TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door RonnyH » 11 jan 2012, 15:06

Hallo,

Ik was naar aanleiding van een aantal berichten hier op het forum over het 'opfrissen' van het speelveld ook eens wat nauwkeuriger naar het speelveld van mijn TAF aan het kijken, en over het algemeen zag het speelveld er redelijk uit, afgezien van wat balsporen (donkere strepen vooral in de loops).
Ik zag echter rechts bovenin het speelveld dat er een beschadiging is ontstaan in de beschermlaag.
En nu vroeg ik mij af, kan je alleen sec. dit kleine gedeelte bijwerken en zo ja, hoe moet ik dat aanpakken ?
Heeft iemand tips ?

Mocht het zo zijn dat het beter is om gelijk het hele speelveld onder handen te nemen, dan vind ik deze kleine beschadiging een stuk minder erg. :rofl:

Wederom bedankt voor het meedenken.

Ronny
Bijlagen
Detail upper loop.jpg
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door diesel64 » 11 jan 2012, 15:09

Ik zie het niet goed op die foto. Zijn dat zo van die ball swirl achtige dingen?

Indien je het niet weg krijgt met poetsen, kan je eens voorzichtig proberen met magic eraser. Helemaal weg ga je het daar niet mee krijgen, maar misschien krijg je het toch een pak beter ermee.

Als het echt in de lak zit, is het moeilijk weg te krijgen zonder te beginnen met schuren (en eventueel verven en clearcoaten).

Misschien dat iemand anders nog iets weet?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door RonnyH » 11 jan 2012, 15:12

Dank voor de snelle reactie.
Wat er eigenlijk te zien moet zijn :D is dat de bovenste laag (doorzichtig) los aan het laten is en een beetje aan het oprullen is.
Ik zou in principe een kleine stukje kunnen vastpakken en lostrekken (doe ik niet natuurlijk).

Ronny
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door g94 » 11 jan 2012, 15:27

Op de foto lijkt het alsof er niet alleen wat vernis loskomt, maar de verf ook lost. Dat is de eerste fase van echte speelveldschade. Als dit echt het enige beetje schade is aan je TAF speelveld, prijs je dan in 1ste instantie heel gelukkig. Maar je moet dit wel aanpakken, anders gaat het snel veel erger worden.

Wat ik in dit geval zou doen: probeer je voorzichtig die zone te reinigen (met magic eraser, of met cilit bang groen) maar let vooral op dat je die losse vernis niet aftrekt. Daarna druk je alles vast met een stuk mylar of ander transparant zelfklevend vinyl. Het zal idd niet perfekt zijn, zoals Kristof al zegt, maar de zone tussen vault en thing box is tenslotte minder goed te zien als je aan 't flipperen bent.

Wil je het ooit perfekt, dan zal dit inderdaad hersteld, geairbrushed en al dan niet volledig geclearcoat moeten worden.

P

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door diesel64 » 11 jan 2012, 15:45

RonnyH schreef: Wat er eigenlijk te zien moet zijn :D is dat de bovenste laag (doorzichtig) los aan het laten is en een beetje aan het oprullen is.
Ik zou in principe een kleine stukje kunnen vastpakken en lostrekken (doe ik niet natuurlijk).
g94 schreef:Op de foto lijkt het alsof er niet alleen wat vernis loskomt, maar de verf ook lost. Dat is de eerste fase van echte speelveldschade. Als dit echt het enige beetje schade is aan je TAF speelveld, prijs je dan in 1ste instantie heel gelukkig. Maar je moet dit wel aanpakken, anders gaat het snel veel erger worden.
Oesje! Nu zie ik het ook.

Dan zou ik zeker héél voorzichtig zijn mocht je magic eraser gebruiken. En dat enkel doen op de stukken die nog goed vast zitten.

En dan zoals Pascal zegt overplakken met mylar of vinyl of iets dergelijks. Wat je ook kan doen is alles errond mooi afplakken en met een spuitbus blanke autolak spuiten. Maar de mylar/vinyl oplossing lijkt mij hier de makkelijkste. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door g94 » 11 jan 2012, 17:03

diesel64 schreef:Wat je ook kan doen is alles errond mooi afplakken en met een spuitbus blanke autolak spuiten.
hm toch niet: de ondergrond komt los, dus die lak gaat niet houden. Ruim overplakken met transparant vinyl (mylar oid) is de enige oplossing om alles weer vlak op zijn plaats te zetten.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door diesel64 » 11 jan 2012, 17:05

g94 schreef:hm toch niet: de ondergrond komt los, dus die lak gaat niet houden. Ruim overplakken met transparant vinyl (mylar oid) is de enige oplossing om alles weer vlak op zijn plaats te zetten.
Ahja. Juist... :madman:

Excuseer.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door zwartepanter » 11 jan 2012, 18:12

Wilde ik ook zeggen: als dit het enigste is... en nauwelijks te zien als je speelt hé daarboven ;) .

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: TAF - Herstel kleine speelschade of toch maar niet ?

Bericht door RonnyH » 11 jan 2012, 20:12

Hardstikke bedankt mannen :good:
Ik ga het aanpakken en voorzichtig herstellen, bedankt voor de snelle en niet te vergeten hele duidelijke tips.

Ronny
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Plaats reactie