Electronische componenten.. Welke??

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Stanley
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:58
Real name: Christoph
Locatie: Belgium

Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Stanley » 06 jun 2017, 20:54

Misschien een vreemd topic maar ik ben van plan om me wat stock aan te leggen van componenten.

Ik ken heel weinig van electronica, en daarom vraag ik het hier:

Wat is nu de moeite om in huis te hebben, qua transistoren, diodes, weerstanden, ic's., brugcellen, etc..?
M.a.w. wat gaat veel kapot/wat mag zeker niet ontbreken/wat zijn veel voorkomende types van componenten ?

Iemand eventueel een lijstje?

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door pinballservice-nl » 06 jun 2017, 21:05

Allemaal een component :mrgreen:

Ik trap af; transistor TIP 102 - altijd goed

Voor welke flipper is het bedoelt?

Neem je manual, kijk bij componenten, dan heb je een lijstje.
Coniunctione Crescitur

Stanley
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:58
Real name: Christoph
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Stanley » 06 jun 2017, 21:11

pinballservice-nl schreef:
Voor welke flipper is het bedoelt?

Neem je manual, kijk bij componenten, dan heb je een lijstje.
Zowel Stern/Bally/Williams

Ja, inderdaad :good: , maar ik veronderstel dat sommige componenten weinig of nooit stuk gaan, en andere dan heel frequent stuk gaan. Daarom deze rare vraag 8-)

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door pinballservice-nl » 06 jun 2017, 21:21

Mijn lijstje uit een manual was niet serieus bedoelt.

Ik zou voor de slijtdelen gaan als elco's, opto's, diodes, brugcellen.... misschien een LM339... met voetje.
Kijk op fora wat de problemen zijn met flippers die jij hebt en anticipeer daarop.
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door flippers.be » 07 jun 2017, 08:54

Zoek ergens de oude reparatie guides van Clay, die hadden in het begin steeds een vrij uitgebreid lijstje van onderdelen die je nodig hebt..

Inderdaad wat hier gezegd wordt.. hangt ook af van hoe goed je soldeerkunsten zijn.
LM339 bv enkel als je zeker bent dat je op die dunne baantjes van de cpu kan solderen.

TIP102 zeker, maar dan ook de kleinere pre-driver transistoren want die vervang je best allemaal samen.

En als je echt een voorraad onderdelen wil om defecten snel te repareren, denk dan niet alleen aan electronica (optos) maar bv ook aan kleine plastic dingetjes die kapot kunnen gaan op je speelveld, flipperlink plastic, de slingshot link, enz..

Gebruikersavatar
killerboy0000007
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 feb 2016, 19:04
Real name: diego
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door killerboy0000007 » 07 jun 2017, 10:11

geen domme vraag zit ik ook al even aan te denken zeker wanneer het audio video board wpc95 al een ramp is om te vinden en rottendog het niet maakt en nu enkel te maken is met wpc89 en pinsound board , welk component is niet meer te krijgen op dat board ?? in wpc kasten toch mss zien dat je stukken hebt om je powerdriverboard te maken zal wel meeste stuk gaan van alle borden in die kasten , ook connectors en stekkers als j120 en j121 op wpc en wpc95 , op videos van tnt amusement zie je vaak welke componenten zij vervangen standard en verbeteren, iets dat op een ic voet zit lijkt me niet slecht te hebben liggen zit niet voor niks standard op een ic voet ;-) , maar dan is de vraag waar stopt het je kan zoveer in dit gaan tot je er ziek en blut van word , niet alleen elektronica componenten zoals aenaes zegt bv wat ik doe heb je een plastic ramp op je kast direct reserve bestellen + stickers , laat de oude slechte in je kast zitten als deze te doen valt en vervang deze als je kast gaat verkopen better save then sorry , probeer ook je elektronica te onlasten door leds in de GI te plaatsen hier word standard veel stroom over gestuurd 5 strings x 5A elk, heb je een andere kast binnen vervang direct alle zekeringen wie de verkoper ook al is ga er nooit vanuit dat de juiste zekeringen in de kast zitten , kijk zijn videos https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 0yyj_gYtOe zijn kennis is echt wel ongeloofelijk wat deze kerel heeft van onderdelen is echt zot

voorbeeldje van tnt video op 3:25 alles behalve reflow van alle soldering waar stekkers op komen ok maar alles doen is complete waanzin , https://www.youtube.com/watch?v=DNmj8UyTKnY&t=1s
Laatst gewijzigd door killerboy0000007 op 07 jun 2017, 11:26, 3 keer totaal gewijzigd.
in play : sopranos , wcs94 , junkyard , champion pub , taxi

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Richard Baan » 07 jun 2017, 10:33

Wat ik doorgaans doe:
Zodra ik componenten nodig heb en ik bestel deze, dan neem ik er een paar extra bij. Zo bouw je een voorraad op van componenten die wel eens stuk gaan (lees: dus stuk zijn geweest in mijn geval).

Die TIP102 klinkt wel aardig, maar een ander type kast heeft een IRL540 of een ander type spoel een TIP36C.
En de ene opto is de andere niet. En soms wil je net een bepaald type switch hebben omdat die beter past of minder contactdruk heeft. Sommige componenten zijn ook duurder dan andere, dus de vraag is dan: wil je die wel op voorraad hebben? Als je alles in gaat kopen heb je een beste prijs betaald voor iets wat vervolgens jaren op de plank ligt.

Ik zou altijd wat zekeringen op voorraad willen hebben, en de componenten die wel eens stuk gaan (en ik dan dus meer heb bijbesteld).
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
reive001
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 aug 2011, 09:04
Real name: Jules Reivers
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door reive001 » 07 jun 2017, 11:31

flippers.be schreef:Zoek ergens de oude reparatie guides van Clay, die hadden in het begin steeds een vrij uitgebreid lijstje van onderdelen die je nodig hebt..

Inderdaad wat hier gezegd wordt.. hangt ook af van hoe goed je soldeerkunsten zijn.
LM339 bv enkel als je zeker bent dat je op die dunne baantjes van de cpu kan solderen.

TIP102 zeker, maar dan ook de kleinere pre-driver transistoren want die vervang je best allemaal samen.

En als je echt een voorraad onderdelen wil om defecten snel te repareren, denk dan niet alleen aan electronica (optos) maar bv ook aan kleine plastic dingetjes die kapot kunnen gaan op je speelveld, flipperlink plastic, de slingshot link, enz..
voor mensen die maar niet de goede oude pinrepair site van Clay kunnen vinden. Hieronder de volledig werekende mirror site :)

http://www.vecchiflipper.it/Guide/

Gebruikersavatar
killerboy0000007
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 feb 2016, 19:04
Real name: diego
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door killerboy0000007 » 07 jun 2017, 11:43

wilt je toch al 1 weten :D uln2803a vanop cpu board wpc , problemen met lamp matrix gaat deze nogal is stuk zit dan ook op ic socket standard...

nog een paar wpc

25v15000uf powerboard c11 ,c5 ,c7,c6,c30
25v 100uf c20 powerboard
160v 150uf c4,c7
35v 10000uf c20,c21
Laatst gewijzigd door killerboy0000007 op 07 jun 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
in play : sopranos , wcs94 , junkyard , champion pub , taxi

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Vic » 07 jun 2017, 11:56

Met Richard eens.

Bestel wat extra als het op je weg komt.

componenten bestellen kom je toch niet onderuit. Heb meer dan 15.000 componenten in huis. en meer dan regelmatig moet ik bestellen omdat wat ik nodig heb er niet tussen zit of geen geschikt alternatief in huis heb.

maw, tenzij je zelf pcb's ontwerpt en maakt of meerdere pcb's per week hersteld is een flinke voorraad niet echt zinnig.
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Wingwalker » 07 jun 2017, 23:07

Ik volg Vic. Met een kleine collectie is het niet zinvol om een stock aan elektronica te hebben, behalve eventueel wat zekeringen. Koop gewoon de onderdelen als je ze nodig hebt, en bestel er eventueel een paar extra.
Mijn ervaring leert dat als je een flipper koopt die op elektronisch in orde is - er ook weinig componenten kapot gaan bij recreatief gebruik. Elektrische problemen veroorzaak je meestal zelf, zet altijd je flipper uit als je er aan werkt om geen kortsluiting te maken (al meerdere keren ondervonden ;))!

@killerboy0000007: da's een ferme zin die je gepost hebt! Het leest een stuk aangenamer als je af en toe een punt of hoofdletter gebruikt :good:
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door flippers.be » 06 dec 2018, 10:29

Mijn mening over voorraad aanleggen is veranderd ondertussen.

Heel lang geleden toen ik begon met flippers dan was het gewoon onderdelen halen in de electronica winkel en was ik blij dat ze dingen op voorraad hadden.. soms dingen speciaal laten bestellen zelfs. En ja dan kocht ik dingen die ik nodig had en een paar stuks extra om op voorraad te hebben want speciaal een uur rondrijden en parkeerplaats zoeken om wat transistoren of zekeringen te kopen als ik ze nodig had was tijdverspilling.

Later dan onderdelen online besteld en dan extras besteld, zoals hier wordt aangeraden.

Maar tegenwoordig vind je op aliexpress zoveel componenten aan zo'n bodemprijs dat het echt wel de moeite is om een voorraad aan te leggen. Het enige nadeel daar is dat het een paar weken duren qua verzending..

Ja als iets kapot gaat en iets dringend moet hersteld worden dan koop je best bij een europese winkel die snel verzend.

Maar als het niet dringend is, kan je gewoon een heleboel dingen van 1-2 euro voor 10 of 100 stuks vanuit China laten overkomen. Voor 20 euro heb je een pak onderdelen waarmee je de rest van je leven mee verder kan.
Ik denk aan dingen zoals diodes (1N4007 of 1N4004), ic sockets, transistoren, ...

Tatanka1961
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:10
Real name: Guy
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Tatanka1961 » 15 dec 2018, 17:17

Stanley schreef: Ik ken heel weinig van electronica...
Het is niet voldoende om een voorraadsje aan onderdelen te hebben om herstellingen te doen. Je moet ook nog het materiaal en wat kennis van zaken hebben. En dan ook nog wat gezond verstand en tijd om uit te zoeken wat er nu precies kapot is...
De kwaliteit van de PCBs van pakweg 20j geleden is niet wat ze nu is. De baantjes komen makkelijk los en dan kan je beginnen 'repareren' met draadjes en zo gaat het van kwaad naar erger. Je eindigt dan misschien wel met een werkende PCB, maar het ziet er niet uit!
Je houdt het niet voor mogelijk in welke staat ik al PCBs gezien heb waar sommigen aan 'hersteld' hebben! :shock:

Een voorbeeldje van een verder in perfekte staat verkerende PCB:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het telkens zonde om te zien hoe iemand een PCB in degelijke staat kan verkl*** door een herstelling :cry:

Dus mijn raad: als je er geen verstand van hebt, blijf er gewoon af en zoek iemand die het wel kan!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2018, 18:16

Tatanka1961 schreef:
Ik vind het telkens zonde om te zien hoe iemand een PCB in degelijke staat kan verkl*** door een herstelling :cry:

Dus mijn raad: als je er geen verstand van hebt, blijf er gewoon af en zoek iemand die het wel kan!
Dat kan. Je kunt inderdaad voor alles iemand inhuren om voor jou te repareren.
Dan zul je het nooit leren zelf te doen en je zult altijd daarvoor moeten betalen.

Je kunt ook een keer gaan proberen, en zo ervaring opdoen. Het is immers je eigen kast, als jij daarvoor kiest moet je dat zeker niet nalaten. Ik vind het zeker goed dat iemand zijn eigen kast kan repareren en niet te benauwd is om zelf iets te proberen.

En ja: door te proberen gaan er dingen mis. Het is uiteindelijk gewoon je eigen kast en je beslist zelf of je het risico durft te nemen. Ik vind overigens jouw foto's heel erg meevallen, ik heb wel erger gezien.

Ik ben vroeger als jonge jongen ook begonnen zelf te repareren. Ik had toen een Xenon met een defect lampje. Dat kon aan het lampje liggen of de lampdriver. Dan kon je wel een nieuwe kopen of dit laten repareren. Kostte 35 gulden, en was toen voor een 17 jarige best veel geld. En die thyristortjes waren stukken goedkoper.

Zo ben ik begonnen. Gaf ook een goed gevoel om het zelf gerepareerd te hebben. Ook ik heb destijds voldoende schade aangericht, maar het wel werkend gekregen. En al doende leert men en worden de reparaties mooier.

Als je voor alles iemand moet laten komen is het een dure hobby. Flipperkasten zijn gewoon onderhoudsgevoelig.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pino1313
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 okt 2012, 15:27
Real name: Jef
Locatie: The Netherlands

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Pino1313 » 15 dec 2018, 20:53

Mee eens zolang het van jezelf is.Heb zelf in het begin van de hobby connectors laten vervangen
tegen een vergoeding en als ik die nu zie denk hoe kan ik daar iemand voor betaald hebben.
Als je denkt aan vervangen waarom niet zelf proberen.En wat Richard zegt als je het zelf gefixt hebt
geeft gewoon een goed gevoel en een boost in zelfvertrouwen.

Tatanka1961
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:10
Real name: Guy
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Tatanka1961 » 15 dec 2018, 21:12

Uiteraard is het iedereens recht om dat zelf te beslissen!
Ik vind het alleen jammer om te zien dat mensen soms meer schade aanrichten dan wat anders.
En ik vind het ook opvallend dat men het vanzelfsprekend vindt om een reparateur te laten komen voor de frigo of de wasmachine, maar aan de flipperkast wil men dan weer geen geld uitgeven. :whisling:
Richard Baan schreef:
Tatanka1961 schreef: Ik vind overigens jouw foto's heel erg meevallen, ik heb wel erger gezien.
Ja, ik heb zelf ook al heel wat erger gezien. Maar wat mij hier vooral aan stoorde, is dat het een PCB is die er vrijwel nieuw uitziet, maar die men dan volledig om zeep helpt door 'ff een paar elkos te vervangen' :wtf:

Maar nogmaals, iedereen doet wat hij/zij zelf wil! :good:
Laatst gewijzigd door Tatanka1961 op 15 dec 2018, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Pinballwizzie
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 aug 2011, 09:01
Real name: Taco Wouters
Locatie: The Netherlands

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Pinballwizzie » 15 dec 2018, 21:20

Wat is de truuk om zo mooi de elco’s Eruit te solderen? Ik ben heel benieuwd namelijk.

Tatanka1961
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:10
Real name: Guy
Locatie: Belgium

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Tatanka1961 » 15 dec 2018, 21:27

Pinballwizzie schreef:Wat is de truuk om zo mooi de elco’s Eruit te solderen? Ik ben heel benieuwd namelijk.
Op zich is daar geen 'truuk' aan. Ik heb gewoon een degelijk desoldeerstation en uiteraard ook al wat ervaring met desolderen. En vooral niks proberen te forceren; als er nog teveel soldeer aanzit en je probeert hem er toch uit te trekken, dan komen de baantjes gegarandeerd mee! (Wat op de foto dus duidelijk gebeurd is...)
Dit soort elkos (zgn. 'snap-in') zijn wel tricky, want die spannen in de PCB.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2018, 21:32

Een kennis van me heeft een brede tip voor de soldeerbout waar je de beide pootjes tegelijk kan laten smelten. Dan gaat hij er mooi uit.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pinballwizzie
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 aug 2011, 09:01
Real name: Taco Wouters
Locatie: The Netherlands

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Pinballwizzie » 16 dec 2018, 00:22

Ja zoiets, ik was al aan het denken twee bouten tegelijk..lekker makkelijk, dan moet het zeker lukken.
Zal de volgende keer goed mijn best doen, met mijn zuiger en goed opletten.

Ook ik leer gewoon van al mijn fouten, niks mis mee toch.
Heeft me genoeg troubles opgeleverd, maar zoals gezegd ook genoeg voldoening!

Iemand nog een tip welk nr. punt ik moet betstellen voor mijn Weller. Ik had 8 of 9 meen ik, soms denk ik dat die daarom te warm word. En daarom ook eerder banen lostrek.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Richard Baan » 16 dec 2018, 09:34

Hoeft ook niet per se op die manier.
Je kunt met een kniptang dat hele ding kapot knippen en zo dat je 1 draad per keer er uit haalt. Dan gaat het prima met een tangetje en een normale tin zuiger.

En als er een via kapot gaat gewoon een extra draadje van boven naar onder mee trekken.
Op de manier zoals Hans Balk dat op zijn site heeft staan. Dat is best een degelijke reparatie.

Want ik vind de gaatjes in de pcb ook wel erg klein voor de elko die er in zit. Die is duidelijk niet ontworpen om gewisseld te worden.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door flippers.be » 17 dec 2018, 10:16

Ja Hans stelt het goed en eenvoudig voor op zijn website, maar net daarom is hij in mijn ogen mee verantwoordelijk voor een hele boel verprutste printen (maar zijn winkel draait er goed door)..

Als een brug kapot gaat (als gevolg van versleten elco) en de flipper reset dan gaat men sneller een reparateur erbij halen of dan pas herstellen.

Omdat Hans op zijn website schrijft dat elco's na zoveel tijd op zijn en het eenvoudig uitlegt, heb je echt wel een aantal mensen die totaal niets van solderen kennen, een nieuwe flipper kopen en om goed te doen, preventief zelf maar de elcos vervangen.. met als gevolg een verprutste print.
Een groot deel van die kasten had perfect nog jaren kunnen blijven spelen zonder probleem.

En nee dat verzin ik niet zomaar dat is echt wat ik ervaar.. heb zo al meermaals verprutste printen gezien en dat is de uitleg van de mensen erbij, ze doen het om goed te doen..
ooit ook een flipper verkocht, na een tijdje komt de koper klagen bij mij dat de kast reset.. na wat doorvragen blijkt dat hij de elcos vervangen had omdat hij gelezen had dat je dat best doet. tsja, pech he. als ik een flipper verkoop geef ik geen garantie maar ik wil de mensen wel helpen (zeker omdat die kast bij mij jaren zonder probleem speelde) maar als je zelf begint te solderen dan los je het zelf maar verder op..

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door Richard Baan » 17 dec 2018, 12:32

En zo heeft iedereen zijn mening.
Ik repareer niets wat niet kapot is. Ik reviseer de voeding pas zodra de kast gaat resetten.

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om naar een reparateur te gaan.
Toch denk ik niet dat Hans erg veel omzet haalt uit een aantal condensatoren.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Electronische componenten.. Welke??

Bericht door flippers.be » 17 dec 2018, 13:25

Ja en hij zal het niet slecht bedoelen hoor, dit is gewoon mijn ervaring met heel dat elco verhaal, en ik zal ook een vertekend beeld van de hele waarheid hebben omdat ik enkel de problemen hoor en niet van mensen die het succesvol vervangen..

Ik heb ook iets van enkel vervangen als het nodig is.. maar blijkbaar volgen toch een aantal mensen alle raad nogal letterlijk op terwijl ze er beter van af blijven.

alles heeft een nadeel en voordeel - dat heb je met Clays reparatie gidsen ook - vele mensen vinden ze super omdat mensen zelf kunnen leren flippers repareren en ze anders zelf niet een eigen kast hadden durven kopen of onderhouden, terwijl bepaalde reparateurs er kritiek op hebben omdat ze dan enkel nog de verprutste moeilijke gevallen binnen krijgen van mensen die hun kwaliteiten overschatten..

maar we zijn wel heel offtopic aan t gaan nu ;)
trouwens bruggelijkrichtigers kan je ook goedkoop in china bestellen ;)

Plaats reactie