Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Jiggy » 22 jul 2013, 08:25

Er zijn wat mensen/shops die het waarschijnlijk niet zo heel tof vinden dat ik dit allemaal zo uitleg, en vooral het deel niet welke toys je kan gebruiken en waar je ze kan halen, aangezien sommige shops schandalig veel geld verdienen aan dit soort mods, die vaak een paar euro kosten om te maken. Dit is niet goed voor de community en hobby, en ik vind dat deze informatie gewoon maar eens publiekelijk beschikbaar moet komen.
De mensen die hiermee een probleem hebben, hebben dus gewoon pech.

Heb je vragen, stel ze gerust, ik heb de afgelopen jaren nogal wat LED mods gemaakt (ene periode wat actiever dan de andere) en vaak ook geleverd aan de bekende(re) shops die ze vervolgens voor forse bedragen verkopen.
Ben hiermee inmiddels gestopt, omdat ik er wel klaar mee ben, het is namelijk stiekem ontzettend veel werk :)
Het maken van een mod die je al 100 keer gedaan hebt valt mee, het gaat echter vooral om het bedenken van nieuwe mods, waar plaats ik het, wat past goed bij een kast, hoe monteren we het zodat het altijd zonder schade verwijderd kan worden, waar haal ik de spullen die ik ervoor nodig heb etcetc
Neemt niet weg dat ik alle info die ik heb graag met jullie wil delen. Het mooie is namelijk dat de mods die eenieder weleens koopt voor 50, 100, 150 euro of soms meer, vaak maar een paar euro kosten om te maken (en wat tijd).

Zo. Dit wordt een heeeeel lang verhaal, ik heb geprobeerd voor deze eerste editie de vragen te beantwoorden waar volgens mij de meeste mensen mee zitten

1. Welke LED lampjes kan ik gebruiken?
Je kan van alles gebruiken, echter mijn ervaring leert dat er ontzettend veel verschil zit in lichtopbrengst van LEDs, en ook de levensduur.
Dit zijn de leds die ik altijd gebruik (je hebt ze in allerlei soorten en maten, ook UV led's voor leuke effecten, bi color, multicolor, smd etcetc maar laten we het even bij de standaard led's houden), in de kleur naar keuze :
- 3mm LEDs: http://www.ledtuning.nl/catalog/index.php?cPath=158_37
- 5mm LEDs: http://www.ledtuning.nl/catalog/index.php?cPath=158_38

Het voordeel van deze LEDs is dat ze van superhoge kwaliteit zijn, ontzettend fel zijn, en tevens doorzichtig zijn (staat erg strak in mods, ipv een rood of groen gekleurd led lampje).

2. Hoe sluit ik de LED lampjes aan?
Een LED mod sluit je doorgaans aan op het bestaande circuit van de flipperkast. Wat het makkelijkst is, en in principe het beste werkt, is het aansluiten van je LED mod om tegelijk met andere verlichting van de kast aan te gaan.
Bijvoorbeeld samen met een flasher, of met een specifieke insert.
Met meerdere LEDs in 1 mod, kan je natuurlijk ook per led op een andere bron aansluiten.
Verder is het eigenlijk heel simpel, en steeds hetzelfde. Je hebt een LED lampje, je wil deze aansluiten op 6volt of 12 volt, en hiertussen moet een weerstandje zodat je de LED niet opblaast (dit moet je berekenen). That's it.

Kort stappenplan voor een mod met 1 LED erin:
- bepaal het voltage waarop je de mod wil aansluiten en van gaat aftappen.
Dit is heel makkelijk: Flasher's zijn 12 volt, vrijwel alle overige verlichting op het speelveld is 6 volt
- verifieer de weerstand van de LED die je gaat gebruiken. De kleur van de LED is hierbij van belang. Elke kleur heeft van zichzelf een andere weerstand en een andere drempelspanning, die dus van invloed is op de weerstand die je er nog bij moet zetten.
Ik kan het hier heel ingewikkeld uit gaan leggen, maar gebruik gewoon dit (al begrijp je totaal niks van spanningen en weerstanden, met de calculator hieronder kom je er zeker uit:
http://www.ledtuning.nl/catalog/resistorcalculator.php
Stel je hebt een blauwe LED, kies die in dit overzicht bovenin.
Je wijzigt niks aan de drempelspanning, dit is gewoon een gegeven van de kleur LED.
We gaan uit van 1 LED, dus je zorgt dat bij aantal LED's in serie '1' staat.
Je vult de voedingsspanning in die je gaat gebruiken (12volt als je aftapt van een flasher, en doorgaans 6 volt voor de overige verlichting).
Je laat de LED stroom staan en wijzigt deze niet.
Vervolgens klik je op 'bereken'.

Je ziet vervolgens dat je als je 1 blauwe LED op 12 volt wil gebruiken, je nog een weerstand nodig hebt van 470Ohm
Afbeelding

Doe je exact dezelfde berekening, maar voor een rode LED op 12 volt, dan zie je dat je een weerstand nodig hebt van 560Ohm
Afbeelding

Je kan hier verder wat mee spelen, wijzig het voltage naar 6 Volt en je ziet dat je een lagere weerstand nodig hebt.
Ga je LED's in serie zetten (bijvoorbeeld 2 rode LEDs in serie voor in de Trollen van Medieval Madness, of in een Dragon Mod voor Medieval Madness) dan vul je bij 'aantal' simpelweg 2 in. Je zal zien dat dit alles van invloed is op de weerstand.

Het aansluiten van de lampjes is simpel.
Een lampje heeft 2 voetjes, een + en een -.
Aan de + soldeer je een rode draad, aan de - soldeer je een zwarte draad. Dit kan nogal een pielwerk zijn als je vervolgens een lampje op een onmogelijke plek in een mod gaat stoppen :)
Hierna ga je de berekende weerstand aan de + draad solderen, ik doe dit meestal zo ver mogelijk bij het lampje vandaan, je zit niet te wachten op een weerstand die je ook nog in je toy moet zien te frutten. Het is ook veel makkelijker een weerstandje vervangen als je bijv een foutje hebt gemaakt als deze niet in je mod zit, maar gewoon aan het uiteinde van je draad.
Een handige tip is vervolgens het gebruiken van 'Alligator clips' aan het uiteinde van je draad, dat zijn deze dingen:
Afbeelding
Andere handige tips zijn het gebruik van kabelschoentjes (die clips passen doorgaans niet of heel moeilijk door een speelveld), met kabelschoentjes krijg je zo de draad erdoorheen en kan je aan de onderkant de schoentjes in elkaar schuiven. Ook krimpkousjes zijn erg handig, met name in de toys zelf, als je 2 lampjes (bijvoorbeeld 2 ogen) dicht bij elkaar hebt zitten en in een toy moet frutten, voorkom je dat het soldeer door je geweld losgaat door de krimpkous eromheen. Je voorkomt ook dat je perongeluk een +en en -en tegen elkaar drukt zonder dat je het ziet, of de toy indien van metaal onder spanning zet omdat een van de draadjes tegen de toy aankomt.
Deze spullen kan je vrijwel overal krijgen, Alligator clips zorgen ervoor dat je je mod zonder solderen netjes aan kan sluiten op je bron (flasher, insert, gi etc) door ze gewoon vast te 'clippen' op de + en - van je bron. Geen solderen, plug en play. Ook zo weer weg te halen zonder schade.
Als ik dit even vluchtig illustreet in paint:
Afbeelding

3. Waar haalt iedereen al die toys???
Je vraagt je vast af, hoe iemand in godsnaam zo mooi een nieuwe 2 koppige draak voor Medieval madness kan maken. Of allerlei andere mods die je gezien hebt.
Al die toys worden echter niet gemaakt door degene die de LED mods maken, de truuk zit hem in het vinden van gewoon speelgoed, in de juiste maat, die niet te duur is, en je netjes kan monteren en voldoet aan je wensen.
Hier zit tevens het probleem, het zoeken van de juiste is heel tijdrovend, sommigen ga je echt niet vinden tenzij je weet waar je moet zoeken. Ik heb hier de afgelopen jaren letterlijk honderden uren in gestopt.
Wat uitdagingen die je hier gaat krijgen is, hoe kan ik netjes door een bestaande opening onderin het speelveld uitkomen, met de bedrading zoveel mogelijk uit het zicht.
Hoe bevestig ik de mod zonder zichtbare schade netjes (vaak zal je hiervoor een bracketje van metaal of plexiglas moeten maken, creatief moeten zijn met tie-wraps uit het zicht, en dat soort truuken).

Wat je verder nodig zal hebben is secondelijm, en een Dremel setje is eigenlijk onmisbaar. Je zal wat gaatjes moeten boren doorgaans met een heel secuur boortje, wat moeten schuren op de millimeter, en je lampjes vast moeten zetten.

Ik zal hier wat voorbeelden noemen van toys die gebruikt worden voor de wat bekendere mods. Wil je een bepaalde mod maken maar heb je geen idee welke toy je moet hebben, vraag het even hier dan zoek ik m voor je op, allicht weet ik het.

Ik heb wat mods genomen die volgens mij best populair zijn, en vaak voor heel veel geld verkocht worden, echter voor een paar euro te maken zijn:

Medieval Madness
- Troll MOD
Dit is een 'Goblin' van het merk PAPO.
Voorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/FIGURINE-PAPO-GO ... 460a52dc31
Je boort de ogen secuur uit met een Dremel, zorg dat aan de achterkant de draden handig uitkomen zodat je ze uit het zicht naar onder het speelveld kan leiden.
Je maakt deze mod voor rond een tientje, die bij Wolfsoft bijvoorbeeld verkocht wordt voor 75 tot 150(!) euro: Afbeelding

- 2 Headed dragon MOD
Dit is een '2 headed dragon' van het merk PAPO.
Je kan ze met wat zoeken op veel plekken vinden, reken op ongeveer een tientje voor de draak en wat kleingeld voor verzending afhankelijk van waar je het koopt. Staan ook heel vaak op marktplaats van mensen die ridderfiguurtjes verzamelen, meestal ben je dan met 5 euro al klaar.
Even heel snel op ebay levert op: http://www.ebay.nl/itm/Two-Headed-Red-D ... 2a1e11509b
Dit is ter illustratie, prijstechnisch is dit eigenlijk al veel te duur, maar dan zie je het even.
Je maakt deze mod voor rond de 20 euro, bij andere shops betaal je voor deze mod tussen de 100-200(!) euro.
Afbeelding

Wat je hier in principe gaat doen is de vlam uit de mond van de draak met een Dremel netjes weghalen.
Vervolgens ga je met de Dremel de ogen van de draak uitboren, doe dit slim en zorg dat je aan de achterkant op een handige plek uitkomt zodat je mooi de draden kan wegwerken. Dit zal wat trial en error zijn.
Je frut vervolgens je leds erin, werkt het netjes af (ik gebruik vaan wat siliconenkit aan de achterkant waar de draden uitkomen, en van dat krimprubber om de bedrading heen).
Wat ook een leuke variant is (maar tijdrovend) is een led in de mond van de draak te zetten, en hieruit met Plexiglas een vlam te maken. De LED zal het plexiglas verlichten en zo lijkt het alsof de draak vuur spuwt. Ik laat dit meestal achterwege, ik vind het resultaat niet super, en het is onwijs veel werk.

Twilight Zone
- Thunderbird mod
Er zijn diverse modellen die je kunt gebruiken, schaal die je wil is 1:18.
Dit is een voorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/Road-Legends-195 ... 4611117572
Maar zoek op marktplaats, meestal heb je er wel een voor 5 euro.
Je maakt deze mod voor een eurotje of 10, daar waar je bij andere shops zo rond de 75-100 euro betaalt.
Afbeelding

Je verwijdert in principe de plastic kapjes bij de voor (en evt achterlampen) en plaatst hierin de leds, welke je aansluit op de flasher tussen de pop bumpers.

- Slotmachine mod
Believe it or not, dit is een puntenslijper :)
Bijvoorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/SLOT-MACHINE-CAS ... 51a1b2ec86
Je maakt deze mod voor een eurotje of 10, daar waar je bi jde meeste shops tussen de 75 en 200(!) betaalt.
Afbeelding

Er zijn wat varianten van deze mod. De populairste is bovenin een ledje plaatsen (boven dat gaatje bij die Swirl), LED verlichting onder de slot-wheels plaatsen zodat deze oplichten. Vaak wordt er aan de linker kant, op dat platte vlak naast de 'swirl' ook nog een LED geplaatst. Je plaatst deze mod dan bij het Slot Machine plastic van Twilight zone.
Wat een hele gave, maar ook lastig te maken variant is, is dat je de onderzijde van de slot machine een groot gat boort waar de bal doorheen past. Je kan hem dan monteren zoals op bovenstaand plaatje. Als je dit heel secuur doet, zal je bal de 3 slots doen laten draaien elke keer als hij erdoorheen komt.

Indiana Jones
- Ark mod
** placeholder **
- Mine cart mod
** placeholder **
- Indiana Jones Candle figure mod
Laatst gewijzigd door Jiggy op 22 jul 2013, 09:57, 10 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jippen
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 mei 2012, 10:48
Real name: Dimitri Van Hove
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door jippen » 22 jul 2013, 08:45

Strak, bedankt voor de uitleg, daar zijn we wat mee zie. Na de verbouwingen ga ik ledjes plaatsen in mijn recognizer(tron) dus met deze tutorial gaat dit zeker lukken. Hoe maak je trouwens de leds vast aan de bestaande verlichting ? , moet dit gesoldeerd worden, of is dit met klemmen ?. Zelf ben ik op zoek naar 2 TRON LIGHT CYCLE 's dus als je een tip weet :-)
In play: Tron pro, op zoek naar een ST pro/prem

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Jiggy » 22 jul 2013, 08:45

jippen schreef:Strak, bedankt voor de uitleg, daar zijn we wat mee zie. Na de verbouwingen ga ik ledjes plaatsen in mijn recognizer(tron) dus met deze tutorial gaat dit zeker lukken. Hoe maak je trouwens de leds vast aan de bestaande verlichting ? , moet dit gesoldeerd worden, of is dit met klemmen ?. Zelf ben ik op zoek naar 2 TRON LIGHT CYCLE 's dus als je een tip weet :-)
Zal ik zo even uitwerken :)

Gebruikersavatar
jippen
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 mei 2012, 10:48
Real name: Dimitri Van Hove
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door jippen » 22 jul 2013, 09:04

Welke dikte van draad gebruik ik best ? en soldeer je de weerstand aan de plus kant of de min kant ?
In play: Tron pro, op zoek naar een ST pro/prem

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Jiggy » 22 jul 2013, 09:21

jippen schreef:Welke dikte van draad gebruik ik best ? en soldeer je de weerstand aan de plus kant of de min kant ?
Gebruik altijd gewoon standaard 0.5mm zwart en rode draad.
(ik koop altijd een paar meter van bijvoorbeeld: http://www.ledtuning.nl/catalog/product ... cts_id=937)
Ik zet de weerstand altijd aan de + kant, maar dat is meer voor mezelf. Het kan ook op de - kant, het maakt niet uit, zolang hij er maar tussen zit. Maar net wat je zelf prettig vindt

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Mentara » 22 jul 2013, 09:31

Damn, goeie guide. Ik ben fan. :-) Heb je een suggestie voor een online shop die de correcte weerstandjes kan leveren?

edit: net gezien dat ze ze hebben op die ledtuning.nl site :whisling:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Jiggy » 22 jul 2013, 09:43

Mentara schreef:Damn, goeie guide. Ik ben fan. :-) Heb je een suggestie voor een online shop die de correcte weerstandjes kan leveren?

edit: net gezien dat ze ze hebben op die ledtuning.nl site :whisling:
Ik gebruik echt altijd ledtuning, die hebben bijna alles, prima prijs, en hele goede kwaliteit.
Als je technisch wat minder bent kan je er ook vaak wel met een vraag terecht.

Maar ebay kan ook, prijstechnisch haal je alle spullen echt voor een appel en een ei uit china, als je niet kan solderen kan je zelfs op ebay leds krijgen met de juiste weerstanden en bekabeling al aan de leds vastgesoldeerd.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Mentara » 22 jul 2013, 09:50

Ik denk wel eens een bestelling te plaatsen, ja. Ik heb het voorlopig gehouden bij experimenteren met GI, inserts, en hier en daar een led strip, maar dit soort led tuning is nieuw voor mij. De mogelijkheden lijken mij echter enorm. Die alligator klemmetjes vind ik wel niet op die site, of kijk ik daar over? Nu, ik moet straks toch nog eens langs bij de plaatselijke doe het zelf, ik ga daar eens kijken ook.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Jiggy » 22 jul 2013, 09:54

Die clips heeft hij niet, die kan je inderdaad bij de plaatselijke doe het zelf halen.
Haal dan ook gelijk Krimpkousjes (altijd handig) en kabelschoentjes, maakt je leven een stuk makkelijker :)

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Mentara » 22 jul 2013, 09:59

Jiggy schreef:Haal dan ook gelijk Krimpkousjes (altijd handig) en kabelschoentjes, maakt je leven een stuk makkelijker :)
Goeie tip, thanks! :respect:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Richard Baan » 22 jul 2013, 10:52

:good:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Baron Shadow » 22 jul 2013, 12:14

Top, zeer goede en bruikbare handleiding.
Zeker weer wat ideeën opgedaan om ook eens licht in een MOD toe te voegen.
Ga gelijk eens speuren voor wat kasten ;)
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Mentara » 23 jul 2013, 10:20

Die potloodslijper is toch verdomme goed gedaan. :D
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door MeesterPieter » 23 jul 2013, 19:57

nice, mooi uiteengezet
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
johnware
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 apr 2013, 18:41
Real name: John van Gerwen
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door johnware » 24 jul 2013, 19:50

Je krijgt gewoon zin om zelf aan de slag te gaan.
Prachtig, mijn dank is groot.

Succes allemaal :D
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door TRABBART » 16 feb 2015, 15:04

iemand een bron waar je deze leds per stuk kan kopen, ik heb namelijk veel kleuren nodig en op bovenstaand adres moet ik van elke kleur 50 leds kopen,, ze zijn niet per stuk te krijgen,,, :oops:

JWV
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 nov 2014, 11:51
Real name: Jan-Willem
Locatie: The Netherlands

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door JWV » 16 feb 2015, 15:23

http://www.led4pin.eu? (NL shop)
Bij nader inzien zijn dat zijn de speciale 'flipperlamp' replacement leds, niet de 'standaard' leds.

Als je 2 weken geduld hebt (verzonden vanuit China) dan is dx.com een leuke shop.
http://www.dx.com/p/exled-5mm-led-light ... pcs-295310 (EUR 3,50 voor 60 leds in verschillende kleuren)
Zoeken op "led 5mm" en "led 3mm" levert daar genoeg op..

Kun je die shop die hier genoemdn was anders niet mailen dat je er wel 50 wil maar in verschillende kleuren?
On a visit: TOM
Good friends: BSD

Akuma2000
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2015, 16:21
Real name: Freddy

Re: Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat

Bericht door Akuma2000 » 14 jun 2015, 22:23

Ik ben bezig met een topper.
Verlichting (LED's) staat nu constant aan, ik wil proberen verschillende LED's te laten mee knipperen met de speelmodus flipperkast.
Kan iemand vertellen hoe je dat het beste kan doen en waar je de LED's op moet aansluiten op de power driver board/lamp matrix?
Als ik het goed begrijp, moet je het aansluiten op 2 connectors op de PDB, eentje voor de stroom en de ander voor de regeling. Verder dan dat kom ik er nog niet :oops:

Plaats reactie