Mylar afdoen = Innotec

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Mylar afdoen = Innotec

Bericht door vanlierde51 » 04 jul 2017, 19:17

Heb eindelijk mijn aankoop geprobeert. Innotec bond and seal remover. Word gebruikt door de gasten die reclame af de ramen van winkels en voertuigen nemen. Freezspray enz was mijn ding zo niet. Slachtoffer: Data East Playboy 35th. Top Chrono 25 min was de mylar eraf zonder veel moeite + 25 min afwerking om lijmsoorten te verwijderen. Schade? Zeeeer weinig (2-3 zwarte lijntjes aan inserts moeten bewerkt worden). That's it. Een aanrader dus. Verdampt zeer snel en vreet niets op. Ook geen witte sporen of zo. Verbruik? 1/2 bus. Opgepast, prijzen kunnen serieus verschillen tussen winkels. Online te verkrijgen omdat het ''Pro'' bestemd is. :goal:
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar afdoen = Innotec

Bericht door g94 » 04 jul 2017, 21:47

Mylar verwijderen behelst 2 processen:
- verwijderen van het plastiek (of whatever it is) zelf
- daarna het verwijderen van de lijm waarmee het plastiek vastgekleefd is.

Tot heden heb ik nog geen oplossing gezien waarmee dat in 1 keer kan gebeuren. En welk procédé het beste werkt hangt ook af van het type speelveld.

Voor clearcoated speelvelden is de freeze spray methode in mijn ervaring ideaal. De mylar vervriest waardoor het plastiek gewoon losspringt van de lijmlaag. Je moet helemaal niet trekken, er is bijgevolg ook nul schade. Daarna is de lijmlaag vrij gemakkelijk te verwijderen met simpele werkplaatsontvetter of wasbenzine, eventueel in combinatie met wat bloem.

Voor oudere speelvelden (pre-clearcoat, dus alles voor de jaren 90) werkt de freeze spray methode niet zo goed. Alleszins is dat zo bij Bally-speelvelden. Het plastiek van de mylar komt helemaal niet zo goed los, hoeveel je ook met die freeze spray spuit. Je moet teveel trekken, waardoor je met momenten ook wat bedrukking meetrekt. Hier werkt de haardroger methode wel heel goed: de lijm wordt week, plastiek komt los, en je moet amper trekken. Ik snij wel eerst met een scalpel de mylar over de volledige lengte in lange repen van ong 5cm breed, wat handiger werkt dan zo'n volledige lap mylar van 40cm breed.

Maar om daarna de lijm te verwijderen is het op zijn zachts uitgedrukt een uitdaging. Die lijmlaag is veel dikker dan bij de mylar die ik bij recentere speelvelden heb gezien. Wasbenzine of werkplaatsontvetter hebben amper effect. Het beste produkt dat ik gevonden heb is HG sticker remover. Het maakt de lijm week, en het lukt uiteindelijk wel om zonder teveel schade alle lijm te verwijderen.

In die periode werd ongeveer de helft van een speelveld met mylar bedekt, reken maar op meerdere uren werk eer het volledig lijmvrij is. Ik heb gisteren de mylar van mijn EBD verwijderd, en heb het getimed: 1u voor de mylar zelf, 3+ uur voor de lijm. :madman:

Ik ga alleszins jouw product ook eens proberen.
Maar zoals gezegd is er in mijn ervaring niet 1 methode die voor alle soorten mylar en speelvelden optimaal werkt.

P

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Mylar afdoen = Innotec

Bericht door vanlierde51 » 08 jul 2017, 14:33

https://www.lasaulec.nl/InnotecSealandB ... er/A331825

Hier is de goedkoopste leverancier. Kan soms dubbel zoveel kosten.

Echt waar, 1u max is mylar eraf en alle lijmresten weg. Geen effect op werf, geur is neutraal, verdampt geen effect op je evenwicht :hypno:

Heb die product toevallig opgemerkt. Technische fiche was perfect voor mylar. Dus proberen en tevreden. Ik laat de flipperwereld zelf oordelen.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar afdoen = Innotec

Bericht door yorkie » 12 jul 2017, 12:02

Maar dit slaat dan toch alleen op het verwijderen van de lijmresten? Het verwijderen zelf moet dan toch alsnog met warmte of freeze? Als je die mylar er zo hebt afgetrokken en je hebt idd minieme schade, dan heb je mijns insziens veel geluk gehad. Dat zal op veel speelvelden helemaal anders aflopen.

Ik heb destijds die lijm verwijderaar van HG gebruikt. Viel ook best mee.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Mylar afdoen = Innotec

Bericht door vanlierde51 » 22 jul 2017, 12:55

Nope, sorry om u tegen te spreken maar de oude DE speelvelden hebben geen clearcoat. Toch was er amper schade aan. Je moet maar een kleine hoekje bespuiten loskrijgen met je nagel en dan kan je de spuitrietje eronder krijgen. Vanaf dan, spuiten, laten 5sec intrekken en 1cm lostrekken. Je moet natuurlijk niet als een gekke trekken. Product moet eerstzijn job doen. En opnieuw totdat alles eraf is. Dan zie je ook de lijmresten dat je nog moet wegdoen. De schaden zijn meestal aan de inserts. Hout blijft mooi.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Plaats reactie