Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Yanic
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:01
Real name: Yanic
Locatie: Belgium

Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Yanic » 05 nov 2016, 12:05

Hi,

Ik heb nog een diamond lady (sys80b) met een kapotte MPU (geen idee wat eraan scheelt).

Enkele jaren geleden was ik in een Arduino fase en heb toen de draden vd MPU naar het driver board doorgeknipt en een kabelboom gemaakt naar de Arduino. Zo lukte het om de lampjes en spoelen met de Arduino te controleren.

Het idee was om een custom flipper te maken voor de kinderen (Jommekes thema) met eigen software. De Diamond lady heeft een heleboel droptargets, ik toen dacht ik om als uitdaging de speler specifieke targets te laten raken. Bv. boef Anatool verstopt zich ergens en door het juiste target te raken kun je hem vinden. Om dit wat aanschouwelijker te maken speelde ik met het idee om kleine lcd kleurenschermpjes (zelfde als in oude gsms) in het speelveld te verzinken en daar via de Arduino afbeeldingen op te plaatsen naargelang waar/welke boef zit.

Een ander idee was om een lineaire actuator (soort motor+ijzeren pin die in/uit schuift) achteraan onder het speelveld te monteren zodat tijdens het spelen de kantelhoek van het speelveld kon varieren via de software.

Voor het geluid had ik een MP3 board gekocht voor bij de Arduino om mp3 files te spelen voor de sound effects. Al leek het me op een bepaald moment interessanter er ook een Raspberry Pi in te bouwen om het geluid en visualisatie te doen (tv in de backbox via hdmi) en de Arduino enkel de low-level aansturen van het speelveld te laten doen. Dan komt de flipper logica op de Raspberry die de Arduino aanstuurt om het speelveld te besturen.

Veel mee uitgeprobeerd (met succes) en de hardware heb ik allemaal liggen, maar helaas nooit tijd gehad om er echt voor te gaan. En onlangs heb ik besloten om de meeste van mijn flippers en bijbehorend materiaal van de hand te doen, het komt er toch niet meer van in de nabije toekomst.

Zelf een pin laten doen wat je wil is sowieso al leuk en het opent heel wat mogelijkheden voor wie graag aan flippers prutst en genoeg verbeelding heeft om iets te verzinnen. Maar het eerste struikelblok is zelf de kabelbomen maken, wat heel wat tijd in beslag neemt. Maar die heb ik dus al..

Nu is mijn vraag, zijn er nog mensen die met zoiets bezig zijn of geinteresseerd zijn om hiermee te beginnen?

Zoniet probeer ik de diamond lady te verkopen als een normale flipper (al dan niet met vervangen/gerepareerde MPU).

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Richard Baan » 05 nov 2016, 12:54

Nu is mijn vraag, zijn er nog mensen die met zoiets bezig zijn of geinteresseerd zijn om hiermee te beginnen?
Ja. Er zijn nog best wat mensen die met zoiets bezig zijn.

Ikzelf met Book of Kells (arduino netwerkje met op dit moment 4 arduino's, en in de toekomst een 5e voor het geluid), en genoeg ideeën voor 2/3 andere kasten. En de arduino is ook geschikt om bijv. lichteffecten te maken voor een speelveld wat je aan de muur hangt.

Iemand bij de NFV heeft een Tomcat op basis van Arduino hoorde ik laatst. Die kan al lampjes en een display aansturen, maar een spel zit er nog niet in.
Hier op het forum ook wel mensen met ideeën voor bijv een bingo.

Ik heb zelf geen belang bij (nog meer ;)) onderdelen op dit moment. Maar is zeker leuk om te doen, en je kan er zeker je tijd in kwijt. Dat zit overigens niet in de kabelboom, die is in een dag of 2 wel klaar...
De meeste tijd die ik er in stop is toch de software, om elektronica aan te sturen, of meerdere dingen tegelijk (lampjes en display samen die dan niet moeten interfereren).
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Yanic
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:01
Real name: Yanic
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Yanic » 05 nov 2016, 13:49

Da's waar, die kabelbomen zijn op een dag of twee klaar.. Maar dat was voor mij het onaangename prutswerk, de software en research was het leuke dus dat tel ik niet mee :D

Ik heb je "book of kells" site gevonden, moet ik beslist eens lezen :good:

Wat is trouwens "de NFV"?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Richard Baan » 05 nov 2016, 14:15

Dat is de Nederlandse Flipper Vereniging.

Kun je voor (ik dacht) 35 euro per jaar lid worden. Krijg je 4x per jaar een clubblad, en je kan naar Veenendaal in het clubhuis flipperen. Op dit moment is daar een clubhuis weekend: wedstrijden in allerlei soorten en maten.
Tevens krijg je dan bij dit soort evenementen als lid een gereduceerde toegangsprijs. Als niet-lid ben je overigens ook welkom, maar betaal je een hogere toegangsprijs.
Het clubhuis staan iets van 100 kasten vrij bespeelbaar (als er geen wedstrijd is natuurlijk). Alle soorten, leeftijden en merken, van EM tot de nieuwere Sterns.

De website van Book of Kells is inmiddels wel wat verouderd: daar werd hij nog met een PC met Linux aangestuurd. Dat bleek niet zo'n goed idee: nu heb ik alles met Arduino's. :D
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Hurricane » 07 nov 2016, 09:57

Ik heb hier een 17jarige die voor zijn eindwerk een Bally Kickoff (em) wil aan sturen met een raspberry.
Vanaf de transfo beginnen en zo verder opbouwen.
Als puntentelling komt er een monitor met iets visualisatie op.
Hij heeft tot eind april, de tijd zal uitwijzen of het en 1 speler of meer speler wordt en of er extra spelregels worden aan toegevoegd. :pin:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Richard Baan » 07 nov 2016, 10:17

Mooi man! 8-)
Ik denk dat (met een scherm) het verschil tussen 1 of meerspeler een kwestie is van een dag programmeren, en ook de spelmogelijkheden praat je over slechts 1 of enkele dagen.

De aansturing van de componenten zal de grootste uitdaging zijn, dus als je dat eenmaal klaar hebt is de rest zo gepiept.

Ik ben zeker geïnteresseerd in wat hij er van maakt. :good:
Wens hem succes!
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door marioann » 07 nov 2016, 17:30

Hoi,

Ben ook beetje bezig met de arduino's in een flipper. al eentje draaien als mod om flashers/spoelen in te lezen en eigen led's aan te sturen (Junkyard).
Welke arduino's gebruiken jullie. Een Uno volstond bij mij voor de mod, maar daar kom je al snel I/O te kort. Is een mega snel genoeg om de MPU data te lezen (tssen cpu- en power-board) of zou een Uno met I/O extenders via I²C ook snel genoeg zijn?

grtz

Mario

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door fantomas » 07 nov 2016, 17:56

Ik gebruik een arduino micro om switchen in te lezen. Deze arduino heeft 20 I/Os dus geen nood aan shiftregisters of dergelijke. Lampen, spoelen en flashers stuur ik aan met arduino mega's (in een mini uitvoering). Deze zijn geflashed als ledwiz bordjes. Software is visual pinball dat draait op een win10 tablet.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Richard Baan » 07 nov 2016, 17:59

Mega en uno zijn gelijk qua snelheid. Mega heeft meer io en geheugen.
Ik heb voor bok diverse uno,s en een mega.
Oa met i2c extenders voor spoelen en de switchmatrix.
Voor het aansturen van de bally lamp driver is een i2c extender te traag.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door marioann » 07 nov 2016, 21:45

Weer wat bij geleerd vandaag :clap: , heb weer gelijk goesting om te gaan experimenteren! :run:

Yanic
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:01
Real name: Yanic
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Yanic » 08 nov 2016, 11:54

Ik zal eens kijken welk model het was, hij verstopt zich momenteel ergens diep in mijn dozen arsenaal. Was er ene met een stuk of 50 poorten.

Wat ik me nog (vaag!) herinner qua verrassing, was dat ik pull-up (of pull-down) weerstanden nodig had aan de output pins. Voor het gemak had ik die aan de Arduino zelf gesoldeerd, als ik hem vind post ik eens een foto.

Het had er iets mee te maken dat de outputs vd Arduino soms zweven en/of dat er bij het starten een puls op kwam wat niet zo leuk als dit je spoelen bestuurt. De details weet ik echter niet meer precies, is al een paar jaar geleden.

Wat ik me wel nog levendig herinner was de grijns tot aan mijn oren toen ik voor het eerst de spoelen en speelveld lampjes zag reageren op mijn programmaatje :D

Yanic
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:01
Real name: Yanic
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Yanic » 08 nov 2016, 12:01

Oh, en ivm de Raspberry Pi : toendertijd had die niet veel output poorten en ik had idd ook geen zin in het gedoe met shift registers om dit te verruimen.. Vandaar dat ik richting RPI+Arduino ging denken met de logica op de RPI die dan de Arduino aanstuurt om de low-level communicatie naar het speelveld en kleine LCD schermpjes te doen.

Maar het is er nooit van gekomen, mijn laatste experimenten gingen rond het aansturen van die LCD schermpjes. Ik meen me te herinneren dat dit via I2C een refreshrate opleverde van pakweg 1-2 seconden maar voor mijn doeleinden zou dit genoeg geweest zijn.

Yanic
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:01
Real name: Yanic
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Yanic » 08 nov 2016, 13:26

Het is een mega 2560 r3.. Fotootje met de weerstanden in bijlage.
Bijlagen
arduino.jpg

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door marioann » 08 nov 2016, 18:59

Hoi Yanic,

Even nog een reply, volgens mij kan je de raspbery/arduino vervangen als je een arduino due gebruikt. Heb er nog eentje liggen maar nog niets mee gedaan. Nadeel is dat dit net als de pi op 3,3V draait.

grtn

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Hurricane » 29 jun 2017, 19:42

Eindwerk is tot een goed einde gekomen:
IMG_20170629_192929 (Small).jpg
IMG_20170629_192929 (Small).jpg (94.38 KiB) 6542 keer bekeken
IMG_20170629_193124 (Small) (2).jpg
IMG_20170629_193124 (Small) (2).jpg (96.2 KiB) 6542 keer bekeken
Als sturing gebruikte we een Raspberry met SPI 23s17 x4 - 64 GPIO Board.
Voor de rest hebben we optocoplers gebruikt om de dingen van mekaar te scheiden.
Het meeste werk is gekropen in het maken van de nieuwe kabelboom.
De rest was programmatie.

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Avatar » 29 jun 2017, 23:18

Super en proficiat !!!
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door fantomas » 30 jun 2017, 06:21

propere kabelboom :good:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sys80B + Arduino besturing (custom flipper)

Bericht door Richard Baan » 02 jul 2017, 12:00

Leuk hoor.!!! :respect: :good: :rock:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie