cpr plastic sets

Flippers en onderdelen te koop of te ruil
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

cpr plastic sets

Bericht door Gottlieb collector » 30 jul 2018, 09:09

Zijn er forumleden die plastic sets nodig hebben( of andere zaken ) van cpr, deze hebben hun aanbod onlangs terug uitgebreid .
Bij meerdere aankopen kan men mij de shipping costs laten vallen, wel moet je nog rekening houden met de dieven
van de douane :-)

http://www.classicplayfields.com/store-plastics.html

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: cpr plastic sets

Bericht door g94 » 30 jul 2018, 13:32

Wel even een belangrijke bemerking voor iedereen die voortaan bij CPR plastics, kopruiten of speelvelden wil kopen...

CPR stelt inderdaad hun backlist volledig opnieuw beschikbaar, maar het zijn wel nieuw geprinte plastics met hun nieuwe printer. Het voordeel (dat ze zelf aanhalen, je zal wellicht het topic wel gelezen hebben op Pinside) is uiteraard dat ze voortaan, op aanvraag, één enkele set kunnen printen, ze hoeven geen stock meer aan te leggen en het probleem op-is-op is niet langer van tel.

Het is wel een heel ander produktieproces. Het grote verschil met vroeger is dat die nieuwe printer CMYK + wit print, terwijl hun oude plastics kleur na kleur gezeefdrukt werden, soms tot 10 kleuren (zoals dat origineel ook gebeurde). Met andere woorden: alle kleuren worden nu nagemaakt in CMYK, een combinatie van cyaan, magenta, geel en zwart volgens een rasterpatroon (recente Stern kasten worden allemaal zo geproduceerd). Het probleem daarbij is dat het aantal kleuren dat met CMYK kan worden geprint weliswaar heel ruim, maar toch ook beperkt is. Vooral heldere kleuren (oranjen, blauwen, maar ook grijzen...) zijn "out of gamut", niet na te maken. Vooral bij effen vlakken valt dat op. Met andere woorden: de kleuren zitten er voortaan af en toe naast.

Ikzelf heb recent een nieuwe kopruit gekocht voor mijn Barracora. En inderdaad: die is niet meer met aparte kleuren zeefdruk gedrukt, maar geprint in CMYK. Ik ben dus bijna zeker dat dit met hun nieuwe printer is gebeurd. De kleuren zitten er af en toe serieus naast. Oordeel vooral zelf (links origineel, rechts de nieuwe CPR ruit):
2ef6aec51543d6bc3dcd6f211073c003b55487bd.jpg
Ok, de bedrukking aan mijn originele ruit is aan het lossen, waardoor zwarten grijs worden en dus het contrast geminderd is. Maar niettemin zie je duidelijk dat de nieuwe ruit algemeen veel meer magenta bevat: het oranje is eerder rood, blauwen worden paars. Ik til daar nu niet té zwaar aan, omdat mijn oude ruit sowieso crap is, en dus is elke herdruk als een verbetering kan worden gezien.

Maar het is wel iets om rekening mee te houden: voortaan kunnen er significante kleurverschillen voorkomen bij CPR reproducties. Dat zal de afweging zijn die moet gemaakt worden, kwestie van achteraf bij levering niet verrast te zijn, of teleurstellingen te vermijden.

P

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: cpr plastic sets

Bericht door Gottlieb collector » 30 jul 2018, 18:32

Dank u wel Pascal voor de deskundige uitleg .
In dat geval zou cpr nog wat van zijn prijs mogen doen, bv. voor de plastic set voor Fathom 145 euro :madman:
t'is toch niet van goud zeker ?
Ik ga niet te lang wachten met een bestelling dus mochten er geinteresseerden zijn in één of andere set laat het mij dan spoedig weten.
Geen shipping costs naar europa en normaal gezien liggen de douanekosten niet te hoog ( met medewerking van cpr :mrgreen: )

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: cpr plastic sets

Bericht door g94 » 30 jul 2018, 19:03

Voor alle duidelijkheid: ik heb het enkel over plastic sets die niet meer beschikbaar waren, en nu weer wel.

Ze verkopen op hun site uiteraard nog altijd de sets die ze vroeger gedrukt hebben volgens het oude zeefdrukprocédé. Zo heb ik bv ook een Barracora plastics set gekocht, en die is wel in een 10-tal kleuren zeefdruk gedrukt.

Of Fathom uitverkocht was of niet, dat weet ik niet. Ze duiden dat ook niet aan op hun site. Eigenlijk zouden ze dat eerlijkheidshalve wel moeten doen, want bij nieuw geprinte plastics kloppen die voorbeelden uit hun "detailed photo gallery" eigenlijk niet. Flash Gordon bijvoorbeeld is al jaren uitverkocht. Nu plots weer beschikbaar, dus ZEKER geprint met hun nieuwe printer, dus zijn die voorbeelden zeker niet correct.

Ik ben wel benieuwd om dan eens zo'n nieuwe geprinte set te zien. Misschien valt het kleurverschil al met al mee. En net zoals met mijn Barracora backglass is de keuze soms rap gemaakt tussen kapotte plastics, of nieuwe waarvan de kleur er wat naast zit...

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: cpr plastic sets

Bericht door Pinman » 30 jul 2018, 21:09

...

Plaats reactie