarna heeft de kast een hele omzwerving door het land gemaakt (ik zie mezelf nog in een panda de kast vervoeren :-)) en is nu na meer dan tien jaar weer terug thuis. Ik heb het hier over een Recel Top Speed.
Vroeger veel aan gesleuteld en nu hoop ik dat mijn zoons ook leren hoe zo'n ding werkt. Lekker simpele techniek, maar je moet het wel logisch benaderen.
De thuiskomst ging niet helemaal soepel. Bij het monteren hield ik een stekker over waarvan ik niet meer zeker wist waar die hoorde maar er was een plaats waar hij inpaste. De kast kwam tot leven, maar een relais bleef plakken. Duurde een tijd en het nodige speuren voordat ik besefte dat de stekker in de lichtbak moest in plaats van in de kast :-) Geluk gehad dat ik geen korttsluiting gemaakt had. Daarna ging het even goed, tot hij geen nieuw spel meer wilde starten. Weer zoeken en proberen en dan een knal, stank en kast dood. Ik vreesde het einde, trafo doorgeslagen, maar gek genoeg was er geen enkele zekering doorgebrand. Bleek van alle dingen die in die kast stuk kunnen gaan uitgerekend het snoer stukgegaan.
Als ik die kast bekijk moet ik ook elke keer gruwen over de stand van de techniek van die tijd. Alleen dat netsnoer al, die dunne draadjes, daar moest zes ampere door. De trafo is het enige deel dat geaard is. De 220 komt zo ongeveer tot aan de deur, niet afgeschermd. En al dat ijzerdraad met isolatie van stof. Het is een klein wonder dat dat allemaal goed blijft gaan.

Gebruikersavatar
kris-seeburg
Berichten: 1639
Lid geworden op: 14 aug 2011, 10:45
Real name: Kris & Isabel
Locatie: Belgium

Re: Voorstellen

Bericht door kris-seeburg » 29 feb 2016, 06:30

Welkom hier Marc :cheers:

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door flippers.be » 29 feb 2016, 08:09

welkom

Plaats reactie