Steven Quintijn

Nieuw op dit forum? Het is fijn voor iedereen dat je jezelf eerst even voorstelt.
Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Steven Quintijn

Bericht door Q » 14 aug 2011, 18:54

De meeste "anciens" in het flippermilieu weten allicht wel al wie Steven Quintijn is. Maar hoe is het flipperen voor mij begonnen… Als ik zeg dat ik van 1972 ben, dan is de periode dat ik begon uit te gaan nog steeds die leuke tijd dat je in quasi elke café wel minstens één of twee flipperkasten vond. Je begint met daar sporadisch eens 2 vijffrankstukken (want zoveel kostte een spelletje toen) in te glijden en voor je het weet ben je volledig in de ban van de silver ball. Het verhaal van de meesten hier allicht. Een paar jaartjes later zitten we al in de periode van de dotmatrixkasten en 20 frank voor een spel met 5 ballen in plaats van de vroegere 3. In het studentencafé waar ik tijdens mijn studies de dagen sleet, stond toen lange tijd een TAF en in die periode heb ik mezelf voorgenomen dat -no matter what- ik ooit zelf zo een TAF zou hebben.

Toen ik na mijn studies van Ingenieur Electro-Mechanica begon te werken, brak de periode aan dat de flipperkast langzaam aan begon te verdwijnen uit veel cafés en moest je op de duur al eens een tripje naar Sportland op de dijk in Blankenberge inplannen om nog eens op een paar verschillende kastjes te kunnen spelen. Dus veel flippergenot was er niet meer bij.

Na een goeie 6 jaar in de IT te werken, begon ik mezelf af te vragen waarom ik 5 jaar EM gestudeerd had, om achteraf met die kennis niets meer te doen. En ik begon na te denken over een leuke hobby waarin ik wat elektrotechnisch zou kunnen bezig zijn. Uiteraard lag dit vrij snel voor de hand : EEN FLIPPERKAST !! Maar ja, waar vind je die dingen… Via het Internet uiteraard, maar in het begin zie je door de bomen het bos niet meer. Als totale leek weet je wel nog welke kasten je graag speelde, maar je hebt nog geen idee van welke zijn collectable en wat zijn zo de courante prijzen. Het werd mij uiteraard al snel duidelijk dat een TAF niet voor een appel en een ei te koop was. Had ik mijn hobby een paar jaren eerder gestart, dan was dit nog wel het geval geweest zo bleek achteraf…

Mijn zoektocht bracht mij op Ebay, waar ik voor een schappelijke prijs een LAH zag staan en ik herinnerde me dat het een kastje met veel spel was, waar ik vroeger ettelijke centen ingepompt had. De verkoper eens gemaild met een paar vraagjes over de staat en zo en die man stelde me voor om de kast eventueel via een andere website te kopen voor een iets duurdere prijs, maar wel volledig opgekuist, herrubberd en technisch in orde. Het ging hier om de befaamde shopjob van Mushroom… De sappige omschrijving over het machtige schouwspel van glimmende speelvelden, kraaknette plastics en bloedsnel spel deden me algauw besluiten om op het aanbod in te gaan. Eén minder lampje kon écht niet…

Bart sloeg aan het shoppen en zou de kast komen leveren, dus een paar dagen later zou ik zeker en vast al kunnen flipperen. Maar waarom het zelf ook eens niet proberen ? Op internet had ik al verschillende sites gevonden met technische tips and tricks en met wat eigen kennis en gezond verstand kan een mens al een eind komen. Dus plaatste ik ergens een advertentie (Koopjeskrant als ik me goed herinner) waarin ik “flipperkasten zocht” en “er mocht werk aan zijn”. Je krijgt dan uiteraard van die tisten aan de lijn die als je vraagt wélke kast ze staan hebben, antwoorden “Zo één me nen bal dagge moe rondschieten me zo 2 dinges”. Uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die in zijn garagebox een paar jukeboxen en flippers staan had, onder een dikke laag stof en spinnenwebben. De keuze bestond uit White Water, Dr. Who, Skateball en BOP, allemaal aan heel schappelijke prijzen (tenminste toch voor een vuile kast met wat werk aan). OK, nu mag iedereen beginnen lachen : Ik kocht de BOP. Om de simpele reden dat ik de andere 3 kasten nooit gespeeld had en ik me uit die paar spelletjes die ik ooit als 18-jarige op een BOP gespeeld had, herinnerde dat ik doodnieuwsgierig was om de laatste 2 gezichten te zien, want verder dan het 2e was ik nooit geraakt. Een mens heeft soms rare gedachtenkronkels; althans ik toch.

En uit zo een aankoop leer je uiteraard veel nietwaar… Om te beginnen al dat het toch niet zo handig is om een flipperkast met de kop eerst in de wagen te schuiven. Het uitladen verloopt daardoor blijkbaar iets minder vlot. Verder ook dat een deurgat niet zo immens veel speling laat, zeker niet als daar een inbraakvrije deur inhangt die een stuk dikker is dan een gewone deur en bijgevolg in open toestand nog een paar centimeter van de vrije doorgang afsnoept. Na een klein uurtje passen, puzzelen en de kast in alle mogelijke posities te hebben gewrongen, was ze er door. Zónder schade, dient wel vermeld… Na de eerste oppervlakkige schoonmaak wil een mens dan vol goede moed beginnen vijzen en blijkt dat geen enkele dopsleutel past… Sounds familiar to anyone ?? Om een lang verhaal kort te maken : Na veel vloeken en zuchten, verschillende trips naar de electronicashop en verscheidene telefoontjes naar de helpdesk van Mushroom was ik wel fier op het resultaat. De kast werkte voor 100% (toch op bepaalde momenten) en zag er cosmetisch kraaknet uit (ik heb zelfs de opmerking gekregen dat het “overdaan” was). Alles was nog niet echt volgens de regels gedaan (draadjes die je van mizerie doorknipt omdat anders één of andere component niet van het speelveld kan, zet je toch gewoon met lusterklemmetjes terug aaneen, nietwaar) maar ik was zelf tevreden en had veel bijgeleerd.

En toen was er geen weg meer terug… JD, CV en (eindelijk !) TAF volgden elkaar snel op. En met de RR erbij was er geen vrije plek meer in onze woning om kastjes te droppen. En dan moet een mens moeilijke keuze beginnen maken… De BOP maakte plaats voor STTNG, de LAH voor TOM. En ondertussen heb je heel de Belgische en Nederlandse scene afgeschuimd en ken je de meeste flipperboeren, charlatans en andere cultfiguren.

Out of the blue kregen we toen de kans om te verhuizen naar een net gerenoveerde woning die mij een enorm voordeel bood : Er was een grote ruimte beschikbaar die vroeger als werkhuis dienst deed en deze room kon nog volledig worden ingericht… als GAMEROOM !! Enige minpunt was dat er reeds een nieuwe vloer lag. In mijn fantasie wou ik een gameroom met een vloer zoals in de Black Lodge in de serie Twin Peaks (witte en zwarte rijen tegels in een visgraatmotief). Maar verder kon ik dus mijn zin doen en bijgevolg werd het een licht kitscherige mengeling van blacklights, diner motief plafond, discobollen, vlamlampjes etc.

Bijgevolg was er dus ook weer ruimte om nog wat extra kastjes te plaatsen. Naast een pooltafel werd de gameroom verder opgevuld met IJ, TZ en SS. TOM en RR ruimden baan voor TOTAN en de HS en een 2e TZ kocht ik eigenlijk enkel omdat ik ze aan die prijs niet kon laten staan. Toen ik de BSD nog toevoegde aan de collectie stond deze gameroom ook volledig gevuld, temeer omdat ik ook nog onderdak gaf aan de minte Tommy en JY van Mushroom Bart, toen hij even tijdelijk plaatsgebrek had. Jammer genoeg zijn deze fraaie exemplaren ondertussen weer door de rechtmatige eigenaar opgepikt.

Sindsdien heb ik de komers en gaanders niet echt meer bijgehouden. De collectie op 14/8/2011 bestaat uit : STTNG - TZ - IJ - TAF - MB - HUO Shrek - HUO LOTR - HUO BDK - HUO SM - RG - AP - BTC en SOF. Oh ja, ik heb ook nog een Party Animal bij een maat staan...
*** Q is good for you !! ***

Plaats reactie