IC's vervangen op een CPU-board

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnware
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 apr 2013, 18:41
Real name: John van Gerwen
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door johnware » 28 apr 2013, 19:43

Beste Forumleden,
Dankzij Richard Baan en andere forum leden heb ik zelf mijn flipperkast kunnen repareren, daarvoor mijn dank.
Om ook andere leden hiermee te kunnen helpen heb ik een How-To geschreven.
Mocht je op en of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.
Helaas kan ik mijn plaatjes niet rechtstreeks over zetten in dit forum zodat ik het even op een andere manier moet doen.

De volledige beschrijving is in ieder geval ook als PDF bestand te downloaden.
http://members.ziggo.nl/johnware/Flippe ... vangen.pdf

Plaatjes per bladzijde:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten,
John
http://johnware.tk
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door nlcortana » 29 apr 2013, 06:31

Ik wil graag een kleine kanttekening maken bij het los knippen van het IC met een zij-snij tang. De manier die jij beschrijft zorgt dat bij het doorknippen van het pootje tevens veel trek kracht op het eilandje van de print ontstaat. Ik kan me voorstellen dat bij een goede print dit wel goed gaat. Maar als je enige zuurschade hebt, je het koper zo mee omhoog trekt.
Ik knip de pootjes altijd vanaf boven door (daar waar ze het huisje verlaten en haaks de bocht om gaan) met een kniptang met een fijnere bek. Het snijvlak van je tang moet hiervoor echt aan de rand van je bekken zitten, bij jouw tang loopt die iets naar binnen toe.

Verder prima werk. Plaatjes kijken is leuk en altijd verhelderend.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door Richard Baan » 29 apr 2013, 09:44

Mooi en duidelijk verhaal.

Kleine kanttekening bij de methode om het ic er in 1 geheel uit te halen: een beetje wiebelen met het ic trek je hem er niet uit, dan gaan de eilandjes stuk. Wat je moet doen is de ic-pin los solderen uit het eilandje. Dat kan het best door het ic-pinnetje (wat normaal een beetje scheef in de print zit) rechtop te drukken terwijl de soldeerbout de soldeer smelt. Als alle pinnetjes los zijn (helemaal nergens meer soldeer tussen) kun je met een ic-trekker het ic er uit halen.

En een advies: als het ic goedkoop en volop te krijgen is: altijd kapot knippen, is nog altijd het minste risico.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
johnware
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 apr 2013, 18:41
Real name: John van Gerwen
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door johnware » 29 apr 2013, 10:04

Kijk dat zijn de juiste opmerkingen ;)
Handige tips die ik meteen zal verwerken in de te downloaden PDF.

Zag idd ook al een methode om de pootjes door te slijpen met een dremel vanaf de bovenkant.

Groeten,
John.

EDIT: Inmiddels is het PDF document wat je kunt downloaden aangepast.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door tony » 20 jun 2013, 09:13

hoi

meschien ook een handige tip die ik van wijlen leon uit gent geleerd heb ,

de pootjes gewoon verwijderen met een dremel met een snijschijfje
gaat heel snel en dan heb je totaal geen druk op de printplaat

grtz

tony :D

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door sake » 20 jun 2013, 09:25

Goed werk John, mooi te lezen dat het je allemaal gelukt is. Geduld wordt beloond :)

Overigens, voor desolderen van componenten maak ik zelf gebruik van litzedraad.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door J.Verheggen » 11 jul 2013, 08:21

leuk! Ik heb zelf jaren met een hand pompje gewerkt, maar naarmate je professionelere service wilt bieden koop je toch een anti statisch desoldeerstation van weller en aanverwante artikelen. Groot voordeel hiervan is dat je de componenten 9 van de 10 keer heel uit de print kan halen, en dus ook wel eens iets kan testen (vooral handig bij duurdere IC's)
Verder moedig ik het gebruik aan van GOEDE soldeer, dus geen stannol, maar echte witmetaal soldeer, en het gebruik van soldeerlakken en flux remover na de reparatie.

:good:
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door flippers.be » 11 jul 2013, 10:32

Mijn opmerkingen (en dat zijn puur mijn persoonlijke opmerkingen - ik ga niet zeggen dat mijn werkwijze beter is en sta open voor discussie, wil altijd zelf bijleren) :

p1: situatie: zekeringen / stroom op switch ? Nee wat je doet is je gaat in de switch test en kijkt of die registreert. Je gaat in de solenoid test en kijkt dan of de spoelen werken. Gaan er meerdere niet, dan pas kijk je naar de zekeringen. Gaat er 1 niet, dan zoek je eerst naar losse draden onder het speelveld.

p2: niet gewoon met een draad verbinding maken maar met een diode ertussen !

p10: tussen E en F een extra stap: met de multimeter meet ik alle verbindingen na, of de losgesoldeerde eilandjes en de baantjes die eraan vertrekken mooi continuiteit maken met het eindpunt waar ze naartoe gaan.

Zelfde stap na punt G: na het voetje erin te solderen meet ik continuiteit van elk gaatje van de nieuwe socket met het eindpunt van de baantjes waar ze naartoe gaan. Is snel gedaan en zo ben je zeker dat alles goed gesoldeerd is.

Gebruikersavatar
johnware
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 apr 2013, 18:41
Real name: John van Gerwen
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door johnware » 24 jul 2013, 19:43

Beste Allemaal,
Bedankt voor alle reacties, zo zie je maar dat we met z'n allen tot een zeer goed document komen door al die opmerkingen te verwerken.
En ja nu merk ik dat ik idd stappen oversla die je eigenlijk wel doet maar niet beschrijft.
Zo snel als mogelijk zal ik het document aanpassen.

Groeten,
John.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

Gebruikersavatar
coinoperator
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:38
Real name: Hans Balk

Re: IC's vervangen op een CPU-board

Bericht door coinoperator » 20 sep 2013, 21:30

flippers.be schreef:Mijn opmerkingen (en dat zijn puur mijn persoonlijke opmerkingen - ik ga niet zeggen dat mijn werkwijze beter is en sta open voor discussie, wil altijd zelf bijleren) :

p1: situatie: zekeringen / stroom op switch ? Nee wat je doet is je gaat in de switch test en kijkt of die registreert. Je gaat in de solenoid test en kijkt dan of de spoelen werken. Gaan er meerdere niet, dan pas kijk je naar de zekeringen. Gaat er 1 niet, dan zoek je eerst naar losse draden onder het speelveld.

p2: niet gewoon met een draad verbinding maken maar met een diode ertussen !

p10: tussen E en F een extra stap: met de multimeter meet ik alle verbindingen na, of de losgesoldeerde eilandjes en de baantjes die eraan vertrekken mooi continuiteit maken met het eindpunt waar ze naartoe gaan.

Zelfde stap na punt G: na het voetje erin te solderen meet ik continuiteit van elk gaatje van de nieuwe socket met het eindpunt van de baantjes waar ze naartoe gaan. Is snel gedaan en zo ben je zeker dat alles goed gesoldeerd is.
correct
en steeds dat weer per ic zodat je weet waar je evt fout ging.
het is uiterst wrakke prut die printen.

vergeet niet te vermelden dat je voor iedere soldeerhandeling de bout schoonveegt
verbrandt tin is rampzalig.
iedere verbinding die je los wilt maken vloei je eerst in met nieuw tin....en niet te zuinig.
gebruik GOED tin, niet van de bouwmarkt maar een duurdere multicore witmetaal kwaliteit.
dat tin waar bruine smurrie uitkomt meteen wegsmijten...bleh

en voor iedereen geldt, oefen eerst uren en uren op iets wat je toch weg gaat gooien.

Plaats reactie