Decals plaatsen

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Decals plaatsen

Bericht door Cenobyte » 18 mei 2017, 14:55

Ik zou binnen niet al te lange tijd zelf weer eens een stapje verder willen gaan met het restaureren van flippers en wil mijn Lethal Weapon 3 van nieuwe decals gaan voorzien (kan ik meteen dat gat dicht maken dat een of andere &#$@ in de zijkant heeft gezaagd).

Wat ik wil doen is het volgende:
- kast kaal schuren,
- gat repareren met stuk hout en filler/plamuur
- oneffenheden wegwerken met filler/plamuur (tips voor goede plamuur/filler?)
- kabinet zwart schilderen als ondergrond voor decals
- decals plakken

Wat is beter: decals nat plakken (met water en beetje zeep) of gewoon droog (en risico lopen op plooien)?

Hebben de die-hards hier op het forum nog goede tips voor het bovenstaande?

:D
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Decals plaatsen

Bericht door zwartepanter » 19 mei 2017, 06:56

Ik heb indertijd voor ik mijn AFM aanpakte, de topics van G94 en Free nog eens goed doorgelezen...

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door Cenobyte » 19 mei 2017, 07:13

Ik ben al aan het zoeken geweest want er moet vast zat over te vinden zijn op dit forum, maar als ik zoek op "decals" krijg ik de foutmelding dat er teveel resultaten zijn :(

Maar ik ga de complete restauratie topics van die mensen wel eens doorspitten.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

epevadi
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 dec 2013, 12:24
Real name: Peter van Dijk
Locatie: The Netherlands

Re: Decals plaatsen

Bericht door epevadi » 19 mei 2017, 08:17

Hoi Mario,

Ik heb laatst mijn LOTR voorzien van nieuwe decals. Werkwijze hetzelfde als jij aangeeft en ik heb de decals droog geplakt. Vond het makkelijker dan van te voren gedacht. Ondergrond moet wel perfect glad zijn want elke stofje voel je onder de decals. Je bent uiteraard welkom om het resultaat te bekijken :D

Groetjes,

Peter
Gameroom: Houdini
Sold flippers: Mustang LE, TWD LE, BM 66 premium, X-Men pro, RS, TSPP, SM VE, WWE LE, Full Throttle LE, LOTR, The Hobbit LE, WOZ LE, Sopranos, POTC, LAH, MSF, Goldeneye, Fishtales and Baywatch

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door Cenobyte » 19 mei 2017, 08:32

Hoi Peter,

Bedankt voor de tip. Ik kreeg zojuist reactie van Retrorefurbs, daar had ik de vraag ook aan gesteld. Zij geven aan dat het nat kan, maar dat zij ook de voorkeur aan droog geven. Eerst goed uitlijnen en dan gewoon droog erop strijken. Dus dat gaan we zo doen.
8-)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door g94 » 19 mei 2017, 09:20

Gewoon in de tutorials rubriek zoeken hé Mario ;)
http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=29&t=37

Een paar bemerkingen bij die oude tutorial:

- bij mijn meest recente restauraties heb ik het kabinet aan de buitenkant wel degelijk wit geprimerd ipv in houtkleur te laten. Zo komen de kleuren het meest tot hun recht. Zeker niet zwart lakken, dat maakt je kleuren écht veel doffer!!!

- het is handiger als je met 2 bent om die grote kabinet decals aan te brengen. Maar zoniet vind je in deze video een goeie tip om met die lange flappen weg te kunnen (hij doet het met stencils maar de techniek is dezelfde)



- ik ben nog steeds absoluut voorstander van de droge methode. Zorg gewoon dat je decal juist op zijn plaats zit, leg er iets zwaars op (bijvoorbeeld een paar verfpotten) zodat hij niet verschuift, en dan kleef je 1 kant, zoals in de tutorial en deze video. Daarna kan het niet meer mis gaan.

- zorg dat je vooraf de aardingsdraad en transfo etc al gemonteerd hebt. Dat gaat immers veel gemakkelijker als je je kabinet op zijn kant legt of op zijn kop. Maar dat doe je liever niet meer eens je decals erop zitten...

- snij decal weg onder de poten. Op die manier zal je decal achteraf niet beschadigd geraken door je poten. Ofwel volgens de zogenaamde "HEP methode" (zie eveneens in de tutorials rubriek), maar tegenwoordig kan je zo'n handige metalen beschermers kopen zoals Stern die gebruikt.

Afbeelding

- ten slotte, en dit is een heel belangrijke: snij de decal weg onder je siderails waar de kleeftape komt (zorg uiteraard wel dat er een beetje overlapping is). Die tape kleeft immers veel harder dan je decal zelf en het kan gebeuren dat daardoor je decal mét siderail komt los te zitten achteraf (been there, believe me).

Succes!
P

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door Cenobyte » 19 mei 2017, 10:07

g94 schreef:Gewoon in de tutorials rubriek zoeken hé Mario ;)
http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=29&t=37
Och, suffe ik! Ik had alleen in de restauratie topics gezocht en die How-To's compleet over het hoofd gezien :oops: :lol:

Bedankt voor die tips, ik ga de decals komend weekend bestellen en ik ga er mee aan de slag!!
:rock:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door kletmarjet » 20 mei 2017, 15:26

Ik heb nu al een 30tal kasten nieuwe decals gegeven.
Altijd de droge methode gebruikt.

Vooral geïnspireerd op deze video.
https://www.youtube.com/watch?v=OMp4IKsXe4w&t=1742s


Voor de natte is er deze Australiërs die zijn methode uitlegt:
https://www.youtube.com/watch?v=7SCk4Hqk4Ek

Veel succes
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door Cenobyte » 21 mei 2017, 09:20

Dank je Dimitri! Ook erg goede tips in die filmpjes. Ik ga er binnenkort zelf eens aan beginnen :)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
MvK
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jul 2016, 12:03
Real name: Michel van Kuijk
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Decals plaatsen

Bericht door MvK » 23 mei 2017, 11:51

Hey Mario,
De meeste vragen zullen beantwoord worden in de filmpjes,
ik ben er voorstander van om de oppervlaktes compleet een afdek laag(je) te geven van plamuur (ik gebruik houtvuller, het merk doet er denk ik niet zo heel veel toe) De 1 spuit het complete cabinet zwart de ander spuit hem wit. wat ik wel belangrijk vind is de te beplakken oppervlakte zoveel mogelijk 1 kleur is. Dat is voor mij ook de hoofdreden dat ik alles zwart hou. Van oudsher word nagenoeg alles op een lichte ondergrond afgedrukt dit om de kleuren zo fel, sprankelend, fleurig mogelijk te houden. Mijn ervaring is dat zwart ook prima werkt (ervan uitgaande dat de gebruikte decals van een goede dikte en kwaliteit zijn) maar dat er een minimaal kleurverschil toch wel zichtbaar is. Wel is het van belang om de hoeken en de gaten van de drukknoppen vooraf inderdaad zwart te spuiten. Als de decals geplakt zitten dan de Decals een milimeter terug te snijden, maar ook dit is duidelijk in de filmpjes en in de uitleg van een ieder. Het is wel een belangrijk dingetje, doe je dit niet en plak je alles sluitend op elkaar, dan zal het toch in de loop van tijd los gaan laten door aanraking.
Ik zelf geef de voorkeur aan het NAT plakken. Mijn bescheiden mening, Zeker als het de eerste keer is, dan is het prettig om te weten dat als er toch een blaasje of een kreukel inzit je deze met de natte methode veel makkelijker alsnog weg kan vrijven. Hou wel rekening met droogtijd. Je kan nog zo goed je best doen om alles droog te krijgen, je krijgt nooit alle vocht weg. Dat zal moeten drogen (ik hou 24 uur aan). :angel:
Waar een wil is, is een weg
GameRoomDesign.nl
Bezoek mijn site !!

Plaats reactie