Anybody can jump a motorcycle ...

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 24 sep 2015, 03:16

Een restauratie-topic, vooral om mezelf wat druk op te leggen ... want anders wordt dit ook weer zo'n 10-jaren project. We zijn namelijk al 3 jaar ver volgens mij. Daarnaast zal dit topic ook dienst doen als geheugensteun. Kwestie dat ik snel ook weer even kan kijken waar ik gebleven was als er weer 5 maanden pauze tussen 2 knutselsessies zit. En hopelijk ook wat tips opleveren als ik weer ergens vastzit. Het nadeel is dat mijn knutselhoek op een klein half uurtje rijden van bij mij thuis is. Dus die 5 maanden tussen 2 sessies is een realistisch gevaar.

We beginnen met een strak cabinet, gescoord bij de bekendste exploitant van het land.
Het cabinet op zich is - voor een kast gemaakt in 1978 - nog heel erg mooi, met minieme schade. Geen hoeken die opengaan of andere opvallende negatieve punten. Gebruikssporen uiteraard, maar niks adembenemend.

Actieplan: volledig strippen & blank zetten.
Bijlagen
Zijkant 2
Zijkant 2
Bobby Orr IMG_0542.JPG (133.14 KiB) 8959 keer bekeken
Zijkant 1
Zijkant 1
Bobby Orr IMG_0541.JPG (122.58 KiB) 8959 keer bekeken
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door g94 » 24 sep 2015, 07:53

Dat begint goed! Zijn dat wel uw eigen foto's? Ik herken precies de wereldberoemde garagepoort van Treasure Cove... :whisling:

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 24 sep 2015, 18:19

Deze foto's zijn genomen bij de Vlaamse Tim Arnold. Normaal zie je enkel de buitenkant van die poort ... maar als exclusieve scoop kan je hier eens achter de schermen piepen van dat flipperwalhalla.

En uiteraard zijn dat mijn foto's niet. Deze zijn van voor de effectieve werken ... wacht tot je mijn waanzinnige composities zal zien op lichtbeeldend vlak. Dat worden pareltjes, PARELTJES zeg ik U !
.
.
.
.
.
.
Tenzij ze met de GSM zijn genomen, want dan zal het eerlijk gezegd op gene zak lijken.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Gottlieb collector » 24 sep 2015, 19:55

Power play ;) niet zo een populaire kast hier maar zeker het restaureren waard of ga je er een ander thema van maken ? :hypno:

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door fantomas » 24 sep 2015, 20:40

Anybody can jump a motorcycle ...

doe eens een wilde gok...

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door David Pinball Wizz » 24 sep 2015, 20:43

Super Jos. Mogen we een pronostiek doen wanneer hij gaat klaar zijn?
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 24 sep 2015, 23:10

Het artwork gaat er volledig af en wordt vervangen door ander inderdaad. Dit is enkel een haast leeg cabinet dat ik heb gekocht, dat in betere staat is dan het mijne. En de titel zegt eigenlijk alles.

Het wordt geen puristen restauratie, wat wil zeggen dat er dingen zullen aangepast worden naar mijn smaak en dus niet 100% conform het origineel zullen terug worden in ere hersteld. Er zijn immers een paar zaken die volgens mij smaakvoller kunnen.

Het niveau vd resto-masters zal ik ongetwijfeld niet halen, maar kom we moeten ergens starten en ik hoop zo wat zaken bij te leren en mijn praktische kennis / handvaardigheid uit te breiden. Al zal ik voor bepaalde zaken wel gunsten moeten inroepen van mede-forummers met oneindig meer verstand van zaken.


Een pronostiek lijkt me wel wat. Diegene die er uiteindelijk het dichtst bij zal zitten wordt uitgenodigd om officieel het eerste spel te komen spelen, alsook een Gin-Tonicske te proeven. Let the games begin ...
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Q » 25 sep 2015, 08:45

Avatar schreef:Het artwork gaat er volledig af en wordt vervangen door ander inderdaad.
Ik vermoed dat dat een nieuw meesterwerk van de wereldberoemde kunstenares Tine VD wordt ? :whisling:
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 25 sep 2015, 09:17

Q schreef:Ik vermoed dat dat een nieuw meesterwerk van de wereldberoemde kunstenares Tine VD wordt ? :whisling:
Het spijt me ... maar de wereldberoemde kunstenares Tine V. participeert niet in dit wonderlijk project. Het artwork op de kast blijft het klassieke artwork zoals oorspronkelijk door de vriendelijke mensen van Bally werd voorzien.

Daarenboven zou ik een cabinet van de hand van Tine V. niet durven mee sleuren naar de diverse flipper-evenmenten. Dat is hoogst waarschijnlijk ook onverzekerbaar wegens de hoge intrinsieke waarde. En ik zie anderen ook niet zomaar met pakweg hun Borremans bijvoorbeeld rond rijden om dat ergens te komen tegen een muur kwakken met Buren bij Kunstenaars. Bally Artwork dus ... met brommers
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Gottlieb collector » 25 sep 2015, 15:36

Toch geen centaur zeker :wtf:

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 25 sep 2015, 15:43

De held van alle stuntmannen ... Evel Knievel !!!
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 26 sep 2015, 15:12

Ondertussen zijn kopkast en cabinet volledig leeg gehaald.

Nog enkel 1 siderail dient verwijderd te worden van het cabinet, maar ik heb de ideale oplossing nog niet gevonden om die draainagels uit de siderail te krijgen, zonder beschadiging wel te verstaan ... heeft er daar iemand tips of ideeën voor ?

Ook al eens met een bandschuurmachine getest op de kopkast. Dat gaat lekker snel, maar als je te snel schuurt dan koekt de verf aaneen aan je schuurband en trek je groeven in het hout. Dan mag je achteraf nog iets meer schuren om alles weer vlak te krijgen. We knutselen om te leren. Maar voorlopig niets dat ons tegen houdt om koppig verder te sukkelen ...


PS: Geen 14 weken wachten met die pronostieken hé ... dan zijn ze niet meer geldig.
Bijlagen
cabinet.jpg
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 26 sep 2015, 16:36

Ondertussen al een Altek MPU geprepareerd, zodat de kast na montage zo snel mogelijk weer speelbaar is. Kwestie van dan op het gemak achteraf de originele Bally CPU te herstellen, terwijl je ondertussen toch al een balletje kan schieten ...
Bijlagen
MPU.jpg
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door zwartepanter » 27 sep 2015, 14:51

Met een plamuurmes zachtjes wrikken... geduldig zijn en dan krijg je de nagels en siderail eraf. Vod tussensteken eventueel of dikker karton om niks te beschadigen?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door g94 » 27 sep 2015, 17:31

zwartepanter schreef:Met een plamuurmes zachtjes wrikken... geduldig zijn en dan krijg je de nagels en siderail eraf
Hm het probleem is dat het niet voorzien is om die siderails er terug af te kunnen nemen, anders hadden ze die wel gevezen. Als je die nagels probeert los te krijgen door de volledige siderail met een plamuurmes los te wrikken, dan riskeer je zeker vervorming van je siderail waar de nagels zitten, of erger: dat de siderail loskomt maar de nagels blijven zitten met grote gaten tot gevolg.

Misschien een raar idee en heb het zelf nog niet gedaan, maar waarom geen gaten boren langs de binnenkant tot als de nagelpunten zichtbaar worden. En dan kan je die er met een els of zo een stukje uitkloppen zodat je er langs buiten met een trektang rondkan. Die gaten plamuur je achteraf gemakkelijk weer dicht en zal je niet meer zien want je gaat het kabinet toch herschilderen. Maar op die manier beschadig je je siderail niet.

Een meer voor de hand liggende alternatief zou zijn om met een dremel de nagelkoppen weg te slijpen, maar zodra je uitschiet heb je een ferme kras op je siderail.

Ik zou voor de 1ste optie gaan. Maar ja, wie ben ik hé... :madman:

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 28 sep 2015, 10:17

De eerste side-rail heb ik er af gekregen door er onder te pulken en te heffen. Alhoewel het redelijk goed gelukt is, is er toch enige vervorming vast te stellen. De schade is weliswaar beperkt, maar zal me mogelijks toch storen als ik opteer om deze te herbruiken. Het plan is om deze met een vriendelijke hamer (en vooraf wat opwarmen om het geheugen vh metaal aan te spreken) proberen weer perfect recht te krijgen. Vermoedelijk zal dit niet werken, maar we kunnen maar proberen.

Dat is ook de reden dat ik voorlopig de tweede side-rail heb laten zitten. Langs de binnenkant tegen boren was voorlopig ook mijn enige denkpiste. Maar vooraleer daar aan te beginnen wilde ik toch even luisteren of er iemand was die een andere oplossing had.

Eerst ga ik toch nog even proberen om een lus fijne nylondraad / metaaldraad tussen de side-rail en die draai-nagel te krijgen. Zo kan ik die draai-nagel mogelijks een mm of 2 naar voren trekken en dan met de tang zijn kopke vastgrijpen.

Deze kerel uit dit filmke kan er blijkbaar goed weg mee. Maar ik zit met een paar exemplaren die zo diep zitten dat ik er momenteel onmogelijk tussen geraak met een soortgelijke tang. En het kopje afboren, dat resulteert in het wegschieten vd boor en krassen in de rail.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door g94 » 28 sep 2015, 11:21

Avatar schreef: En het kopje afboren, dat resulteert in het wegschieten vd boor en krassen in de rail.
Maar niet als je met een boor op statief werkt. :good:
Bij zijn eerste methode met dat draaien maakt hij wel degelijk ronde krassen op zijn siderail :wtf:

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 28 sep 2015, 12:46

Deze middag 15 minuutjes geprutst en de tweede rail verwijderd. Eerst even tussen de knutselmaterialen zitten zoeken. Bij wijze van experiment een oud vlak houtbeiteltje (een kleintje van iets minder dan 1 cm breed) en een hamer gebruikt. Voorzichtigjes de houtbeitel onder de nagel kloppen en links en rechts rond draaien totdat de nagel iets naar boven komt piepen. Net voldoende totdat ik hem met een tang kan grijpen. Er is ook beperkte schade aan het oppervlak rond de nagel, maar op zijn minst blijft de side-rail wel mooi vlak nu. Misschien was het beter geweest om eerst nog wat tape rond de nagel aan te brengen vooraleer dat te doen en zo geen schade te veroorzaken ... maar dat zal een test voor een volgende flipperkast zijn.

De beslissing is gevallen: nieuwe side-rails besteld voor Mijnheertje Knievel. De oude zullen we dan eens proberen beiden weer mooi vlak te krijgen en op te schuren. We moeten toch iets praktisch bijleren ook hé.


PS: Hoe zit dat met die pronostieken ... ik zal niet beledigd zijn als er iemand 17 oktober 2018 voorstelt ofzo. Want dan zit ik nog binnen de 10-jaar-grens.


PS-2: Jebus, dit wordt een pokke-dure SS-kast! Een aantal spullen ben ik hiervoor al doorheen de jaren aan het verzamelen geweest. Daardoor voel je dat niet allemaal in 1 keer in de portemonnee, maar toch ... ik had beter in mijn broek gescheten.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Avatar » 29 sep 2015, 09:07

Eventjes een technische vraag: in de backbox van die oude Bally/Stern-kasten hangen er van die vellen folie. De achterkant, de 2 zijkanten en in de 2 hoeken achteraan. Volgens mij is dat gedaan als een soort EMC-afscherming tegen storingen en dergelijke. Mijn plan zou enkel zijn om een metalen plaat te gebruiken zoals in WPC's (printen op plastic risers), want dat oogt mooier. Iemand meer info of die kasten inderdaad zo storingsgevoelig zijn dat die folie absoluut vereist zou zijn ?

Je ziet die vellen hier op de foto van Aeneas. Waarvoor dank Aeneas.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door David Pinball Wizz » 29 sep 2015, 10:00

Mijn pronostiek... een felle start (nu), dan een periode dat het zal stilvallen. En plots zal alle werk weer in een maand er doorgeraken.

Ik zeg december 2017!
Laatst gewijzigd door David Pinball Wizz op 29 sep 2015, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door flippers.be » 29 sep 2015, 10:21

Pronostiek : oktober 2016.

En die vellen zijn volgens mij meer bescherming dat andere toestellen (bv radios) geen last hebben van de flipper dan omgekeerd. Tenzij je de flipper naast een microgolf of grote electromotor zet die zelf niet goed afgeschermd zijn, zal het niet veel uitmaken..

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door zwartepanter » 01 okt 2015, 16:01

Af en toe wat meer suikers binnenspelen en 5 december 2016 is die klaar.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Eric » 02 okt 2015, 08:19

22 maart 2016

marshalljmp
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2015, 16:43
Real name: Philippe
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door marshalljmp » 02 okt 2015, 13:47

16 augustus 2016

Gebruikersavatar
Scaryflippers
Berichten: 425
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:28
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: Anybody can jump a motorcycle ...

Bericht door Scaryflippers » 02 okt 2015, 19:28

ik heb speciaal gereedschap gemaakt om die nagels te verwijderen van een siderail zonder krassen en vervorming de nagels kan je wel weggooien het ziet er uit als een hamer die de dakwerkers gebruikten vroeger maar wel veel kleiner

Plaats reactie