Page 1 of 2

Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 29 May 2017, 18:27
by HarrieD
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een TZ, een kast die bovenaan mijn lijst stond en nu dus kan worden afgevinkt. De TZ in kweste is een goede basis, maar heeft echt een overhaul nodig. Hij is gelukkig nergens afgespeeld en heeft geen grote onoverkomelijke problemen. Kabinet is goed verkleurd, de ramp moet worden vervangen alles moet in de tumbler, nieuwe plasticsset, de grote slot machine scoop is kapot geschoten, de klok is gaar en nog andere nick-nags.

Het goede nieuws is dat het cabinet nog strak is, het speelveld heel goed bewaard gebleven, bijna alles aanwezig is (geen powerball, geen mini playfield lamp) en dat de printen nog prima in orde zijn.

Voor zover vind ik persoonlijk dat je met een twilight zone zeer goed kunt modden dus staan er diverse zaken op de verlanglijst:
- (done) speelveld opknappen en clearcoaten
-(done) 3e magneet mod
-(in huis) televisie mod
-(in huis) auto mod
-(done) gumball verlichting
-(done) gumball knikkers
- (done)camera mod
- (done)scoop verlichting
- (done) nieuwe decals
-(done) mini playfield lamp (met die laser cut)
- leds
-(in huis) slotmachine mod
-(done) speakerpanel twilight zone cutout mod (die zat er al in)
-(done) speakerset upgrade
-(done) 9.4H rom
-(done) Button cel Batterij op het CPU board
- (edit: het wordt een smartdmd) PIN2DMD board. En waarom geen ColorDMD? Nou, ik wil de display in Zwart/Wit laten draaien. Dit vind ik het mooiste passen bij een TZ en voor bijna 300 euro verschil wil ik best even experimenteren.
- (done) nieuwe versterkte slot machine scoop

Een hele waslijst, en ik ben gegarandeerd een aantal zaken vergeten. Heel veel is al gebeurd en het speelveld is voor een groot deel al geairbrushed. Ik zal alle foto's delen, maar dit kan een aantal dagen duren.

Alvast veel leesplezier!

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 29 May 2017, 19:27
by gsa
Ben benieuwd ik volg

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 29 May 2017, 20:45
by Akuma2000
Cool! Ik lees/kijk mee :)

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 30 May 2017, 18:00
by HarrieD
Zo, wat foto's dan.

De kast zoals ik hem kreeg:

Image
Cabinet en kopkast zijn goed verkleurd. De andere kant is er nog erger aan toe.

Image
Veel balltracks, voor de rode lane heb ik deze helaas niet goed schoon gekregen dus dat betekent: airbrushen.

Image
Mini playfield lamp mist hier.

Image
Popbumper caps moeten geel-oranje-rood zijn ipv 3 maal rood

Image
De batterijen beginnen alweer te lekken (altijd die klote duracells)

Image
Dirt

Image
Eigenlijk zo'n beetje de grootste schade

Image
Bijna alle inserts van the door hebben licht lekkage.

Image
En dit is een vreemde, sommige TZ speelvelden hebben daar 2 posts en sommige niet. Hoogstwaarschijnlijk heeft iemand 2 gaten geboord op de juiste plek. Dit kan echter beter en daar heb ik wel een plannetje voor.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 30 May 2017, 18:18
by HarrieD
Kortom, niet veel spannende zaken. Het speelveld is best strak en heeft zeer weinig schade. Tussen de flippers heeft iemand nog een gat geboord om daar een post neer te zetten. Dat gat is inmiddels dicht gemaakt en wordt nu geairbrushed.

Het speelveld is licht geschuurd, gereinigd en voorzien van een eerste laat clearcoat. Na de eerste schuurbeurt ziet dat er zo uit:

Image


En dan mag ik de leuke dingen gaan doen. De grote lane bovenin is inmiddels rood gespoten en dan valt op dat de rest van het rood wat flets is. Daarom heb ik het deel waar Rod staat ook maar even voorzien van een verse laag rood:

Image
Het "Rod-light district"

Dan die gekke gaten in het town square:

Image
Voor

Image
Na. Hier heb ik trouwens het zwart met de frisk mee losgetrokken. Dit is me met het TZ speelveld nog niet gebeurd, dit was de eerste. Ik laat dit voor nu maar even zo, eerste een 2e laag clearcoat en dan verder.

Rocket launcher:

Image
Voor

Image
Na

Image
En nog wat diverse houtkleur


En dan iets waar ik lang over heb getwijfeld en wat me uiteindelijk 100% is meegevallen. Als je een TZ bordje leeg hebt en gaat clearcoaten is het een kleine stap op de 3e magneet toe te voegen. Er zijn een aantal redenen waarom ik heb besloten het wel te doen:
- iemand had ook hier een klein gaatje geboord, 2mm in doorsnee. Precies op de juiste locatie
- het speelveld lag al helemaal los en leeg en wordt geclearcoat
- de skills heb ik
- het is in mijn ogen waarde verhogend (mits goed gedaan).
De twijfelpunten:
- Aargh, een boor zetten in een goed speelveld, am I out of my fucking mind??

Dus, gewoon oogkleppen op, handleiding van internet geplukt en gaan. Ik heb wel een goede boor gekocht om er zeker van te zijn dat deze scherp genoeg is. Het is me gewoon 100% meegevallen, ik heb eerst een test gedaan in een gelijkwaardig stuk hout en dit ging zonder enig probleem. Het speelveld ging al net zo makkelijk en een 30 seconden later had ik een extra tochtgat in mijn TZ:

Image

En na het afwerken met de airbrush ziet het er ook nog eens origineel uit:

Image
En daar ben ik dan super tevreden mee.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 30 May 2017, 18:24
by HarrieD
Verder nog wat diverse nick-nags:

Image
Nieuwe clock decal. Het clockboard was eigenlijk nog in prima staat dus ik heb zelf de bulbs door leds vervangen. Dit is een redelijk simpele klus die me al gauw 70 euro bespaarde.

De gumball staat in een donkere hoek en kan wat verlichting gebruiken. Er is een kant en klare set te koop op internet maar dat kan ik zelf ook wel verzinnen. (Ik blijf toch 'nen Ollander eej). Dus, printje in elkaar gesleuteld dat witte leds aansluit op de GI en rode leds op de gumball insert verlichting. En dit werkt perfect.

Image
Het printje

Image
Alleen GI

Image
Insert verlichting.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 30 May 2017, 19:51
by spliffsecond
Nice, goed bezig.

Grt free

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 30 May 2017, 21:10
by Akuma2000
Mooi lees voer :) Hoop dit ooit ook te kunnen met mijn TZ!

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 00:27
by Automark
gaaf, persoonlijk mijn favoriete kast.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 03:54
by g94
Nice job! Mooi scherpe airbrush retouches :good:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 06:13
by Trillium
dat zelfbouw printje......
ik schat de materiaalkosten op ca 2 euro :good:

heb je daar nog een schema van?
ik zou dit ook wel zelf willen bouwen

Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 08:19
by Cyanide
Ziet er mooi uit! Ik ben ook bezig aan een tz overhaul. Waar heb je de derde magneet gevonden?


-

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 16:09
by HarrieD
g94 wrote:Nice job! Mooi scherpe airbrush retouches :good:


Thanks, die zwarte ring van de 3e magneet heb ik nog net iets scherper gemaakt, deze was bij dat handje ietsjes te vet. Zal snel een foto plaatsen.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 16:12
by HarrieD
Trillium wrote:dat zelfbouw printje......
ik schat de materiaalkosten op ca 2 euro :good:

heb je daar nog een schema van?
ik zou dit ook wel zelf willen bouwen


Schema is heel simpel eigenlijk. Pak voor de witte verlichting 2* 3 leds in serie, daarvoor een kleine weerstand, ik geloof 56 Ohm. Voor het rood: 2 maal 2 leds in serie met een weerstand van 100 Ohm.

Ik heb het nog niet getest eerlijk gezegd op een live speelveld, dus het is wel mogelijk dat het nog erg gaat flikkeren. In dat geval kan er nog een kleine brugcel en condensator voor geplaatst worden. Ik zal dat nog even melden.

Waar je even op moet letten is dat de leds ver genoeg uit elkaar staan en dat die wig plastic een beetje moet worden afgedremeld aan de bovenkant.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 03 Jun 2017, 16:16
by HarrieD
Cyanide wrote:Ziet er mooi uit! Ik ben ook bezig aan een tz overhaul. Waar heb je de derde magneet gevonden?


-


The pinwitch in Duitsland.

Magnet - Kern für Spule 13,90
Magnetspule 20-9247 34,90
Bracket und Nut Assembly 21,90

In totaal dus een euro of 71 voor de hele magneet etc. Tel er wel even bij op dat je nog 2 opto's nodig hebt en die TIP36c. Kortom: een 100 euro ben je gauw kwijt. Maar als je speelveld helemaal los ligt en geclearcoat wordt zou ik het zeker doen (afhankelijk van je skills natuurlijk).

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 02 Jul 2017, 13:23
by Cyanide
Bedankt voor de info. Dat is duidelijk. Ik ga er waarschijnlijk gewoon voor gaan eens het speelveld vrij is.
Heb er materiaal en ervaring genoeg voor. :rock:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 26 Sep 2017, 09:02
by HarrieD
Zo hey, al lang geen update meer geplaatst. Dat betekent echter niet dat ik heb stilgezeten. Als ik dit project kritisch bekijk denk ik dat dit een kast is die in prima staat tot bij mij is gekomen. Het speelveld is zeer goed bewaard gebleven en buiten de normale lichtlekkages en wat ball drop slijtplekken is het speelveld in prima staat te noemen. Wel heeft iemand er kennelijk 3 gaten in moeten boren (1 tussen de flippers -is gedicht- en 2 in de popbumper area -is bijgewerkt-)

En dan heeft deze persoon er natuurlijk nog een gat bij gemaakt. (Toen ik door mijn foto's aan het bladeren was kwam ik de volgende foto tegen en die is eigenlijk best heel grappig:

Image

De volgende foto's zijn van het resultaat van de speelveld restauratie:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 26 Sep 2017, 10:02
by g94
Mooi hé... :good:

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 26 Sep 2017, 10:05
by HarrieD
Het speelveld ligt nu te drogen overigens en moet nog een keer geschuurd en gepolijst worden.

De kopkast is inmiddels volledig gedaan buiten de backbox decal die nog op de achterkant geplakt moet worden.

Backbox sideart voor:
Image

En weg:
Image

De achterkant zwart:
Image

De zijkanten van de backbox zijn geschuurd, geplamuurd, geschuurd, geplamuurd, geschuurd en gespuitplamuurd.
En toen heb ik de randen voorzien van een smalle zwarte band en dat had ik beter anders gedaan. De decals die ik heb ontvangen zijn nogal dun en je ziet dus precies door de decal waar er gespoten is. En dit komt omdat de decal eigenlijk veel te dun is. Het is niet storend, maar de purist zal dit een minpunt vinden. Ik heb besloten het zo te laten vooralsnog. Mocht om een of andere reden het cabinet nu ook mogen mislukken dan gaan die van de kopkast er alsnog af.
Image

Het resultaat. De decals kleven goed dus dat is een pluspunt.
Image

In het speakerpanel was reeds een mod gemaakt met 6 lampjes. Deze zijn vervangen door een ledstrip met een stuurunit ervoor (50 cent bij Ali, en deze houdt zijn instellingen vast dus als je de kast uit en aan zet krijg je de ingestelde kleur weer terug)
Image
Image

Voor de backbox verlichting heb ik besloten om eens helemaal overboard te gaan. Het resultaat zal wellicht niet iedereen aanspreken en de foto's geven niet helemaal weer hoe het is geworden maar zelf vind ik het helemaal te gek. Wellicht zal er her en der nog iets veranderen en de klok rechtsonder is inmiddels vervangen door een warm white led maar dit is echt wauw.
Image
Image

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 26 Sep 2017, 14:52
by epevadi
Gaaf project! Mag ik vragen waarom je alleen de randen van de backbox zwart had gemaakt en niet de hele zijkant?

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 26 Sep 2017, 15:47
by fantomas
Wat die gekke gaten in midtown square betreft :

Jet Bumper Posts – Some games have two posts with rubber rings installed in the jet bumpers. The history of these posts is a story of frustration for the design team. In designing Twilight Zone, Pat Lawlor wanted to try something a bit radical, and placed the jet bumpers very close to the bottom of the playfield. After experimenting with the jet bumper placement on the whitewoods, Pat decided that they weren’t too bad down there. Something changed (slight positioning differences of posts and jet bumpers, perhaps?) between the whitewoods and prototypes, however. The ball kept flying down the left drain any time it went into the bumpers. After a few weeks of listening to complaints, Pat came into work one morning, grabbed a drill, some T-nuts, posts, and rubbers, and installed the posts. The complaints died down until several thousand games into the production run. Now, people were complaining that the ball would fly out of the bumpers and straight between the flippers! Something else had changed (slight warp of the playfield, perhaps?). Pat decided to take out the posts, but leave the holes, and put the posts in the coin box for the operator to decide to use. Which setup should you use? Which ever makes your game play the best.

Image

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 27 Sep 2017, 09:53
by HarrieD
epevadi wrote:Gaaf project! Mag ik vragen waarom je alleen de randen van de backbox zwart had gemaakt en niet de hele zijkant?


De decals zijn vrij dun en laten daarom wat licht door. Als je de kast helemaal zwart maakt dan heb je kans dat de decals op lichtere plekken wat donker uit gaat zien. Vandaar ik heb gekozen voor een lichtere ondergrond.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 27 Sep 2017, 10:52
by epevadi
HarrieD wrote:
epevadi wrote:Gaaf project! Mag ik vragen waarom je alleen de randen van de backbox zwart had gemaakt en niet de hele zijkant?


De decals zijn vrij dun en laten daarom wat licht door. Als je de kast helemaal zwart maakt dan heb je kans dat de decals op lichtere plekken wat donker uit gaat zien. Vandaar ik heb gekozen voor een lichtere ondergrond.


Duidelijk. Ik had ze bij mijn LOTR wel helemaal zwart gemaakt voordat ik de decals plaatste maar die waren wat dikker.

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 23 Nov 2017, 13:00
by HarrieD
Zo, veel is er gebeurd in de tussentijd:

- 3e magneet is nu geplaatst en aangesloten, inclusief opto's en de hele mikmak (met dank aan Hans voor zijn zeer heldere uitleg)
- onderkant is volledig klaar, inclusief scoop verlichting, starpost verlichting, alle kabelbomen opgebonden, 2 extra door flashers
- cabinet is volledig onder handen genomen en bestickerd met nextgen decals. (Big thanks to Jeroen for that! :good: )

Foto's:

Image

Image

Image

Re: Don't touch the door - TZ op de schop.

PostPosted: 23 Nov 2017, 13:12
by HarrieD
Verder heb ik besloten om de pin2dmd te vervangen door een smartDMD met een LCD scherm. Ik vind die toch mooier.

De DMD extender kost 60 pond ex shipping en dat vind ik te duur, voor alsnog zal ik een eigenbouw printje gaan gebruiken die ik voor 3 euro in elkaar gesleuteld heb. De originele extender heeft de grounding echter beter geregeld dus als mijn bordje problemen gaat geven zal deze hollander er toch aan moeten geloven ben ik bang.

Originele DMD extender:

Image


flippergast's interpretatie:

Image


Het product gemonteerd op de raspberry PI. Mijn extender is overigens compatible met RPI A en B en ik heb er USB poorten op geplaatst om zodoende de PI en het scherm van spanning te kunnen voorzien.

Image