Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door spliffsecond » 26 mei 2015, 22:25

Hey allemaal,

even kort laten zien hoe ik een tekening overteken in Illustrator, maar dit kan in elk vector programma.

Eerst heb je een 1 op 1 scan nodig van het te hertekenen gebied, dit kan ook met foto's maar dan moet je
lenscorrectie gebruiken en dat is niet zo evident

Ik ga hier niet uitleggen hoe je tekent in illustrator, mijn belangrijkste tool is de pen die besier-curves tekent,
dit is iets dat je eerst wel onder de knie moet krijgen, maar eenmaal je dit doorhebt kan je elke denkbare curve of rechte lijn tekenen.

Afbeelding

eerst de hele omtrek van de figuur maken

Afbeelding

Als je dan de lijn omzet in een vlak heb je een mooi zwart silhouet

Afbeelding

dan van elk vlak weer de omtrek maken

Afbeelding

en dit knip je uit je groot zwart vlak, in illustrator doe ik dit met pathfinder optie min voorste. Dit moet zeker ook bestaan in andere programmas, ik weet alleen niet hoe het daar heet

Afbeelding

en dan het resultaat, let niet op de dikke groene lijnen, deze zijn van de zwarte lijnen van het hele speelveld

Afbeelding

uiteindelijk moet je dan alle vlakken getekend hebben

Afbeelding

uiknippen et voila,

Afbeelding

na een paar kleurtjes

Afbeelding

Nog een lange weg te gaan

Afbeelding

maar ben ondertussen wel wat verder

Afbeelding

hopelijk hebben jullie er wat aan

grtz
free

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door Hairy Otter » 27 mei 2015, 19:33

Ik denk dat vele mensen hier wat kunnen van leren, met wat oefenen kan je "alles" wel natekenen.
zelf gebruik ik ook illustrator, maar voor mensen die een gratis optie willen kan ik inkscape echt aanraden. Zeker als je niet echt gewent bent om in illustrator te werken, al is de overstap best te doen. Inkscape is volledig gratis en ook in het Nederlands. Alles wat ik in illustrator gebruik vind ik ook hier terug, meestal wel ergens anders maar de pictogrammen zijn zeer herkenbaar.
Een link naar inkscape:
https://inkscape.org/nl/

De pathfinder waar in de tutorial besproken wordt vind je in inkscape onder het menu paden (path in english), en de pictogrammen spreken voor zich.

Het lijkt wel of ik aandelen zou hebben maar dat is echt niet ;)

Een handige tip die ik zelf nog wil meegeven en die op de screenshots wel te zien is maar niet besproken:
Wees niet te zuinig met lagen en geef ze een duidelijke naam. Hierdoor kan je dingen waar je niet aan werkt tijdelijk gemakkelijk vergrendelen of verbergen. Neem als onderste laag de voorbeeld scan zodat je deze kan vergrendelen. Anders ga je deze vaak onbewust selecteren en verplaatsen. Door gebruik te maken van lagen kan je de volgorde ook eenvoudig bewerken.

bijvoorbeeld:
Met de bumpers en plastics zichtbaar (laag knoppen):
Afbeelding

Met knoppen onzichtbaar:
Afbeelding

Wat ik ook nog wil meegeven is dat je best een aparte laag maakt met tekst. Deze zet je dan over naar een nieuwe laag waar je dan de tekst kan omzetten naar paden, zodat geen fonts verloren gaan of veranderen als je naar een drukker gaat. Door twee lagen te hebben kan je nog altijd de tekst verbeteren of aanpassen en daar dan een nieuwe vector tekst van maken.
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door spliffsecond » 27 mei 2015, 20:01

Hey Hairy,

bedankt voor de nuttige aanvullingen,
als we zo allemaal ons steentje bijdragen kan iedereen zien dat het met wat geduld haalbaar is om kwalitatieve restauraties te doen

grtz
free

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door HarrieD » 01 jun 2015, 05:49

Interessant, ik ga het zeker een keer proberen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door g94 » 01 jun 2015, 06:52

spliffsecond schreef: Afbeelding
Euh Free, alles goed en wel, maar tetten beginnen niet ergens achter een vrouw haar oor hé, en die tepels staan toch ook nie vree juust. Vreemd dat Maarten daar nog niks over gezegd heeft...
:lol:

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door HarrieD » 01 jun 2015, 06:57

g94 schreef:
Euh Free, alles goed en wel, maar tetten beginnen niet ergens achter een vrouw haar oor hé, en die tepels staan toch ook nie vree juust. Vreemd dat Maarten daar nog niks over gezegd heeft...
:lol:
Vandaar ze ook zo verschrikt kijkt vermoed ik.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door spliffsecond » 04 jun 2015, 18:30

g94 schreef:Euh Free, alles goed en wel, maar tetten beginnen niet ergens achter een vrouw haar oor hé, en die tepels staan toch ook nie vree juust. Vreemd dat Maarten daar nog niks over gezegd heeft...
:lol:
Tja, ben dan ook geen echte tekenaar hé en ik wou zoveel mogelijk de originele lijnen behouden.
Over de tepels ben ik eigenlijk wel tevreden, kzou nie weten waar ze anders te zetten.
Ksta wel open voor suggesties

Grtz free

Ps nu dak er nog eens goe naar zie, doet het mij denken aan die plastic voorhang tetten van aalst carnaval

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door Q » 05 jun 2015, 06:53

spliffsecond schreef: Ps nu dak er nog eens goe naar zie, doet het mij denken aan die plastic voorhang tetten van aalst carnaval
Na al die jaren heeft er eindelijk iemand ontdekt dat er feitelijk een voil jeanet op dat speelveld staat !! :clap: :lol:
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Hoe een tekening overtekenen in Illustrator

Bericht door zwartepanter » 14 jun 2015, 18:17

Wow, ik ga een unieke AFM bezitten... mmm... titties... :spank: .

Plaats reactie