kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Wrestlemaniac
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 apr 2017, 12:19
Real name: Jelle Geets

kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Bericht door Wrestlemaniac » 19 sep 2017, 20:03

Heb pas een Freedom flipperkast gekocht die nog in zeer goede staat is gezien de leeftijd (EM versie) en dat wil ik natuurlijk zo behouden. een van mijn grote angsten is dat de verf op de kopruit harder zou kunnen gaan barsten/afschilferen, noem het zoals je wil...

Ze heeft het al een klein beetje maar het is nog te verwaarlozen, stoort me niet zoals het nu is, voegt zelfs een beetje bij de charme toe bij zo'n oude kasten, maar ik zou het wel zo willen houden en niet erger laten worden maar wat kan men hier aan doen ? Hoe komt dat eigenlijk ? is dat gewoon van ouderdom of door de hitte van de lampjes of wat ?

of speelt de kamer temperatuur ook een rol ?

Enfin, ben super content van mijn kast en wil ze zo goed mogelijk bewaren ook, maar heb geen ervaring met oude EM flippers dit is men eerste, en ik zie ze vaak online paseren met kopruiten die zeer erg geschilferd zijn, dat wil ik niet...

bedankt voor alle hulp/tips ter preventie.
(ohja nog iets, moet je in die oude em flippers ook batterijen vervangen ? en zoja hoe vaak, 1 keer per jaar ofzo ? heb het bij mijn wwf royal rumble kast eens meegemaakt dat de batterijen uitgelopen waren en zuur op de printplaten was gelopen, dat wil ik geen twee keer voorhebben maar ik weet niet hoe dat zit/verschilt bij oude flippers uit de 70's, eigenlijk is dit een technishe vraag maar vind het nogal zot om 2 aparte topics te gaan openen )

jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Bericht door jimmy » 19 sep 2017, 20:50

Kopruit die geschilferd is plak ik vast met tape en daarna 2k lak erover.

Voor batt ik haal ze ALTIJD van het bord af en plaats ze in batt houder ver weg van de printen

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Bericht door Richard Baan » 20 sep 2017, 10:46

EM kasten hebben geen batterijen.

Vwb de kopruit: als het nog mooi is kun je over de volle plaat / groot gedeelte boeklon plakken. De verf zit dan niet aan de ruit, maar aan elkaar. Een stuk versteviging en betekent dat er geen delen vanaf vallen.
Is een reparatiemiddel die op zich voor thuisgebruik goed werkt. Thuisgebruik is in dit geval: spelletje spelen en dan weer uit zetten. Maar niet de hele dag aan laten staan.
Als de kast toch lange tijd aan staat zie je ook wel dat ook een dergelijke reparatie gaat uitzetten en krimpen dus dan is het zeker niet 100% zaligmakend.

Hoe het komt: De verf wordt warm en koud doordat de hele kast warm wordt, met name door de lampjes.
's Nachts koelt het af, en als de kast lange tijd aan staat warmt het lekker op.
Omdat alle delen net iets anders uitzetten en krimpen gaat dat na zo'n lange tijd loslaten of bubbelen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Bericht door g94 » 20 sep 2017, 12:03

Ik ben persoonlijk niet overtuigd van het kleven van tape of ander zelfklevend plastic. Zoals Richard terecht opmerkt zal daardoor de verf aan mekaar blijven hangen, maar dan vooral ook aan dat zelfklevend plastic. En als er dan uitgezet-gekrompen wordt, dan zal die combinatie verf-plastic lossen op de plaats met de minste weerstand, en dat is het glas. Met andere woorden: ik vrees dat op die manier uiteindelijk de verf volledig loskomt van de ruit zelf. Ik heb hier een Viking backglass liggen dat door een vorige eigenaar op die manier "hersteld" is, en het hangt voor de helft los...

Op Pinside wordt er vooral over Tripple Thick gesproken als oplossing. Voor zover ik het begrepen heb zou dat een soort vernis zijn. Ik weet niet of die hier te krijgen is, maar ik vermoed dat er hier in Europa wel vergelijkbare klevende vernissen te krijgen zijn. Ze smeren (of spuiten?) die Thripple Thick op de verf, en daardoor ontstaat eigenlijk een dikkere verf-vernislaag. Of dit de ideale, niet meer te verbeteren, oplossing is weet ik niet, maar ik zie er alleszins wel het voordeel in dat die verf-vernislaag een gelijkmatig krimp-uitzetgedrag zal vertonen.

Een ideale oplossing zou volgens mij zijn als die verf op de ene of de andere manier weer aan de ruit zelf komt vast te kleven. Door een of andere traagdrogende vloeistof, stijl lijm of giethars, over de volledige verflaag te kunnen gieten, die dan doorheen de kleinste spleten kruipt en zo tussen verf en ruit belandt. Waarna het opdroogt of stolt, en alles weer mooi samenhangt. Ik ben momenteel daaromtrent van gedachten aan het wisselen met een restaurateur die zijn licht ging opsteken bij zijn leveranciers over mogelijke bruikbare produkten.

Als ik meer weet zal ik het hier zeker delen :)

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Bericht door Wingwalker » 20 sep 2017, 12:58

Ik denk dat een klare lak of vernis erop zetten 'the way to go' is.
Ik heb indertijd de eerste de beste 1k vernis uit spuitbus die ik nog staan had gebruikt om de kopruit van mijn Dogies tegen verder verval te beschermen (let er wel op dat het een product is dat de verf niet opeet ;) ). Het stak niet nauw want deze was niet meer in goeie staat, maar na een 6-tal jaar intussen blijft ze stabiel.
De eerste laag heb van vrij hoog verneveld, want een deel van de verf hing zo los dat ik deze onder de druk van de spuitbus zou weggeblazen hebben.
Voor een iets mooier exemplaar zou ik toch voor een degelijk 2k product kiezen. Veel succes!
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: kopruit tekening "krakeleren"tegenhouden.

Bericht door flippers.be » 21 sep 2017, 11:36

Tape komt na vele jaren los..
heb hier vroeger nog spuitbussen vernis gebruikt en ook eens getest met iets om droogbloemen te plastificeren, dat leek ook goed te werken want dat was iets dikker..

Plaats reactie