Airbrush start

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Airbrush start

Bericht door Baron Shadow » 02 jan 2012, 14:28

Ik wil toch binnenkort eens gaan kijken voor een airbrush starterkit.
Heeft iemand info en of tips wat ik om te beginnen hiermee het beste kan kopen ?
Wil niet gelijk kapitalen uitgeven dus liefst een goede maar niet super dure beginset.
Ook graag alle info waar ik op moet letten of hoe ik het beste kan beginnen is welkom.
Wil zelf eerst gaan oefenen op oud speelveld en of cabinet maar mocht dit niet verstandig zijn hoor ik dit ook graag.
Zie wel allerlei zaken op internet mbt tot airbrush maar hoor toch graag liever praktische zaken en dingen waar ik mop moet letten mbt tot het gebruik voor de flipperkasten.
Is het ook aan te raden om te gebruiken voor opknappen EM speelvelden ?
verder hoor ik ook graag hoe ik het beste stencils kan maken voor bv cabinet want wil gaan proberen om mijn Bally Fireball 1979 EM cabinet weer van de originele tekening te gaan voorzien.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 02 jan 2012, 14:50

Dat treft! Ik ben momenteel ook op zoek naar goed startersmateriaal.

Wel, wat heb je nodig? Eigenlijk is het simpel.

1) Een compressor
2) Een pistool
3) Verbindingen (slang enz.) tussen compressor en pistool
4) Verf

Ik weet dat Pascal (g94) een Paasche Talon heeft als pistool. Niet goedkoop, maar er zijn ook nog heel wat duurdere pistolen. Ik ben ook aan het overwegen dit pistool te kopen. Bovendien is het een "dual action" en da's naar het schijnt aan te raden...

Je kan ook gaan voor een merkloos dual-action pistool. Bijvoorbeeld dit:

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... ction.html

Da's wel spotgoedkoop. En ik heb gelezen dat het nog redelijk deftig is ook. Maar aangezien het zo'n obscuur merk is, vind je naar het schijnt moeilijk wisselstukken...

Dan, de compressor. Da's echt bizar. Ik heb wat zitten zoeken en die prijzen verschillen echt enorm (voor hetzelfde product).

Vergelijk bijvoorbeeld:

http://www.shamrock-maastricht.nl/index ... Compressor

met

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... S18-2.html

Het is gewoon hetzelfde toestel! 120 euro versus 55 euro.

Of ook nog:

http://www.boutiqueaerographe.com/COMPR ... _info.html

versus

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... mpact.html

150 euro ten opzicht van 70. En het ziet er ook knal dezelfde uit.


Nu, ik ken niet veel van compressoren maar dat laatste model dat ik hier gepost heb, interesseert me wel. Iemand ervaring met die Wiltec webshop? Ik heb al gehoord dat die wel betrouwbaar zou zijn...

Dan... verf. Pascal gebruikt Dr. Ph. Martin's Metal Craft. Maar die hebben ze niet overal te koop. Er zullen ook wel andere merken bruikbaar zijn? Wicked bijvoorbeeld? Of Auto Air Colors?


Nu, ik zeg hier ook maar alles wat ik tot nu toe gevonden heb, maar ik ben ook een complete nul op airbrush vlak. Dus iedereen die suggesties heeft of dingen wilt corrigeren, ga uw gang!
Laatst gewijzigd door diesel64 op 02 jan 2012, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 02 jan 2012, 15:01

Kabinetten met airbrush? :shock:

Dat denk ik toch niet hoor. Tenzij je héél vaak wilt bijvullen en veel potjes van 6.50 / stuk wilt verbruiken. :mrgreen:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Airbrush start

Bericht door Baron Shadow » 02 jan 2012, 15:07

Tjonge wat een prijsverschillen al heb ik niet gekeken hoe het zit met verzendkosten.
Maar dit bedoel ik inderdaad wel met wat heb ik zoal nodig om te beginnen :D
Heb ook al wat ebooks gezien maar ja zoals gezegd krijg ik liever wat specifiekere info van mensen die het voor dezelfde hobby gebruiken die weten dan toch beter wat je nodig hebt ook qua verf inderdaad.
Heb zelf eigenlijk alleen wat ervaring met acryl verf voor bijwerken em speelveld.

Cursus zal ik inderdaad ook eens op zoeken of er iets bij mij in de buurt is.
Ja cabinet is in zijn geheel denk ik beter op andere manier te doen maar voor bijwerken misschien ook goed te doen.

Sjablonen heb ik inderdaad gezien alleen zijn die maar voor beperkte kasten leverbaar, nog niet gezien helaas voor mijn Fireball dus moet ik zelf gaan maken.
Schijnt met goede foto's en overzetten in CAD programma te moeten kunnen om sjablonen te maken.
Maar inderdaad ook tips hoe en waarmee het best te werken is qua folie of ander materiaal voor dit soort dingen.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Airbrush start

Bericht door Baron Shadow » 02 jan 2012, 15:17

Lees hier al een aantal goeie tips, inlezen doe ik ook zeker wel maar is soms in mijn ogen te algemeen.
Youtube zal ik eens kijken of daar ook iets te vinden is heb wel al een dvd gedownload maar gaat dan vaak over hele tekeningen maken etc. toch weer anders als herstel werkzaamheden.
Maar inderdaad ook welke verf mensen gebruiken en voor en nadelen hiervan.
Tips voor het mengen wat ik ook altijd een uitdaging vond met de acryll verf aangezien het er droog weer anders uitziet. Is dit met verf hiervoor ook zo en waar eventueel nog meer op letten.
Zou mooi zijn als dit een uitgebreid topic wordt waar iemand die wil beginnen alles kan vinden over hoe te beginnen en waar eventueel het beste spullen te kopen. :idea:

Heb nu eens wat specifieker op Youtube gezocht en daar kun je inderdaad veel vinden (stom dat ik nu eigenlijk pas op Airbrush pinball heb gezocht).
Zo zie je maar dat je soms al een eind verder komt met een tip :respect:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 02 jan 2012, 15:49

pinballservice-nl schreef:Blijkt dus dat je nog geen airbrush gebruikt hebt :(

De pistolen zijn niet alleen in kabouter uitvoering, ik zou zeggen lees je in of doe een cursus.
De kabinetten die ik brush doe ik xpress zo om te vermijden dat mijn hele werkplaats onder de verfstof komt te zitten van een autospuitpistool of spuitbus, kijk ook op youtube!

Groet, Fritz
Ja ok. Je hebt natuurlijk gelijk. Maar dan is het verschil met een klein gewoon spuitpistool toch ook niet meer zo groot?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Airbrush start

Bericht door g94 » 02 jan 2012, 16:45

pinballservice-nl schreef:... De pistolen zijn niet alleen in kabouter uitvoering, ...
Een pistool zoals de Paasche Tallon met klein reservoir bovenaan is ruimschoots voldoende voor speelveldherstellingen. Alles wat groter is (zoals wat christopher hutchins gebruikt bv) is eigenlijk overbodig en verkwisting van dure verf. Je hebt meestal maar enkele druppels verf nodig... Zelfs vergelijkbare modellen met glazen container onderaan zorgen voor overbodige verfverkwisting.
Tenzij je van plan bent heel dikwijls volledige kabinetten te herlakken zou ik dus voor speelveldherstellingen absoluut een dual action pistool aanbevelen met klein verfcontainertje bovenaan.
Baron Shadow schreef:Cursus zal ik inderdaad ook eens op zoeken of er iets bij mij in de buurt is.
Eigenlijk is dat niet nodig. Het airbrushen van speelvelden heeft meer te maken met de techniek van het aflakken van een auto dan met de kunst van het airbrushen an sich. Op dergelijke cursussen leer je vooral "tekenen", terwijl voor speelveldrestauraties je eigenlijk een gebied maskeert (met film) en dat vervolgens aflakt. Dat heeft niks met de artistieke airbrushtechniek te maken. Het enige dat je dus moet weten is hoe te maskeren en hoe dat pistool te gebruiken. En hoe je materiaal te reinigen achteraf...

Deze kerel maakt handige video tutorials:

Zie ook hier voor meer: http://www.howtoairbrush.com/section/ai ... ssons-179/

Koop je een goed pistool (ik beveel inderdaad die Paasche Tallon aan), een compressor met voldoende druk en wat verfjes en maskeerfilm. En dan testen op een plank, of een oud speelveld.

Ik zal eerstdaags eens een mini-tutorial maken van hoe ik de dingen doe :whisling:
Laatst gewijzigd door g94 op 02 jan 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 02 jan 2012, 16:51

g94 schreef:Een pistool zoals de Paasche Tallon met klein reservoir bovenaan is ruimschoots voldoende voor speelveldherstellingen. Alles wat groter is (zoals wat christopher hutchins gebruikt bv) is eigenlijk overbodig en verkwisting van dure verf. Je hebt meestal maar enkele druppels verf nodig... Zelfs vergelijkbare modellen met glazen container onderaan zorgen voor overbodige verfverkwisting.
Tenzij je van plan bent heel dikwijls volledige kabinetten te herlakken zou ik dus voor speelveldherstellingen absoluut een dual action pistool aanbevelen met klein verfcontainertje bovenaan.
En ik heb online gelezen dat er sommige zijn die het reservoir van de Talon al te groot vinden... :madman:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Airbrush start

Bericht door Baron Shadow » 02 jan 2012, 18:57

g94 schreef:Koop je een goed pistool (ik beveel inderdaad die Paasche Tallon aan), een compressor met voldoende druk en wat verfjes en maskeerfilm. En dan testen op een plank, of een oud speelveld.

Ik zal eerstdaags eens een mini-tutorial maken van hoe ik de dingen doe :whisling:
Wat is de aanbevolen hoeveelheid druk voor een compressor? Of anders een aanbevolen model.

Ik verheug me nu al,op je mini tutorial.
Zeker omdat het inderdaad zo is dat ik het denk ik zoals je al zegt voornamelijk zal gebruiken voor speelvelden en dus is de aanpak hiervan belangrijk. Inderdaad dus okk hoe en met wat afplakken etc..
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

David Dierickx
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 sep 2011, 20:02
Real name: David Dierickx

Re: Airbrush start

Bericht door David Dierickx » 03 jan 2012, 09:17

Hey Pascal

Dat vind ik nu een schitterend idee om een tutorial te maken.
En dan nog specifiek voor speelvelden te restaureren.
Ik kan al niet wachten :yahoo:

David

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 10:16

No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door stEmE » 03 jan 2012, 11:41

Ik weet niet wat het kwalitatief voorstelt, maar kreeg dit in mijn mailbox deze ochtend :

http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zco ... width=1440

Misschien goed om wat mee te oefenen voor je beslist er enkele 100-en Euro's aan uit te geven. Zelf gebruik ik een dual action Vega pistool (uit de body-paint en grime wereld), aangesloten op een gewone industriele 200liter compressor met drukregelaar tussen.
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 12:03

Ja, ik heb het ook gezien, maar ik twijfel er toch over.

Het pistool ziet er nog redelijk cava uit, maar de compressor lijkt me niet echt geweldig. En de verf is al helemaal nutteloos voor onze doeleinden. Ook die spiraalvormige slang lijkt me onhandig.

In dit filmpje zie je meer info over die set:

No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 12:17

En eerlijk gezegd... als je per se goedkoop wilt gaan, kan ik op die shop van Wiltec wel een set in mekaar steken die goedkoper is dan die 119 euro van Conrad. En volgens mij wel degelijker ook.

Compressor:

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... mpact.html

prijs: 69.95 euro

Pistool:

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... ction.html

prijs: 27,95 euro

Slang:

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... ---3m.html

prijs: 4.20 euro

verzending: 13 euro (denk ik)

Totaal: 115.10 euro


Alé, ik ken er niets van hé... maar dit ben ik wel aan het overwegen.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 13:44

OK, ik snap waarom die prijzen van Wiltec zo laag zijn. Dat is allemaal Chinese import (wat natuurlijk niet meteen wilt zeggen dat het slecht is).

Het pistool dat ik in mijn vorige post noemde is eigenlijk een kopie van een bekende Iwata airbrush.

Hier lees je er alles over:

http://www.killinjoke.com/review-bd180.php

OK, het komt natuurlijk niet in de buurt van de kwaliteit van de topmodellen, maar dat klinkt toch nog redelijk goed voor een beginner? En 't is niet dat wij fijne lijntjes gaan moeten spuiten, wij plakken toch alles af.

Dus... ik ben zeer geneigd om deze de kopen eerlijk gezegd.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door Gunske » 03 jan 2012, 14:37

Ik denk voor die keren dat ge dat maar gaat gebruiken, het wel goed genoeg gaat zijn.

Kan me ook vergissen, ik werk foutjes altijd bij met Tipp-Ex :mrgreen:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 14:47

En kijk hier eens naar...



Die kerel lijkt er wel wat van te kennen en die raadt expliciet die goedkope Chinese airbrush aan voor beginners.

En die is bovendien nog goedkoper op Ebay, waar hij zegt. 21 euro inclusief verzending. :shock:

http://www.benl.ebay.be/itm/Mirco-contr ... 20ac5cd180

Ik ga die kopen, denk ik...
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 16:43

Bon, ik denk dat ik er uit ben wat ik ga kopen.

Airbrush + slang:

http://www.benl.ebay.be/itm/Mirco-contr ... 20ac5cd180

21 euro, inclusief verzending

Compressor:

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... S18-2.html

68 euro, inclusief verzending

Airbrush holder:

http://www.benl.ebay.be/itm/2-Airbrush- ... 1c221175f6

5.60 euro, inclusief verzending


Dus dan zit ik in totaal aan het gigantische bedrag van 94.60 euro... :madman:

En dan rest enkel de verf nog. Daar moet ik nog eens naar zien. Ik twijfel nog tussen Dr. Ph. Martin's Metal Craft en Wicked Colors. Het zal een beetje afhangen van welke van beide het makkelijkst te bestellen is qua verzendkosten enzo. Ik denk dat ik in Hasselt een winkel weet die gewoon Wicked Colors verkopen, dus dat zou makkelijk zijn.

Ik heb nog niets besteld, dus iemand die dit geen goed idee vindt, of vindt dat ik ergens in de fout ga: laat het vooral weten! :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Airbrush start

Bericht door g94 » 03 jan 2012, 17:46

Mijn enige bemerking zou zijn dat ik altijd de 0.66mm nozzle gebruik. Zeker met sommige Ready Tex verfjes, maar ook met Metal Craft. De 0.3mm nozzle riskeert snel te verstoppen.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 03 jan 2012, 17:57

g94 schreef:Mijn enige bemerking zou zijn dat ik altijd de 0.66mm nozzle gebruik. Zeker met sommige Ready Tex verfjes, maar ook met Metal Craft. De 0.3mm nozzle riskeert snel te verstoppen.
Ah ok. Bedankt! Daar weet ik dus niets van af hé. :?

Dan koop ik er nog een 0.5mm nozzle + needle bij. Is 10 euro extra.

Op de site van Wicked Colors staat dat die verf bruikbaar zou moeten zijn tot aan 0.2mm. Maar ja, da's mss gewoon marketingpraat. :D
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door Gunske » 03 jan 2012, 20:32

Ejeuh, dees nog tegen gekomen van Revell (modelbouw merk)
http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 39197&sp=1

Verkoop iets van een 100€, alles incl.
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Airbrush start

Bericht door jay-jay » 03 jan 2012, 21:11

dat revell setje komt in nederland ook voor 100 euro !

er is ook nog deze hier : http://link.marktplaats.nl/490043242

en gebruikt is er ook zat te koop, kijk hier eens naar :!:

http://link.marktplaats.nl/516854252
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door stEmE » 04 jan 2012, 11:30

Kristof, ik werk met een 0.5 nozzle en die voldoet voor mij hoor. De 0.3 zal inderdaad een beetje krap zijn om verf met zwaardere pigmenten door te jagen (of je moet de druk op 5-6 bar zetten, maar dan wordt het er niet moier op :D )
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Airbrush start

Bericht door diesel64 » 04 jan 2012, 11:45

Dat setje van Revell lijkt me niet echt vergelijkbaar. Het is een single-action airbrush en over de compressor is niet veel info te vinden...
stEmE schreef:Kristof, ik werk met een 0.5 nozzle en die voldoet voor mij hoor. De 0.3 zal inderdaad een beetje krap zijn om verf met zwaardere pigmenten door te jagen (of je moet de druk op 5-6 bar zetten, maar dan wordt het er niet moier op :D )
Bedankt voor de tip! Welke verf gebruik je? Weet je toevallig de pigmentgrootte?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Airbrush start

Bericht door Baron Shadow » 04 jan 2012, 12:40

Al een hoop bruikbare info gekregen mensen :good:

Dit http://www.detectorshop.nl/airbrush/air ... r-bc23.php lijkt mij ook wel een goeie starter set.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Plaats reactie