Pinball LED lampjes op 5V?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
xenna
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2018, 18:57
Real name: Peter

Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door xenna » 30 dec 2018, 10:11

Beste flipperfans,

Vervangende BA9 LED lampjes zijn allemaal gemaakt voor 6V (of 6.3V).
Ik gebruik liefst alleen een 5V voeding in mijn restauratieproject. (naast de 24V voor de coils)

Heeft iemand hier misschien dit soort LED lampjes uitgeprobeerd/in gebruik?

https://www.pinballshop.nl/pinball-leds ... -led-bulb/

Zo ja, zou je kunnen zeggen of ze het doen op 5V en hoe dan de lichtopbrengst is.

Zijn ze feller dan de originele gloeilampjes of 6.3V of niet?
Zijn ze feller op 6V dan op 5V?

Vast hartelijk dank!

Grt. Xenna

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door marioann » 30 dec 2018, 10:20

Je kunt alle 6V LED's gebruiken op 5VDC, alleen als het DC LED's zijn (meestal de goedkopere varianten) kan het zijn dat je de draden aan de lampsocket's moet omwisselen.

xenna
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2018, 18:57
Real name: Peter

Re: Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door xenna » 30 dec 2018, 19:37

Mooi. Weet je toevallig of ze even fel zijn op 5v?

xenna
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2018, 18:57
Real name: Peter

Re: Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door xenna » 01 jan 2019, 10:10

Ik heb er een paar gehaald dus ik kan mijn eigen vraag beantwoorden. Ze zijn iets minder fel op 5v. Daarnaast valt het warme van de warm white nogal tegen. Lijkt niet op een gloeilampje. Misschien heb ik de verkeerde gekregen, want er staan verder geen markings op.

Ze doen het trouwens op beide manieren ingeplugd. Blijkbaar zit er een gelijkrichter in en misschien ook wel een voltage regulator.

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door marioann » 01 jan 2019, 19:41

Als het niet uitmaakt hoe ze insteken zijn het ac led's met een ingebouwde gelijkrichter.
Het grootste probleem met LED's is inderdaad dat er zo een enorm groot aanbod is van kleur en intensiteit dat het een zoektocht kan zijn :roll: om de juiste led te vinden.
Ik vind de 'warm white Piranha' led behoorlijk dicht bij een gloeilamp kleur komen.

Succes met de zoektocht

xenna
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2018, 18:57
Real name: Peter

Re: Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door xenna » 01 jan 2019, 20:05

Dat ziet er qua kleur beter uit, ja. Ik heb zelf een strip addressable Apa102 leds in warm white en die zijn ook prima, vandaar dat deze lampjes tegenvielen. Die Apa102's gebruik ik voor de playfield lampjes (flashers?), maar vanwege het formaat zijn ze niet handig om als G.I. verlichting te gebruiken. Daarvoor had ik deze bedacht, maar dat valt dus tegen. Om dezelfde reden zijn die Piranha's niet bruikbaar, ze passen niet in de sockets en schijnen maar in 1 richting.

Best mogelijk dat ik dan maar gewoon de originele gloeilampjes blijf gebruiken als G.I. en de Apa102's als signaalverlichting. Ik hoopte alleen met twee voltages te kunnen volstaan, 5v voor de electronica en de LEDs en ~24V voor de spoelen. Dat worden er dan drie: 5V, 6.3V en 24V.

Xenna.

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Pinball LED lampjes op 5V?

Bericht door marioann » 02 jan 2019, 16:06

je kan natuurlijk ook voor pin stadium gaan: https://pinstadium.com/
zijn echter vrij duur + import kosten. Of zelf iets maken met rgbw strip, alleen hoe ze die magneetstrips doen heb ik nog niet gevonden.

grtn Mario

Plaats reactie