Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 07 feb 2016, 00:10

Hoi allemaal,

zoals in het "Even voorstellen" forumgedeelte al aangegeven open ik hier een apart topic voor mijn zonet aangeschafte Bell Games Space Hawks.

Een zeldzame flipperkast van 1986, niet de meest spectaculatire en blijkbaar een 'transkit' van een Bally Cybernaut.

Op zich wellicht geen ideaal beleggingsproduct maar daar ging het niet om : met max. 250 exemplaren (en hoeveel zijn daarvan nog speelbaar ?) vond ik het wel de moeite om deze weer tot leven te brengen, en een grondige poetsbeurt te geven.

Als bij wonder zitten de orignele handleiding en elektronische schema's er nog bij ; op zich geen must, maar ik vind het compleet zijn toch wel altijd een heel leuk gegeven :) :

Afbeelding

Het is niet de bedoeling om deze achteraf te verkopen, heb het zowiezo steeds moeilijk om iets terug te verkopen wat ik heb aangekocht (heb ik zelfs met auto's e.d. ;) ), gewoon houden en van genieten, is grotendeels jeugdsentiment.

Eens aangekocht en geleverd, zag er een beetje troosteloos uit zo, bestoft, vies en smerig, en niet werkend :( :

Afbeelding

Is (zoals zo vaak) indertijd werkend weggezet, gelukkig droog, en werkt nu niet meer : lampen gaan aan, maar dat is het dan ook maar ...

Speelveld is niet of nagenoeg niet beschadigd en ziet er behooorlijk dof uit :

Afbeelding

Alsook de achterplaat met nochtans mooie graphics :

Afbeelding

Bovendien is de glazen plaat zwaar bekrast, maar dat hoeft geen probleem te zijn, zo vond ik bij "Te Koop" reeds iemand die glasplaten te koop aanbiedt aan een heel mooie prijs :)

Ik had ondertussen mijn huiswerk al wat gemaakt en gezien dat de printplaat aangetast is door een lekkende NiCd batterij, zoals zo vaak bij een Bally machine.

Ziehier de printplaat van de MPU :

Afbeelding

Ik heb de MPU gedemonteerd en getest (dmv een test-procedure die ik vond ik online vond) :

- massa aan TP4
- 5V aan TP5
- 12 V aan TP2

Dit zou de LED 6 keer moeten doen knipperen, maar soms blijft de LED branden, soms knippert hij 2 keer, soms 6 keer.

Duidelijk schade en/of slechte contacten door de lekschade, ziehier een close up van de printplaat :

Afbeelding

Ik heb al eens gauw het speelveld een stukje proper gemaakt (met alcohol), en de doorzichtige (acryl ?) buis, en dat geeft toch een groot verschil !

Ik zal er morgen foto's van maken en posten :)

Hieronder volgt mijn 'plan van aanpak', althans toch de initiele denkpiste ervan ;)
Laatst gewijzigd door Bzguy op 07 feb 2016, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 07 feb 2016, 00:26

Hieronder dus mijn 'plan van aanpak' :

- MPU (laten) herstellen (weet iemand hiervoor een degelijk prijs/kwaliteit adres ?)
- afgebroken zekeringhouders op de voedingsprintplaat vervanegen & nieuwe zekeringen plaatsen
- alle lampjes vervangen (geen must maar heb ze voor hetgeen ze maarkosten liever allemaal nieuw)
- zwarte poten laten zandstralen en/of poederlakken en nieuwe stelvoeten, bouten en rubbers voor onder de poten (tenzij nieuwe goedkoper blijken te zijn) ; ik sta open voor een link naar een interessante webshop hieromtrent
- alle onderdelen van het veld demonteren & grondig reinigen (heeft iemand ervaring met ultrasoon reinigers ? Is dat echt zo spectaculair ?)
- speelveld grondig reinigen met schuim & alcohol, polijsten en waxen
- nieuwe ballen (tiltbal & speelbal)
- alle metalen onderdelen van het speelveld ontdoen van roest, grondig reinigen & polijsten (heeft iemand ervaring met een tumbler ?)
- glasplaat vervangen
- glazen wandpaneel (hoe heet zoiets eigenlijk officieel ?) grondig reinigen
- kastbehuizing reinigen & polijsten (lak & metalen onderdelen)
- alle rubbers vervangen, alsook de tip
- spelen en ervan genieten :)

Ik apprecier het ten zeerste mochten jullie me kunnen helpen met de vragen tussen haakjes, enm ik sta open voor eender welke hulp, want ik ben een absolute leek op flipper-gebied ;) !

Misschien nog 1 belangrijke vraag : bij welke shop kan ik alle benodigde onderdelen gemakkelijk vinden ? (liefst als pakket, vb rubberpakket, zekeringenpakket, zodat ik zeker het juiste heb) Dat mag in Belgie of Nederland zijn, desnoods Duits mag ook ;)

Uiteraard mag info ook per PM verstuurd worden moest dit gevoelig liggen ;)

Ik zal proberen geregeld updates te plaatsen.

Ik weet het, het is niet de meest spectaculaire kast, maar een mens moet ergens beginnen he ;) Mijn eerste autootje was ook maar een R5'ke en niet direct een Porsche ;)

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Trillium » 07 feb 2016, 09:23

Hi Hans,

leuk project!

Gebruik de Marvin Repair Guides om dit ding volledig te reviseren.
Alle electronica is vrij simpel zelf te doen, muv de MPU, die kan iets lastiger zijn.
Hoe meer je zelf niet doet, hoe duurder dit wordt.

Flipperkasten uit deze tijd hebben contactproblemen, en zo'n beetje alle condensatoren moeten worden vervangen (met revisiesetjes, kant en klaar te koop).

Ik raad je ten zeerste aan alles zelf te proberen. Gewoon doen. Koop goed gereedschap, daar gaan de meeste kosten in zitten. Die MPU ziet er nog redelijk goed uit, ik denk dat de IC's niet zijn beschadigd. Wel zou ik een revisieset voor het resetcircuit bestellen (ook al heb je de eerste flash van het ledje te pakken, dus resetcircuit werkt, maar waarschijnlijk maakt de grote weerstand teveel warmte zie repairguide) en alle IC's reseaten zodat ze goed contact maken. Ik ga hier niet vertellen wat je allemaal moet doen: zie repairguide: blz voor blz alles nalopen.

Flipperunits en al die shit contactpunten etc vervangen. Alle borden upgraden, een aantal connectoren zul je moeten vervangen (goed gereedschap!).

Aan materiaal ben je 200 tot 300 euro kwijt (of rijk). Gereedschap.......

De wipperflinkel is een uitstekende plek om je spullen te kopen, kwalitatief ook goed (en duur), koop in ieder geval je rubbers hier. Verder repareren zij ook de MPU, maar dat kost (veel) geld. Bestofpinball is iets goedkoper. Zelf heb ik een MPU op ebay gekocht voor ca 100 euro, die heeft het 1 dag gedaan en toen was U15 of u16 kapot (geen puls meer).

Veel succes! Space Hawks lijkt me geen ruk aan, maar als alles goed werkt en mooi eruit ziet dan speel je ook hier met veel plezier. Heb zelf recentelijk een Harlem Globetrotters opgeknapt, wilde ik niet hebben, maar voor 0 euro kon ik niet meer weigeren, en ik verbaas me hoe leuk het is om op een mooie en goedwerkende flipperkast te spelen. Investering: 250 euro en ca 100 uur, maar dan heb je ook wat :)

jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door jimmy » 07 feb 2016, 10:50

Had zeook zien staande space hawks maar hij vroeg me iets teveel .
Verder voorherstelling alles is hierboven gezegd gewoon zelf doen anders ga je al snel teveel uitgeven ivgl met de waarde van de kast

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door g94 » 07 feb 2016, 11:14

Trillium schreef:Gebruik de Marvin Repair Guides om dit ding volledig te reviseren.
Die guides zijn een paar jaar terug offline gehaald. Gelukkig zijn er een aantal copies beschikbaar.

Ik heb een tijdje geleden toevallig een volledige mirror ontdekt van de originele Pinrepair.com (die Marvin Repair Guides waarvan sprake). En in tegenstelling tot de gedownloade versies die ik tot nu toe had gezien zijn hier ook alle pdf's en schema's beschikbaar.

http://www.vecchiflipper.it/Guide/

Bzguy schreef:ik sta open voor een link naar een interessante webshop hieromtrent
Hier vind je een vrij volledig overzicht: http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=13&t=246

Ikzelf koop meestal bij http://www.thepinwitch.com, Duitse webshop, correcte prijzen, snelle en goedkope verzending.

Bzguy schreef:glazen wandpaneel (hoe heet zoiets eigenlijk officieel ?) grondig reinigen
Dat heet een backglass. En wees daar ZEER voorzichtig mee als je die reinigt. Na al die jaren durft die bedrukking al eens wat los te komen, dus let op...

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Trillium » 07 feb 2016, 11:52

g94 schreef:Die guides zijn een paar jaar terug offline gehaald. Gelukkig zijn er een aantal copies beschikbaar.

Ik heb een tijdje geleden toevallig een volledige mirror ontdekt van de originele Pinrepair.com (die Marvin Repair Guides waarvan sprake). En in tegenstelling tot de gedownloade versies die ik tot nu toe had gezien zijn hier ook alle pdf's en schema's beschikbaar.

http://www.vecchiflipper.it/Guide/
deze zijn geupdate tot 2008, lijkt mij wel voldoende trouwens
ik heb de versies t/m 2011 binnengeslurpt voordat ze offline gingen

Weet iemand of er nog recentere versies zijn? (gratis uiteraard)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door g94 » 07 feb 2016, 13:21

Pinrepair.com is intussen toch al een jaar of 4 geleden offline gehaald. Ik ga ervan uit dat dit dus de meest recente versies zijn die bestaan.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Richard Baan » 07 feb 2016, 19:24

1 - Led blijft branden geeft aan dat hij het programma niet opgestart krijgt.
2 - 2x knipperen is U8 defect
3 - en 6x knipperen is de zerocrossing detector, maar vaker: de 43V mist op de MPU

Aangezien hij soms wel en soms niet doorgaat:
1 - eerst dat piggyback printje bovenaan eens controleren op goede verbindingen, verbinding naar de MPU en de eprom in zijn voetje.
2 - U11, eigenlijk het voetje daarvan, dat zit in de zuurschade. Die vervangen en zuurschade verwijderen. Zuurschade kan een ramp zijn, maar bij jou ziet het er redelijk fris en als nog goed te repareren uit.
3 - 43V controleren, en anders het IC op het schema bij de zerocrossing detector.

Succes. Een kennis van me heeft er ook een. Voor zijn tijd geen verkeerde kast.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 07 feb 2016, 21:42

Dankjewel voor de nuttige informatie, die website(s) zijn echt wel interessant !

Had een test-setup gevonden om enkel de MPU te testen (op wipperflinkel) :

- 5 V aan TP5
- 12 V op TP 2
- massa aan TP4

Het resultaat was telkens verschillend : ene keer goed, andere keer blijven branden, dan 2 keer knipperen ...

Absoluut slecht contact dus. Heb ondertussen via PM wat mensen kunnen bereiken (waarvoor dank) die me wellicht kunnen helpen met het herstel van de MPU.

Dankjewel Richard ! Die 'zerocrossing detector' kun je omzeilen door aan TP3 21-25 V te leggen (die 43 V wordt blijkbaar gehalveerde door een weerstand).

Het ziet er idd geen echt gigantisch drama uit, en op t eerste zicht is het vooral inderdaad U8 die de de boosdoener is (gezien de slechte soldeersels aldaar).

Morgen ga ik het bord neutraliseren (50% azijn, 50 % water) en naspoelen met spiritus (alcohol) en dan wellicht een revisiekitje bestellen ;) ?!

Toen de duiven nog te voet gingen heb ik ergens ooit nog ns een A2 elektronica gehaald, maar dat ligt samen met mijn soldeerbout toch ergens ver weg ... :whisling:

Ik hou jullie op de hoogte :) !

Alvast nog 1 vraag : ik lees dat het beter zou zijn om GE47 ipv GE44 lampjes te gebruiken ?! Die verbruiken nl minder en de voeding zou sowieso al wat 'krap' zijn ;) ?!

Het is idd maar een Golfje tussen de vele Porsches, maar ik vind het wel een leuke eenvoudige kast, en nog te mooi om te laten wegkwijnen ... Tja, heb het wel voor ietwat oudere techniek :love: (of iets nieuwere, die staan in d garage ;) )

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Trillium » 07 feb 2016, 23:53

die 47 is iets lichter en zeer goed bruikbaar
44 om 47 is 2 om 1 watt

ik zou ze gericht inzetten in je flipperkast
bijv in de kopruit of op gerichte plekken op of onder speelveld
het verschil zie je wel, maar als je gericht de lampjes plaatst (dus op geschikte plekken) dan zie je het verschil niet
50 lampjes vervangen door 47 is 50 watt minder op je voeding!! Vinden connectors ook leuk trouwens.

ik vind het leuk om te lezen dat je ervoor gaat! Respect man! :clap: Lekker doen, leuke hobby.
Zelf ben ik met 0 begonnen 15 jaar terug, heb zo'n beetje alles fout gedaan, en doe nu meer goed dan fout (denk ik)

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 08 feb 2016, 00:14

Dankjewel Michel :) !

Prima tip ivm die lampjes !

Ik ga van beiden een reeks bestellen (naar het schijnt zijn er pakweg 75 nodig voor een kast) : dan bestel ik 75 stuks van die #47 enpakweg 25 stuks van #44, en kan ik ze gericht plaatsen (beginnen met #47 en waar het niet voldoende blijkt te zijn alsnoig vervangen door een #44)

Ben ondertussen al die links hierboven eens grodnig aan het doornemen. Morgen ga ik zowiezo de printplaat 'neutraliseren' en de nodige onderdeeltjes bestellen, en op zoek gaan naar mijn soldeerbout ;)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door HarrieD » 08 feb 2016, 07:38

Ik ken het bordje niet, maar zo te zien is het IC dat beneden zit een eprom. Buiten het reset circuit is deze eprom natuurlijk de eerste verdachte gezien jouw verhaal. PvA: alle componenten er vanuit, zuurschade repareren, schuren, meten, nieuwe componenten plaatsen. Plaats ook meteen een goed ic-voetje, en dan bedoel ik die met die ronde contacten.

Mocht je een eprom gebrand moeten hebben dan PM me maar.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door HarrieD » 08 feb 2016, 11:58

HarrieD schreef:Ik ken het bordje niet, maar zo te zien is het IC dat beneden zit een eprom. Buiten het reset circuit is deze eprom natuurlijk de eerste verdachte gezien jouw verhaal. PvA: alle componenten er vanuit, zuurschade repareren, schuren, meten, nieuwe componenten plaatsen. Plaats ook meteen een goed ic-voetje, en dan bedoel ik die met die ronde contacten.

Mocht je een eprom gebrand moeten hebben dan PM me maar.
Hmmpf, hij is toch wat klein voor een eprom. Nevermind dus.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Richard Baan » 08 feb 2016, 12:11

HarrieD schreef: Hmmpf, hij is toch wat klein voor een eprom. Nevermind dus.
Zo te zien is het een 2764 eprom op het piggyback bordje bij J5 vd MPU.

@Hans,
Hoe ziet het schema van de MPU er eigenlijk uit? Met name het piggyback printje. Kun je die eens inscannen?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door HarrieD » 08 feb 2016, 12:42

Ik bedoelde eigenlijk dat ic onder het RAM. Ik dacht dat dat een eprom zou zijn en die is dan aangetast door het zuur. Maar deze is te klein voor een eprom.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Richard Baan » 08 feb 2016, 14:20

Dat zal de 5101 zijn, ook een RAM.
De 2x knipperen geeft aan dat deze (of het voetje) defect is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 08 feb 2016, 18:27

Die 5101, dat is U8 ?

Ik vermoed dat het voetje inderdaad daar slecht contact geeft, de soldeersels zien er daar nogal belabberd uit ;)

Vandaag minder tijd gehad dan voorzien (ben boven ook nog bezig een logeerkamer aan het herschilderen in een Porsche-thema, dit off topic izjnde ;) ), maar heb wel de tijd gevonden om de batterij-lekschade te neutraliseren :

- in een bak met 50/50 azijn & water gestoken
- 30 minuten laten zitten
- printplaat afgespoeld en nagespoeld met pure alcohol
- printplaat ligt nu netjes te drogen

Afbeelding

@ Richard : op het eerste zicht is het schema dat van een 'gewone' Bally MPU, en maakt men op het eerste zicht geen melding van die piggyback ; ik zal deze op het werk inscannen (is A3 formaat), de andere kan ik ook inscannen als je wil. Dit weekend ben ik weer op m'n werk ;)

Hopelijk vanavond nog de tijd vinden om wat onderdeeltjes te bestellen.

Had wel nog eens een test-setup gemaakt : volgens een van de websites hierboven beschreven zou het reset-circuit intact izjn (dmv meten op pin 40 etc van de grote 40 voets IC bovenaan op de printplaat, onder de piggyback)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Richard Baan » 08 feb 2016, 18:53

Die bally mpu ken ik wel. Gaat me meer om die piggyback en hoe die aangesloten zit.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 08 feb 2016, 19:53

Ik stuur je de scans asap door :)

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 08 feb 2016, 21:54

Ik heb vanavond de printplaat al voor 'n net stuk proper gemaakt met een glasvezel-pen, ik vind dat correcter en minder agressief werken dan vb schuurpapier.

Ik heb U8 verwijderd en de voet ervan ook gedesoldeerd ; er zijn wat zakke contactpunten, dus dat wordt eventjes opletten bij het terug solderen van de voet.

Ik heb alle punten doorgemeeten en de contactpunten in de 'gevarenzone' geven mooi door.

Bovenkant van de printplaat :

Afbeelding

Onderkant van de printplaat :

Afbeelding

Ik kan e rnatuurlijk gigantisch naast zitten, maar volgens mij is U8 (en vooral dan de voet) de boosdoener, dat zou veklaren waarom het sos wel & soms niet ging.

Morgen soldeer ik er een nieuwe voet op, plaats U8 terug en maak opnieuw een test-opstelling.

Fingers crossed ...

Als dat niet lukt, dan bestel ik gelijk een gans revisie-pakketje voor de MPU.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door HarrieD » 09 feb 2016, 09:23

Terugsolderen van de voet???? Doe jezelf een enorm plezier en koop een nieuw ic-voetje.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Richard Baan » 09 feb 2016, 10:10

En de andere componenten die in het zuur hebben gezeten zou ik ook vervangen. Anders krijg je later alleen maar storingen die terug komen, en ze kosten vrijwel niets.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 09 feb 2016, 10:49

Uiteraard ga ik een nieuwe IC voet steken (met ronde pennetjes), en de nieuwe andere onderdeeltjes komen er ook aan & ga ik voor alle zekerheid ook vervangen, ben alleen uiterst benieuwd of de fout idd bij U8 ligt.

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 13 feb 2016, 19:35

Waar ik enigszins op hoopte mocht helaas niet zo zijn : een nieuwe IC voet voor U8 alleen bracht geen zoden aan de dijk, de LED brandt & blijft branden.

Ik heb ondertussen de ganse batterij-lekzone ontdaan van de schade-gevoelige componenten en de printplaat proper gemaakt.

Ik heb een aantal onderdelen besteld, waarvan reeds een aantal geleverd :

- nieuwe tilt -en speelbal(len)
- 100 #47 lampjes
- herstelkitje voor batterijschade
- nieuw glas (toen k toch in NL was ;) )
- nieuwe veren voor de plunger
- nieuw slotje voor het muntdeurtje
- nieuwe zekeringvoetjes (want een deel was afgebroken, dus ga ik allemaal vervangen)
- een hele resem zekeringen (om genoeg reserve te hebben)
- rubbers


etcetera ... Al moet k zeker nog een aantal zaken bestellen (zoals lampvoetjes en nog wat kleine dingetjes)

En zo zien nieuwe zekering-voetjes eruit :

Afbeelding

Gisteren heb ik tellers in de de kopkast gedemonteerd & de kopkast wat geverfd : alles lichtjes opschuren en voorzien van 2 likjes verf.

Voor :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merk op dat de kopkast blijkbaar van een 'Dolly Parton' komt ;) ?!

En na een laagje witte/zwarte verf :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen een 2e laagje verf aanbrengen, zeker het zwart, wit misschien (dekt al vrij goed zo).

En dan stilaan het veld beginnen demonteren, in afwachting van de onderdelen ?

Bzguy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 feb 2016, 00:08
Real name: Hans

Re: Space Hawks : poetsen en terug tot leven brengen ...

Bericht door Bzguy » 17 feb 2016, 23:24

Vandaag heb ik weer wat onderdelen thuisbezorg gekregen :

- herstelkitje voor da batteirj-lekschade
- nieuwe stelvoeten
- nieuwe poot-bouten (zwart)
- nieuwe rubbers
- nog wat zekeringhouders/voetjes
- een Tumbler (Lyman pro 1200 & media)

Vandaag wat kleine metalen onderdelen die ik van de kopkast al had losgeschroefd in de tumbler gegooid, met walnoot-korrels. Aangezet, zal 'm alvast 24 u laten draaien.

heb al n klein beetje kunnen solderen aan de MPU, morgen wat verder doen ;)

Moet ik bij die media nog iets toevoegen, vb Brasso of zo ? Of een ander metaalpolijstmiddel ?

Ik heb de elektronische schema's ondertussen ingescand, heeft er iemand interesse in ?

Plaats reactie